גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קל להגיד שמנכ"ל 'חזק' מהווה בעיה, אבל אין בזה היגיון, שהרי מנכ"ל ניתן להחליף ברגע"

פורום שווי הוגן דן בתזכיר בנושא ממשל תאגידי בחברות שאין בהן בעל שליטה ● רו"ח שוב: "לעומת מקרים שבהם הדירקטורים עסוקים בלהדוף את בעל השליטה, במצב החדש ההנהלה מקבלת את הכוח והדירקטוריון צריך לפקח עליה" ● זבידה: "על ההגה לא יכולים להיות מספר נהגים, כך אי אפשר לנהל"

דודו זבידה / צילום: כדיה לוי
דודו זבידה / צילום: כדיה לוי

לאחר שנים של בחינה והיערכות, הפיצו בחודש מרץ השנה משרד המשפטים ורשות ניירות ערך תזכיר לתיקון חוק החברות, בנושא ממשל תאגידי בחברות ציבוריות שאין בהן בעל שליטה. התזכיר מבקש לראשונה לקבוע מבחן כמותי ברור לשאלת השליטה בחברה ציבורית ישראלית, ואף מציע לבדל את הרכב הדירקטוריון של חברות ציבורית ללא גרעין שליטה, ביחס להרכב הדירקטוריון הקבוע כיום בחוק.

בבסיסו של תזכיר התיקון לחוק, מציעים משרד המשפטים ורשות ני"ע לקבוע כי שליטה תוגדר לפי החזקה של 25% ומעלה ממניות חברה ציבורית, שאין בה בעל מניות שמחזיק ביותר מ-50% ממניותיה. בנוסף, מוצע כי חברה שהוגדרה על פי מבחן זה כחברה ללא גרעין שליטה, לא תחויב עוד במינוי שני דירקטורים חיצוניים (דירקטורים הממונים למשך שלוש שנים ללא אפשרות להחלפתם) אלא למינוי רוב של דירקטורים בלתי תלויים.

התיקון המוצע לחוק גם קובע כי בחברות שאין בהן בעל שליטה, ייבחרו המועמדים לתפקידי דירקטור על-ידי ועדת מינויים בלתי תלויה של דירקטורים מאותה חברה, נוסף על כך. כמו כן קובע התיקון המוצע, כי דירקטור המוגדר כבלתי תלוי יוכל לכהן בתפקיד היו"ר ולקבל על כך תגמול נוסף.

חודש לאחר פרסום התזכיר, קיים פורום שווי הוגן של המרכז הבינתחומי הרצליה דיון בנושא. בדיון הציגו אנשי משרד המשפטים ורשות ני"ע את התמורות המתחוללות בסביבה העסקית המקומית, שהובילו לפרסום התזכיר לשינוי החוק, וכן את הסיבות שהובילו אותם לקביעת אבחנה ברורה מיהי חברה ללא גרעין שליטה וכיצד עליה לפעול.

רו"ח שלומי שוב, ראש תוכנית חשבונאות וסגן דיקן בבית ספר אריסון למינהל עסקים של המרכז הבינתחומי, הסביר בפתח הדיון כי בחברות ללא גרעין שליטה הכוח עובר להנהלה ונוצרת בעיית נציג, שנעוצה בשלטון מנהלים ומוכרת משוק ההון האמריקאי. לדבריו, "בהעדר בעל שליטה, אשר לו אינטרס ישיר בפיקוח על פעולות ההנהלה, האורגן המרכזי העשוי להפעיל פיקוח אפקטיבי הוא הדירקטוריון, וזה האתגר העיקרי.

"זה מצחיק אבל בעבר כל כך חששנו מתופעת בעלי השליטה ועכשיו אנחנו מתמודדים עם בעיה אחרת. לכאורה התפקיד הרשמי של הדירקטוריון לא משתנה, אבל כולנו מבינים שיחסי הכוחות משתנים. אם בדירקטוריון של חברה מוטת שליטה הדירקטורים עסוקים לא מעט בלהדוף את בעל השליטה, אז במצב החדש ההנהלה מקבלת את הכוח והדירקטוריון צריך לפקח עליה", הסביר רו"ח שוב.

שלומי שוב / צילום: יח"צ בינתחומי

"הכול מתחיל ונגמר באגו"

לעומתו, בכירים במגזר העסקי שהשתתפו בדיון הביעו ברובם התנגדות מובהקת לשינויים המוצעים. נתן חץ, מנכ"ל ודירקטור בחברת הנדל"ן אלוני חץ, אמר למשל כי אינו מבין מדוע הוחלט לטפל כרגע ב-15% מהחברות הציבוריות ולהזניח את ה-85% האחרות.

"אני חושב שהמרפא הוא קודם כל לטפל בכל החברות הציבוריות בישראל. והטיפול צריך להיות שבכל החברות הציבוריות בישראל (כמו שמקובל אגב בכל העולם), רוב הדירקטוריון יהיה בלתי תלוי. אם נרפא את זה ובמהלך 4-5 שנים זה מה שיקרה, אני מבטיח לכם שכל הבעיות של שוק ההון ייפתרו".

נתן חץ / צילום: איל יצהר

נתן חץ מחזיק ב-14.5% בלבד ממניות אלוני חץ והחברה מוגדרת כיום כחברה ללא גרעין שליטה, לאחר ששותפיו לשעבר של חץ (משפחת ורטהיים) מכרו את החזקותיהם בה לטובת המשך השליטה בבנק מזרחי. בדירקטוריון אלוני חץ מכהנים כיום שבעה דירקטורים, מתוכם שני דירקטורים חיצוניים (דח"צים) ושני דירקטורים בלתי תלויים (דב"תים), כלומר רוב של דירקטורים עצמאיים.

חץ גם תהה בקול מהיכן צצה לה הגישה הקובעת שקיימת בעיית נציג, "כאילו ההנהלה היא איזה משהו אנטי חברה", לדבריו. "החברה מנוהלת על-ידי ההנהלה, צריך לזכור את זה, והדירקטוריון אמור לפקח שהמנהלים לא יעשו דברים לא לגיטימיים", הוא הדגיש.

לדברים הצטרף גם יקי ודמני, יו"ר הדירקטוריון של רשת שופרסל, המוגדרת אף היא כחברה ללא גרעין שליטה. ודמני טען כי בתזכיר שפורסם קיימות כמה בעיות מהותיות, וכי ביחסים בין הנהלה ודירקטוריון "הכול מתחיל ונגמר באגו".

לדבריו, "הפתיחה בתזכיר אומרת 'תפקידו של הממשל התאגידי הוא מניעת שימוש בכוחה ובמעמדה של הנהלת החברה', שמבחינתי זה כבר יצירת חוסר איזון. זה כאילו שבאמת מדובר פה בשני מחנות. הכניסה למסדרון שמוביל לתזכיר, מגדירה בעיה שלהערכתי היא לא בעוצמה כזאת", הוסיף ודמני.

יקי ודמני / צילום: יונתן בלום

דודו זבידה, המכהן כמנכ"ל מבנה נדל"ן, שמוגדרת גם היא כחברה ללא גרעין שליטה, הדגיש כי דירקטוריון צריך להיות גוף שיודע לייצר פיקוח אפקטיבי על ההנהלה, וההנהלה והדירקטוריון צריכים לייצר יחד ובהרמוניה ערך לבעלי המניות. "על ההגה לא יכולים להיות מספר נהגים, כך אי אפשר לנהל חברה".

לגבי בעיית הנציג, הדגיש זבידה כי "מאוד קל להגיד שמנכ"ל 'חזק' מהווה בעיה, אבל לדעתי, אין בזה היגיון שהרי מנכ"ל ניתן להחליף ברגע על-ידי הדירקטוריון. דווקא לגבי יו"ר דירקטוריון 'חזק' המצב עלול להיות יותר בעייתי, שהרי דירקטוריון שהיחסים בין חבריו קולגיאליים עלול להתקשות להחליף יו"ר דירקטוריון דומיננטי.

"בחברות ללא גרעין שליטה, אם השוק הוא משוכלל ואקטיבי, מחר בבוקר תבוא חברה אחרת ותפעל להשתלט עליה מתוך הבנה שהחברה נסחרת בדיסקאונט לאור ביצועי ההנהלה הירודים. הגורם המשתלט יוכל להציע לתקן את החולי הזה. זו הדרך הנכונה להבטיח ניהול יעיל", הדגיש זבידה.

"שהיו"ר יחליף במידה מסוימת את בעל השליטה"

פרופ' אמיר ברנע, הדיקן המייסד של בית ספר אריסון למנהל עסקים בבינתחומי, ציין כי "בחברות ללא בעל שליטה ראוי לבנות את מעמד יושב ראש הדירקטוריון בצורה יותר בסיסית כדי שהוא יחליף במידה מסוימת את בעל השליטה. הוא יהיה פעיל ויקבל משכורת ויכיר את החברה מבפנים, הוא יהיה הגוף שינחה את הדירקטוריון לפקח בצורה אפקטיבית על ההנהלה, לא בצורה תאורטית כאשר קיים פער אינפורמציה".

עו"ד אהוד (אודי) סול ממשרד הרצוג פוקס נאמן, הדגיש כי "בחברות ללא גרעין שליטה יש מנכ"ל דומיננטי, המנכ"ל שולט. המנכ"ל הוא האיש החשוב בחברה, ההנהלה היא החשובה בחברה ואם היא עושה את העבודה שלה טוב אז אל תפריעו לה".

עיקרי התיקון החדש לחוק החברות

● תיקון ושינוי הגדרת מהי שליטה בחברה ציבורית
● כללים להרכב הדירקטוריון בחברה שאין בה בעל שליטה
● כללים למינוי והצעת מועמדים לכהונת דירקטור בחברה ללא גרעין שליטה
● כללים לביצוע עסקאות עם בעלי עניין מהותיים בחברה ללא גרעין שליטה
● המלצה להרחבת הגיוון המגדרי בדירקטוריון

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Reuters, Jessica Taylor

בריטניה הטילה סנקציות על ארגונים ישראליים קיצוניים ומתנחלים

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ירוקה אחרי דוח התעסוקה; מניית אפל מזנקת ב-7%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם