גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"עושים את הכול מסובך, כדי שלא תקבל את הכסף"

הפקיעו לכם שטח? בניתם על פיצוי לפי סעיף 197 לחוק? עורכי הדין הפעילים בתחום מספרים על התשה מכוונת ואומרים עד שתראו את הכסף יעברו שנים, אם בכלל ● עו"ד דוד בסון: "כל הליך זה בית משפט, ועדת ערר, שמאי מכריע וכל מיני ערכאות מקושקשות שהחוק המציא כדי לדפוק את האזרח"

נתב"ג. היו אלפי תביעות על הרעש, אבל לבסוף נקבע שלא ישולמו פיצויים / צילום: Shutterstock
נתב"ג. היו אלפי תביעות על הרעש, אבל לבסוף נקבע שלא ישולמו פיצויים / צילום: Shutterstock

סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה קובע כי בעלי מקרקעין (מבנים או קרקעות) שבתחום תוכנית בניין עיר ו/או הגובלים בה, יכולים לתבוע את הוועדה המקומית אם ערך הקרקע שלהם נפגע עקב אישור תוכנית חדשה.

על הנייר זה נשמע הגיוני, אבל בפועל, עורכי דין ושמאי מקרקעין הפעילים בתחום טוענים שהאפשרות הזו איבדה ממשמעותה. במילים אחרות, אם יש מצב שנפגעתם, כתוצאה מהקמה של פרויקט ענק, בכלל אין טעם לתבוע.

חלק מהמומחים שעימם שוחחנו מתמחים בטיפול במיזמי ענק כגון שלושת קווי המטרו המתוכננים בימים אלה במרכז הארץ (להבדיל מקווי הרכבת הקלה האדום, הירוק והסגול שכבר נמצאים בשלבים שונים של ביצוע), שדות תעופה ותוכנית שימור המבנים של העיר תל אביב.

 

"תאר לעצמך שביתך מסומן להריסה"

עו"ד עופר טויסטר מוטרד מאוד מההתנהלות סביב פרויקט המטרו בגוש דן: "הרבה מאוד אנשים שגרים לאורך הציר. כולם בונים על זה שהמערכת יותר משביחה מאשר פוגעת, העניין הוא הפגיעה בשלב הראשון".
"תאר לעצמך שאתה גר בבית והוא מסומן להריסה. בסוף אולי יפצו אותך אבל לך תדע כמה זמן זה יימשך. 15-20 שנה? מחר לא תוכל למכור את הדירה שלך, כי אף אחד לא יקנה בית שמסומן להריסה. ברור שיש משקיעים, אבל רוב השוק מתנהל על עסקאות קטנות".

טויסטר מעיד שכל הרשויות מפחדות כעת מתביעות פיצויים לפי סעיף 197 בעניין המטרו אך בו זמנית הוא מודה שאין לתובעים סיכוי רב לזכות: "גם אם יגישו 30 אלף תביעות המערכת לא מסוגלת להתמודד עם כמות כזאת. שום סיכוי שבעולם. סעיף 197 לא יעיל למסות כאלה".

עופר טויסטר / צילום: יח"צ

מה הפתרון בעיניך?
"הפתרון היחיד הוא מנגנון על פי חוק, כמו שעשו כשפינו את פתחת רפיח, שייתן תשובות מהירות לאנשים שנפגעים. הבעיה היא שלרשויות המקומיות אין שום עניין לזרז את זה כי לא ברור עדיין מי ישלם. יכול להיות שעוד 20 שנה הם ייהנו מהיטלי ההשבחה, אבל בינתיים מישהו צריך לפצות את כל אלה שנפגעו במיידי".

שמאי המקרקעין דני טרשנסקי ממשרד קמיל, טרשנסקי רפאל, מחזק את דבריו של טויסטר בעניין המטרו: "כל המתחם שבין הרחובות אלנבי לקינג ג’ורג’ מיועד לתחנת מטרו של קו M2. יש שם היום שמונה בניינים. הכול מופקע. הרי לא תהיה תחילת בנייה של המטרו בשמונה השנים הקרובות, אז בעלי הבתים לא יכולים לעשות שום דבר בנכס שלהם, שתקוע לפחות 10-15 שנה. לא יכולים לבנות, לא יכולים למכור. אבל אף אחד לא הפקיע אותם.

"הפתרון שנתן לזה המחוקק זה סעיף 197 מיום אישור התוכנית. אבל הליך של תביעה זה 10-15 שנה במקרה הטוב. אנשים שחיים שם היום, הרגת אותם. חייבים למצוא פתרון אחר. זה נורא מה שעושים לאזרחים בעיר הזאת".

כיכר מגן דוד בתל אביב, שבה מתוכננת תחנת מטרו / צילום: Shutterstock

"את הפיתוח האנשים צריכים לספוג"

עו"ד ענת בירן מבהירה ש"ככל שהשנים חולפות והפסיקה מתפתחת כך הסיכוי לקבל פיצוי לפי סעיף 197 קטן מאוד. ככל שהתביעות גדולות יותר הן מהוות סיכון לקופת המדינה וככה הסיכוי שהן יתקבלו, קטן יותר".

את יכולה לתת דוגמה?
"רואים את זה למשל בתוכנית המתאר הארצית של שדה התעופה בן גוריון (נתב"ג 2000), שאפשרה, בין היתר, את הקמת טרמינל 3. היו שם התארגנויות של תושבי המושבים והערים בסביבה והוגשו שם אלפי תביעות בסדרי גודל עצומים. חולון, אור יהודה, בארות יצחק, מזור ועוד רבים, כל היישובים האלה הגישו תביעות על ירידת ערך, כי כתוצאה מהגידול בתנועת המטוסים יש יותר רעש.

ענת בירן / צילום: נדב יהונתן כהן

"אני מכירה את התיקים האלה עוד מהימים שהייתי יו"ר ועדת ערר של מחוז תל אביב. התביעות האלה נמשכו לפחות 15 שנה. לרשות שדות התעופה, שטענה כי בכלל אי-אפשר להוכיח נזק, היה אינטרס להמשיך ולקיים את הדיונים. אחרי שהדיונים הסתיימו הוגשו ערעורים מנהליים שהוכרעו ע"י השופטת מיכל אגמון-גונן, שקבעה שיש בסיס לתביעות האלה, אבל המדינה הגישה ערעור לעליון ובדיון נקבע שכאשר יש פרויקט תשתית, והנזק מתפזר על הרבה אנשים, אז כל אחד תורם את חלקו ולכן לא צריך לשלם פיצויים. יש פה שיעור לכל מי שרוצה להגיש תביעת 197".

עו"ד בירן אינה מהססת לומר שהיא לא מתלהבת לייצג בתביעות לפי סעיף 197: "אם אתה גר בעיר אתה צריך להביא בחשבון את הפוטנציאל שיבנו מולך מגדלים ויסתירו לך את הנוף. אני מאוד נזהרת היום כשבאים אליי ורוצים להגיש תביעות. כשאדם פרטי צריך לשלם שכר טרחה על ניהול הליך פיצויים לפי סעיף 197 והסיכויים כל כך נמוכים, אני חייבת לשקף לו את המציאות".

"15 שנה ו-20 ערכאות"

עו"ד דוד בסון, ממשרד הרטבי-בורנשטיין-בסון ושות’, אומר שאותה בעיה קיימת עם הכבישים: "בעשר השנים האחרונות נסללו שורה של כבישי רוחב, כך כביש 9, כביש 531, 541 ועוד.

"בהקמה של כבישים יש שלושה סוגים של פגיעות: פגיעה במי שלוקחים ממנו את האדמה, פגיעה במי שמגבילים לו את זכויות הבנייה ופגיעה במי שגר על יד הכביש וייפגע כתוצאה מרעש. לכל אחת מהקטגוריות יש דרך אחרת של פיצוי והיא מאוד מורכבת. ואתה יודע למה זה מורכב? כדי לדפוק את האזרחים. עושים את הכול מסובך, כדי שלא תקבל את הכסף.

עו"ד דוד בסון / צילום: איל יצהר

"בכביש מס’ 9 ייצגתי לפחות 60 איש. עד שקיבלתי את הפיצוי עברו 15 שנה ו-20 ערכאות. במדינה מתוקנת היו צריכים לתת פיצוי. כך עשה אריק שרון בתקופת העלייה הגדולה מברית המועצות. הוא נתן לחקלאים שלקחו מהם את האדמות זכויות בקרקע. הוא לא בא אליהם עם מקל, אלא עם גזר.

"סעיף 197 לחוק הוא מקל גדול מאוד. כל הליך זה בית משפט, ועדת ערר, שמאי מכריע וכל מיני ערכאות מקושקשות שהחוק המציא כדי לדפוק את האזרח ולייאש אותו".

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ״י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח