גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשימה של שרת התחבורה הבאה - לבנות מחדש את אמון הציבור בתחבורה הציבורית

משרד התחבורה חייב לתקצב ולהוסיף קווי אוטובוסים ורכבות לא לפי הביקוש הנוכחי אלא לפי פוטנציאל הביקוש

חניון שפירים / צילום: איל יצהר
חניון שפירים / צילום: איל יצהר

נוסע ישראלי, בתחבורה הציבורית מחכה בממוצע 14 דקות בתחנת האוטובוס והולך יותר מחצי קילומטר עד לתחנה. לכן, העובדה ש-69% מהציבור מוותרים על התחבורה הציבורית ומעדיפים להגיע לעבודה ברכב הפרטי לא באמת מפתיעה אף אחד. המספרים מדברים בעד עצמם והביאו רבים מאיתנו לפתח אדישות לעצם הרעיון שהתחבורה הציבורית בישראל יכולה להיות אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי.

האדישות וחוסר האמונה ביכולתם של האוטובוסים, מוניות השירות והרכבות להיות כלי תחבורה מהירים ויעילים עבורנו מאפיינת גם את רוב מקבלי ההחלטות ונבחרי הציבור שלנו, אחרת אין הסבר להיעדר המדיניות, הימנעות מביצוע נת"צים ותקצוב חסר של התפעול - שיכלו היו להביא לבשורה תחבורתית.

הבחירה הבלתי מעורערת, לכאורה, של הציבור בישראל ברכב הפרטי הביאה אותנו לחשוב שצפיפות, דוחק והמתנה ממושכת הן מילים נרדפות לתחב"צ, אלא שממש לא ברור מה נולד קודם, חוסר היעילות של התחבורה הציבורית, הפקקים או חוסר האמון וחוסר השימוש בה.

אם רוצים לעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית, אפשר ללמוד דבר או שניים מההצלחה של מיזם חניון שפירים, יוזמה של משרדי התחבורה והאוצר שאותה הוציאה לפועל חברת שפיר שזכתה במכרז להקמה ולתפעול המיזם:

ב-2011, כשנחנך חניון שפירים לצד הנתיב המהיר לת"א, לא חסרו מטילי הספק ביכולתו של המיזם להצליח ולגרום לנהגים לוותר על הכניסה לעיר ברכב פרטי. עשור אחר כך החניון עובר שיפוצים שיכפילו את גודלו ואת הקיבולת שלו כאשר יותר ויותר משתמשי דרך בוחרים להחנות בו את רכבם ולהמשיך ליעד הסופי בהסעות היוצאות ממנו בתכיפות רבה.

ההצלחה נובעת לא מעט מהעובדה שבתחילת הדרך התחייבה שפיר לספק הסעות תכופות שלא היו תלויות במספר המשתמשים. לא מעט אוטובוסים יצאו לדרך עם נוסעים ספורים, אבל יצאו לדרך בזמן, וזה מה שעשה את ההבדל. כי השמועה על הנוחות והיעילות של השירות עשתה לה כנפיים. יותר ויותר אזרחים הבינו כי השימוש בחניון ובהסעות ממנו הוא הפתרון התחבורתי הטוב ביותר בעבורם. התוצאה היא שכעבור עשור, ההסעות הרבה יותר מלאות, החניון עתיד להכפיל את הקיבולת ולביקושים הגואים יינתנו בעתיד מענים ע"י קווים נוספים.

אחרי הקורונה, שגרת היומיום שלנו חזרה מאוד מהר למסלול: להספיק לקחת ולאסוף את הילדים, להספיק להגיע לעבודה, למהר להגיע הביתה, עוד ועוד אנשים ונשים שבוחרים להיות נהגים ברכב הפרטי שלהם ולא נוסעים באוטובוסים או רכבות, פשוט כי הם לא מאמינים שאפשר אחרת, לפחות לא על חשבון הזמן הכל-כך יקר שלהם. השינוי כאן צריך לבוא "מלמעלה למטה", אי אפשר לצפות מהציבור לשנות הרגלים, דפוסי חשיבה וצריכה בין רגע.

שר התחבורה הבא של ישראל יכול וצריך להתחיל מבנייה של אמון הציבור הישראלי בתחבורה הציבורית מחדש: לא לבנות שירות ע"פ ביקוש אלא ע"פ תחזית ביקושים, כפי שהשכילה לעשות "שפיר". אל מול הפקקים ההולכים והופכים לבלתי נסבלים, הפתרון שראוי שיאמץ שר התחבורה העתידי הוא לא להחליט על תכיפותם של הרכבות וקווי האוטובוסים בהתאם למספר המשתמשים הנוכחים בהם, אלא בהתאם לפוטנציאל המשתמשים העתידי. כי כשהתחבורה לא יעילה, היא מרחיקה ממנה משתמשים, כשהיא יעילה, גם המשתמשים באים.

כמה שברמה העירונית נפעל למזער נזקים, נוסיף תשתיות, שבילי אופנים, תחנות עגינה ונת"צים, כדי לחולל מהפכה אמיתית משרד התחבורה הוא שחייב להוביל את השינוי הזה ולשים בראש סדר העדיפויות את הציבור והתחבורה הציבורית בישראל.

על המדינה לקדם תקצוב שירותי התחבורה הציבורית, כדי להפוך אותה ליעילה ונוחה יותר. החזון קיים והוא מיושם בערים מפותחות בכל העולם: ניו יורק, פריז, לונדון, לא חסרות דוגמאות ללמוד מהן, צריך רק את השר או השרה, וכרגע מסתמן שזו תהיה מרב מיכאלי, שירימו את הכפפה, שיבחרו לשים את התחבורה הציבורית והאזרח הקטן בראש מעייניהם.

כי אזרחי ישראל הם לא פראיירים, הם יפחיתו את השימוש ברכב הפרטי רק כשתהיה להם אלטרנטיבה ראויה.

הכותבת היא סגנית ראש עיריית תל אביב יפו ומחזיקת תיק התחבורה והבטיחות בדרכים

עוד כתבות

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

היכונו למס חדש שינחת עליכם בינואר הקרוב

הצעד היצירתי לסבסד משכנתאות של מי שנכוו מהריבית ● הפצ"ר אולי ראוי, אופן המינוי - לא ● והמס שמכה ויכה בנו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

היועמ"שית תעביר את החקירה בפרשת הפצ"רית לפרקליט המדינה; לוין: הנציב קולה יטפל

שעות לפני הודעתה הצפויה של בהרב-מיארה לבג"ץ, ולפיה היא לא תטפל בחקירת הפרשה אלא תעביר אותה לעמית איסמן, הודיע שר המשפטים כי נציב תלונות הציבור על השופטים יטפל בפרשה ● מפכ"ל המשטרה: נמשיך בחקירה ונמתין להכרעת בג"ץ מי ילווה אותה

מל''ט בייראקטר TB2 מתוצרת טורקיה / צילום: Reuters, Aziz Karimov

"מלחמת המל"טים" בין ישראל לטורקיה: סוריה היא רק שדה קרב אחד

משט המרמרה, שהפסיק את אספקת מל"טי הרון לארדואן, הפך כעבור עשור למאבק עוצמה גלובלי בין התעשיות הביטחוניות ● בעוד שטורקיה הפכה ליצואנית המל"טים התוקפים הגדולה בעולם, בישראל מתריעים מפני התנגשות "בלתי מאוישת" אפשרית בתווך האווירי של סוריה

עלמה זק ואסי כהן בקמפיין מאוחדת / צילום: צילום מסך

דאבל בינה מלאכותית, דאבל אסי כהן: השחקן האהוב מוביל את הפסקת הפרסומות

הפרסומת האהובה ביותר שייכת לקופ"ח מאוחדת, שכהן הוא הפרזנטור הקבוע שלה, ובמקום החמישי בזכירות נמצאת בזק שהחתימה אותו כעת כפרזנטור - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המערכת הפיננסית בארה"ב הרימה דגל אדום, והנגיד פאוול בפלונטר

מצוקת הנזילות בשוק מביאה למצב שבו הריביות על ההלוואות בפועל (מחיר הכסף) אינן יורדות בקצב התואם את הורדת הריבית של הפד ● הבנק המרכזי בארה"ב נזהר ממשברי נזילות כלקח ממשבר 2008, ולכן הפסיק לצמצם את המאזן, ומשאיר אצלו טריליוני דולרים בנכסים

התחרות בענף תחנות הדלק מתחממת: המהלך החדש של סונול

קבוצת האנרגיה סונול משיקה שפה מיתוגית חדשה לרשת חנויות הנוחות Sogood בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים ● חברת התעופה אל על בחרה במותג רנואר כאחראי לעיצוב המדים החדשים ● וגם: זה המנכ"ל החדש של חברת הבנייה משהב ● אירועים ומינויים

מורי ארקין / צילום: שלו אריאל

שוק הביומד מתעורר? מורי ארקין מגייס קרן של 40 מיליון דולר

בין המשקיעים בגיוס של קרן ארקין דיגיטל נמצאות הקרנות וינטג' פרטנרס וקבוצת הראל ● הסכום אומנם לא גדול מאוד, אך מדובר בחדשות משמעותיות לסקטור הביומד בישראל, בו גויסה מתחילת המלחמה רק קרן אחת

נתניהו וטראמפ עם שרי החוץ של בחריין ואיחוד האמירויות בחתימה על הסכמי אברהם ב־2020 / צילום: ap, Alex Brandon

נשיא קזחסטן צפוי להכריז הלילה: מצטרפים להסכמי אברהם

אף שהמדינות מקיימות יחסים דיפלומטיים מלאים כבר יותר מ־30 שנה, המהלך נועד להחיות את הסכמי אברהם ● צה"ל: "השלמנו גל תקיפות לעבר תשתיות טרור ומחסני אמצעי לחימה של יחידת 'כוח רדואן' בדרום לבנון" ● משרד האוצר של ארה"ב: כוח קודס של משמרות המהפכה העביר לחיזבאללה יותר ממיליארד דולר ● דיווח ברויטרס: צבא ארה"ב נערך להתבסס בנמל התעופה בדמשק כדי לקדם את ההסכם הביטחוני בין ישראל לסוריה ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת תל אביב ננעלה בירידות; ICL צללה ב-15%, נובה ב-8%

מחזור ענק בעקבות עדכון המדדים: 13.4 מיליארד שקל ● ICL נפלה בעקבות דיווח כי זיכיון ים המלח ייפתח בשנים הקרובות למכרז ● תוצאות שיא לנובה, אך תחזית פושרת הפילה את המניה ● טבע זינקה אתמול ב-17% אחרי פרסום הדוחות והפכה לחברה השנייה בגודלה בבורסה ● היום יתבצע עדכון המדדים בבורסה

ממדאני לאחר נאום הניצחון שלו בניו יורק / צילום: Reuters, Jeenah Moon

אוטובוסים חינם, מס על עשירים: ההבטחות הגדולות של ממדאני יעמדו למבחן המציאות

הניצחון ההיסטורי של זוהרן ממדאני מבוסס על תוכניות כלכליות־חברתיות שאפתניות ● תומכיו רואים בהן עתיד חדש ומזהיר לעיר ניו יורק, המבקרים מזהירים מפער מסוכן בין הבטחות למציאות ● האם החזון הסוציאליסטי של ממדאני ישים? דוח של חברת ההשקעות ג'פריס בדק את התנאים החוקתיים והכלכליים למימושו

הולנד מציגה: מסיבת החנוכה, הצעד האנטי-ישראלי והסערה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בארה"ב מסקרים את תגובת ישראל לניצחון של ממדאני בניו יורק, העסקה שעשויה לסכן את היתרון של ישראל במזרח התיכון, ובהולנד מבטלים מופע לחנוכה בגלל קשר לצה"ל ● כותרות העיתונים בעולם 

עגבניות קלופות / צילום: נועם פריסמן, O'lala Creative

בר ורמיני: הרבה פריטים קטנים שיוצרים ערב שלא תרצו שייגמר

שלל צלוחיות קטנות עם אוכל טעים ושמח, ורמוטים, שפריצים וקוקטיילים מדויקים שמוגשים בחלל קטן ותוסס – מדריד זה כאן

שרון רייך וגדעון עמיחי / צילום: רמי זרנגר, מנחם רייס

אחרי שנים שנעדרה מהפסקת הפרסומות: איילון ביטוח בוחרת משרד פרסום

לראשונה זה שנים, חברת איילון ביטוח ופיננסים בוחרת משרד פרסום ובקרוב תעלה בקמפיין טלוויזיה ● מעבדת החדשנות הטכנולוגית סיטיזון קיבלה הכרה רשמית כ"מעבדה חיה" של האיחוד האירופי ● אריקה כרמל-טק (בי-קיור לייזר), פותחת חנות פיזית ראשונה בקניון עזריאלי "מול הים" באילת ● וגם: זה המנכ"ל החדש של סוכנות מקפת שירותים פיננסיים מבית מגדל ● אירועים ומינויים

פיטורים / אילוסטרציה: Shutterstock

שיא של 20 שנה במספר המפוטרים באוקטובר האחרון בארה"ב

בחברת ההשמה Challenger מסבירים כי לאחר גל הגיוסים הגדול בתקופת הקורונה, חברות רבות "מתקנות מסלול" על רקע אימוץ מואץ של טכנולוגיות בינה מלאכותית, האטה בהוצאות הצרכנים והעסקים ועלויות תפעול גבוהות ● "מי שמפוטר כיום מתקשה יותר למצוא עבודה במהירות"

ירושלים. עלות המימון שחישבה שפיר גבוהה מהעלות שהוערכה בבדיקה הכלכלית / צילום: Shutterstock

העירייה ביצעה התאמות במכרז, אבל האם זה יספיק כדי להציל את פרויקט הדיור להשכרה בירושלים?

העירייה הזמינה הצעות להקמת פרויקט דיור בר־השגה במתחם בית העם, אך ההצעה היחידה, של חברת שפיר, הייתה גבוהה ביותר מ־55 מיליון שקל מאומדן העירייה ● כעת המכרז מפורסם שוב, עם יותר דירות ועם אומדן מעודכן למענק ההקמה

פרופ' בועז המאירי / צילום: יח''צ אוניברסיטת תל אביב

החוקר שקיבל 2 מיליון דולר כדי לגלות איך אפשר לפתור סכסוכים אלימים

פרופ' בועז המאירי, ראש התוכנית לניהול סכסוכים וגישור באוניברסיטת ת"א, קיבל לאחרונה מענק יוקרתי ממועצת המחקר האירופית ● המטרה: לבחון אילו התערבויות מועילות בסוגי סכסוכים שונים בין קבוצות אוכלוסייה ● המחקר ייערך בין השאר בקולומביה, בניגריה ובארה"ב ● האם ממצאיו יוכלו להועיל גם לחברה הישראלית?

אולם התצוגה של טסלה במידטאון תל אביב / צילום: יח''צ

בדרך לרכב האוטונומי של טסלה בישראל? החברה שוכרת צוות לחטיבה בת"א

טסלה פרסמה משרת דרושים למפעיל רכב, שתפקידו לבצע איסוף נתונים מכלי רכב תוך כדי נהיגה ● במודעה צוין כי המשרה מיועדת עבור חטיבת AI & Robotics של טסלה בישראל, שאחראית ישירות על פרויקט הרכב האוטונומי ועל פיתוח צ'יפ ה-FSD

מירי רגב ובצלאל סמוטריץ' / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

סמוטריץ' מקדם הפרטת הרכבת. גורם במשרד התחבורה תוקף: "מנסה לקושש קולות"

משרד האוצר מבקש לפתוח את קווי הרכבת לתחרות מצד מפעילים פרטיים - מהלך שיסמן את תחילת הפרטתה של רכבת ישראל ● במשרד התחבורה צפויים להתנגד בתוקף מחשש לפגיעה בשירות ולפיטורי עובדים

רמי דרור / צילום: דרור סיתהכל

"לא אופטימי": מנהל ההשקעות שמסמן סקטור אחד להתרחק ממנו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● רמי דרור, מנכ"ל ווליו השקעות מתקדמות, המנהלת כ-4 מיליארד שקל, ידע להמליץ לפני שנה על מניות הביטוח. כעת הוא בטוח שבטווח הקצר השוק המקומי ימשיך לעלות, בהינתן סיום המלחמה וכניסה לשנת בחירות ● ולאיזה סקטור הוא מעדיף לא להתקרב היום?

שוקי ניר ודניאל שרייבר / צילום: דורון לצטר, שלומי יוסף

המניה הישראלית החבוטה שזינקה ב־30% וזו שקפצה לשיא שלא נראה שנים

הישראליות בוול סטריט רשמו יום מסחר מוצלח במיוחד אתמול, כאשר חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד המריאה בכ-34%, וחברת האנרגיה הסולארית סולאראדג' קפצה בכ-29% ● אצל למונייד התרשמו מהעקביות בצמיחה, וסולאראדג' הודיעה על שיתוף-פעולה עם חברת השבבים אינפיניון לפיתוח תשתיות אנרגיה לדאטה סנטרים