גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תבוסה להנהלת אקסון מובייל: לפחות שני דירקטורים סביבתיים ייכנסו לבורד

בעלי המניות של ענקית הנפט תמכו בשניים מתוך ארבעה מועמדים של קרן גידור האקטיביסטית Engine No.1 ● הקרן דרשה להחליף ארבעה מבין 12 נציגי הדירקטוריון בנציגים שיידחפו את החברה לפתח מדיניות אקלימית ולבצע טרנספורמציה ● ענקית ההשקעות בלקרוק תמכה בקרן הגידור, והודיעה שהיא מודאגת מהתנהלותה הסביבתית של אקסון מובייל

מפעל של אקסון מובייל בלואיזיאנה, ארה"ב / צילום: Reuters, Lee Celano
מפעל של אקסון מובייל בלואיזיאנה, ארה"ב / צילום: Reuters, Lee Celano

קרן גידור זעירה המודאגת ממשבר האקלים הצליחה לטלטל אתמול את חדר הדירקטוריון של אחת מענקיות הנפט הגדולות בעולם. קרן הגידור האקטיביסטית אנג'ין 1 (Engine No.1) הצליחה להכניס לפחות שני חברי דירקטוריון חדשים המתמחים בסוגיות אקלים וסביבה לדירקטוריון חברת הנפט. מדובר בצעד חריג ומשמעותי, שעלול לאלץ את ענקית האנרגיה לשנות את האסטרטגיה שלה הממוקדת בדלקים מאובנים, ולהתמודד עם חששות בעלי המניות בנוגע לשינויי האקלים.

לאחר ספירת ההצבעות הראשונית, הודיעה אקסון שבעלי המניות תמכו בשני מועמדים מתוך הארבעה שאותם קידמה קרן הגידור. שמונה מהמועמדים של אקסון, כולל המנכ"ל, דארן וודס, נבחרו מחדש לדירקטוריון, המונה 12 חברים. בשלב זה לא ידוע האם קרן הגידור האקטיביסטית הצליחה להדיח דירקטור נוסף של חברת הנפט, לטובת דירקטור שלישי מתוך ארבעת המועמדים שלה, כולם בעלי זיקה לנושא האקלים והאנרגיה המתחדשת.

שני הדירקטורים מטעם אנג'ין 1 שנבחרו הם גרגורי גוף, לשעבר מנכ"ל חברת זיקוק הנפט אנדוור (Andeavor), וקייסה היטלה, מנהלת בכירה לשעבר בחברת האנרגיה הפינית נסטה (Neste).

בלקרוק תמכה 

ההצבעה שנעאכה אתמול, סיימה מערכה ארוכה רוויית יצרים ומריבות במה שמסתמן כקרב פרוקסי משמעותי. זו גם תבוסה של מנכ"ל החברה דארן וודס, שנאבק באופן אישי בקמפיין שניהלה קרן הגידור האקטיביסטית כדי לשנות את פניה של אקסון - חברה ששווי השוק שלה הוא 250 מיליארד דולר, המעמיקה את השקעותיה בנפט ובגז המאיצים את המשבר האקלימי. זאת, כאשר היא לא נערכת לשינוי או להשקעה באפיקים של אנרגיה מתחדשת שיגוונו את עסקיה בתקופה שבה מדינות מבצעות טרנספורמציה למקורות אנרגיה נקיים.

קרן הגידור, שהצליחה להוביל בחודשים האחרונים מהלך שמסתמן כקו פרשת מים בקרב על משבר האקלים, היא קרן קטנה שקמה רק בחודש נובמבר, ופעלה מראשיתה כדי להשפיע על הדירקטוריון של אקסון מובייל. היא אמנם מחזיקה רק 0.02% ממניות אקסון מובייל, אך הצליחה לגייס לצידה גופים משמעותיים בעלי אחזקות גבוהות בענקית הנפט.

קרנות פנסיה גדולות דוגמת קרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק וקן הפנסיה של עובדי מדינת קליפורניה הצטרפו למהלך של אנג'ין, אך לצידה של קרן הגידור התייצבה גם מנהלת הנכסים הגדולה בעולם - בלקרוק, המחזיקה כ-7% מאקסון מובייל, כבעלת המניות שנייה בגודלה. לאחר ההצבעה שהתקיימה אתמול, חשפה בלקרוק כי הצביעה בעד שלושה דירקטורים של אנג'ין 1. במהלך 2020, אגב כך, מתוך 440 חברות עתירות הפחמן בהן לבלקרוק זכות הצבעה, הצביעה ענקית ההשקעות נגד 64 דירקטורים ו-69 חברות והעמידה 191 חברות 'על תנאי', כך שאם לא יפעלו בהתאם להמלצותיה בשנה הקרובה, תצביע נגד חברי דירקטוריון בהתאם.

בבלקרוק ציינה בסקירה שהוציאו לאחר ההצבעה באקסון כדי לנמק את החלטתם: "אנחנו מודאגים מהכיוון האסטרטגי של אקסון ומההשפעה הצפויה על הטווח הארוך בביצועיה הפיננסים והזירה שבה היא מתחרה. לדעתנו, הדירקטוריון ייהנה מתוספת מגוונת להעצמת הכישורים הקיימים. לכן, תמכנות בשלושה מתוך ארבעה הדירקטורים שהעמידה לבחירה אנג'ין 1, המביאים נקודת מבט שתסייע לחברה להתמודד עם סיכונים והזדמנויות בתחום האנרגיה בעידן של מעבר ושינוי".

בלקרוק אף הצביעו בעד הדרישה לחייב את אקסון לבצע דוח מבוקר של ההשפעות הכספיות במקרה שבו עד שנת 2050 תצליח ארה"ב לעמוד ביעדי אפס נטו פליטות, אך התנגדו לדרישה לחייב את החברה לדווח על עלות ורווח של הוצאות הקשורות לסביבה, וטענו שמדיניות הדיווח הנוכחית של החברה מספקת. ענקית ההשקעות תמכה גם במנכ"ל דארן וודס, שהתנגד לדרישות המשקיעים לשנות את גישת החברה בנוגע לשינויי אקלים - מהלך שקבוצות סביבתיות קראו לבלקרוק להימנע ממנו.

זהו ציון דרך לא רק עבור קרן הגידור הקטנה אנג'ין 1, אלא גם עבור ענקית ההשקעות בלקרוק, שנדרשה בשנה האחרונה שוב ושוב על ידי אקטיביסטים לעמוד במילותיה ובהצהרותיה בנוגע להשקעות אתיות, וקידום צדק אקלימי בזירה העסקית. עד היום, הנהלת אקסון בחרה במידה רבה דירקטורים משלה לדירקטוריון המונה 12 חברים, ולמרות ניסיונה למנוע את כניסתם של החברים החדשים לדירקטוריון - המהלך לא צלח באופן מלא, ושניים מהם לפחות ייקחו מעתה חלק פעיל ומלא סביב שולחן קבלת ההחלטות.

"תקדים שצפוי ליצור תגובת שרשרת"

זוהי הצלחה משמעותית מאוד, עד כדי היסטורית, לתנועה הסביבתית, המנסה לאורך שנים לגרום לחברות האנרגיה הגדולות לקחת אחריות על כך שהמוצרים שהן מוכרות מתדלקים את משבר האקלים. אקסון מובייל, בדומה לחברת שברון, התנגדה עד כה לשינויים בפעילותה והשקעה בתשתיות של אנרגיה מתחדשת. כעת, ייתכן שחברת הנפט תאלץ לשנות מסלול ולהציג תוכנית שאפתנית יותר להתמודדות עם הדחיפה העולמית לכלכלה מאופסת פחמן, שנועדה לבלום את ההתחממות הגלובלית בהלימה להסכמי האקלים העולמיים.

באנג'ן 1 ביקשו לשים דגש במאבקם על הקשר שבין קיימות לבין רווחים ארוכי טווח על פני האסטרטגיה העסקית של אקסון, ולכן אנליסטים בעולם, שעוקבים אחר הפרשה, טוענים כי ייתכן שמדובר בנקודת מפנה עבור משקיעים, שיקבלו כעת דחיפה משמעותית למעבר להשקעות בנות קיימא. יתרה מכך, נכונותם של כל כך הרבה משקיעים גדולים - כולל שלוש קרנות הפנסיה הגדולות בארה"ב ובלקרוק, מנהלת ההשקעות הגדולה ביותר בעולם עם נכסים בניהול של 7.4 טריליון דולר, להצטרף למהלך, עשויה להוות גם איתות לחברות אחרות ומנהלים שפוסחים על ההשקעה בהפחתת פחמן.

חן הרצוג, כלכלן ראשי ושותף בפירמת הייעוץ BDO, טוען כי המהלך החריג שהתרחש אתמול בדירקטוריון אקסון מוביל, הוא חלק ממגמה כוללת של חברות הנפט בעולם לכניסה לתחומי האנרגיות המתחדשות. לדבריו, "במקרה של אקסון מוביל שמתנגדת לכך עד היום, אף כי הדירקטורים החדשים נמצאים במיעוט, אני מעריך שתהיה להם יכולת השפעה, לאור העובדה שבחירתם משקפת את עמדת המשקיעים ולאור המגמות בחברות הנפט האחרות. העובדה שמשקיעי ESG הצליחו לכפות את עמדת על ענקים כמו אקסון-מובייל ובלקרוק מראה על החשיבות של תחום ה-ESG בכלל ושינוי האקלים בפרט, והפיכתם לנושא מרכזי שלא ניתן להתעלם ממנו. יש כאן תקדים שצפוי ליצור תגובת שרשרת ולהשפיע על חברות רבות, לא רק בעולם אלא גם בישראל".

הרצוג מוסיף כי "הכניסה של חברות הנפט לתחומי האנרגיות המתחדשות מושפעות מלחץ של משקיעי ESG, אולם גם משיקולים עסקיים-אסטרטגיים כלכליים. תחום האנרגיות המתחדשות מהווה מנוע צמיחה מרכזי בענף האנרגיה. המשמעות היא שהדירקטוריונים בכל חברות האנרגיה מחויבים לבחון את היתרונות של כניסה לתחומי אנרגיות מתחדשות על בסיס שיקולים עסקיים של מנועי צמיחה, הקטנת סיכונים וגידור עצמי והגדלת כושר התחרות, יחד עם הגדלת האטרקטיביות למשקיעי ESG".

יוני ספיר, מייסד עמותת "שומרי הבית", מדגיש כי בישראל נעשית עבודה משותפת עם המגזר הפיננסי במטרה להוביל לשינויים סביבתיים. לדבריו, "התנועה הסביבתית עובדת שכם לשכם יחד עם המגזר הפיננסי בישראל לקידום מטרות סביבתיות ויעדים אקלימיים, גם במסגרת 'פורום כסף נקי' וגם במסגרות אחרות, כך שמה שהתרחש אמש באקסון מובייל יכול בהחלט להתרחש גם במקרה של חברות הנסחרות בישראל או פועלות בה. חברות דלקי המאובנים חייבות להפנים שנכנסנו לעידן חדש. הן חייבות לקבל החלטה ברורה ומושכלת - או שהן תתאמנה את הפעילות שלהן כך שתבוא בה לידי ביטוי דאגה לשלום הציבור והסביבה על פי מדדים שהציבור יכתיב, או שהן תיכחדנה. אין להן מוצא אחר בתקופה אליה נכנסנו".

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

7 פצועים מירי פצמ"רים מרפיח; גלנט: "סימנים שחמאס לא יילך למתווה"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • מטח כבד לצפון: 65 שיגורים לאצבע הגליל • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים בולטים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על "התרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים