גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אשמים במחדל הקורונה: על מנהיגים שהם סכנה לעמם ולשלום העולם

נרנדרה מודי וז׳איר בולסונרו הקלו ראש בנגיף הקורונה, או חגגו הצלחה מוקדמת בביעורו ● הודו משלמת את המחיר הכבד ביותר והצלחותיה הכלכליות, הטכנולוגיות והפוליטיות ב־30 השנה האחרונות מועמדות בספק ● חולשת הודו נותנת גם לישראל סיבה לדאגה

אדם רץ בין המשרפות בניו דלהי, הודו, שבת / צילום: Associated Press, Amit Sharma
אדם רץ בין המשרפות בניו דלהי, הודו, שבת / צילום: Associated Press, Amit Sharma

בקיץ 1940, כאשר בריטניה עמדה על סף תבוסה להיטלר, שלושה עיתונאים צעירים פירסמו ספר, שנעשה מייד רב־מכר עצום. הוא נמכר בתוך חודש אחד ב־12 מהדורות. שמו היה "האשמים" (Guilty Men). הוא היה הפוסט־מורטם הראשון של מדיניות הפייסנות, אשר הסגירה את אירופה לידי הנאצים. "האשמים" היו 15 פוליטיקאים ודיפלומטים, כולל שלושה ראשי ממשלה ושני שרי חוץ, שהובילו את בריטניה אל סף האבדון.

"האשמים" יכול להיות שמו של ספר חדש, שאולי כבר נכתב והולך, על המנהיגים שהובילו את ארצותיהם אל עמק הבכא של מגפת הקורונה. הם לא התחילו אותה, אבל הם הקלו בה ראש, לא האזינו לאנשי המדע, שקדו על יתרונות פוליטיים, והקדימו לברך את עצמם על הצלחות מדומות.

בשבועיים האחרונים אין שם בולט ברשימת "האשמים" יותר מזה של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי. שני הוא ז׳איר בולסונרו מברזיל. המקום השלישי שייך לדונלד טראמפ. על המקומות הבאים מתחרים שורה של מנהיגים. בוריס ג׳ונסון של בריטניה הוא אחד. מועמד נוסף הוא נשיא טנזניה ג׳ון מאגופולי, אשר מת לפני חודש וחצי, אולי מנגיף הקורונה שאת קיומו הוא חזר והכחיש.

למודי ולבולסונרו הבכורה. התנהלותם מסכנת לא רק את ארצותיהם הענקיות. הודו וברזיל הן חממות למוטאציות, העלולות לטרוף את הקלפים בשאר העולם.

הודו שרויה עכשיו פחות או יותר בסגר בינלאומי. אוסטרליה הודיעה בסוף השבוע שעבר, שהיא אוסרת על 9,000 אזרחיה, הנמצאים על אדמת הודו, לחזור הביתה. היא מאיימת עליהם בעונשי מאסר של חמש שנים, אם ינסו.

"להגיד בגאווה שהודו ניצחה"

נרנדרה מודי מתואר לעתים קרובות כראש הממשלה החזק ביותר של הודו זה חצי מאה. הוא עלה לשלטון במאי 2014, בראש מפלגה דתית לאומנית, ומן היום הראשון הוא הרשים את העולם החיצון בכישרונותיו הפוליטיים ובחזון המודרניזציה הנועז שלו.

הפופולריות שלו בהודו פנומנלית, והוא דורס את יריביו הפוליטיים. לא זו בלבד שהוא הוביל את מפלגתו לרוב מוחלט בפרלמנט, פעמיים בתוך חמש שנים, אלא שהוא הוריד את יריבתו העיקרית, מפלגת הקונגרס הוותיקה, אל מתחת למינימום הנחוץ למעמד של אופוזיציה רשמית.

מפלגת השלטון, הידועה בראשי התיבות BJP (מפלגת העם של הודו), התמסרה לחלוטין לפולחן האישיות של מודי. בחודש פברואר, הנהלתה הכריזה בגאווה, כי בשעה ש"העולם עסק בספקולציות כיצד הודו ואוכלוסייתה הענקית ותשתית הבריאות המוגבלת שלה" יעמדו באתגר הקורונה, הנה אפשר "להגיד בגאווה כי לא זו בלבד שהודו הביסה את הנגיף, בהנהגתו רבת היכולת, הרגישה, המסורה ועתירת־החזון של ראש הממשלה, האדון הנעלה (Shri) נרנדרה מודי, אלא גם הפיחה בכל אזרחיה את האמון כדי שתוכל לעמוד ברשות עצמה".

המלים האלה, שעיתוני הודו ציטטו ב־22 בפברואר, נקראות עכשיו באי־אמון גמור. כמו ב־1938, האנשים האשמים השאירו שובל ארוך של ראיות לאשמתם.

סביב זמן פרסום ההצהרה, מודי ואנשיו פתחו מסע בחירות לאסיפות המחוקקות של ארבע מדינות בפדרציה ההודית. רבבות, אולי מאות אלפים, הוזמנו להאזין לראש הממשלה, בצפיפות עצומה, בלי מרחק ביטחון, בדרך כלל בלי מסכות. "בכל כיוון שבו אני מתבונן אני רואה אנשים", התרברב מודי.

הוא סירב לקרוא לביטול פסטיבל דתי, שנערך בתחילת אפריל על גדות הנהר הקדוש גאנגה. הערכות העמידו את מספר המשתתפים על שלושה מיליון ויותר. לא היה מרחק ולא היו מסכות.

הודו תדאג לבריאות העולם

אנשי מדע הקדימו להזהיר את מודי מפני הבאות. אבל רק באמצע מרץ הוא התחיל להאזין. בתי חולים שדה שהוקמו בעיצומו של הגל הראשון, בשנה שעברה, פורקו. חיסונים יוצאו לחו"ל, ועוררו את שר החוץ ההודי להתפאר שהודו עושה לטובת בריאותו של העולם יותר מן הארצות המערביות העשירות, המעזות להטיף לה מוסר על פגיעות ממשלתה בדמוקרטיה.

יצוא החיסונים פסק. ארה"ב היא השולחת אליה עכשיו עשרות מיליוני חיסונים. הודו, שהצליחה לחולל מהפכה חקלאית לפני 40 שנה, ולסיים את תלותה ביבוא מזון, מייבאת עכשיו חמצן.

המראות קורעי־הלב של חולי קורונה, המתים בתורים ארוכים אל בתי חולים, נחנקים, או אפילו נשרפים חיים, מחייבים את העולם החיצון לחזור ולשקול את דעתו על שיעור התקדמותה של הודו ב־30 השנה האחרונות, מאז התחילה ליברליזציה זהירה של כלכלתה.

הרפורמות שלה מעולם לא השתוו לאלה של סין, אבל כמו סין גם היא הצליחה, לפחות נומינלית, לחלץ המונים מעל קו העוני. דוח של האו"ם העריך בשנה שעברה כי בין 2005 ל־2016 מספרם של הנחלצים עמד על 273 מיליון. אבל מרכז המחקר פיו (Pew) בוושינגטון העריך בתחילת השנה, שהמשבר הכלכלי של ימי הקוביד חזר ודחק 75 מיליון מהם אל מתחת לקו העוני. כיוצא בזה מספרם של ההודים המסווגים כבעלי הכנסה בינונית פחת ב־32 מיליון.

הפרדוקסים של התקדמות הודו היו נהירים זה שנים. היא בונה טילים גרעיניים, מטוסים וצוללות. היא שולחת לוויינים אל החלל החיצון, ומתכננת להגיע למאדים. אבל היא אינה מסוגלת לספק חמצן לבתי החולים בעיר בירתה.

בת המשפט העליון תוהה

בספק חמור מועמדת עכשיו התיימרותו של מודי להיות לא רק מדינאי ומורה הלכה לעמו אלא גם מנהל כללי יעיל. בית המשפט העליון של הודו קרא ביום ו׳ לממשלה המרכזית לעשות בדק בית יסודי, ולבחון את האופן שבו היא מנהלת את המשבר. "אנחנו רוצים לדעת בעתיד הנראה לעין מה בדעתכם לעשות כדי לשנות את פני הדברים", אמרו השופטים העליונים לממשלה. ואף כי בתי משפט בהודו ידועים בחיווי דעות ובהרמת קול, וממשלת מודי ידועה בהתעלמותה מהם, היא תתקשה להתעלם מן האצבע המאשימה המופנה כלפיה.

קשה לדעת באיזו מידה המשבר הזה מערער את מעמדו של מודי. יש אמנם ראיות לתרעומת. עיתונאים פוגשים הודים, האומרים להם שאף כי הצביעו בעד מודי פעמיים, הם לא יסלחו לו על השבועות האחרונים. הבחירות האחרונות בארבע מדינות הודיות, שקולותיהן נספרו אתמול (יום א׳), הנחילו למודי כמה אכזבות, אבל גם הישגים. גם אם אי־האמון במנהיגותו גדל, חולשת האופוזיציה מגינה עליו.

תוצאה אפשרית אחת היא נסיגה מרפורמות ומהפרטות לצד השקעה מסיבית בענף הבריאות. כיום הודו מוציאה רק אחוז אחד של התוצר המקומי הגולמי שלה על בריאות. התוצאות התחוורו לכול.

בתחילת אפריל, קרן המטבע הבין לאומית חזתה שכלכלת הודו תצמח השנה בשיעור מרשים של 12.5%. אבל זה היה לפני שהתבררה תמונת הגל השני של המגפה.

יהיה מעניין לראות באיזו מידה חולשתה הפנימית של הודו תשפיע על מעמדה האסטרטגי, האזורי והבינלאומי. אין ספק שהיא נחלשה לעומת יריבתה הגדולה סין. ישראל, שמערכת יחסיה עם הודו היא מן הנדבכים החשובים ביותר במדיניות החוץ שלה, צריכה לעקוב בעניין - ובדאגה.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny־globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי