גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח השכר בגופים הציבוריים: הרופאים בראש ועובדי הנמלים עדיין מככבים

הממונה על השכר באוצר מפרסם את הדוח השנתי ל-2019 ושוב מוכיח: המגזר הציבורי הוא מקום שכדאי לעבוד בו, עם עליות שכר שרק אפשר לחלום עליהן במגזר הפרטי שאינו הייטק ● השכר בחברות הממשלתיות ובתאגידים גבוה יחסית, אך יש בעיות ניהוליות וחוסר שוויון מובנה במערכת

תלוש משכורת / צילום: אוריה תדמור
תלוש משכורת / צילום: אוריה תדמור

גם ב-2019, למרות צעדי התייעלות, רפורמות ותוכניות פרישה בחברת החשמל, התעשייה האווירית, דואר ישראל ותע"ש, עובדי החברות הממשלתיות ממשיכים לככב ברשימת שיאני השכר בקרב הגופים הציבוריים. השכר הממוצע של עובד בחברות הממשלתיות עומד על 23,930 שקל ברוטו, לעומת שכר ממוצע של כ-13 אלף שקל ברוטו במשק.

עבור עובדים בגילאי 25-42 מדובר בשכר גבוה בכ-74% מהשכר במגזר הפרטי. את ממוצע השכר מושכים למעלה בין היתר עובדי הנמלים, אשר שכרם ממשיך לככב בתקרת שיאני השכר, ועומד על שכר ממוצע של 35,757 שקל ברוטו לעובד בנמל חיפה, 31,653 שקל ברוטו לעובד בנמל אשדוד ו-31,134 שקל ברוטו לעובד בחברת נמלי ישראל.

הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, קובי בר נתן, פרסם היום את דוח השכר בגופים הציבוריים לשנת 2019, אשר ממנו עולה כי השכר הממוצע בשנת 2019 בגופים המתוקצבים והנתמכים עמד על 16,365 שקל לעומת השכר הממוצע בשנת 2018 שעמד על 16,223 שקל, נתון המצביע על עלייה ריאלית של 0.3%. בעשור האחרון גדל השכר הריאלי הממוצע בגופים הציבוריים בשיעור של כ-14%.

קובי בר נתן, ממונה על השכר באוצר / צילום: איל יצהר

הדוח כולל התייחסות לחברות ממשלתיות (בהן חברת החשמל, הנמלים, רפאל, פי גלילות ועוד), שלטון מקומי, קופות החולים ותאגידי הבריאות, מערכת ההשכלה הגבוהה ולתאגידים הסטטוטוריים. בנוסף כולל הדוח השנה העמקה בשכרם של הרוקחים, הסייעות והסגל הבכיר באוניברסיטאות.

על פי הדוח, 410 אלף עובדי הגופים הציבוריים מועסקים ב-793 גופים ומהווים כ-56% מכלל עובדי המגזר הציבורי (יחד עם עובדי שירות המדינה ושירותי הביטחון שלגביהם פורסם דוח נפרד בחודש שעבר).

סך עלות ההעסקה בגופים הציבוריים מוערכת בכ-83 מיליארד שקל, ומהווה כמחצית מהוצאות השכר במגזר הציבורי - 31% מהסכום יוצא על שכרם של עובדי השלטון המקומי, 28% שכר של עובדים בגופים ציבוריים במערכת הבריאות, 23% - שכרם של העובדים בחברות הממשלתיות, 12% - שכרם של עובדי הגופים הציבוריים במערכת ההשכלה הגבוהה ועוד 6% של עובדי התאגידים הציבוריים.

"המשבר הבריאותי זימן הזדמנויות"

הדוח אינו כולל התייחסות לקורונה, שכן הנתונים בו מתייחסים לשנת 2019 ואולם הממונה על השכר, קובי בר נתן, מתייחס כעת גם למשבר ולעובדה כי הוא מהווה הזדמנות לתקן את הליקויים שעולים במודל ההעסקה במגזר הציבורי.

לדברי בר נתן, "המגזר הציבורי, ככלל המשק, התמודד עם שנה קשה ומאתגרת שדרשה מעובדים רבים במגזר הציבורי שינויים וגמישויות רבות, ומכאן נדרש מאגף השכר מתן פתרונות מורכבים בתנאי אי וודאות. המשבר הבריאותי זימן לנו גם הזדמנויות חדשות כשתקופה זו אפשרה לבחון מודלים חדשים של הסדרי העסקה גמישים, דוגמת ניוד עובדים ושינוי הגדרת תפקיד לפי צרכי המערכת, האיצה שיפורים טכנולוגיים ודיגיטציה, ויצרה תרבות עבודה חדשה הכוללת עבודה מהבית.

"כעת עם דעיכת המגיפה, חובתנו ללמוד ככל הניתן מניסוי זה, להפיק את הלקחים, וליישם ביחד עם השותפים הטבעיים שלנו את התמורות הנדרשות במגזר הציבורי. שינויים אלו חיוניים לטובת התאמת המגזר הציבורי לשוק העבודה העתידי מתוך מחויבותנו לשיפור הפריון במגזר הציבורי ולמתן שירות מיטיבי לאזרחי ישראל".

חברות ממשלתיות

הגם שבחברות הממשלתיות, בהן הנמלים, חברת החשמל, דואר ישראל והתעשיות הביטחוניות, מועסקים רק 13% מהעובדים המועסקים בגופים הציבוריים (כ-54.5 אלף עובדים) - 23% מעלויות השכר, בסך 19.2 מיליארד שקל, מושתתות עליהם.

בעשור האחרון עלה שכרם של עובדי החברות הממשלתיות ב-21%. מגמת העלייה נמשכה גם ב-2019, כאשר רק בקרב עובדי חברת החשמל נרשמה ירידה קלה בשכר הממוצע לעומת שנת 2018, אך לא מדובר בירידה אמיתית בשכר אלא בנתון שהושפע מהטבות שקיבלו עובדי החברה במסגרת ההסכם הקיבוצי שנחתם ב-2018.

במסגרת ההסכם קיבלו העובדים מענק חד פעמי בגובה 10,000-30,000 שקל, שגרם לזינוק בשכר העובדים במונופולים בשנה זו. בשנת 2019 לא ניתן מענק דומה.

עליית השכר הגבוהה ביותר נצפתה בקרב עובדי הנמלים, שם עלה בעשור האחרון ממוצע השכר הריאלי ב-24%, לעומת השכר הריאלי במשק עלה ב-20%.

99% מהמנכ"לים בחברות הממשלתיות הם גברים

מדוח הממונה על השכר עולה כי שכר הברוטו הממוצע למשרה מלאה לאישה בחברות הממשלתיות נמוך בכ-27% מהנתון המקביל לגבר.

מעבר לכך, עולה כי בעשור האחרון שיעור הנשים המועסקות כבעלות תפקיד או בעלות שכר גבוה בחברות הממשלתיות נותר ללא שינוי. 99% מהמנכ"לים בחברות הממשלתיות הם גברים, 94% מיושבי ראש הדירקטוריונים, 82% ממבקרי הפנים ו-79% ממנהלי האגף. למעשה, שני התפקידים שבהם יותר מ-50% מהמשרות מאוישות ע"י נשים הם מזכיר/ה ויועץ/ת משפטי/ת. ברובם המוחלט של תפקידי הניהול מועסקים יותר גברים מנשים.

הממונה על השכר מעיר בדוח, כי "לא מעט חברות מאופיינות במנגנונים 'מיושנים' אשר אינם מותאמים למציאות המשתנה. קביעת השכר מבוססת על נתוני העובד ולאו דווקא על תפקידו, קידום השכר אוטומטי ומתגמל בעיקר ותק. השכר ההתחלתי מתקשה להיות תחרותי, ואילו שיעורי קידום השכר מהירים ומובילים לשכר גבוה (ולעיתים גבוה מהרמה התחרותית) של עובדים ותיקים באופן המטיל מחויבות פיננסית ניכרת על החברות".

בר נתן מציין כי התנהלות היסטורית זו פוגעת בתחרותיות של החברות הממשלתיות.

הממונה מוסיף, כי הסכמי השכר החלים על רוב עובדי החברות מעוררים קושי בגיוס עובדים מוכשרים בתחילת דרכם; התקדמות שכר אוטומטית גבוהה, אשר מייצרת "ניתוק" בין תגמול העובדים ביחס לתפקידם, מיומנותם וביצועיהם (תשלום יתר); עלויות שכר גבוהות; וכן גמישות ניהולית מוגבלת, המקשה על הביצוע של התאמות הנדרשות למציאות העסקית הדינמית שבה "חיות" החברות.

נתון מעניין נוסף שעולה מהדוח מראה כי ההכנסה הממוצעת בחברות הממשלתיות גבוהה הרבה יותר מאשר במגזר הפרטי (74% יותר), אך הפער קטן משמעותית בקרב עובדים בעלי השכלה אקדמית לכאלה ללא השכלה אקדמית (26%).

במגזר הפרטי הפער בין שכרם הממוצע של עובדים בעלי השכלה אקדמית לעובדים חסרי השכלה אקדמית הוא 116%, ואילו בקרב עובדי החברות הממשלתיות הפער נמוך בהרבה ועומד על כ-56%.

כלומר, שוב מראים הנתונים כי בניגוד לשוק הפרטי אין קשר בין יכולת, השכלה וכישורים במגזר הציבורי - לשכר.

מערכת הבריאות

בקרב הגופים הציבוריים במערכת הבריאות בישראל ותאגידי הבריאות נרשמה עלייה משמעותית בשכר הממוצע - 24%. זהו המגזר בו השכר עלה בשיעור הגבוה ביותר מבין כלל הגופים הציבוריים. מדוח הממונה עולה כי השכר הממוצע של עובדת מערכת הבריאות הציבורית עומד על כ-24.4 אלף שקל למשרה מלאה, כאשר שכרו הממוצע של רופא עומד כיום על 39,930 שקל לחודש במשרה מלאה.

טבלת השכר של העובדים במערכת הבריאות הציבורית מציגה תמונה של פערים משמעותיים בין העובדים. כך, בעוד ששכר הסגל האקדמי הבכיר עומד על כ-60 אלף שקל בחודש ושכרו של רופא עומד על כ-40 אלף שקל בחודש, שכרם של הסטאז'רים הנו 8,570 שקל.

השנה התמקד בר נתן גם בסקטור הרוקחים במערכת הבריאות, ומצא כי סקטור זה מאופיין בפערי שכר משמעותיים עוד יותר בין ותיקים לצעירים, בין גברים לנשים, בין בתי חולים לקהילה ובין אזורים שונים בארץ. בקרב רוקחים בגופים הציבוריים קיים פער שכר מגדרי של כ-12%. סיבה אחת לכך היא שהמקצוע מאויש כיום על ידי יותר נשים מגברים, בעוד שקיים ייצוג גבוה יותר של גברים בתפקידי הניהול.

הממונה מזהיר כי בעקבות ירידה במספר רישיונות הרוקחות הניתנים מדי שנה ביחס לגידול באוכלוסייה, עלול להיווצר בקרוב מחסור חמור ברוקחים בישראל.

השכלה גבוהה: שליש מהכספים לפעילות מדעית בינ"ל אינם מנוצלים

השכר הממוצע למשרה מלאה בקרב עובדי הגופים הציבוריים במערכת ההשכלה הגבוהה עומד על כ-17,309 שקל. עם זאת, שכרם הממוצע של עובדי הסגל האקדמי הבכיר, המהווים כ-23% מעובדי המערכת, גבוה משמעותית ועומד על כ-30,555 שקל.

הדוח סוקר את רכיבי השכר ואופן הוצאת התקציב של האוניברסיטאות בארץ ומגלה מספר נתונים בעייתיים, ביניהם העובדה כי כשליש מהכספים המיועדים לפעילות מדעית בינלאומית אינם מנוצלים, כיוון שלחברי הסגל יש תמריץ שלילי לנצל אותם דווקא בעת יציאתם לפנסיה.

נתון נוסף שעולה מהדוח הוא כי האוניברסיטאות מוציאות כ-145 מיליון שקל בשנה לכיסוי הוצאות נסיעה לכנסים בחו"ל. לפי הנתונים, הסכום הממוצע שנותר לניצול בעת הפרישה עומד על כ-260 אלף שקל, סכום שעלול להוות תמריץ שלילי לפעילות מדעית במהלך הקריירה.

עוד נתון בעייתי שמציין הממונה על השכר הנה העובדה כי רוב האוניברסיטאות מעניקות "סלי קליטה" במטרה לגייס חברי סגל חדשים, ללא קשר למטרת הסל - גיוס מרצים בעלי שיעור קומה שקשה לגייסם. גובהו הממוצע של סל קליטה עומד על כ-240 אלף שקל ואף יכול להגיע ל-330 אלף שקל בחלק מהאוניברסיטאות, אך במקום להעניקם למרצים בודדים, הסלים ניתנים באופן אחיד מבלי להתחשב בקשיי הגיוס במערכת.

שלטון מקומי

עובדי הרשויות המקומיות מהווים כ-40% מכלל עובדי הגופים הציבוריים וכרבע מכלל עובדי המגזר הציבורי. השכר הממוצע למשרה מלאה בשלטון המקומי עומד על 11,073 שקל. עם זאת, השכר הממוצע הגבוה ביותר לעובדי דירוג בשלטון המקומי שולם לעובדי דירוג הרופאים הווטרינרים שהרוויחו כ- 31,842 שקל.

הממונה על השכר מציין בדוח כי חלק מהרשויות המקומיות מתמודדות עם תופעות של היעדרות, אי החתמת שעון וקושי בגיוס סייעות חדשות.

שיעור מקבלי השכר הגבוה בתאגיד נמוך פי 3 מברשות השידור

השכר הממוצע למשרה מלאה בקרב עובדי התאגידים הציבוריים - ביניהם רשות שדות התעופה, המוסד לביטוח לאומי מד"א, בנק ישראל ואחרים - עומד על כ-19,400 שקל, ועלה בשיעור ריאלי של כ-15% בעשור האחרון, מהם כ-2% בלבד בשנת 2019. עם זאת, שכרם הריאלי של עובדי רשות שדות התעופה עלה בכ-26% בעשור האחרון.

בנוסף, מדוח הממונה עולה כי כ-73% ממקבלי השכר הגבוה בקרב התאגידים הציבוריים, בשיעור של כ-44 אלף שקל לחודש, הם עובדי רשות שדות התעופה. בעלי תפקיד ברשות שדות התעופה מגיעים לשכר ממוצע ברוטו לחודש בסך כ-82 אלף שקל ובעלי שכר גבוה יכולים להגיע לכ-50 אלף שקל.

השנה ערך הממונה על השכר השוואה בין מודל ונתוני השכר שאפיינו את רשות השידור לאלה של תאגיד השידור כאן, ומצא כי מספר העובדים, עלות ההעסקה, השכר הממוצע ופערי השכר המגדריים נמוכים משמעותית בתאגיד מכפי שהיו ברשות השידור. בנוסף, שיעור מקבלי השכר הגבוה נמוך פי 3 בתאגיד השידור לעומת רשות השידור.

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך פעלה הברית האזורית להדיפת המתקפה של איראן ברגעי האמת

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

המתכון של אלטשולר שחם חזרה לצמרת: בנקים באירופה, אנרגיה ונחושת

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

בית המשפט קבע: למי שייכת החצר האחורית של הבניין המשותף?

אדם הלך לעולמו לאחר שערך שנתיים קודם לכן שתי צוואות מנוגדות בהפרש של חצי שנה. איך הכריע השופט? ● אישה ביקשה להכיר בזכותה להשתמש בלעדית בחצר המשותפת. מה קבע המפקח? ● וגם: אם לשניים התראיינה לעבודה וטענה כי נשאלה איך תסתדר בעבודה כאם לילדים. זה הפיצוי שהיא קיבלה ● 3 פסקי דין בשבוע 

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע שישוחח היום עם נתניהו, שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

חניה לעובדי המדינה: כמה עולה לרשות המסים לשכור בירושלים

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק