בקיעים ראשונים בקואליציה? ynet פורש מהשותפות עם רשת הפרסום הפרוגרמטית ארטימדיה

האתר יתחיל לשווק חלק מפרסום הווידיאו שלו באמצעות מערכות הפרסום של גוגל ואת היתר באופן עצמאי המהלך עלול להתגלות כמכה אנושה לארטימדיה, אם פבלישרים נוספים יילכו בעקבות ynet

אתר ynet פורש מהשותפות עם רשת הפרסום הפרוגרמטית ארטימדיה, ויתחיל לשווק את פרסום הווידיאו שלו באמצעות מערכות הפרסום של גוגל או במכירה ישירה. אנשי ynet הודיעו על כך לארטימדיה כבר בסוף השבוע האחרון, אך הפרישה תתרחש באופן מעשי מחודש אוגוסט.

רשת ארטימדיה הוקמה לפני למעלה משנתיים, במטרה לנסות לתת מענה לכוח ההולך וגדל של הפלטפורמות הבינלאומיות גוגל ופייסבוק, המחזיקות בשנים האחרונות את החלק הארי מהפרסום המופנה לדיגיטל. ארטימדיה היא חברה בעלת אחזקות בינלאומיות עם כיסים עמוקים, שבהם היא השתמשה כדי לרכוש בתנאים טובים יותר את מלאי פרסום הווידיאו של הפבלישרים המקומיים תוך שהיא מבטיחה להם שבשילוב כוחות של כולם ניתן יהיה לייצר אלטרנטיבה לגוגל דווקא בתוך התחום הצומח והרווחי ביותר של הפרסום הדיגיטלי - הווידיאו.

באתרים הישראליים, כמו בערוצי מדיה אחרים בעולם, ראו בעיניים כלות כיצד עוד ועוד נתחי פרסום של לקוחות מקומיים מופנים לפלטפורמות הבינלאומיות: גוגל עם היכולות העצומות שלה בתחום החיפוש והטרגוט, ופייסבוק שמהווה היום שער כניסה משמעותי בטראפיק של חלק מהאתרים. הסיטואציה והתמרוץ הכללי של ארטימדיה גרמו למה שנחשב בשוק כבלתי ייאמן לקרות: הפבלישרים זנחו את האגו בצד, שילבו לראשונה כוחות וחתמו הסכמים עם ארטימדיה. לא פחות חשוב מכך - גם הממונה על ההגבלים העסקיים דאז השתכנע שהשוק ללא ארטימדיה יסבול מבחינת התחרות יותר מאשר עם קיומה, ואישר את שיתוף הפעולה.

הבסיס של ארטימדיה היה שלושת אתרי התוכן הגדולים: וואלה, ynet ומאקו המחזיקים את רוב הטראפיק בישראל. בארטימדיה לא היססו להתנגח בגלוי במתחרים הבינלאומיים, בראשם גוגל, ודיברו בקול רם על כך שישראל מהווה עבורם סוג של פיילוט לפני יציאה מסיבית עם הרעיון של קואליציית פבלישרים לעולם הרחב.

התנגשות אינטרסים

אבל מה שהתחיל כהבטחה גדולה כשל די מהר על סלע המציאות היומיומית והאגו המקומי. מצד אחד הייתה אכזבה מסוימת של חלק מהפלישרים וחברות המדיה מהפער בין הציפיות למציאות. ארטימדיה נופפה ביכולות "גוגליות" שלא בהכרח היו לה בשלבים הראשונים, מה שאפשר למי שפחות אהב את הכבר מהשלבים הראשונים נעשו מאמצים לפורר את הברית ולהוציא מתוכה את אחד השחקנים המרכזיים, מתוך הבנה שאם אחד מהם יוצא הכוח של כולם יחד נשבר. בשלב הראשון נעשו מאמצים להוציא את וואלה, שנחשבה הצלע החלשה בברית בגלל חוסר שביעות רצון שהפגינו קברניטיה לאורך הדרך. וואלה קיבלו הצעות מפליגות מגוגל על מנת להתקשר עם הסכם דומה עמם, אך ברגע האחרון באתר בחרו לחדש את ההסכם עם ארטימדיה.

גם בין ynet לארטימדיה לא שררו בחודשים האחרונים יחסים חמים מדי, ונראה כי בגוגל ידעו לזהות את ההזדמנות ולכוון לשם. קונספציה שלה לנגח אותה בקלות. לזה נוספו גם גורמים אנושיים: הגישה של ארטימדיה נתפשה לעתים כמתנשאת ולא קשובה. יותר מזה - תיאוריות הקונספירציה המקובלות בשוק הטלוויזיה חלחלו גם לתוך העולם הדיגיטלי שאמור היה להיות נקי מהן: בשוק החלו לדבר על ברית שיש לכאורה למאקו עם ארטימדיה, כשברקע עולה גם שמה של קבוצת מקאן תל אביב. כל אחד מהפבלישרים לטש עיניים לנתח שהאחר מקבל, ומה שאמור היה להיות אינטרס אחד של כולם הפך להיות אינטרסים מפוזרים שלא אחת מתנגשים זה בזה.

לכל אלה מתווספת גוגל, שלא טמנה את ידה בצלחת. לא סביר שגוגל נבהלו מאוד מהביצועים של ארטימדיה בישראל, אך האפשרות שפורמט כזה אם יצליח יועתק לחו"ל - משמעותית יותר. לכן, לא מן הנמנע שב-ynet סומכים יותר על חוזק המותג שלהם בארץ - בעיקר לאור חיזוק הזיקה בין החלק המודפס של "ידיעות אחרונות" ובין האתר עצמו. יש להניח כי בקבוצה ראו יותר את השיפור הכלכלי שממנו ייהנו בטווח הקצר, ופחות את האיום האסטרטגי על השוק בטווח הארוך. על פניו, הם משאירים כעת בידיהם את האפשרות לשווק חלק מפרסום הווידיאו שלהם באופן עצמאי. עתה נותר להמתין ולראות כיצד ישפיע המהלך על השוק כולו: האם מדובר במכה אנושה לארטימדיה - ואולי גם לפבלישרים האחרים - או שזאת מכה כואבת שיימצא לה מזור?

מ-ynet נמסר: "אנו מודים לחברת ארטימדיה על שנתיים של עבודה משותפת ומאחלים לה בהצלחה".