גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כששוק ההנפקות בת"א פורח, מי צריך את הבורסה באוסטרליה?

ביצועים עסקיים מאכזבים, משבר הקורונה והרנסנס בשוק ההנפקות המקומי לאחרונה, הרחיקו חברות טכנולוגיה צעירות מישראל מהבורסה בסידני ● דווקא כעת יש מי שעושות לשם את דרכן - גפן טכנולוגיות ואפליקציית ספץ: "הפעילות שלנו בשוק האוסטרלי עוזרת לנו בהנפקה"

הבורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

הבורסה האוסטרלית, ASX, הייתה יעד פופולרי לחברות טכנולוגיה צעירות מישראל בשנים הקודמות. חלק מהחברות מוזגו לשלדים בורסאיים, וחלקן, בתקופה מאוחרת יותר, כשטעמם של המשקיעים השתנה, יצאו ישירות להנפקה (IPO).

עם זאת, בשנתיים האחרונות נעלמה הבורסה האוסטרלית כמעט כליל מהמפה של מנפיקות ישראליות, בין היתר בשל ביצועים מאכזבים של חלק ניכר מהחברות, שהתקשו לספק את החלומות שמכרו למשקיעים האוסטרלים; פרוץ מגפת הקורונה וכנראה שגם  עליית קרנה של הבורסה המקומית בת"א, הקולטת בשנה האחרונה בזרועות פתוחות יותר ויותר הנפקות של חברות טכנולוגיה צעירות.

עדיין מוקדם לבשר אמנם על שינוי במגמה, אך נכון להיום לפחות שתי חברות טכנולוגיה ישראליות נמצאות בדרך לבורסה האוסטרלית: גפן טכנולוגיות שכבר הגישה תשקיף וצפויה להנפיק בעוד מספר שבועות, וספץ, הנמצאת בשלב של גיוס טרום הנפקה ומקווה להנפיק במהלך הרבעון השלישי או הרביעי.

נזכיר כי החברה הישראלית הראשונה שהצטרפה לבורסה האוסטרלית הייתה אודיופיקסלס, העוסקת בתחום הסאונד, כשהתמזגה לשלד בורסאי לפני כעשור. מאז עלתה המניה ביותר מ-1,000%.

בשנים 2015-2016 החלו להגיע חברות נוספות ל"מושבה הישראלית" בסידני, שמונה כיום כ-20 חברות, ונציגי הבורסה האוסטרלית הגיעו לישראל לא אחת על מנת להיפגש עם נציגי החברות המקומיות ולהציע להן להצטרף למסחר, על בסיס יתרונות דוגמת מגוון משקיעים פרטיים ומוסדיים חובבי טכנולוגיה וקירבה לשווקי הפעילות באסיה.

ב-2018, במסגרת כנס שנערך בארץ בשיתוף נציגי הבורסה האוסטרלית, חשף מנהל תחום ההנפקות והרישום למסחר בבורסה, מקס קאנינגהם, כי ישנם מגעים להוספת הבורסה להסדר הרישום הכפול של רשות ני"ע, ובכך להקל למעשה על חברות שמעוניינות להיסחר בשתי הבורסות במקביל. עם זאת, מאז טרם נחתם הסכם כזה, והוא עדיין נמצא בתהליך בדיקה. אולם הבורסה האוסטרלית החליטה בסוף 2020 להכיר בבורסה של ת"א באופן שחברות שנסחרות בה ועונות על קריטריונים של ASX, יוכלו להיסחר באוסטרליה בהתאם לכללים החלים עליהן בת"א - למעשה, מעין רישום כפול מקדים. 

מקרב החברות שהונפקו באוסטרליה בשנים האחרונות, לצד כאלו שנכון להיום מניבות תשואה חיובית מכובדת על מחיר ההנפקה, ישנן גם כאלה שמדשדשות סביב מחיר ההנפקה ואחרות שאיבדו חלק ניכר מהשווי.

כך לדוגמה, בין הבולטות לחיוב נמצאות חברת השבבים וויביט ננו וחברת הפינטק ספליטיט (למרות ששתיהן ירדו מהשיאים שאליהם הגיעו), בין הנסחרות סביב מחיר ההנפקה נמצאות יצרנית השייקים NGS וכן הרמד, שפיתחה מוניטור ביתי למעקב אחר פעימות הלב של העובר; ועם אלו שמחקו למשקיעים חלק ניכר מהשקעתם נמנות חברת האגרוטק רוטס וחברת מאזני שקל, שמייצרת פתרונות שקילה לתעשייה.

שני מקרים פרטיים הם חברת ג'י מדיקל של יעקב גבע, שנמחקה מיוזמתה ממסחר בבורסה האוסטרלית במטרה להירשם למסחר בנאסד"ק (אך טרם עשתה זאת) ו-HearMeOut, שנמחקה מהמסחר על ידי הנהלת הבורסה לאחר שהייתה בהשעיית מסחר תקופה ממושכת.

 

גפן טכנולוגיות: ישראלית ראשונה מאז נובמבר

גפן טכנולוגיות צפויה לגייס בשבועות הקרובים 25 מיליון דולר אוסטרלי (כ-63 מיליון שקל) לפי שווי של כ-128 מיליון דולר אוסטרלי, או 153 מיליון דולר בדילול מלא (322-385 מיליון שקל). זו תהיה ההנפקה הישראלית הראשונה באוסטרליה זה כחצי שנה - ההנפקה הקודמת הייתה של NGS המייצרת שייקים מבוססי חלבונים לילדים, בנובמבר שעבר.

החברה מת"א שהוקמה בשנת 2016 על ידי דוד נאש, אורני דניאל ואלעד דניאל, מפתחת כלים ושירותים דיגיטליים לארגונים מתחומי הביטוח, הפיננסים והנדל"ן. לפי התשקיף שהגישה החברה לבורסה האוסטרלית (ASX), היא פונה ללקוחות מתעשיות בהן יש רגולציה משמעותית, ומציעה פתרונות יצירת תוכן, שיווק, מסרים, מכירות ועוד. גפן מעסיקה 110 עובדים, מעל רבע מהם עוסקים בפיתוח טכנולוגיות.

ב-2020 הסתכמו הכנסות החברה ב-16.4 מיליון דולר אוסטרלי והפסדיה ב-19.8 מיליון דולר אוסטרלי. מדובר על צמיחה של 26.5% בהכנסות אך גם עלייה של כמעט פי 5 בהפסד. התזרים מפעילות שוטפת היה שלילי בסך 1.5 מיליון דולר, לעומת תזרים חיובי מפעילות בגובה 1.8 מיליון דולר ב-2019.

גפן מתכוונת להשתמש בכספים שתגייס בהנפקה בעיקר לצרכי שיווק ומכירות, מחקר ופיתוח. עלויות ההנפקה עצמה מוערכות ב-3.1 מיליון דולר אוסטרלי, כ-12% מהיקף ההנפקה. יועצי החברה בהנפקה הם עו"ד אנה משה ממשרד פרל כהן ופירמת רואי החשבון BDO.

ספץ: "לייצר נגישות לציבור באוסטרליה"

ספץ (Spetz Tech) מתכננת כאמור להנפיק באוסטרליה לקראת סוף השנה הנוכחית. התוכנית היא לגייס בסה"כ 14-16 מיליון דולר אוסטרלי (כ-40 מיליון שקל), מתוכם כ-4 מיליון דולר אוסטרלי בגיוס מקדים להנפקה.

ספץ פיתחה אפליקציה שמאפשרת קבלת שירות מאנשי מקצוע בתחומים מגוונים. מנכ"ל החברה יוסי נבו, מספר: "החברה קיימת כבר 20 שנה. העיסוק ההיסטורי היה 'דף הזהב' - מגנטים עם פרסום אנשי מקצוע, שהגיעו לכל בית. כבר בתחילת הדרך כיוונו לכיוונים טכנולוגיים, ואנחנו מפעילים מערכות שהמטרה שלהן היא לתת שירות מיטבי באמצעות זיהוי טכנולוגי, ולתעדף את הפתרון הנכון ביותר בכל רגע נתון".

יוסי נבו / צילום: ספץ

לדברי נבו, ב-2018 הושקה אפליקציית ספץ, שמאפשרת להזמין שירות ולקבל תוך 30 שניות את איש המקצוע המתאים על הקו - לפי זמינות, מיקום וביצועים קודמים של אותו איש מקצוע. "יש באפליקציה פן חברתי", אומר נבו. "ככל שהשירות מקבל ציון יותר טוב, אותו איש מקצוע מקבל יותר עבודה, ולהפך. זה גורם לכך שהשירות יהיה מעולה".

החברה גייסה 7 מיליון שקל באמצעות גיוס המונים דרך פיפלביז, כך שיש לה כיום מעל 1,500 בעלי מניות. האפליקציה הושקה בבריטניה ובאוסטרליה וצפויה להיות מושקת בשנה הבאה בארה"ב.

החברה צומחת? רווחית?
נבו: "השנה אנחנו נגדל ב-150%, וזה יביא אותנו להכנסות של 5 מיליון דולר אוסטרלי. בישראל החברה רווחית. בחדירה לשווקים חדשים אי אפשר להיות רווחיים כי יש הוצאות על שיווק ותשתית, אבל אחרי שנתיים של פעילות זה יהפוך לרווחי, רווחי מאוד".

למה לגייס דווקא באוסטרליה?
"התחלנו לפעול בשוק האוסטרלי שהוא דומה לשוק הבריטי. הפעילות שלנו בשוק עוזרת לנו בהנפקה. הבורסה האוסטרלית מתעדפת פעילות טכנולוגית, ויודעת לתגמל חברות שצומחות בקצב גבוה. הגיוס יאפשר לנו כניסה הרבה יותר מסיבית לשוק העיקרי, שהוא ארה"ב".

גם הבורסה בת"א מושכת היום חברות טכנולוגיה צומחות.
"אנחנו לא שוללים את האפשרות. המחשבות לגייס באוסטרליה התרחשו עוד קודם, כשהבורסה פה פחות שידרה את החדשנות. הגישה באוסטרליה שונה, יש ביזור מאוד רחב של משקיעים ואפשר לייצר נגישות מאוד טובה לציבור. בפן החברתי, אנחנו רוצים שהמשקיעים שלנו ישתמשו במערכת".

האפליקציה שלכם מזכירה במידה מסוימת את פייבר, שהיא זירת מסחר לפרילנסרים.
נבו: "האנלוגיה מצוינת ויש דמיון, אבל אנחנו שונים בכך שפייבר היא בשירותי אונליין, ואנחנו מחברים גם את האופליין. יש אצלנו שירותים לבית - אינסטלטורים, טכנאי דודי שמש, טכנאי טלוויזיה, ביטוח נסיעות ועוד. כל דבר שאנשים צריכים".

מה המודל העסקי שלכם?
"התשלום הוא על ידי אנשי המקצוע בלבד, הצרכנים לא משלמים. יש תשלום קטן עבור כל קריאה, ואנחנו לא מעורבים באינטראקציות. התשלום לא נכנס לאופי העסקה או לגודלה, והתמורה היא על הקריאה עצמה".

נבו אומר כי בשנתיים האחרונות בוצעו 300 אלף קריאות דרך האפליקציה והיו קרוב ל-300 אלף הורדות שלה.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"