גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשימה של שרת התחבורה הבאה - לבנות מחדש את אמון הציבור בתחבורה הציבורית

משרד התחבורה חייב לתקצב ולהוסיף קווי אוטובוסים ורכבות לא לפי הביקוש הנוכחי אלא לפי פוטנציאל הביקוש

חניון שפירים / צילום: איל יצהר
חניון שפירים / צילום: איל יצהר

נוסע ישראלי, בתחבורה הציבורית מחכה בממוצע 14 דקות בתחנת האוטובוס והולך יותר מחצי קילומטר עד לתחנה. לכן, העובדה ש-69% מהציבור מוותרים על התחבורה הציבורית ומעדיפים להגיע לעבודה ברכב הפרטי לא באמת מפתיעה אף אחד. המספרים מדברים בעד עצמם והביאו רבים מאיתנו לפתח אדישות לעצם הרעיון שהתחבורה הציבורית בישראל יכולה להיות אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי.

האדישות וחוסר האמונה ביכולתם של האוטובוסים, מוניות השירות והרכבות להיות כלי תחבורה מהירים ויעילים עבורנו מאפיינת גם את רוב מקבלי ההחלטות ונבחרי הציבור שלנו, אחרת אין הסבר להיעדר המדיניות, הימנעות מביצוע נת"צים ותקצוב חסר של התפעול - שיכלו היו להביא לבשורה תחבורתית.

הבחירה הבלתי מעורערת, לכאורה, של הציבור בישראל ברכב הפרטי הביאה אותנו לחשוב שצפיפות, דוחק והמתנה ממושכת הן מילים נרדפות לתחב"צ, אלא שממש לא ברור מה נולד קודם, חוסר היעילות של התחבורה הציבורית, הפקקים או חוסר האמון וחוסר השימוש בה.

אם רוצים לעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית, אפשר ללמוד דבר או שניים מההצלחה של מיזם חניון שפירים, יוזמה של משרדי התחבורה והאוצר שאותה הוציאה לפועל חברת שפיר שזכתה במכרז להקמה ולתפעול המיזם:

ב-2011, כשנחנך חניון שפירים לצד הנתיב המהיר לת"א, לא חסרו מטילי הספק ביכולתו של המיזם להצליח ולגרום לנהגים לוותר על הכניסה לעיר ברכב פרטי. עשור אחר כך החניון עובר שיפוצים שיכפילו את גודלו ואת הקיבולת שלו כאשר יותר ויותר משתמשי דרך בוחרים להחנות בו את רכבם ולהמשיך ליעד הסופי בהסעות היוצאות ממנו בתכיפות רבה.

ההצלחה נובעת לא מעט מהעובדה שבתחילת הדרך התחייבה שפיר לספק הסעות תכופות שלא היו תלויות במספר המשתמשים. לא מעט אוטובוסים יצאו לדרך עם נוסעים ספורים, אבל יצאו לדרך בזמן, וזה מה שעשה את ההבדל. כי השמועה על הנוחות והיעילות של השירות עשתה לה כנפיים. יותר ויותר אזרחים הבינו כי השימוש בחניון ובהסעות ממנו הוא הפתרון התחבורתי הטוב ביותר בעבורם. התוצאה היא שכעבור עשור, ההסעות הרבה יותר מלאות, החניון עתיד להכפיל את הקיבולת ולביקושים הגואים יינתנו בעתיד מענים ע"י קווים נוספים.

אחרי הקורונה, שגרת היומיום שלנו חזרה מאוד מהר למסלול: להספיק לקחת ולאסוף את הילדים, להספיק להגיע לעבודה, למהר להגיע הביתה, עוד ועוד אנשים ונשים שבוחרים להיות נהגים ברכב הפרטי שלהם ולא נוסעים באוטובוסים או רכבות, פשוט כי הם לא מאמינים שאפשר אחרת, לפחות לא על חשבון הזמן הכל-כך יקר שלהם. השינוי כאן צריך לבוא "מלמעלה למטה", אי אפשר לצפות מהציבור לשנות הרגלים, דפוסי חשיבה וצריכה בין רגע.

שר התחבורה הבא של ישראל יכול וצריך להתחיל מבנייה של אמון הציבור הישראלי בתחבורה הציבורית מחדש: לא לבנות שירות ע"פ ביקוש אלא ע"פ תחזית ביקושים, כפי שהשכילה לעשות "שפיר". אל מול הפקקים ההולכים והופכים לבלתי נסבלים, הפתרון שראוי שיאמץ שר התחבורה העתידי הוא לא להחליט על תכיפותם של הרכבות וקווי האוטובוסים בהתאם למספר המשתמשים הנוכחים בהם, אלא בהתאם לפוטנציאל המשתמשים העתידי. כי כשהתחבורה לא יעילה, היא מרחיקה ממנה משתמשים, כשהיא יעילה, גם המשתמשים באים.

כמה שברמה העירונית נפעל למזער נזקים, נוסיף תשתיות, שבילי אופנים, תחנות עגינה ונת"צים, כדי לחולל מהפכה אמיתית משרד התחבורה הוא שחייב להוביל את השינוי הזה ולשים בראש סדר העדיפויות את הציבור והתחבורה הציבורית בישראל.

על המדינה לקדם תקצוב שירותי התחבורה הציבורית, כדי להפוך אותה ליעילה ונוחה יותר. החזון קיים והוא מיושם בערים מפותחות בכל העולם: ניו יורק, פריז, לונדון, לא חסרות דוגמאות ללמוד מהן, צריך רק את השר או השרה, וכרגע מסתמן שזו תהיה מרב מיכאלי, שירימו את הכפפה, שיבחרו לשים את התחבורה הציבורית והאזרח הקטן בראש מעייניהם.

כי אזרחי ישראל הם לא פראיירים, הם יפחיתו את השימוש ברכב הפרטי רק כשתהיה להם אלטרנטיבה ראויה.

הכותבת היא סגנית ראש עיריית תל אביב יפו ומחזיקת תיק התחבורה והבטיחות בדרכים

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

החשכ"ל הודיע כי WeSure ומגדל זכו במכרז לביטוח רכבי עובדי המדינה וגמלאיה לשנת 2026 ● שתי החברות יבטחו למעלה מ-70 אלף כלי רכב, בהיקף כספי מוערך של למעלה מ-350 מיליון שקל ● בעקבות המכרז, עובדי המדינה יזכו ברובם להוזלת הפרמיה בעת חידוש הפוליסה הקרוב

קופות החולים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פעילות קופות החולים: שלוש קופות הגיעו לאיזון תקציבי, ואחת לא

ממשרד הבריאות נמסר כי הגירעון של שירותי בריאות כללית בשנת 2024 הוא משמעותי ומחייב מתן מענה לטווח ארוך באופן שלא יפגע באיכות ובזמינות השירות למבוטחים ● ובכמה גדל סל הבריאות לפי הדוח?

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

בנייה / צילום: Shutterstock

200 אלף דירות בבנייה: קצב התחלות הבנייה וההיתרים בשיא, אבל סיום הפרויקטים מתעכב

נתוני הלמ"ס מלמדים על קצב התחלות בנייה גבוה במיוחד: ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני האחרון החלו להקים 77 אלף דירות ● בירושלים ובת"א נוספו בשנים האחרונות דירות בהיקף של ערים גדולות ● עם זאת, ענף הבנייה בישראל תקוע בין נתונים מרשימים של התחלות - לבין מספר גדל והולך של דירות שמצויות בפיגורים במהלך בנייתן

דונלד טראמפ ומנכ''ל אינטל ליפ בו טאן / צילום: אינטל

בתוך פחות מחודש: התשואה הבלתי נתפסת של ממשל טראמפ באינטל

מעט לאחר שדונלד טראמפ קרא להדחת מנכ"ל אינטל, ממשלת ארה"ב רכשה כ-10% ממניותיה בכ-20 דולר למניה ● היום, לאחר השקעתה של אנבידיה בחברת השבבים שזינקה ב-23%, רושם הממשל רווח של כ-4.5 מיליארד דולר, על הנייר

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

איך חברה שגייסה פחות מ־5 מיליון דולר נמכרה ביותר ממיליארד דולר?

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: אובר משקיעה מיליונים בחברת רחפנים ישראלית ● פריצת ענק בסיילספורס מאיימת על פאלו אלטו ● וגם: סקר חדש מגלה כמה האמריקאים מפחדים מבינה מלאכותית • חדשות ההייטק

בלוקסמבורג מנסים להבין: למה המדינה הפרו-פלסטינית נבחרה להנפיק אג"ח ישראליות?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בריטניה צפויה להכריז על הכרה במדינה פלסטינית, בגרמניה מתווכחים על התמיכה בישראל, ובלוקסמבורג מבקרים את ההחלטה לסייע להנפיק אג"ח ישראליות ● כותרות העיתונים בעולם 

הותר לפרסום: 4 לוחמים נהרגו בקרב בדרום רצועת עזה, לוחם נוסף במצב קשה

באירוע שבו נפלו ארבעת הלוחמים נפצע באורח קשה צוער בגדוד דקל, בבית הספר לקצינים ● הותר לפרסום: סא"ל יצחק הרוש, בן 68 מירושלים, וסמל אורן הרשקו, בן 20 מתל מונד, נפלו בפיגוע במעבר אלנבי בגבול ירדן ● חיל האוויר יירט טיל אחד ששוגר מתימן ● כטב"ם נפל בחצר מלון באילת: נזק נגרם למבנה ● 48 חטופים - 713 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

גיא ברנשטיין, מנכ''ל פורמולה / צילום: יח''צ

נמוך מהציפיות: פורמולה חתכה את מחיר מניית מיכפל בהנפקה כדי לעמוד ביעד הגיוס

אחרי סדרת אקזיטים מרשימים, חברת התוכנה פורמולה בניהולו של גיא ברנשטיין נאלצה לדלל את עצמה כדי לעמוד בגודל הגיוס בהנפקת מיכפל שהושלמה הלילה ● מיכפל גייסה 300 מיליון שקל, בדיוק כפי שתכננה לגייס, אך שווייה ירד ל-770 מיליון שקל (לפני הכסף), חלף תכנון מקורי לשווי של 900 מיליון שקל

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

"עובדים על ההסכם כבר שנה, טראמפ לא היה מעורב": פרטים חדשים על עסקת אנבידיה-אינטל

"אני בתפקיד הזה כבר חצי שנה - וכבר ביומי הראשון בו עסקתי בפרטי ההסכם", גילה מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, במסיבת עיתונאים לרגל חתימת עסקת הענק ההיסטורית בין שתי החברות ● ראש תחום מניות טכנולוגיה בבית ההשקעות האמריקאי DA Davidson: "המוטיבציה של אנבידיה להשקיע באינטל היא כפולה - היא יכולה לעזור לגוון חלק מהייצור הרחק מ-TSMC והיא יכולה לתמוך בממשל האמריקאי"

נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית, שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת, דוברות בתי המשפט

היועמ"שית מול לוין: לא לכבד צו שיפוטי - ריסוק הדמוקרטיה


בכירי מערכת המשפט, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ושר המשפטים יריב לוין התכנסו לטקס הפרישה של שופט העליון יוסף אלרון • אחרי פרישתו, 11 שופטים בלבד יכהנו בעליון ● לוין: "גיוון מערכת המשפט - המפתח להשבת האמון הציבורי" • נשיא העליון יצחק עמית על המתיחות עם אלרון: "לא סוד שהיו לנו חילוקי דעות" • אלרון בנאום הפרישה: "מוטרד מהכרסום באמון הציבור במערכת המשפט"

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

האם הסכמי מתנה קודמים לזכות הקדימה של בן זוג לפי חוק המקרקעין?

זוג הורים העניקו מחצית מגרש לבנם וכלתם, ובהסכם המתנה התחייבו הזוג כי להורים תהא זכות קדימה לרכישת הזכויות בעתיד במחיר שווי הבית, במקרה שזה יועמד למכירה ● בעת שפרץ סכסוך גירושים, הכלה ביקשה לממש את זכות הקדימה בחוק המקרקעין ● מה פסק ביהמ"ש?

כבד שומני | אילוסטרציה: shutterstock

חברת ביומד ישראלית שהוקמה ע"י יוצאי טבע נרכשת בעד 3.5 מיליארד דולר

תאגיד רוש ירכוש את חברת 89bio תמורת 2.4 מיליארד דולר מיידית, עם אופציה להכנסות נוספות עד סכום כולל לעסקה של 3.5 מיליארד דולר ● 89bio פועלת בשוק הענק של כבד שומני, אך רוש מתעניינת לא פחות במוצר של החברה לטיפול גם במחלות נוספות

אילוסטרציה: Shutterstock

עלייה בהשמנה, בשימוש בתרופות נוגדות דיכאון וברעב אצל ילדים: דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה

דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה ל-2024: המצב הסוציו-אקונומי והשיוך המגזרי ממשיכים ליצור פערים גבוהים בבריאות הציבור ● הפערים מתבטאים בין היתר ברזון של הילדים בשכבות החלשות ובפערים באיזון הסוכרת ● הציבור נראה חרד יותר ומדוכא יותר

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות

השרה מאי גולן / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

"ביקשה לצאת לשירותים": השרה מאי גולן הבריחה את אמה מהחקירה

באמצע החקירה, הוציאה השרה מאי גולן את אמה ללא אישור מתחנת המשטרה - במשטרה בודקים אם ניתן לעצור את השרה חרף החסינות ● האם חשודה בקבלת דבר במרמה בשל מעורבותה בעמותת "העיר העברית" של גולן ● השרה עצמה עדיין לא התייצבה בחקירה שנפתחה בעקבות תחקיר "המבקר" בחדשות 12, אחרי שטענה כי מדובר ב"חקירה פוליטית"

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית