גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוא החליף הייטק באלומיניום ומאז החברה שלו רשמה תשואה של 1,400%

20 שנה חלפו מאז המעבר החד של יזם ההייטק צורי דבוש מעולם הטכנולוגיה לחברת האלומיניום קליל תעשיות ● בראיון לגלובס הוא נזכר בשנים הקשות ("הייתי בין יומרני לתמים") ובעלייה על דרך המלך, שהפכה את החברה לסיפור הצלחה ("הובלתי קפיטליזם קשוב")

צורי דבוש / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
צורי דבוש / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

20 שנה חלפו מאז הפתיע יזם ההייטק צורי דבוש את שוק ההון, כשבמעבר חד מעולם הטכנולוגיה שבו פעל עד אז, רכש את השליטה בחברה התעשייתית הוותיקה קליל, שהפכה לאחר כמה שנים קשות לסיפור הצלחה.

"כשהייתי ילד, אמא שלי לימדה אותי את המשפט 'בעל המאה הוא בעל הדעה'. אני לא גדלתי במשפחה עשירה והחלטתי שאהיה עשיר, וכשאהיה עשיר אעשה דברים לטובת הכלל. לכן, אחרי האקזיט שעשיתי בחברת הטכנולוגיה אמבלייז, החלטתי להקים קרן פילנתרופית. אבל היה לי יועץ שאמר לי שקרן זה לזקנים, והציע לי לקנות חברה בקשיים, לעשות לה 'טרנאראונד', ליישם בה את הרעיונות שלי, וכך לייצר תרומה אמיתית לקהילה. לא ידעתי ששלוש שנים לאחר שמימשתי את ההצעה שלו, זה יוביל אותי כמעט לפשיטת רגל".

קליל, שדבוש משמש כיו"ר שלה, עוסקת בפיתוח, בעיצוב, בייצור, בשיווק ובמכירת מערכות אלומיניום (בעיקר חלונות) לבניה ולתעשייה, בעיקר לשוק המקומי. בין מוצריה היא מציעה "מסגרות לחלונות, לדלתות ולפתחים אחרים בבניינים, שבהם משולבים זגוגיות, תריסים או רשתות".

בשנים האחרונות מציגה קליל רווח נקי שנתי העומד על 40 עד 60 מיליון שקל, ואחד הפרמטרים המרכזיים המשפיעים על השורה התחתונה הוא מחיר האלומיניום - חומר הגלם העיקרי של מוצריה. קצב ההכנסות השנתי של החברה נע בין 360 ל-400 מיליון שקל.

התוצאות הכספיות החיוביות באות לידי ביטוי גם בעליית שווי החברה. בסך הכול, מאז רכש דבוש את השליטה במרץ 2001, הציגה מניית קליל תשואה של קרוב ל-1,400%, ושווי השוק הנוכחי של החברה עומד על כ-750 מיליון שקל. 

הצלחתה של קליל היא בראש ובראשונה גם הצלחתו של דבוש. כמי שמחזיק 65% ממניות החברה (בשווי של קרוב לחצי מיליארד שקל) דבוש הוא גם הנהנה העיקרי מחלוקת הדיבידנדים של החברה (העומדת כיום על מחצית לפחות מהרווח השנתי) שהניבה לו עשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות. 

איזה שינוי הובלת בחברה? 
"בסיס השינוי קשור לתרבות הארגונית. הובלתי בקליל קפיטליזם קשוב, עוד לפני שנתנו לזה שם. כשהגעתי לחברה הבטחתי משהו שהוא בין תמימות ליומרנות, ואמרתי לעובדים שהמטרה שלי היא לגרום להם לחייך".

"בשלוש השנים שלאחר מכן העובדים רק בכו, כי המצב בחברה התדרדר, והתברר לי שמאוד מסובך וקשה ליישם את ההבטחה שלי, משום שזה לא רק עניין של יחס טוב לעובדים, אלא צריך לתת להם להרגיש בטוח במקום העבודה ושיידעו שיש להם שם עתיד".

ואכן בתחילת הדרך דבוש לא ליקק דבש בקליל; בעבר אמר כי "הייתי נאיבי וגיליתי את הבור רק כשנכנסתי אליו". ההפסדים נערמו והמניה קרסה. בשיא המשבר, בתחילת 2005, נאלץ לוותר על נתח ממניות החברה לטובת קבוצת משקיעים שנכנסה לקליל, על מנת לאפשר לה לשלם את החוב למחזיקי האג"ח.

באותה תקופה קידמו דבוש והמנכ"ל שמינה זמן קצר קודם לכן, אריה (ריצ'י) ריכטמן, תוכנית התייעלות אגרסיבית, שכללה סגירת פעילויות מפסידות, צמצום ההנהלה והתמקדות בתחום של פיתוח, ייצור ושיווק של חלונות, מהלכים שהעלו את קליל על דרך המלך. בד בבד הפכו תחומי הבנייה הפרטית והשיפוצים שתפסו תאוצה למנוע צמיחה עבור קליל.

דבוש מונה עוד כמה נושאים שסייעו לשינוי הכיוון בפעילות החברה. הללו כוללים מתן דגש לנושא הקניין הרוחני ("אנחנו שיאנים בתעשייה בכמות רישומי עיצובים ופטנטים"), תשומת לב רבה לנושא העיצוב, הקרוב ללבו ("למדתי שנתיים עיצוב תעשייתי בבצלאל לפני שהעיפו אותי משם"), מיתוג המוצרים ("אילצתי את החברה לדבר יותר חלונות ופחות פרופילים") וכן שותפות ברווחים.

דבוש מדגיש, כי "לא רק אני נהנה מההצלחה של החברה, אלא גם העובדים. כל שנה אנחנו מחלקים בונוס לעובדים, שנגזר מהרווח של החברה, משקיעים בסביבה ובמיזמים חברתיים ומחלקים דיבידנד לבעלי המניות".

 

בקליל מועסקים כ-340 עובדים, בהם עובדים יהודים, מוסלמים, דרוזים, צ'רקסים, נוצרים, עולים חדשים מאתיופיה ומרוסיה, וחרדים. בהתייחסות לאירועים האלימים במקומות רבים בארץ בימים האחרונים, אמר דבוש: "אני מודה שאני מתקשה למצוא את המילים המתאימות להביע את התחושה הקשה. האלימות והרוע שנכנסו למרכז הבמה ומאיימים להחשיך את האור. אני רואה בעצב איך המרקם שעליו עבדנו בין אזרחי ישראל מכל המגזרים מאוים אך אני אופטימי שהאור ינצח".

מנכ"ל החברה הוא פרדי אבוקרט, שנכנס לתפקיד בתחילת 2020 במקומו של המנכ"ל הוותיק ריכטמן. מפעל החברה ממוקם באזור התעשייה המזרחי בכרמיאל, והחברה מעריכה כי נתח השוק שלה בתחום פרופילי האלומיניום בישראל נע סביב 20%.

"אנשים התחילו להשקיע בבתים שלהם"

אחרי המשברים שצלח דבוש עם קליל בתחילת דרכו בחברה, נדרשה החברה להתמודד בשנה החולפת עם משבר מסוג חדש - בעקבות התפשטות וירוס הקורונה. על השנה שעברה מספר דבוש, כי "מרץ ואפריל בשנה שעברה היו חודשים מאוד קשים. אבל, ברבעון האחרון של 2020 הדבקנו את הפערים, והצלחנו להחזיר את עצמנו למצב שבו היינו ב-2019".

דבוש גם רואה צדדים חיוביים במשבר, ואומר כי "הקורונה עשתה לנו טוב בכך שהיא הקפיצה את האוריינות הטכנולוגית בחברה". הוא מספר על שינוי הגישה בכל הנוגע לשיפוצי בתים, העשוי לתמוך בתוצאותיה הכספיות של קליל גם שנים קדימה: "ברגע שאנשים נכלאו בתוך הבתים שלהם, הם הבינו שצריך להשקיע יותר במתחם הזה. לפני הקורונה רוב האנשים פחות נכחו בבית, לכן המוטיבציה להשקיע הייתה קטנה יותר. הקורונה עשתה טוב לתחום המוצרים לבית, כי יותר אנשים שפצו ושדרגו. אני מניח שהמגמה תתמתן, אבל מצד שני, ברגע שאנשים שינו הרגלים, משהו מזה יישאר".

בהשפעת הקורונה, קליל סיכמה את 2020 עם שחיקה של כ-4% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-363 מיליון שקל (הנמוך ביותר מאז שנת 2012), אולם הצליחה לשמור על יציבות בשורה הגולמית והתפעולית, תוך שיפור שיעוריהן מהמכירות, ובהשפעת שינויים בסעיפי מימון נחלש הרווח הנקי השנתי שלה ב-8% ל-48 מיליון שקל.

השקעה בחברת התלת-ממד מאסיבית

למרות שדבוש טוען כי "כל תשומת הלב שלי מוקדשת לקליל", הוא אינו מסתיר כי הוא "מתגעגע לעולם הטכנולוגי, ומשתעשע פה ושם בהשקעות". אחת הבולטות בהן שנחשפה לאחרונה היא בחברת הדפסות התלת-ממד מאסיבית, שבה השקיע עוד לפני הנפקתה בבורסה בתל אביב לאחרונה, אשר לאחריה נותרו בידיו כ-5% מהונה, בשווי שוק של כ-35 מיליון שקל. לדבריו, "אני עדיין מוצא זמן לייעץ לסטארט-אפים, ומבצע מדי פעם השקעות בתחום. אני פוגש חברות ואנשים, והדברים שיש היום בשוק מדהימים".

בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, כשהוא בן 35 בלבד, גרף לכיסיו עשרות מיליוני דולרים ממכירת מניותיו בחברת אמבלייז שלהקמתה היה שותף (לצד אלי רייפמן ויזמים נוספים), זמן קצר טרם התרסקות המניה וריקון החברה מעסקיה בתחום הטכנולוגיה. אותו מימוש אפשר לדבוש לבצע את השקעתו ברכישת השליטה בקליל.

גם 30 שנה מאוחר יותר, ניכר כאמור שהחיידק הטכנולוגי עדיין לא עזב אותו, גם ברמה האישית, עם השקעות שונות בחברות מהענף וסיוע ליזמים, וגם בעסקיה של קליל, עם אימוץ סטארט-אפים ושילוב טכנולוגיות מתקדמות במוצריה.

את המציאות הנוכחית במניות ההייטק אינו מגדיר כבועה, "או שאולי זו בועה יותר מתוחכמת. בכל מקרה, יודעים שבועה היא בועה רק אחרי שהיא מתפוצצת". הוא מסמן כמעניינים מבחינתו את תחומי הדפסת התלת-ממד, הבלוקצ'יין והבינה המלאכותית.

מה שקורה בתחום המטבעות הדיגיטליים זה לא בועה?
"אני חושב שזה העתיד. עברתי מספיק טרנדים טכנולוגיים שבתחילת דרכם ביטלו אותם, ובסוף הם כבשו את השוק, כמו לדוגמה הצילום הדיגיטלי, הודעות טקסט בטלפון ועוד. אין לי ידע מוקדם להגיד לגבי עתיד המטבעות הדיגיטליים, אבל אני מאמין שכמו כל טרנד בתחילת דרכו הוא יעשה משהו, לא יודע בדיוק מה".

בהזדמנות זו חושף דבוש, כי "אני עוד לא השקעתי במטבעות דיגיטליים. רציתי לקנות ביטקוין כשהוא יצא לשוק, אבל זה היה מסובך מדי ולא הצלחתי".

מה ההבדל בין המצב בתקופת הבועה של שנת 2000 למצב בשווקים היום?
"אם לקראת שנות ה-2000 אנשים הנפיקו חברות טכנולוגיות הפסדיות, היום מנפיקים חברות הפסדיות אבל עם צמיחה במכירות. יש מעט מאוד סטארט-אפים שמצליחים להנפיק בלי מכירות בפועל - שהן אחד התנאים הבסיסיים להנפקה כיום".

מכאן הוא גולש לספר על שילוב טכנולוגיות בפעילותה של קליל, ואומר כי "מאוד מעניין אותי העיסוק בתעשייה דור 4.0 - הכוללת את כל הטכנולוגיות שאמורות לשפר תהליכים בתעשייה מסורתית, דוגמת ניתוח מידע, ייעול אספקות וייצור, פסולת ועוד. בעצם זה לקחת את כל הטכנולוגיות הקיימות שעומדות בפני עצמן, ולחבר אותן לתעשייה פיזית. לדוגמה, בינה מלאכותית, שתוכל לשקלל שלל פרמטרים כדי לקבל החלטות מדויקות יותר בתכנון עתידי של ייצור".

עוד הוא מספר, כי קליל שותפה בחממה טכנולוגית, לאחר שזכתה במכרז של רשות החדשנות, וכי "מה שמיוחד בחממה הזו הוא שהשותפים בה הם הלקוחות הפוטנציאליים של הסטארט-אפים הפועלים בה, כך שנוצר חיבור ייחודי מאוד שבמסגרתו סטארט-אפ שמגיע לחממה מקבל לקוחות באופן מיידי, שעליהם הוא יוכל לממש את הטכנולוגיה. אם בסטארט-אפ טכנולוגי טהור הרבה פעמים צריך למצוא שוק לרעיון, במקרה הזה, ברגע שהחיבור נכון אפשר לראות תוצאות מיידיות".

"בן 35 עם קוקו, בכישרון רב דרדרתי את החברה"

לאחרונה פרסם צורי דבוש פוסט משועשע ברשת החברתית לינקדאין: "חלפו 20 שנה מאז שרכשתי את קליל אחרי האקזיט באמבלייז, אז בן 35 וקוקו (בשיער, ש' ש'). הבטחתי לעובדים לגרום להם לחייך. תנאי העסקה היו גרועים: רכישת עסק מפסיד בקשיים בפרמיה של כמעט 100% על מחיר המניה. בכישרון רב, תוך שלוש שנים דרדרתי את החברה מהפסד שנתי של כ-2 מיליון שקל להפסד של כ-20 מיליון. לרגע הפכתי נציג ההייטק וזכיתי למאמר, שהסביר למה אנשי הייטק נמנעים מהשקעה בתעשייה".

דבוש צירף לינק לאותו מאמר, עליו חתום כותב שורות אלה ("ייסורי צורי דבוש הצעיר בענף מוצרי הבנייה"), שבו נכתב כאמור כי המקרה שלו עשוי ללמד מדוע נמנעים יזמי טכנולוגיה מצליחים, שצברו הון רב בתקופת הבועה, מלהשקיע בתעשיות המסורתיות.

באותה עת סיכמה יצרנית פרופילי האלומיניום שלוש שנים תחת דבוש, עם הפסד מצרפי של כ-70 מיליון שקל, ונדרשה לתוכנית התייעלות כואבת שכללה סגירת פעילויות, פיטורי  עובדים והחלפת מנכ"ל. דבוש עצמו היה מופסד באותה נקודת זמן כ-70% על ההשקעה במניות השליטה בקליל, אותן רכש מידי דיסקונט השקעות תמורת יותר מ-100 מיליון שקל.

חברת קליל - כרמיאל / צילום: איל יצהר

"אלה היו שנים קשות, חטפתי בתקשורת, אמרו עליי הרבה דברים. אבל כל הזמן עמד לנגד עיניי שכל עוד יש דברים שאני רוצה לעשות בחברה ועדיין לא הצלחתי לעשות אותם, אני בדרך הנכונה", אמר דבוש בראיון לגלובס כעשור לאחר מכן, בעת שקליל כבר הפכה לסיפור הצלחה. "אם הייתי מגיע למצב שבו הייתי אומר 'עשיתי וזה לא עבד' או 'נגמרו לי הרעיונות', הייתי מחזיר את המפתחות והולך הביתה".

בהמשך אותו ראיון סיפר מדוע בחר להשקיע חלק ניכר מהכספים שקיבל ממכירת מניות אמבלייז - כמה עשרות מיליוני דולרים - דווקא במי שנחשבה לחברה תעשייתית אפורה: "הייתי אחרי אקזיט מאוד יפה בהייטק ורציתי לעשות משהו משמעותי. בכלל, מה שמוביל אותי בחיים זה לא הכסף, אלא מה שמרגש אותי, משהו שאפשר להביע באמצעותו.

"אף פעם לא מסכן הכול, אף פעם לא מהמר על כל הקופה"

על הסכום שהשקיע בקליל אמר אז כי "אני אף פעם לא מסכן הכול, אף פעם לא מהמר על כל הקופה. אם ההשקעה נכשלת והתוצאה מכך היא שאתה עדיין עשיר, אבל פחות, את זה אתה יכול להרשות לעצמך".

מלבד מניות השליטה בקליל, דבוש מזוהה בעיקר עם השקעות במיזמי טכנולוגיה, אבל לא רק. השקעה פחות מוצלחת שבה "שרף" כמה מיליוני דולרים נעשתה בשנת 2001, בחברת גנדן של נוחי דנקנר, זמן קצר בטרם רכשה את השליטה בקונצרן אי.די.בי. יותר מ-10 שנים לאחר מכן, על רקע קריסתה המהדהדת של אי.די.בי תחת ניהולו של דנקנר, אמר דבוש, נאמן לגישתו בעסקים, כי "במקרה של גנדן הפסדתי מה שהשקעתי, וזה בסדר".

עוד כתבות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עליי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה, אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

שיגור כטב''ם / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין