גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמ"א 38 מסתיימת בסוף 2022? בעיריית ירושלים חושבים אחרת

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של ירושלים דנה בתוכנית חדשה מכוח סעיף 23 לתמ"א 38 ● זאת על אף שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה על סיום תמ"א 38 באוקטובר 2022 ● מה ליאון: "תוכנית תמ"א 38 הינה תוכנית המתאימה למאפייניה הייחודיים של ירושלים"

ראש עיריית ירושלים משה ליאון / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש עיריית ירושלים משה ליאון / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של ירושלים דנה בישיבתה שנערכה אתמול (ד') בתוכנית חדשה מכוח סעיף 23 לתמ"א 38. יצוין כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה, בנובמבר 2019, על סיום תמ"א 38 באוקטובר 2022, אך איפשרה לרשויות להגיש תוכנית מכוח סעיף 23 לתמ"א, המאפשר להן לקדם תוכניות מתאר עירונית שקובעת את הכללים והתנאים למימוש התוכניות ברחבי העיר. יוזמת הארכת תוכנית לפי סעיף 23 כרוכה באישור הוועדה המחוזית.

יש להבהיר כי הצעד של עיריית ירושלים אינו חריג. תל אביב הקדימה לגבש את תוכנית הרובעים, שעונה על הצורך בתוכנית התחדשות נקודתית וכך פעלו גם הרצליה, ראשל"צ, רחובות ועוד כעשר ערים אחרות. גם בת ים מקדמת בימים אלה תוכנית מכוח סעיף 23.

עורכת התוכנית של עיריית ירושלים,  סגנית הממונה על אגף תכנון העיר בעיריית ירושלים, האדריכלית שרון שלוסברג דינור הסבירה לגלובס כי "מבחינה תכנונית התוכנית העירונית בהתאם לתמ"א 38 התאימה לירושלים "כמו כפפה ליד".

לדבריה, "בעיר שבה תוכנית המתאר הסטטוטורית התקפה אושרה בשנת 1959, ותוכנית המתאר ה"חדשה" משנת 2009, המהווה את מדיניות התכנון, מעולם לא אושרה, תושב שמעוניין להוסיף שני חדרים או תוספת קומה על הגג צריך ליזום תוכנית נקודתית, לרוב בסמכות מחוזית, מדובר בהליך של שנה וחצי במקרה הטוב ואח"כ עוד לפחות שנה להיתר בנייה.

"תוכנית החיזוק של תמ"א 38 אפשרה לתושבי העיר, ללא הבדלי מעמד, לחזק את דירותיהם, למגן אותן ולהרחיב אותן ללא עלות ובניגוד לחשדות המוקדמים, לא מדובר כאן רק על וילות".

בהתייחס לטענה של רשויות אחדות על כך שתמ"א 38, שהיא תוכנית מתאר ארצית ומציעה פתרון אחיד, פוגעת במדיניות התיכנון הלוקאלית, מסבירה שלוסברג דינור כי "בעיריית ירושלים מעריכים שהפגיעה ממפגעי התמ"א חלקית ביותר. ברוב שכונות ירושלים מקודמות ומאושרות תוכניות אב, המהוות את מדיניות התכנון ובד"כ מכפילות או משלשות את זכויות הבניה והקומות הקיימות . דווקא הזכויות בתמ"א חורגות, אם בכלל, באופן זניח".

"הוראות התוכנית תומכות בשימור מבנים אשר נקבעו לשימור"

שלוסברג דינור דוחה את ההנחה שתמ"א 38 תפגע במבנים לשימור: "הוראות התוכנית תומכות בשימור מבנים אשר נקבעו לשימור, ואפילו במבנים היסטוריים שאינם מוגדרים סטטוטורית לשימור בתוכניות מפורטות קודמות.

"העיקרון הוא שכל בקשה במבנה היסטורי חייבת לקבל אישור בוועדת השימור כדי להתקדם וחשוב לזכור שגם כך מדיניות התכנון המקובלת בירושלים הנה שניתן לבנות על, בסמוך, בצמוד ובתוך מבנים לשימור (תוך שימור המרכיבים והאופי הרלוונטיים לשימור). ככה זה כשאין לעיר כמעט לאן להתרחב החוצה - בונים פנימה".

בהתייחס למגמה, שאותה מכתיב מינהל התיכנון, המעודדת בעיקר התחדשות עירונית מתחמית, מסבירה שלוסברג דינור כי "רוב המתחמים המוגשים לתמ"א/38 אינם מבנים המיועדים ל'פינוי בינוי' מלכתחילה. במקרים שבהן הייתה חפיפה ידענו להגיע עד למועצה הארצית כדי למנוע בקשה לפי תמ"א 38 והצלחנו בכך. ביטול התמ"א באזורים היסטוריים בהם אין פינוי בינוי יוביל למצב בו אין מענה כלל לשכונות אלו".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון מסר בתגובה כי "תוכנית תמ"א 38 הינה תוכנית המתאימה למאפייניה הייחודיים של ירושלים. הגורמים המקצועיים העירוניים ראו את חשיבותה והתאמתה לציבור היזמים והדיירים ועל כן פעלו לקידומה, למען התושבים".

עו"ד ישי איצקוביץ', מנהל מחלקת נדל"ן והתחדשות עירונית במשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות' מסר כי "אומנם ההחלטה של הוועדה המקומית בירושלים כפופה עוד לאישור הועדה המחוזית אך בהחלט מדובר על קביעת מדיניות חשובה ואף ייתכן כי היא באה ללמדנו על סנונית ראשונה שיכול ותביא להחלטות דומות בערים נוספות.

"ככלל, יש מקום לשקול הארכת הוראות תמ"א 38 באופן גורף. המצב הנוכחי לפיו, מצד אחד התקבלה החלטה על ביטול תמ"א 38, ומנגד טרם אושרה תוכנית חלופית מעשית הינו מצב בלתי סביר שרק מעצים את אי הודאות שקיימת בשוק זה במילא והן ליזמים והן לבעלי דירות.

"זאת ועוד, נזכיר כי החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה על ביטול תמ"א 38 שניתנה בסוף 2019 קצבה תקופת מעבר עד לאוקטובר 2022. מאחר ובחלק בלתי מבוטל מתקופה זה לא הייתה אפשרות מעשית לקידום הפרויקטים בשל מגיפת הקורונה (בפרט בעניין ההתקשרויות מול בעלי הדירות) הרי שלפנינו הצדקה נוספת להארכת התקופה".

עוד כתבות

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: אין הצדקה אמיתית לגל הנרחב של העלאות המחירים

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

כוחות צה''ל וצוות מד''א, סמוך למעבר כרם שלום / צילום: Reuters, Amir Cohen

הותר לפרסום: 3 לוחמים נפלו במטח לכרם שלום

הלוחמים - סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין, סמ"ר עידו טסטה וסמ"ר טל שביט בשירות סדיר, נפגעו מהירי ונקבע מותם ● צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • כל העדכונים

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות