גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגיל 21 היא הפכה למיליונרית, בגיל 50 היא הביאה את חברת התעופה שלה לרווחיות כנגד כל הסיכויים

נגווין טי פונג ת'או, אחת מנשות העסקים החזקות בוויטנאם, עומדת בראש חברת התעופה שהצליחה להציג רווח מפתיע בשנת הקורונה ● איך היא עשתה את זה ומה אפשר ללמוד מסיפור החיים שלה?

מנכ"לית VietJet, נגווין טי פונג ת'או. רווחיות גם בשנת הקורונה / צילום: Reuters, Kham
מנכ"לית VietJet, נגווין טי פונג ת'או. רווחיות גם בשנת הקורונה / צילום: Reuters, Kham

חברת התעופה ויאטג'ט (VietJet) יוצאת דופן בנוף - לא רק שזו חברה שקמה ומנוהלת בידי אישה, בין הבודדות בתפקיד מנכ"לית בתעופה העולמית - אלא שאת 2020 סיימה חברת הלואו קוסט מוייטנאם עם רווח למרות ועל אף הצונאמי שעבר על ענף התעופה בשנת המגפה שלא תישכח.  

את 2020 סיכמה ויאטג'ט עם רווח של 3 מיליון דולר אחרי מס (והכנסות של 790 מיליון דולר). איך זה קרה? שילוב של ניהול נכון ופוקוס על מה שמתאים לתקופה: החברה, בדומה לחברות אחרות, מיהרה לשים את הזרקור על תחום טיסות המטען (קרגו). היקף פעילות הטסות המטען שלה שיקף עלייה של 16% לעומת השנה הקודמת, כאשר ברבעון השלישי של 2020 הרווח של החברה מהטסות מטען זינק ב-75% לעומת הרבעון המקביל של השנה הקודמת. 

את ההטסות ביצעה החברה במטוסי הנוסעים שלה, אותם היא הסבה זמנית לטובת הטסות מטען עם הוצאת המושבים - מהלך שחברות רבות נקטו. בנוסף, החברה יצרה שיתופי-פעולה עם חברות תעופה אחרות ועם UPS, וכך הרחיבה את רשת התעופה שלה מחוץ למדינות אסיה.  

פעילויות נוספות של החברה כללו פתיחה של מרכז שירות בנמל התעופה הבינלאומי של האנוי והתייעלות וחיסכון באמצעות הסכמים מעודכנים עם ספקיה, כולל עם גופים מממנים למטוסים. זאת ועוד, החברה השכילה להגדיל את ההכנסות הנלוות שלה ממכירת מזכרות ואפילו ממכירת המזון שמוגש במטוסים.

מעל כל אלה, מה שתרם לויאטג'ט היה מצב התחלואה של וייטנאם, שהיה נמוך דרמטית ביחס למדינות העולם: במדינה שבה מתגוררים 98 מיליון בני אדם, אובחנו כ-2,600 מקרי קורונה שגבו את חייהם של 35 בני אדם - את המצב הזה ניצלה חברת התעופה והסבה את רוב הפעילות המסחרית שלה לטיסות פנים, כשהיא חלשה על כ-50 קווים בתוך וייטנאם - רבים מהם קווים חדשים.

העזרה שקיבלה ויאטג'ט מממשלת וייאנטאם הסתכמה בהנחות על מסים, לרבות 50% הנחה על אגרות נחיתה והמראה, לצד תמיכה כספית שהועברה לחברות התעופה המקומיות. 

6.5 מיליון נוסעים ב-2020 

ויאטג'ט נוסדה ב-2007 כחברת התעופה הפרטית הראשונה בוייטנאם. צי המטוסים של החברה, הכולל מטוסי איירבוס A320 ו-A321, מונה 73 מטוסים בגיל ממוצע של 3.3 שנים - בגיל צעיר שמאפשר לחברה למקסם את יעילות בהיבט תצרוכת הדלק.

ב-2020 הטיסה החברה 6.5 מיליון נוסעים ב-43 אלף טיסות עם תפוסה ממוצעת של 73% - נתון גבוה ולא מובן מאליו בתקופת הקורונה. בשנה הקודמת, קרי ב-2019, התפוסה הממוצעת במטוסי ויאטג'ט הגיעה ל-88% עם תנועה של 13.5 מיליון נוסעים.

החברה מגדירה את עצמה כ"ניו אייג'", כזו שיודעת להציע מחירים המתאימים לכל כיס, עליהם ניתן להוסיף שירותים נוספים במודל של חברות לואו קוסט - משלמים מחיר בסיס ומוסיפים תשלום על כל שירות נדרש. זו חברה שיודעת להציע מבצעים עמוקים ומוצרים נוספים דוגמת ביטוח נסיעות ומוצרי דיוטי פרי.

ענף התעופה בוייטנאם צמח בשנים האחרונות הודות לגידול בתיירות במדינה ולגידול ביצוא תיירים - בעשור האחרון זינק הענף ב-17.5% בוייטנאם לבדה. ב-2019 הגיע הענף בוייטנאם להיקף נוסעים של 115.5 מיליון, מספר ששיקף צמיחה של כ-12% לעומת שנה קודמת. 

המנכ"לית: הפכה למיליונרית בגיל 21 

מה שמעניין בחברה או מי שמעניינת בחברה היא זו שעומדת בראשה ושהקימה אותה: אחת מנשות העסקים החזקות בוייטנאם ובאסיה (כך על-פי הדירוגים שבהם היא משתתפת באופן קבוע בשנים האחרונות), נגווין טי פונג ת'או (Nguyen Thi Phuong Thao) בת ה-50, שכבר בגיל 21 הפכה למיליונרית.

את הקריירה שלה התחילה ת'או בלימודי כלכלה במוסקבה, ולאחר מכן הפכה למפיצה ולמשווקת של מוצרים שונים מיפן, מדרום קוריאה ומהונג קונג ברחבי רוסיה. אחרי שמימשה את החזון לשווק מוצרים מהמזרח ברוסיה, היא חזרה לארץ מולדתה חמושה בתארים בניהול ובכלכלה ועם רוח עשייה.

ב-2011 ת'או הקימה את חברת התעופה ויאטג'ט, שבראשה היא עומדת עד כה, וב-2017 הפכה את החברה לציבורית. עוד באמתחתה קרנות השקעה, בנק ושלושה ריזורטים. היא מתגוררת בהוצ'ימין בוייטנאם, נשואה ואם לארבעה. על-פי מגזין "פורבס", הונה של ת'או מוערך ב-2.7 מיליארד דולר. 

רק נשים מעטות מכהנות בתפקידי ניהול בחברות תעופה, ות'או היא אחת מהן: מתוך 100 חברות התעופה הגדולות, רק בארבע מהן המנכ"לית היא אישה: הבכירה שבהן היא מנכ"לית אייר פראנס, אן ריגייל; מנכ"לית טרייה נוספת היא זו של וירג'ין אוסטרליה, ג'יין הרדליקה; אייר לינגוס האירית מינתה גם היא לאחרונה מנכ"לית - לין אמבלטון; ות'או היא הרביעית ברשימה והוותיקה מבין הארבע. 

"ביקיני איירליינס"

ת'או זוכה להערכה רבה במגזיני התעופה והכלכלה על הובלת ויאטג'ט למקום יוצא הדופן שלה, בעיקר בתקופה שבה חברות תעופה נלחמות על קיומן. "נקטנו מהלכים חיוביים והובלנו לשינויים בענף התעופה, בכך שאפשרנו לרבים לטוס בפעם הראשונה בחייהם", צוטטה בראיון שהעניקה ב-2017.

ת'או גם גררה ביקורת על מהלכים שונים שנקטה: ב-2014 צולמו דיילות החברה לבושות בביקיני כשהן מצדיעות על רקע מטוס של החברה. השימוש במוטיב הסקסי הזה גרר ביקורת על החברה ועל החפצת האישה למטרות שיווק. הדבר לא הרתיע את ת'או מלהמשיך בקו - אחד מסימני הזיהוי של החברה הוא לבוש הדיילות: בחלק מהטיסות הן לובשות בגדי חוף, ובאחרות מכנסיים קצרים וחולצה בסגנון של לבוש ספארי. לא במקרה ויאטג'ט זכתה לכינוי "ביקיני איירליינס".  

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר