גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אסטרהזנקה בצרות ואיך זה ישפיע על בתי המלון בישראל

החיסון הבריטי כרגע מסתמן כיעיל פחות מהחיסונים הזמינים לישראל, אם כי באירופה עדיין מתחסנים בהם ● השאלה הבאה תהיה: האם מחוסני אסטרהזנקה יוכלו להיכנס לישראל כמחוסנים?

אנשים מעל גיל 60 במקסיקו נמצאים בהשגחה לאחר שקיבלו חיסון לקורונה של אסטרהזנקה / צילום: Associated Press, Marco Ugarte
אנשים מעל גיל 60 במקסיקו נמצאים בהשגחה לאחר שקיבלו חיסון לקורונה של אסטרהזנקה / צילום: Associated Press, Marco Ugarte

מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי ופרויקטור הקורונה נחמן אש אמרו היום  (ד') ב"גלי צה"ל" כי ישראל פועלת לבטל את הסכם רכישת החיסונים מחברת אסטרהזנקה הבריטית. במסגרת ההסכם, המדינה קיבלה אופציה לרכישה של 10 מיליון מנות חיסון עוד לפני שהושלם הפיתוח שלו. סכום ההסכם לא פורסם, אולם חיסוני האסטרהזנקה נמכרים בעולם במחירים משמעותית זולים מאלה של פייזר ומודרנה.

אולם, הסתבר כי החיסון של אסטרהזנקה הוא כנראה גם פחות יעיל מהחיסונים של פייזר ומודרנה, ועלה חשש כי הוא גורם לתופעת לוואי נדירה, שלא נצפתה בחיסונים הללו. כעת לאחר שישראל כמעט והשלימה את חיסון האוכלוסייה הבוגרת בחיסון של פייזר, ושריינה מן החברות פייזר ומודרנה מלאי חיסונים נוסף, שצפוי להספיק גם לחיסון בני נוער וילדים אם וכאשר יתקבל אישור לכך, ואפילו לתת מנת דחף שלישית אם יהיה בהמשך צורך בכך (כרגע זה כלל לא בטוח). על הרקע הזה, נראה כי אין צורך עוד בחיסונים של אסטרהזנקה, ואנשי משרד הבריאות אמרו זאת היום במפורש.

פגיעה תדמיתית נוספת עבור אסטרהזנקה

ישראל חתומה על הסכם מול פייזר, אשר מעניק לישראל קדימות בתור לחיסונים של פייזר עד הגעה לחיסוניות עדר בארץ, בתמורה להיותה של ישראל "מדינה לדוגמה" שמחסנת כמעט באופן בלעדי בחיסונים של פייזר, ולכן כל ירידה בתחלואה כאן במקביל להמשך הסרת המגבלות, יכולה ברמה סבירה של ודאות להיזקף לזכות החיסון. שני הצדדים כבר קיבלו את רוב התועלת מן ההסכם הזה. בישראל רוב המבוגרים שרצו להתחסן כבר עשו זאת, ואכן התרחיש האופטימי של פתיחת המשק ללא עלייה בתחלואה מתממש.

אולם, למרות שההסכם של פייזר עדיין בתוקף, קשה להסתמך רק על חברה אחת. ברגע האמת, אם יהיה באמת צורך בחיסון חדש לווריאנט חדש, או בחיסון נוסף, ייתכן וחברה מסויימת תהיה מוגבלת בכושר יצור, ייתכן ותהיה אצלה תקלה, ייתכן ותתגלה בחיסון שלה תופעת לוואי מפתיעה, או שהמדינה שבה היא פועלת תלאים את החיסונים המיוצרים בשטחה. לכן נראה כי ישראל לא מיהרה לשחרר את ההסכם עם אסטרהזנקה, עד שהייתה בטוחה ששריינה אופציה למנות נוספות מול פייזר ומודרנה.

יש לציין כי כאשר ישראל שריינה את החיסונים של מודנרה ואסטרהזנקה, עדיין לא היה ידוע אילו חיסונים יצליחו בניסויים. החיסון של אסטרהזנקה הוצע במחיר זול משמעותית, בכמות גדולה (בניגוד למתחרותיה, החברה מייצרת גם אצל שותפים ברחבי העולם), ובשיטת שינוע פשוטה, ולכן היה הגיוני לשריין אותו מראש, כפי שעשו מדינות רבות. החיסון של פייזר שוריין במחיר גבוה אחרי שתוצאות הניסוי הראשונות כבר נחשפו. רק בזכות ההסכם הייחודי והמבנה המתאים של ישראל להוות "מדינה לדוגמה", הצליחה ישראל לשים יד על כמות מספקת מחיסון זה.

אף שישראל לא השתמשה עד כה בחיסון של אסטרהזנקה, הפסקת ההסכם עשויה להיות פגיעה תדמיתית נוספת עבור החיסון, שנראה כאמור פחות יעיל ואולי גם פחות בטוח מן החיסונים של מודרנה ופייזר.

הניסוי הקליני הגדול הראשון שערכה החברה הניב תוצאות יעילות לא מלהיבות של כ-70% (בהיעדר חיסונים אחרים אלה היו יכולות להיות תוצאות מלהיבות, אבל הן מחווירות ליד התוצאות של מודרנה ופייזר, שעומדות על כ-95%). ניסוי נוסף שערכה בארה"ב הניב תוצאות ביניים שבהן נצפתה יעילות של 79%. ניתוח נוסף שכלל נתונים מעודכנים יותר, הגיע לשיעורי יעילות של 76%. החברה עדיין מחכה לנתוני היעילות המלאים.

במקביל עלו שאלות לגבי אפשרות שהחיסונים של אסטרהזנקה ושל ג'ונסון אנד ג'ונסון האמריקאית, הפועלים בטכנולוגיה דומה של שילוב חלק מווירוס הקורונה על גבי וירוס נשא תמים, גורמים לעיתים נדירות מאוד (כאחד למיליון) לקרישי דם, שיכולים להיות מסוכנים. תופעות אלה לא נצפו בחיסונים של מודרנה ופייזר, וגם לגבי החיסונים של אסטהזנקה וג'ונסון הקשר עדיין לא הוכח, אולם בשילוב עם היעילות המופחתת, הם הפחיתו גם את הביקוש העולמי לחיסונים.

אישה מקבלת חיסון של פייזר בסניף איקאה בראשון לציון / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

בעיה נוספת איתה מתמודדת אסטרהזנקה קשורה למלאי החיסונים שביכולתה לספק, לאחר שהיא לא עמדה במכסת החיסונים שהבטיחה למדינות שרכשו ממנה. האיחוד האירופי רכש 120 מיליון מנות חיסון לאספקה ברבעון הראשון של השנה, ואילו החברה סיפקה בפועל 30 מיליון ברבעון הראשון, וכנראה תספק עוד 70 מיליון במהלך הרבעון השני.

על רקע שיקולי הבטיחות, הוחלט ברוב מדינות האיחוד האירופי להקצות את החיסון של אסטרהזנקה רק למבוגרים, שעלולים להיות בסיכון משמעותי אם לא יקבלו חיסון כלשהו בקרוב, ובינתיים לא להציע אותו לצעירים יותר. ייתכן ויומלץ גם למבוגרים לערבב בין מנה של אסטרהזנקה למנה של פייזר או מודרנה, כדי להגביר את היעילות, אם כי זה פרוטוקול שמעולם לא נוסה בהרחבה ולא נבדק בניסוי קליני. אגב, למרות כל זאת האיחוד הכריז כי עבור האדם היחיד, כנראה שהחיסון באסטרהזנקה, במצב שבו נמצאת המגפה כעת באירופה, עדיין עדיף על אי התחסנות.

על רקע השילוב בין שיקולי היעילות, הבטיחות ובעיות האספקה, האיחוד האירופי רמז כי לא יחדש את החוזים עם אסטרהזנקה וימתין לחיסונים של פייזר ומודרנה, ולחיסונים נוספים שעשויים להגיע לשוק בהמשך. האיחוד נמצא כעת במו"פ עם פייזר, בתקווה לרכוש ממנה 1.8 מיליארד חיסונים, לאספקה עד 2023.

ההעדפה של האיחוד ומדינות נוספות לחיסונים של פייזר ומודרנה לעומת החיסונים האחרים שקיימים כרגע בשוק, מחזקת את החשיבות בחתימה על הסכמי שריון כמות סבירה של מנות להמשך, גם אם כרגע יש סיכוי גבוה שכלל לא נצטרך יותר מנות מכפי שדרוש לחסן את אוכלוסיית הילדים.

איך תושפע התיירות הנכנסת?

הצרות של אסטרהזנקה מעניינות גם בהקשר של תיירות מישראל ואליה. ישראל תצטרך להחליט אם היא מקבלת מתחסנים בחיסון של אסטרהזנקה כמחוסנים לצורך תיירות לתוך המדינה, וכן אם היא מגדירה מדינות שחוסנו בעיקר בחיסון של אסטרהזנקה כמדינות 'ירוקות'. לכך עשויות להיות גם השלכות פוליטיות.

כמו כן, כיוון שהחיסון של אסטרהזנקה הוא הזול והיה אמור להיות גם הזמין ביותר, הוא היה אמור להיות כלי משמעותי בדיכוי המגפה ברמה העולמית, גם במדינות פחות עשירות. כרגע נראה כי המגפה תמשיך להשתולל בעולם עוד כמה שנים טובות. אפילו קמפיין החיסונים באירופה מתעכב בגלל המחסור בחיסון זה, ונראה כי אירופה לא תהיה "ירוקה" בזמן הקרוב.

בריטניה היא היום ה"מדינה לדוגמה" של אסטרהזנקה, שמעוניינת להדגים באמצעותה שהחיסון שלה בכל זאת מצליח לדכא את המגפה. בריטניה מחסנת גם בפייזר ולאחרונה החלה לחסן גם במודרנה, אולם אסטרהזנקה הוא החיסון העיקרי שלה והוא זה שמוצע לצעירים שמעוניינים להתחסן כבר עכשיו במקום לחכות עוד כמה חודשים עד סיום התחסנות אוכלוסיית המבוגרים. בינתיים, אסטרהזנקה הדגימה יעילות לחיסון שלה בשליטה במגפה במחוזות מסויימים בבריטניה בהם הוצע חיסון זה בלבד, אולם בריטניה גם הייתה עד לאחרונה בסגר, ולכן קשה לדעת בדיוק מהי ההשפעה של החיסון ברמת השליטה במגפה באוכלוסייה. בחודשים הקרובים יהיה אפשר לבחון זאת.

עוד כתבות

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון