גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"באנימציה אין גבול לדמיון" - יותר ויותר מפרסמים בוחרים באופציה המונפשת להעברת המסר

אם בעבר בעולם הפרסום הסתפקו בקמפיינים בפרזנטור "מסורתי" המזוהה עם המותג, היום המגמה היא לפרוץ גבולות ● שחר בר דוד, מנכ"ל שרוטונים: "בעידן של אינספור ערוצי מידע נדרש מהמפרסם לעניין את הקהל והדרך לעשות זאת היא באמצעות תוכן חדשני"

מתוך פרסומת טלויזיה עבור בית ההשקעות מיטב דש / אילוסטרציה: שרוטונים
מתוך פרסומת טלויזיה עבור בית ההשקעות מיטב דש / אילוסטרציה: שרוטונים

הכתבה בשיתוף שרוטונים

נסו להיזכר לרגע בפרסומות שראיתם עד לפני עשור, 15 שנה לכל היותר. עכשיו, הסתכלו על הפרסומות שאתם נחשפים אליהן כיום בפלטפורמות השונות: אין ספק שמשהו השתנה. למעשה, לא מדובר רק בשינוי, אלא במהפך - מעבר ממציגים רשמיים, מעונבים לעיתים, אותם פרזנטורים ידוענים שהיו מזוהים עם מותג מסוים, למשהו אחר, רשמי פחות, קליל יותר ובעיקר מהנה הרבה יותר.

זה יכול להיות שחקן שמגלם דמות, כדוגמת משיח האהוב של אודי כגן; זו יכולה להיות דמות אנימציה, מכל סוג שתרצו - כמו חמודי של כללית, או היונים של ביטוח ישיר, וזה יכול להיות גם אוואטר של ממש, שלוקח את עולם הפרזנטורים למקום חדש. כך או כך, הפרסומות של היום משתנות. המהפך כבר כאן, והוא ממשיך לקרות.

"בעבר חפשו בעולם הפרסום את 'הפרזנטור הישיר', אדם שמתאים לקהל היעד של המותג - כזה שמשדר תכונה מסוימת שאפשר להתחבר אליה ואל הערכים שלה", אומר ניב פועל, סמנכ"ל התוכן ומבעלי 'שרוטונים זה ויראלי', אחד הגופים שתרמו למהפך המדובר בעולם הפרסום המקומי. "אם זה היה פרזנטור שמשדר ערכים של אמינות - ניקח אותו לפרסומת של בנק; אם הוא משדר שובבות, רוח צעירה וחדשנות - הוא יכול להתאים כפרזנטור לדגם חדש של סלולר. החשיבה הייתה נגזרת בדרך כלל מהגדרות הבריף הפרסומי, מערכי המוצר. זה מה שנקרא 'הפרסום המסורתי'.

"כיום הדברים נראים אחרת", מסביר שחר בר דוד, מנכ"ל ובעלי שרוטונים, "בין היתר בשל ריבוי מדיות: כולם חשופים להכל - טלוויזיה, סמארטפון, נטפליקס, יוטיוב - אינספור ערוצי תוכן ומידע, ואנחנו כמפרסמים מתחרים על זוגות עיניים שגוללות כל הזמן בפיד. אנשי הפרסום הבינו, קצת בעל כורחם אפשר להגיד, שנדרש מהם לעניין ולהביא את המסר שלהם דרך תוכן חדשני שהם מציגים, עברנו מעולם שפעם היה נוקשה הרבה יותר ונצמד לערכי המוצר, למשהו הרבה יותר קליל".

כוכבי הפורמטים המקוריים של שרוטונים / אילוסטרציה: שרוטונים

"לדעתי 'ארץ נהדרת' על נגזרותיה תרמה ל'שיפט' הזה", מוסיף בר דוד, יובל סמו בפרסומות לישראכרט, או הקמפיין האחרון של סלקום עם תמיר בר (התוספת החדשה לקאסט - י.נ.) שמדגים איך יוצר תוכן מהרשת הופך לפרזנטור של חברה גדולה ועוד ועוד. אצל המפרסמים נולדה ההבנה שלפני הכל הצופים אוהבים לצחוק, להתחבר, ושהתוכן צריך להיות מגניב יותר, לדבר בגובה העיניים, ברמה שתהפוך אותו לכזה שהצופה צורך בזמנו הפנוי; לייצר שפה מעניינת יותר, לא מכירתית מדי. מכאן המעבר לאלמנטים עוד יותר יצירתיים, כמו דמויות אנימציה, היה טבעי".

הקסם המצויר

כאן המקום לשאול: מדוע דווקא אנימציה ואווטארים תפסו תאוצה? מה הופך דווקא את סוג התוכן הזה לאהוב, לכזה שגולשים צורכים אותו ואף מחכים לו: לקטע הבא של דמות מסוימת, לסרטון הבא בסדרת סרטונים מונפשת ועוד. ולא פחות חשוב: מדוע עולם הפרסום מחבק את האנימציה כיום?

"באנימציה אין גבול לדמיון", מסביר בר דוד, "וזה היתרון הגדול ביותר. אפשר לקחת את זה לכל מקום, ולהגשים כל דבר מבחינה ויזואלית, מבחינת דמויות, מבחינת רקעים, סאונד, ודיבוב.

שרוטונים - התוכן שלנו עושה את ההבדל. לפרטים הקליקו כאן>>

"חוץ מזה, באנימציה לא צריך פרזנטור אמיתי ואפשר גם ליצור אווטארים, כלומר דמות בהשראת הפרזנטור האמיתי שתציג בפרסומת. אנחנו התחלנו לעבוד במודל הזה לפני עשר שנים, די במקרה, עם אייל קיציס עבור 012. הוא היה בחופשה והתעכב, לא הספיק להגיע לצילומי פרסומת - וזה התגלגל אלינו: הוא הקליט את עצמו מחו"ל, השתמשנו בהקלטה ויצרנו לו אווטאר - והשאר היסטוריה. עשינו את זה עם עוד הרבה מאוד פרזנטורים, כמו יובל סגל וקרן מור בפרסומת ללאומי קארד, השף יוסי שטרית בפרסומת לקפה עלית, דביר בנדק, ארקדי דוכין, יובל סמו וליאת הר-לב".

פועל מוסיף כי שימוש באנימציה גם מייצר עוד ערך מהותי לעת הנוכחית. "הרי היום צריך כל הזמן להזין את המותג, להחיות אותו, להעניק לו מעין 'הרחבה', כי ברשת העולם חי כל הזמן, ולא מספיק לספק לקהל את אותה פרסומת מונוטונית הלוך וחזור. באינטרנט יש אפשרות לעשות בכל יום משהו חדש, גם בהיקף של 20-30 שניות, ובעזרת האנימציה אפשר לקחת כל דבר למקומות עשירים יותר בתוכן וכיפיים".

מתוך הפקה עבור מועדון לייף סטייל של סופר-פארם / אילוסטרציה: שרוטונים

השינוי האמיתי החל ברשתות החברתיות

אז הזכרנו את כוכבי "ארץ נהדרת", שהחדירו לעולם הפרסום כמה מהדמויות האהובות ביותר על צופי הפרסומות כיום - אך התהליך לא התחיל בטלוויזיה, אלא ברשתות החברתיות, שהפכו את הכל לנגיש יותר ללקוח הקצה, הצופה או הגולש הממוצע.

"ברשתות החברתיות התרחשו הרבה מאוד תהליכים מואצים, משמעותיים מאוד שפתחו מגוון אפשרויות", מציין פועל, "ראשית אנשים התחילו לצרוך דברים יותר נועזים וקיצוניים, וכל אחד לקח את זה לסקאלה שלו - ומן הסתם זה חלחל למיינסטרים והעלה את רף הנועזות והחדשנות, גם בפרסום. היום הכל יותר קל, יותר 'בפרצוף'. בעבר היו מאוד נזהרים במה שעולה לאוויר, כיום גם מותגים שנתפסים רציניים ומכובדים וגם ארגונים גדולים מבינים שלא הכול חייב להיעשות בכובד ראש. אפשר להגיד שבמובנים רבים אנחנו הקדמנו את השוק בכמה שנים טובות, והוא מתחיל עכשיו להדביק את הקצב, להיות 'מגניב יותר'".

מהדיגיטל - לכל תחום אפשרי

אם כן, כפי שציינו, הדיגיטל 'הניע' את התהליך - אך כיום דמויות אנימציה ואווטארים מופיעות לא רק על גבי מסכי הסמארטפונים שלנו, וברשתות החברתיות בלבד. היום אפשר למצוא אותן כמעט בכל ערוץ, ופלטפורמה, אפילו במקומות שאינם נחשבים 'ויראליים' בהגדרה. ככה זה כשהקהל רוצה ועוד ועוד תוכן יצירתי.

"אנשים מחכים לתוצרים שלנו", אומר בר דוד, "קח לדוגמה את הסדרה שעשינו ל'לה פרוטה' של גלידות נסטלה, שזה סיטקום לכל דבר - רק מצויר, והכוכבים בו הם פירות. אלו פרקים של שתיים עד שלוש דקות, ויש שם ממש דינמיקה בין הדמויות, שאתה לא יכול להעביר בפרסומת מסורתית. אנשים מחכים לבדיחת הקרש של הבננה, רוצים לדעת עוד על תפוח איש הצבא, - הם מתחברים לדמויות האלה, וזה יוצר משהו מיוחד.

"עוד דוגמה היא שיתוף הפעולה שעשינו עם המוזיקאי ג'ורדי. יצרנו לו אוואטר, שבעצם ענה בשידור חי לשאלות הגולשים. השתמשנו במצלמה שיכולה לזהות את תווי הפנים ואת ההבעות של ג'ורדי עצמו, שישב בסמוך ודיבר - כשהגולשים רואים על המסך את האוואטר שלו, שגם יכול לעשות כל מיני 'מחוות' מיוחדות כמו לשתות, לענות לטלפון, לפזר קונפטי. זאת הייתה שיחה שנמשכה חצי שעה, והגולשים שיתפו פעולה ושאלו אותו שאלות - 'איך הייתה הילדות שלך?' 'איך הכרת את סטטיק ובן-אל?' ג'ורדי נהנה מאוד, וזה עבד ממש טוב. לדעתי, זה גם אחד הכיוונים שאליו התחום הזה יילך בעתיד לצד העברת מסרים פרסומיים.

"הגולשים כבר מכירים את העולם שלנו" ממשיך בר דוד, "מתחברים לקונספט ש'שרוטונים' מציעים, אוהבים את זה ורוצים עוד. כיום אנחנו מתחזקים קהילה עם מעל 1,000,000 עוקבים ומנויים בכל הפלטפורמות החברתיות שמחכים לתכנים הבאים שלנו. הצלחנו להגיע לפלטפורמה המרכזית, לטלוויזיה - כולם מכירים את השטר של מיטב דש. אנחנו יוצרים גם תוכן שלא מיועד לקהל הרחב, תוכן פנים־ארגוני: סרטון לעובדים חדשים או ברכה לעובד שיש לו יום הולדת. התחלנו בדיגיטל, והיום אנחנו עושים גם הרבה דברים מחוצה לו".

"את שרוטונים הקמנו לפני 14 שנים", מסכם פועל. "החזון והתפיסה שלנו כבר אז היו - 'בואו נייצר תוכן ולא פרסום'. ובהתחלה זרקו אותנו מכל מקום. שאלו אותנו 'מה אתם רוצים?' 'מי אתם?' התייחסו אלינו כאל ילדים, אבל היום באמת יותר ויותר אנשים מבינים את העניין הזה ואת החשיבות שלו ולוקחים את זה בחשבון באסטרטגיה הפרסומית שלהם".

שרוטונים - המהלך השיווקי הבא שלכם יכול להיות ויראלי. לפרטים הקליקו כאן>>

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"