גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממציאה עצמה מחדש: ארטימדיה מקימה רשת פרסום אוטומטי לטלוויזיה

לגלובס נודע כי החברה חתמה על הסכם עם הוט, לפיו יוגש פרסום פרוגרמטי (ממוכן ואוטומטי) על גבי התכנים שיועברו ברשת הסיבים ● פנייה רשמית להצטרף נעשתה גם ל–yes, לסלקום וליצרני טלוויזיות חכמות ● ארטימדיה צפויה להשקיע במהלך כ–70–80 מיליון שקל

עופר מילר, מבעלי ארטימדיה / צילום: תמר מצפי
עופר מילר, מבעלי ארטימדיה / צילום: תמר מצפי

חודשים ספורים לאחר שסגרה את פעילות הפרסום הדיגיטלי שלה בישראל, מנסה חברת ארטימדיה להמציא את עצמה מחדש: לגלובס נודע כי ארטימדיה מקימה בימים אלה רשת פרסום פרוגרמטי לטלוויזיה (פרסום ממוכן), עליה יוכלו ספקיות הטלוויזיה להציע פרסום על גבי האינטרנט (OTT) בישראל.

פרסום פרוגרמטי מתנהל באמצעות רשת שמעלה פרסום דיגיטלי בממשק המנוהל ישירות על-ידי המפרסם או משרד הפרסום. על-פי ההערכות, ארטימדיה צפויה להשקיע במהלך כ-70-80 מיליון שקל.

עוד נודע כי ארטימדיה חתמה על הסכם עם הוט, שבמסגרתו יוגש פרסום פרוגרמטי על גבי התכנים של הוט המועברים לצרכן ברשת הסיבים, שעל הקמתה הכריזה החברה לאחרונה. כפועל יוצא מזה קיבלו בימים האחרונים מספר מפרסמים גדולים פנייה מארטימדיה עם הצעה להגיש עבורם פרסום על גבי הרשת החדשה.

ארטימדיה פועלת להרחיב גם את מספר הגופים שייקחו חלק ברשת החדשה: פנייה רשמית להצטרף נעשתה גם לחברות yes וסלקום, שלשתיהן מלאי וידאו מספיק כדי להגיש עליו פרסום. נוסף על כך, ארטימדיה פועלת לצרף פלטפורמות טלוויזיה נוספות, לצד יצרני טלויזיות חכמות ומפעילי אפליקציות תוכן שונות המיועדות לטלוויזיות חכמות.

טל גרנות גולדשטיין, מנכ"לית הוט / צילום: רמי זרנגר

מהפכת "הפרסום הממוען"

המהלך של ארטימדיה מתיימר להביא לישראל את מהפכת הפרסום הממוען (Addresable TV), שמשמעותו היא יציקת היכולות של פרסום דיגיטלי לטלוויזיה, כלומר היכולת לפרסם באופן ממוקד לאנשים ספציפיים או לבתי-אב.

לכאורה היכולת לפרסם באופן כזה קיימת גם היום - הממירים והלוויין שמשמשים את הוט ואת yes מאפשרים זיהוי משתמש הקצה (בכפוף כמובן לחוקי הפרטיות וטשטוש הדאטה) וביצוע אנליזה לדפוסי הצפייה שלו. אלא שעל-פי החוק הקיים היום בישראל, להוט ול-yes אסור להגיש פרסום, והמודל הכלכלי שלהן אמור להיות מושתת על מכירת מינויים. מכירת הפרסום מוקנית על-פי חוק לערוצים המסחריים קשת ורשת, אולם להם אין בשלב זה אינטרס לעבור למכירה של פרסום פרוגרמטי מדיד - הוא עשוי אולי לטייב את ההוצאה הפרסומית של המפרסמים, אך בסבירות גבוהה גם להקטין את ההכנסות של הערוצים עצמם, וזה לפני שיש להם מודל כלכלי אחר שיפצה על הנזק.

חוק התקשורת אמור להסדיר את יחסי הכוחות בין הגופים המשדרים ליצרני התוכן, אולם מדובר בחוק ישן שלא מתייחס לשינויים הדרמטיים שעבר השוק כתוצאה מכניסת האינטרנט לחיינו. לכן על השחקנים בשוק נוצרו איומים חדשים שמערערים את המודל הכלכלי שלהם, אך הפרצות בחוק משאירות הזדמנויות גם במצב הנוכחי. כך למשל, לשון החוק האוסרת על פרסום בכבלים ובלוויין, מתייחסת לתשתית שהייתה קיימת בעת שהחוק חוקק, ולא לטכנולוגיות השידור החדשות שקיימות היום המאפשרות את העברת השידור הטלוויזיוני באמצעות האינטרנט.

קיימות מספר חברות שמציעות ללקוחות טלוויזיה אינטרנטית - yes כבר הודיעה כי תוך שלוש שנים כל המנויים שלה יועברו מהלוויין לפלטפורמות אחרות, סלקום ופרטנר מציעות כל אחת אפליקציית OTT משל עצמה, ואפילו הוט שנכנסה לתחום באיחור אלגנטי החלה בימים האחרונים להעביר את המנויים שלה לטכנולוגיית סיבים.

כבר היום יש לפרטנר וסלקום יחד כ-500 אלף מנויים, ל-yes יש עוד כ-300 אלף מנויי OTT (מתוך סך של כ-600 אלף מנויים), ולהוט יש 700 אלף בתי-אב מחוברים שעדיין לא התחילו את המעבר לפלטפורמה החדשה, כך שעל פניו ארטימדיה מכוונת ל"אוקיינוס כחול" שיכול בסופו של דבר להציע ה-reach של כמעט כלל משקי-הבית בישראל המחוברים לחברות הגדולות. זאת, בנוסף לקהל של כמה מאות אלפי בתי-אב שאינו מחובר לאף אחת מהפלטפורמות בתשלום וצורך תכנים של שחקני תוכן על טלוויזיות חכמות - נטפליקס ושחקני תוכן "חינמיים" דוגמת "כאן" וספקים אחרים, ושחקני דיגיטל כמו ynet, שצפויים בשלב כלשהו להציע אפליקציית תוכן על גבי מסכי הטלוויזיה.

ישנם מספר הבדלים מהותיים בין פרסום פרוגרמטי ברשת לבין פרסום פרוגרמטי ב-OTT. בעוד שברשתות שבאתרי התוכן מסמנים את הגולש ב"קוקיז", ואפשר להמשיך לעקוב אחריו מאתר לאתר, ללמוד על דפוסי הגלישה שלו ולהגיש לו פרסום אפקטיבי יותר ברמת החזרתיות - הרי שרשת של OTT נועדה להשיג כיסוי רחב יותר של עיניים צופות - כי מי שמנוי הטלוויזיה של הוט לא מנוי בטלוויזיה של yes או סלקום. לכן יצירת רשת אמורה לאפשר למפרסם להגיע לכמה שיותר בתי-אב.

המגמות בעולם תומכות במהלך

מבחינת ארטימדיה, המגמות בעולם תומכות במהלך: בארה"ב לבדה הוקצו בשנת 2020 כ-8 מיליארד דולר לפרסום פרוגרמטי בטלוויזיה, ועד 2023 צפוי המספר להכפיל את עצמו ל-16 מיליארד דולר, שיהוו 5% מכלל עוגת הפרסום (טלוויזיה, דיגיטל, שילוט וכו') ו-26% מכלל תקציב הטלוויזיה.

גם דפוסי הצפייה הנוכחיים בישראל אמורים להיות מעודדים מבחינת החברה: שלא לייחוס טוענים גורמים בתחום המדיה כי ניתוח "זמן המסך" של הצופים, שממנו נגזרות "דקות הפרסום הפוטנציאליות", מלמד כי כ-60% מזמן הצפייה של מרבית בתי-האב מוקדש לתכנים שמחוץ לערוצי הברודקאסט העיקריים.

אלא שהשוק הישראלי כבר הוכיח כי לא כל מה שעובד על הנייר גם עובד בסופו של דבר בפועל, וארטימדיה למדה זאת על בשרה בעבר הלא רחוק. נזכיר כי לפני פחות מעשור הגיעה ארטימדיה (חברה-בת של ארטיויז'ן הסינגפורית ועופר מילר הישראלי) לישראל עם רעיון מהפכני - לאגד את זמן הפרסום של כל אתרי התוכן המובילים תחת פלטפורמה אחת. החברה השקיעה כ-80 מיליון שקל בפיתוח הפלטפורמה החדשה ובהתחייבויות לתשלומי מינימום גדולים עבור פרסום לאתרי התוכן הישראליים במטרה לגרום להם להצטרף לרשת, אולם לאחר מספר שנים החברה איבדה שניים מתוך שלושת בעלי הברית המשמעותיים שלה. בהתחלה את ynet ולפני מספר חודשים איבדה את מאקו מקבוצת קשת, שהייתה אחראית לחלק חשוב ממלאי הווידאו של הרשת. לאחר מכן לא צלח המשא-ומתן עם וואלה, ובתחילת השנה נסגרה הפעילות הדיגיטלית של ארטימדיה.

נזכיר כי ארטימדיה כבר הייתה אמורה לשים רגל בפרסום פרוגרמטי בטלוויזיה: כפי שנחשף בגלובס, החברה טענה כי חלק מהשיפור בתנאים המסחריים שנעשו בחוזה שלה עם מאקו, שבמסגרתו גדל תשלום המינימום שמאקו קיבלה, נבע מכך שבקשת התחייבו שכשיקום מיזם הטלוויזיה שלהם עם אקספון ו-RGE, ארטימדיה תהיה הגוף שיגיש בו את הפרסום. עוד נזכיר כי העסקה המקורית של קשת עם אקספון התפוצצה, ובסופו של דבר קשת רכשה מניות ב-RGE ומתעתדת להשיק איתה באופן עצמאי פלטפורמת OTT. בארטימדיה לא קיבלו טוב את המהלכים של קשת, וכיום מתנהלת בנושא תביעה.

גל תורג'מן, מנכ"ל ארטימדיה, מסר בתגובה כי ארטימדיה מאשרת כי התקשרה עם הוט להקמת רשת פרסום פרוגרמטי למנויי הוט ברשת הסיבים, ואישר גם כי ארטימדיה פועלת במקביל לצירוף פלטפורמות טלוויזיה בתשלום נוספות, לצד אפליקציות תוכן שונות המותקנות בטלוויזיות חכמות. לדבריו, "בכוונתנו להפוך את הפרסום בטלוויזיה למדויק ויעיל, ואנו מעריכים כי תוך 3 שנים כמחצית מנתח הפרסום בטלוויזיה ייעשה באופן פרוגרמטי ומטורגט".

תורג'מן הבהיר כי מדובר במהלך טכנולוגי מורכב "הן באינטגרציה עם פלטפורמות השידור והן בהנגשת מלאי הפרסום לרוכשים, ובמקביל איסוף הדאטה ובניית פרופיל צופה מורכב ומגוון שיאפשר טרגוט ברמת בית-האב לפי הכנסה, השכלה, מצב משפחתי, מגזרים, פילוח גאוגרפי ועוד".

עוד הוא הוסיף כי בעלי המניות בארטימדיה אישרו תוכנית השקעה של כ-70-80 מיליון שקל בפיתוח הטכנולוגי, שיתמקד בכלי פרסום לצד הקמת הרשת ותפעולה בשלוש השנים הקרובות.

מסלקום נמסר: "לא היה ולא נברא, זו רוח תגובתנו". מ־yes לא התקבלה תגובה. עד פרסום הידיעה לא התקבלה תגובה גם מהוט. 

עוד כתבות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם