גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צל של אמת? סדרת הדוקו הפכה את א"ק לאויבת העם. עכשיו מתחילה להתברר המציאות

מהסרט שהפך את א"ק לאויבת הציבור ועד לסרט שהפריך את הטענות נגדה: כך מעצב ז'אנר ה"דוקו-פשע" את דעת הקהל - ומשפיע לא פעם על גם על ההליך המשפטי כתבה ראשונה בסדרה

אולה קרבצנקו ב"צל של אמת" / צילום: צילום מסך
אולה קרבצנקו ב"צל של אמת" / צילום: צילום מסך

הפרק השלישי בסדרה עטורת השבחים והפרסים "צל של אמת - מי רצח את תאיר ראדה?" נפתח בציטוט דרמטי של המדינאי היווני דמוסתנס. "קל מאוד להונות את עצמנו, הואיל והאדם מאמין בנקל במה שהוא משתוקק להאמין".

רגע לפני סיומו של הפרק הזה תפציע על המסך בפנים מטושטשות דמותו של א"ח. בפרק הרביעי והאחרון כבר תובא גרסתו לפרשת הרצח, שמפלילה את חברתו לשעבר שזכתה לכינוי א"ק והיום כבר מוכרת בשמה המלא אולה קרבצנקו.

נראה שיוצרי הסדרה יותם גנדלמן, ארי פינס ומיקה תימור השתוקקו גם הם להאמין בגרסה של א"ח, והשתכנעו בה עד כדי כך שבנו סביבה סיפור טלוויזיוני שלם. והסיפור תפס: הסדרה הפכה ללהיט. הפרשה, שכבר עוררה סערה ציבורית, נפרסה אל מול הצופים בצבע וקול והציגה נרטיב פשוט וברור. א"ק הפכה בן לילה מאישה אנונימית לחשודה ברצח הילדה תאיר ראדה, והפכה בעל כורחה לאויבת הציבור.

יוצרי "צל של אמת" מיקה תימור, ארי פינס ויותם גנדלמן. לא צפו את הסערה התקשורתית / צילום: צילום מסך
המקרה של א"ק מעלה שאלות קשות בנוגע לעבודתם של יוצרי "צל של אמת", אבל הוא גם מעמיד בסימן שאלה גדול את ז'אנר הפשע האמיתי (True crime או "דוקו-פשע") שהשתלט על חיינו בסערה בשנים האחרונות. הז'אנר זוכה בשנים האחרונות להצלחה מסחררת בעולם עם סדרות כמו "הג'ינקס" של HBO או "Making a Murderer" של נטפליקס ופודקאסטים כמו "Serial" מביתם של יוצרי תוכנית הרדיו הציבורי "This American Life".

הוא כולל סדרות, סרטים ופודקאסטים שמתחקים אחר מקרי פשע אמיתיים, ומאמצים מודלים חקירתיים כדי לנסות לפענח מקרים לא פתורים ולערער על החלטות משפטיות קיימות. פעמים רבות מדובר בפרשות רצח, והיוצרים מנסים להציג אור חדש על הרוצח. גם בישראל זוכה ז'אנר הפשע האמיתי לאהדה.

"סדרות וסרטים דוקומנטריים מסוג פשע אמיתי מספקים לצופים חוויה השתתפותית, וגורמים למקרים שפרטיהם לא בהכרח היו ידועים להפוך לאש בשדה קוצים ולשיחת היום", אומר ד"ר אוהד לנדסמן, מרצה וחוקר קולנוע תיעודי בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. "אנשים מדברים על הצפייה בסדרות או בסרטים הללו במונחים המקבילים לריגוש הנובע מנסיעה ברכבת הרים. ופה אולי טמונה גם הסכנה, כי ההשלכה המיידית היא שאנו כצופים מתערבים במערכת הצדק ומבקשים לקבוע אשם בתהליך הזה בעצמנו. זה בעצם מה שהסדרות הללו מבקשות לעשות: אנחנו נקבע אם רומן זדורוב אשם או לא, ואם לא אז מי כן".

ד"ר אוהד לנדסמן. "ההנגשה המניפולטיבית והסוחפת יצרה פרדוקס מעוות" / צילום: עצמי

הבעיה מתעוררת כשהצופים, אנחנו, לא מודעים לכך שמופעלות עלינו מניפולציות קולנועיות. איזה סינון המידע שמוצג לנו עובר? האם הוא מאוזן או חד-צדדי? האם הופעלו בתחקיר אמות מידה עיתונאיות? ועד כמה שונה בסופו של דבר הנרטיב הקולנועי מהקביעות המשפטיות? בסדרת כתבות זו ננסה להבין מהי האחריות המוטלת על יוצרי "הפשע האמיתי", והאם הם נוטלים חירות קולנועית מוגזמת - שמשפיעה, בתורה, על המציאות שהם מתיימרים לשקף?

כל המרכיבים לסיפור הוליוודי

"צל של אמת" עלתה לאוויר בישראל במרץ 2016 ומיד עוררה סערה ציבורית. הסיפור המורכב שנדרשו לו טובי השופטים בישראל נפרס באופן מרהיב. רבים נסחפו אחר הנרטיב הפנטסטי שנטווה בכישרון רב: גופת ילדה שנמצאה בתא שירותים בבית ספר; חשודה צמאת דם שמדמיינת שיש בתוכה זאבה בשם טחב; ואסיר עולם שיושב בכלא וטוען לחפותו. אם בסיפור הרצח של תאיר ראדה יש מלכתחילה את כל המרכיבים להפוך לסיפור הוליוודי, הרי שזה לא מפתיע שענקית המדיה נטפליקס אף רכשה את זכויות השידור של "צל של אמת" ב-2017.

בתחילה נראה היה ש"צל של אמת" עלתה על משהו שכולם פספסו. כשהם נישאים על גלי האהדה הציבורית התראיינו יוצרי "צל של אמת" בעיתונים, בתוכניות אקטואליה, ברשתות החברתיות, והציגו את הממצאים שלהם שקושרים את א"ק לרצח.

אלא שהשלושה ביססו את התזה שלהם על עדותו של א"ח, חברה לשעבר של קרבצנקו, דמות מסתורית מטושטשת שרק מחזקת את המסתורין והמתח בסיפור המוזר שסיפר על המסך. הצופים לא יודעים איך הוא נראה, מה שפת הגוף שלו ועד כמה הוא מהימן. הם מעולם לא ראו את פניו והדעה שלהם בנוגע אליו לא אובייקטיבית, אלא מבוססת על הפרשנות של היוצרים.

סביר להניח שבמהלך התחקיר לצורך הסדרה נפגשו היוצרים עם א"ח לא מעט פעמים וצברו שעות רבות במחיצתו. עד כמה הם הטילו בו ספק בזמן אמת - זו שאלה שאין עליה תשובה. הם מבחינתם הסתפקו בבדיקת פוליגרף - וגם נופפו בה בסדרה. אבל בהתחשב במה שאנחנו יודעים היום אי אפשר שלא לתהות עד כמה מעמיק היה התחקיר שהם ביצעו, והאם הם לא זרקו את החצים קודם וסימנו סביבם את המטרה.

בפועל היה דרוש סרט נוסף כדי לזרוע ספקות: "צל כבד", ששודר בחודש שעבר בכאן11, שינה את כיוון הרוח, והפנה את האש הציבורית ליוצרי הסדרה. עכשיו הם שעומדים בעל כורחם במרכז הסערה. בסרט של הבמאי עידו הר נחשפת א"ק בשמה המלא אולה קרבצנקו ובפנים גלויות ומציגה את הצד שלה: "גבר אלים הרס אותי. יוצרי טלוויזיה לקחו את סיפוריו ועזרו לו להמשיך לבייש ולהרוס את חיי בפני מדינה שלמה. עכשיו אני רוצה לקום ולהילחם". עוד סיפרה א"ק כי הדבר אירע בהמשך למערכת יחסים אלימה בין השניים.

אולה קרבצנקו ב"צל כבד". "היוצרים לא הפעילו שיקול דעת באימוץ סיפורו של אנס" / צילום: צילום מסך

קרבצנקו יוצאת כעת לקרב מול יוצרי הסדרה. "למרות שחפותי הוכחה לאחר חקירה יסודית ונפרסה על פני עמודים שלמים שהוגשו לבית המשפט העליון, אותם יוצרים לא הפעילו שיקול דעת, מוסר או לב באימוץ סיפורו של אנס. הם גם לא מתכוונים להתנצל או למחוק את עבודתם, שזכתה בפרסי טלוויזיה", כתבה בעמוד גיוס המונים שהקימה.

הצופים קובעים מי הרוצח

15 שנים אחרי רצח תאיר ראדה עדיין זוכה הפרשה לתהודה תקשורתית עצומה בכל קנה מידה באמצעי המדיה המסורתיים וברשתות החברתיות, גם בעקבות הצלחת הסדרה "צל של אמת". קבוצת הפייסבוק השוקקת "כל האמת על פרשת רצח תאיר ראדה ז"ל" מונה יותר מ-200 אלף חברים ויש בה פעילות בלתי פוסקת של ניתוחים, פרשנויות, דעות ותיאוריות. בעמוד הבית שלה מתוארת מטרת הקבוצה: "הקבוצה זועקת לחפותו של זדורוב, המוכחת מעל כל ספק, ודורשת את שחרורו באופן מיידי ואת פתיחת התיק מחדש בכוונה למצוא את רוצחיה האמיתיים של תאיר ראדה".

"הטכנולוגיה הדיגיטלית מגדילה את ההשפעה של כל סרט או סדרת פשע אמיתי באופן משמעותי", אומר לנדסמן. "האינטרנט הופך הכול לנגיש יותר, מאפשר לנו למצוא ברשת מידע משטרתי או משפטי, ואנו כצופים יכולים לבדוק ולוודא בעצמנו ומשם להביע עמדה. יש בזה אפילו משהו ממכר, להתייחס בחשדנות לכל המערכות החברתיות שמרכיבות את הקיום שלנו ולהיות עסוקים בחשיפת המסכה מעל אלה שיש להם כוח ושררה.

"ז'אנר הפשע האמיתי הפך לטרנדי כי הוא מאפשר לנו כצופים לפקפק במוסדות החוק והמשפט הרשמיים. בארה"ב במיוחד, לנוכח האחוז הגבוה של הרשעות מוטעות ואלימות משטרתית, צופים מכירים יותר ויותר בחורים של המערכת". לדבריו, הבעייתיות מתחילה כשאנחנו כצופים יכולים כביכול לקבוע אם רומן זדורוב אשם או לא, ואם לא אז מי כן.

הסיפור הקולנועי מתנהל במקביל להליך המשפטי ומבקש למלא את החללים שהאחרון מותיר, לתקן את הטעויות שלו. כאן מתגלה המתח בין שאלת נטל ההוכחה הנדרשת כדי להרשיע אדם במשפט פלילי לבין נטל ההוכחה שמאומץ בפשע האמיתי.

אמת המידה הנדרשת והנהוגה במשפט פלילי היא "מעבר לספק סביר", כלומר, התביעה צריכה לשכנע את בית המשפט באשמת הנאשם בהסתברות קרובה לוודאות. לדברי לנדסמן, שאלת נטל ההוכחה בסדרות פשע אמיתי היא סוגיה משמעותית. "כשאנחנו מוכנסים לתוך ההליך המשפטי כצופים, מוכנים לחרוץ דין עם יוצרי הסדרה, אנו חייבים לשאול את עצמנו - מהו נטל ההוכחה הדרוש לשם הרשעה? האם, כמו במשפט הפלילי, הגענו לרף שהוא מעל רמת ספק סביר? הרי זה ברור שמכלול הראיות הקיים בפרק הרביעי של 'צל של אמת' אינו מספק להרשעה", הוא אומר.

מתוך הסרט "צל של אמת" / צילום: צילום מסך

אז מדוע השתכנענו כל כך?
"אופן ההנגשה הקולנועי של הזיהוי הזה (של א"ק כרוצחת - י"ג) מניפולטיבי וסוחף. אמצעי המבע המסוגננים עם המבנה הנרטיבי החותר להתרה בפרק הרביעי הם שמייצרים שיא אפקטיבי וגורמים לנו להרגיש שייתכן שזיהינו את האשמה האמיתית. יש פה פרדוקס מעוות מבחינה משפטית ומוסרית כאחד".

"משפט הוא לא ריאליטי"

במערכת המשפט כמובן לא ראו בעין יפה את "צל של אמת" כבר בעת עלייתה לאוויר, בלשון המעטה. בכנס לשכת עורכי הדין שהתקיים באילת כחודש לאחר עלייתה לשידור ב-2016 הקדיש פרקליט המדינה דאז שי ניצן את נאום הפתיחה שלו לביקורת נוקבת כלפי היוצרים תוך שהוא טוען לביצוע מניפולציות על הצופים. "פאר היצירה של סדרה זו, שהוצג כמובן גם הוא בעזרת אפקטים טלוויזיוניים כיד הדמיון הטובה, הייתה עדות שהוצגה כחדשה אך נבדקה ונחקרה לעומקה כבר לפני ארבע שנים", הדגיש ניצן כשהוא מנסה לצנן את האש שכוונה בעקבות השידור להתנהלות הפרקליטות ומערכת המשפט בפרשה.

"משפטים פליליים אינם תוכנית ריאליטי, שבה הציבור מתבקש להכריע בסמס. אלא שלצערי, תופעה זו הולכת ומתרחבת במקומותינו. כבר ראיתי שעיתונאים פרסמו סקר שבו נשאל הקהל אם הוא סבור שרומן זדורוב אשם או זכאי. זה רציני? האם אנו באמת רוצים לחיות במדינה שבה חיי אדם, גורלו וחירותו יוכרעו לפי סקרים תקשורתיים?".

למעשה, במשטרה, בפרקליטות ובבית המשפט העליון הכירו את גרסתו של א"ח עוד הרבה לפני ש'צל של אמת' באה לעולם. באפריל 2012, כשש שנים לאחר הרצח, א"ח הגיע למשטרה לראשונה. בעקבות תלונתו, שקשרה את קרבצנקו לרצח, ביצעה המשטרה כבר למחרת פעולות חקירה שונות: הוצאו צווי חיפוש, התבקשו נתוני תקשורת וצווי חדירה למחשב, והתקבלו שלושה דיסקים מקרבצנקו. בדיסקים היו חומרים אישיים שלה, ציורים, דברים שכתבה במחברת אישית ותמונות משותפות של השניים.

קרבצנקו הוזמנה לחקירה ושללה את הטענות לגבי מעורבותה ברצח. היא סיפרה לחוקרים כי מאז שנפרדו א"ח איים להרוס את חייה וכנקמה שלח לה הודעות בעלות אופי מאיים ואף הראתה אותן לחוקרים. החקירה העלתה כי הוא נהג בקרבצנקו באובססיביות, תקף אותה פיזית ומינית באופן אכזרי, והפיץ תמונות עירום שלה. החוקרים אף ערכו עימות ביניהם. לטענה כי קרבצנקו רצחה את ראדה לא נמצא כל יסוד עובדתי.

מתוך "צל של אמת" / צילום: באדיבות הוט

לא זו בלבד שהחקירה לא העלתה ממצאים שתומכים בטענות א"ח, אלא שהפרקליטות הדגישה בתגובה לבית המשפט כי חלק מפרטי גרסתו כלל לא תאם את ממצאי הזירה בזמן אמת. כך למשל, הוא סיפר לחוקרים שלקרבצנקו יש אובססיה לשתיית דם, שהיא חותכת אנשים ומוציאה להם את המעיים. עוד אמר להם שסיפרה לו איך השכיבה את גופתה של ראדה על הרצפה, נשכה אותה כי רצתה לטעום את הבשר ובהמשך ניסתה להוציא את המעיים.

ואולם, הפרקליטות הדגישה כי בניגוד לגרסה הזאת לא נמצא כל חתך על בטנה של המנוחה או סימני שיניים. הפרקליטות גם ציינה כי במחשב של א"ח נמצא קובץ טיוטה של הגרסה שמסר א"ח בחקירה, שכללה פרטים שפורסמו בכלי התקשורת על הרצח.
"מדובר בתלונה שהוגשה על רקע מערכת יחסים מעורערת ואף פתולוגית בין שני בני זוג שאף אחד מהם לא יציב בנפשו", הודגש בתגובת הפרקליטות. "נוכח הפרסום הרב ויוצא הדופן שהתיק זכה לו הוא היווה מתחילת החקירה ועד היום אבן שואבת לאנשים שונים ומשונים, מתקשרים, הוזי הזיות למיניהם וסתם אנשים המחפשים תשומת לב או נקמה, אשר העצימו את כאבם של בני משפחת המנוחה בדרך של המצאת סיפורים וכיווני חקירה כאלה ואחרים".

היוצרים לא צפו את הנזק

אבל למרות המסקנות שעלו מחקירת המשטרה, התגובה הנחרצת של הפרקליטות ודחיית הבקשה של זדורוב על ידי בית המשפט - הצליח א"ח לשכנע את יוצרי 'צל של אמת' בגרסה שלו, הזויה ככל שתהיה, והם הצליחו לשכנע בכך רבים.

"באחד הימים בעבודה בדיוק יצאתי מארוחת צהריים", סיפר א"ח בקול אטי ובוטח מול המצלמה. "קיבלתי טלפון מא"ק, טלפון מהבית. היא אמרה בו בקצרה: אתה זוכר את החלום הזה שהיה לי, אז עוד מעט הולך להיות כאן בלגן גדול. שעתיים-שלוש אחרי אותה שיחת טלפון שמעתי מאחד החברים בקצרין שנעלמה ילדה וכרגע כל העיר מחפשת אותה. כבר התחלתי לחשוש שזה לא משהו מהפנטזיות שיש לה בראש, אלא משהו באמת קונקרטי שקרה".

א"ח ממשיך ומספר איך א"ק הראתה לו את התיק ואת הבגדים שלבשה לכאורה בעת הרצח, את הסכין שהשתמשה בו, את הפאה. "הכול היה מגואל בדם", הוא אומר. על המסך המצלמה עוקבת אחרי שביל של טיפות דם שמובילות לתיק עם בגדים מגואלים בדם וגם סכין - צילומי אילוסטרציה, יש לומר, שהוצגו ללא גילוי נאות.

הראיות הללו לא קיימות במציאות, וא"ח גם לא הציג אף אחת מהן למשטרה או ליוצרים. בעדות שלו במשטרה סיפר כי את החפצים שהיו בתיק היא שמה בתוך שקית זבל בעליית הגג של אמה. לאחר כחודש וחצי, כששמעו שהפסיקו לחפש במזבלות, היא שמה הכול בדלי בצבע תכלת בהיר עם אקונומיקה, ופיזרה את החפצים בפחי זבל שונים בעיר.

"אם יבקשו ממני לתאר את א"ק בקצרה זה יהיה בין נשמה מעונה למפלצת", הוא אומר בסדרה. "תמיד היו לה מקומות כאלה שהיא הייתה מפליגה אליהם במחשבה כדי להירגע, רק שהיא היתה מדמיינת את עצמה שוחה בבריכה של דם". כדי להוכיח לצופה שלקרבצנקו יש נפש מסוכסכת הוצגו גם יצירות שלה, ללא הסכמתה או אישורה כמובן.
"היוצרים של 'צל של אמת' ניסו לבסס את הטיעונים ואת הנרטיב על תשתית משפטית", אומר עו"ד דניאל חקלאי, שליווה את קרבצנקו בשנים האחרונות עם עו"ד תומר שוורץ.

"לכאורה הכול מבוסס על ראיות ונקודת המוצא היא לחשוף את האמת, אבל התחושה היא שהם לקחו ראיות מסוימות, שחלקן היו במשפט זדורוב, וטוו סביבן סיפור עלילה שלא היה ולא נברא.

עו"ד אלקנה לייסט, הסנגור הציבורי במחוז תל אביב, שייצג את זדורוב, אמר בסדרה: "אני חייב להגיד שכאתה שומע סיפור כזה פעם ראשונה זה נראה לך הזוי, אבל אני אגיד את זה באופן ברור: אני מאמין לא"ח".

גם היום, למרות המחיר הרב, לייסט ממשיך לטעון כי הסדרה הייתה ראויה והכרחית בגלל התנהלות המשטרה. "להשקפתי, יש לזכות את רומן זדורוב גם מבלי להתייחס לראיות בעניינה של א"ק. עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שנאספו נגדה במסגרת 'צל של אמת' ראיות שמצביעות על אשמתה בפשע, ומאז שידור הסדרה הן רק התעצמו. לעניות דעתי, רשויות האכיפה והמשפט, עד שידור התוכנית, לא בדקו את הראיות האלה בצורה מספקת. טוב עשו יוצרי 'צל של אמת' שהביאו בפני הציבור את הראיות שמצביעות לכיוונה של א"ק ואת הטיפול הלוקה בחסר בהן".

היוצרים מבחינתם טוענים כי ביצעו תחקיר מעמיק על הסיפור שבו גילו על א"ק והיה להם מוזר שאף אחד לא שמע על קיומה. המטרה שלהם לא הייתה להאשים אותה, אלא להביא את הסיפור לידיעת הציבור. הם גם פנו לקרבצנקו והציעו לה להתראיין והיא סירבה. הם לא צפו את הסערה התקשורתית ולא חשבו שלקרצנקוב ייגרם כזה נזק.
בראיון שנתנו לחדשות 12 הם התנצלו על "התבטאויות נחרצות מדי" במסגרת ראיונות לתקשורת. אבל גנדלמן הבהיר: "על הסדרה עצמה אנחנו לא רק שלא מתחרטים, אלא היינו עושים אותה גם היום אם היו עומדות בפנינו אותן עדויות, ראיות ועובדות".
מיוצרי "צל של אמת" לא התקבלה תגובה רשמית.

בקרוב: הכרעה במשפט החוזר

בית המשפט העליון צפוי לקבל החלטה בקרוב בבקשתו של זדורוב למשפט חוזר. הבקשה הוגשה על ידי סנגורו עו"ד ירום הלוי באוקטובר 2019, חלק גדול ממנה מוקדש לקרבצנקו.

סנגורו של זדורוב לא מסתפק בהעלאת טענות שמתייחסות לחפותו, אלא גם ממשיך לטעון בנחרצות כי קרבצנקו היא שביצעה את הרצח. "המארג למעשה מוכיח חד-משמעית כי א"ק היא הרוצחת האמיתית של המנוחה", מדגיש הלוי. "אסור ללכת שבי אחרי המניפולטיביות העצומה שלה ואחרי מקסם השווא של המסכה היפה שעל פניה". בבקשה גם מפרט הלוי לא פחות מ-50 ראיות חיזוק וסיוע חדשות שמוכיחות את דבריו של א"ח.

עם זאת, בתגובה שהגישה הפרקליטות באפריל 2020 היא מדגישה כי החקירה המורכבת שהתנהלה בעקבות תלונתו של א"ח העלתה בבירור כי מדובר במי שמנסה לרתום את מערכת אכיפת החוק לנקמה. "על בסיס היכרותו הממושכת עם א"ק ומחלת הנפש שממנה היא סובלת טווה א"ח סיפור שקרי שמטרתו הפללתה של א"ק במעשה שלא היה לה כל יד בו", נכתב בתגובה.

רומן זדורוב בבית המשפט. ממשיך לטעון בנחרצות שקרבצנקו ביצעה את הרצח / צילום: דודי ועקנין

לטובת מי שהלך לאיבוד בסבך המשפטי: ב-2010 הורשע זדורוב פה אחד על ידי שלושה שופטי בית המשפט המחוזי בנצרת ברצח בכוונת תחילה ובשיבוש מהלכי חקירה. המשפט שלו נוהל במשך כמעט שלוש שנים, ובסופו נגזר עליו מאסר עולם. אבל הפרשה סירבה לרדת מסדר היום הציבורי. במהלך השנים האלה היא עמדה במרכזן של אינספור כתבות בעיתונות, תוכניות תחקירים וסרטים דוקומנטריים, בהם הופנו חצי ביקורת למשטרה, לפרקליטות ולמערכת המשפט בישראל.

זדורוב הגיש ערעור לבית המשפט העליון, אולם בדצמבר 2015 הוא נדחה ברוב של שני שופטים (יצחק עמית וצבי זילברטל) נגד אחד (יורם דנציגר). "בסיפורי בלשים ובסדרות טלוויזיה אנו יודעים כי בסופה של עלילה יתברר כי החשוד המיידי והטבעי הוא לא הרוצח, ובכך מוזהר הצופה מפני כשלי החשיבה האינטואיטיבית. אולם במציאות מתברר לא אחת כי החשוד המיידי הוא אכן הרוצח", כתב השופט עמית בהחלטה המרשיעה.

השופט יצחק עמית. "בניגוד לסיפורי בלשים וסדרות טלוויזיה, במציאות מתברר לא אחת כי החשוד המיידי הוא הרוצח" / צילום: כדיה לוי
לעומתו כתב דנציגר בהחלטתו: "לאחר שבחנתי את מכלול חומר הראיות ושבתי ובחנתי אותו, ולאחר שנטרלתי את 'רעשי הרקע' שאפפו את התיק, לרבות הסיקור התקשורתי המסיבי, הגעתי למסקנה כי יש לזכות את המערער. אני סבור כי למרות קיומה של תשתית מפלילה ביותר נותר ספק סביר באשמתו. ואולם, אטעים כבר עתה כי מדובר בזיכוי מחמת הספק, זיכוי שהוא כפסע מהרשעה". באותה הנשימה הדגיש דנציגר כי מדובר במקרה גבולי וכי ההסתברות שזדורוב חף מפשע אינה גבוהה, והאפשרות שהורשע על לא עוול בכפו מחייבת התרחשות של סדרת צירופי מקרים נדירה. 

השופט יורם דנציגר. "למרות קיומה של תשתית מפלילה ביותר נותר ספק סביר באשמתו של זדורוב" / צילום: איל יצהר

הסרט שהתחיל את הז'אנר

אי אפשר לדבר על ז'אנר הפשע האמיתי מבלי להזכיר את "הקו הכחול הדק" (The Thin Blue Line), סרטו של הבמאי ארול מוריס משנת 1988. במרכזו עומד רנדל אדמס, בחור צעיר בשנות ה-30 לחייו שהורשע ברצח מדרגה ראשונה של קצין מדאלאס ב-1976.
"זה אחד המקרים הבודדים בתולדות הקולנוע התיעודי שבהם סרט גרם לבית המשפט להפוך את הפסיקה שלו", מספר לנדסמן. "אלא שאחרי שהנאשם אדמס זוכה לחלוטין והשתחרר מבית הכלא, הוא תבע את מוריס על זכויות ההפצה של סיפור חייו בצעד כפוי טובה ואומלל. מוריס נפגע מהסיפור הזה ולא הצליח להתגבר על כך עד היום.

"הקו הכחול הדק". גרם לבית המשפט להפוך את הפסיקה שלו / צילום: צילום מסך

"מה שהסיפור הזה מלמד הוא שתיתכן מערכת יחסים טעונה בין היוצרים לבין הקורבנות והמעוללים, מערכת יחסים שהיא אינהרנטית לז'אנר הזה והצופים לא תמיד רואים אותה על המסך וגם לא בהכרח מודעים לקיומה. אבל היא נמצאת שם ורוחשת. הז'אנר הזה נצלני בעיקר כלפי הקורבנות, שמקבלים טיפול שטחי למדי, אבל יש גם פערי כוח וסמכות שטמונים בתוך המערך הזה בין מתעד ומתועד".

עוד כתבות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הצהרת משפחות מירן וסיגל בכיכר החטופים / צילום: Paulina Patimer

בתו של קית' פרצה בבכי: "אל תמות שם במנהרות"

משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

עם נשיא שמקורב גם לנתניהו וגם לארדואן: האם הפתרון לאיראן יגיע דווקא מהמדינה המפתיעה הזו

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד