גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי במכרז הפרסום של פייבוקס, ואיך זה קשור למכרז של דיסקונט

פייבוקס, הפלטפורמה הפיננסית המשותפת של דיסקונט ושופרסל, מנהלת מכרז על תקציב פרסום בהיקף של כ-10 מיליון שקל לשנה, בו מתמודדים משרדי הפרסום יהושע TBWA, ליאו ברנט וענבר-מרחב G ● במקביל נכנס להילוך מעשי גם מכרז הפרסום של בנק דיסקונט, בו מתמודדים אותם שלושה משרדים

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן ומנכ"ל דיסקונט אורי לוין / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן ומנכ"ל דיסקונט אורי לוין / צילום: סיון פרג'

בנק דיסקונט ושופרסל נערכים להשקת הפלטפורמה הפיננסית המשותפת שלהם פייבוקס: לגלובס נודע כי החברה מנהלת מכרז על תקציב פרסום בהיקף של כ-10 מיליון שקל לשנה. עוד נודע כי על התקציב מתמודדים משרדי הפרסום יהושע TBWA, ליאו ברנט וענבר-מרחב G.

במקביל נכנס להילוך מעשי גם מכרז הפרסום של בנק דיסקונט, בו מתמודדים אותם שלושה משרדים ובנוסף אליהם גם משרד הפרסום אברהם. נציין כי לאחר העסקה של דיסקונט עם שופרסל, פייבוקס אינה רק חברה נפרדת בבעלות שונה אלא גם מתחרה ישירה בדיסקונט עצמו, ולכן משרד שיזכה בתקציב אחד לא יוכל לטפל בשני, כך שמבחינת המשרדים הסיכוי לזכות באחד מהשניים הוא גבוה יחסית.

אומנם זהות המתמודדים בשני המשרדים דומה, ובגלל מבנה הבעלות חלק מהאנשים הנוכחים בשני המכרזים הם אותם אנשים (למשל את אותן מצגות משרד ראו אנשי דיסקונט - פעם בכובעם כאנשי הבנק ופעם כנציגי בעלי המניות בפייבוקס), אולם האתגר המקצועי הנדרש מהמשרדים בשתי ההתמודדויות הוא שונה לחלוטין.

המכרז בפייבוקס מתקיים חודשים ספורים בלבד לאחר ששופרסל רכשה מידי דיסקונט 49.9% ממניות פייבוקס. בעת הקנייה הסבירו בשופרסל ובדיסקונט כי המהלך נועד לחבר את המאגר של 2 מיליון הלקוחות של מועדון שופרסל ליותר מ-1.5 מיליון הלקוחות של פייבוקס, ולייצר עבורם ועבור ללקוחות כלל הבנקים פלטפורמה פיננסית שתאפשר כרטיסי אשראי וירטואליים חוץ-בנקאיים וכן הטבות כספיות שונות שייצברו בארנק בעת רכישה ברשתות שופרסל ו-Be וימומשו בין היתר באופן דיגיטלי. הצד הפיננסי של דיסקונט בשילוב החוזק העצום של שופרסל בתחום הקמעונאות ומועדון הלקוחות הענק אמורים לייצר ביחד שחקן חזק שיתמודד באופן טוב יותר בתחום הפיננסי-דיגיטלי שהולך ותופס תאוצה.

נציין כי עד עתה שיחקה פייבוקס על משבצת אפליקציית תשלומים ולא הייתה השחקן הגדול בשוק: השחקן המוביל הוא אפליקציית ביט של בנק הפועלים, שלאחר השקעות כספיות משמעותיות בשיווק ובפרסום נחשבת לאפליקציית התשלומים הגדולה בשוק המקומי. פייבוקס של דיסקונט ופיי של לאומי הם שחקנים קטנים יותר. בתקופה הקרובה אמורים להיכנס לישראל שירותי תשלום דיגיטליים של ענקים בינלאומיים, ובראשם אפל פיי.

תחום התשלומים והארנקים הדיגיטליים קיבל משנה חשיבות בשנים האחרונות עם התפתחות הטכנולוגיה, והוא צפוי להמשיך ולהתחזק. ריבוי השחקנים והצורך לחנך את הצרכנים, כמו גם לייצר העדפה על פני שחקנים אחרים, יביא לכך שתקציבי הפרסום בקטגוריה לפחות בשנים הראשונות יישארו גבוהים.

כאמור, פייבוקס יוצאת למהלך של מכרז פרסום זמן לא רב לאחר הפיכתה לחברה עצמאית. אומנם מאחורי החיבור בין דיסקונט לשופרסל יש אסטרטגיה עסקית ברורה, אולם האסטרטגיה השיווקית עודנה בשלבים של התהוות, וטרם גובשו עד הסוף החלטות הנוגעות לכך כמו מה יהיו המוצרים בהשקה, לאן יתפתחו בהמשך וכדומה. לכן במכרז עצמו נותר מרחב רב לסוגיות אסטרטגיות שצפויות לתפוס חלק משמעותי במצגות המשרדים - לא רק לקריאטיב. 

האסטרטגיה המוצרית כבר נקבעה במעמד העסקה בין דיסקונט לשופרסל, לכן משרד הפרסום שייבחר יצטרך להלביש את הקריאטיב הנכון למוצר ולא לייצר אסטרטגיה חדשה לפייבוקס. 

במכרז של בנק דיסקונט המצב שונה לחלוטין: נזכיר כי בחודשים האחרונים השתנתה ההנהלה בבנק: לתפקיד המנכ"ל נכנס אורי לוין, שהחליף את המנכ"לית לילך אשר-טופלסקי; ולתפקיד סמנכ"ל השיווק נכנסה סביון בר-סבר, שהביאה איתה ניסיון רב מחברות כמו החברה המרכזית, הוט, בורגראנץ' ועוד. באופן טבעי, לאחר חילופים שכאלה בחנו בבנק אספקטים שונים של ההתנהלות השיווקית-פרסומית, גיבשו אסטרטגיה שיווקית חדשה והחליטו לצאת למכרז על תקציב הפרסום.

נזכיר כי תקציב הפרסום של בנק דיסקונט מנוהל כבר כ-17 שנה במשרד הפרסום יהושע TBWAף שזכה בו בשנת 2003. במשך תקופה ארוכה נחשב מעמדו של יהושע ליציב מאוד בכל הקשור לדיסקונט, אולם לפני כחמש שנים התחולל משבר מקצועי רציני בין המשרד לבנק, באופן שסיכן את המשך דרכם המשותפת. המשבר נפתר, המשרד נשאר, ולכאורה העובדה שהמנכ"ל החדש נחשב לבן-טיפוחיה וממשיך דרכה של המנכ"לית העוזבת, אמור היה לייצר למשרד ביטחון יחסי. אולם השינויים בשוק הבנקאות שהופך ליותר דיגיטלי, הכניסה של שחקנים חדשים לתחום והקמת פייבוקס ביחד עם שופרסל מהווים עבור ההנהלה הזדמנות גם לבחון מחדש את הליווי הפרסומי וללמוד מה האופציות הנוספות שעומדות לרשותן בשוק.

תקציבי הפרסום של הבנקים נחשבים לאסטרטגיים במשרדי הפרסום, אולם אין הרבה משרדים גדולים שאין להם נגיעה כלשהי לתקציבי בנק או כרטיסי אשראי מתחרים, ויכולים להתמודד על התקציב ללא חשש לאבד משהו בטוח לטובת סיכוי לזכות בתקציב אחר.

היום מפת ניגודי האינטרסים אפילו מסובכת יותר מאשר בעבר: לפני כשנה וחצי נכנסה לתוקף הרפורמה שקובעת הפרדה מבנית בין הבנקים לחברות כרטיסי האשראי, שמשמעותה מבחינה שיווקית היא שחברות כרטיסי האשראי והבנקים הופכים מתחרים. זה נכון גם בכל מה שקשור למועדוני הלקוחות וגם לאפליקציות התשלום של הבנקים, שעלולות לאיים בעתיד על מקומם של כרטיסי האשראי המסורתיים. לכן גם תקציבים שפעם לא התנגשו זה בזה נחשבים כיום למנוגדי אינטרסים.

תקציב הפרסום של בנק דיסקונט מוערך בכ-15 מיליון שקל בשנה - תקציב בינונ-גדול, אולם לא מספיק כדי שמשרדים יסכימו לקחת את הסיכון להישאר קירחים מכאן ומכאן. מנגד, דיסקונט ופייבוקס לא פנו לכל משרד פנוי וכיוונו למשרדים בינוניים ומעלה, שיהיו מסוגלים לתת מענה לדרישות המקצועיות ההולכות וגדלות של התחום.

בדיסקונט ובפייבוקס סירבו להגיב. 

עמיחי יוביל את הפרסום של הבנק הדיגיטלי

מי שכבר מרוויח מההתפתחויות בשוק הוא הפרסומאי גדעון עמיחי, שמשרד הפרסום שלו, No, No, No, No, No, Yes, יוביל את הפרסום של הבנק הדיגיטלי הראשון לקראת השקתו בסוף השנה.

הבנק שבבעלות פרופ' אמנון שעשוע קיבל רישיון מבנק ישראל בסוף 2019, ובמרץ האחרון החל בתקופת הרצה בקרב קבוצה סגורה של לקוחות, לקראת הרחבתה ברבעון השלישי, ובמטרה להשיק את הבנק לציבור הרחב בסוף השנה.

רועי קציר, סמנכ"ל השיווק והמכירות של הבנק הדיגיטלי הראשון, מסר: "בשנה החולפת בנינו את יסודות הבנק חדש שהחל לפעול לאחרונה במתכונת של פיילוט. בחודשים הקרובים נתחיל לספר את הסיפור שלנו לציבור - בנק שלם שמציע את כל השירותים הבנקאיים כדי להציע אלטרנטיבה חדשנית לבנקאות המסורתית בישראל, אבל חוץ מזה שונה מכל מה שהכרנו עד היום".

*** גילוי מלא: פרסום אברהם מעניק שירותי פרסום לגלובס

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות