גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההסכמים חשאיים, הפגישות בוטלו: במשרד ראש הממשלה טוענים שאינם אחראיים להסכמי קצא"א

מנכ"ל משרד ראש הממשלה כתב הבוקר לשרה להגנת הסביבה כי אין בסמכות המשרד להתערב בפעילותה העסקית של חברת קצא"א ● השרה גמליאל הדגישה כי עד היום, למרות פניות משרדה, הפגישות שנקבעו בנושא קצא"א בוטלו פעמים רבות

צחי ברוורמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
צחי ברוורמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, צחי ברוורמן, כתב הבוקר לשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, כי אין בסמכות משרד ראש הממשלה להתערב בפעילותה העסקית של חברת קצא"א. זאת, לאחר שגמליאל פנתה למשרד ראש הממשלה ודרשה ממנו לעצור את הסכם קצא"א מול איחוד האמירויות לשינוע נפט לעולם דרך ישראל, בשל המשמעויות הסביבתיות הרבות, ולאחר שההסכם נחתם מבלי שמשרדי הממשלה נדרשו לכך.

ברוורמן מדגיש בתשובתו לגמליאל כי קצא"א היא חברה ממשלתית הנמצאת בסמכותו של שר האוצר. לכן, מתוקף חוק החברות הממשלתיות, התערבות אפשרית רק לאחר שתתקבל החלטת ממשלה, באישור ועדת הכספים של הכנסת. על כן, כתב ברוורמן לגמליאל, "אנו מציעים כי בשלב הראשון תפעלו מול משרד האוצר אשר הדבר נוגע לתחום סמכותו וככל שתקבעו לאחר מכן כי יש מקום להתערבות הממשלה, אנחנו נשמח לבחון את הסוגיה".

תשובתו של ברוורמן היא בהמשך לפנייתה אתמול של גמליאל למועצה לביטחון לאומי ולמשרד ראש הממשלה, בעקבות חוות הדעת של משרדה בנוגע לסיכונים הסביבתיים בהגדלת שינוע הנפט מאזור המפרץ דרך ישראל לעולם. בפנייתה, כתבה גמליאל למאיר בן שבת, ראש המועצה לביטחון לאומי: "אני קוראת לביטולם לאלתר של ההסכמים החדשים להגדלת נפח פעילות שינוע הנפט הגולמי בקצא"א; הנורות האדומות כבר דולקות ומהבהבות, ועל הממשלה לפעול מראש כדי למנוע את האסון הבא, ולא רק לתהות בדיעבד מה היה ניתן לעשות. לא ייתכן שלא יתנהל דיון ממשלתי מהותי ומשמעותי בנושא כל-כך דרמטי, שהשפעתו עלולה להיות הרת אסון. ההסכם נחתם מבלי שקיבלנו את נוסחו ומבלי שהתקיימה התייעצות עם המשרד להגנת הסביבה טרם חתימתו".

גמליאל הדגישה כי עד היום, למרות פניות משרדה, הפגישות שנקבעו בנושא קצא"א  בוטלו פעמים רבות. הסכם קצא"א הינו הסכם חסוי, ונותר באפלה, מבלי שמשרדי הממשלה הרלוונטיים היו יכולים לחוות את דעתם על המשמעויות שלו - ובעיקר אלו הסביבתיות, שכן הוא עלול להוסיף זיהום אוויר באזור מפרץ אילת, ולסכן את שונית האלמוגים והסביבה החופית הרגישה, באם תתרחש דליפת נפט.

למרות שברוורמן טוען כי העניין אינו נוגע למשרדו, בחודש אפריל היה אמור להתקיים דיון זום סגור בנושא קצא"א בהובלת מאיר בן שבת וצחי ברוורמן, בו יועדו להשתתף מנכ"לי משרד האנרגיה, האוצר והסביבה. ואולם, הדיון בוטל כשעה לפני שהוא התחיל, ועד היום לא נקבע מועד חדש לדיון. שאלה נוספת הנשאלת היא מדוע ההסכם חסוי, אם אכן כפי שטוען ברוורמן - המלל אינו מהווה חלק מתכלול הנושא, ולכן אין בו אספקטים מדיניים-ביטחוניים. אם מדובר בסוגיה כלכלית הנמצאת רק לפתחו של משרד האוצר, מדוע נותר ההסכם נסתר מן הציבור. נדגיש כי בחודש מרץ ביקשה החברה להגנת הטבע ביקשה לעיין בהסכם לשינוע נפט שנחתם בין קצא"א לאיחוד האמירויות, אך הופתעה לגלות שהמשרד המפקח, משרד האוצר, כלל לא מחזיק בהסכם.

"קצא"א אינה ערוכה עדיין לתת מענה יעיל ועצמאי לתקלת שפיכת נפט לים בהיקף מקומי"

בחוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה באשר להסכם קצא"א, נחשף היקף שינוע הנפט הגדול שיהפוך למעשה את ישראל למסדרון דלקים בין המפרץ והעולם. היקף השינוע עשוי לגדול בהדרגה לאורך חמש השנים הקרובות. מדובר, למעשה, בכ-50 ספינות נפט שנתיות באילת עד שנת 2025, וייתכן שבעתיד אף יותר. כל אחת מהאוניות שייפקדו את נמל קצא"א באילת יוכלו לשאת עד 260 אלף טון נפט. זאת, לעומת לא יותר מ-6 ספינות בשנה שעוברות בנמל כיום.

לפי המשרד להגנת הסביבה, למרות שחברת קצא"א החליטה להגדיל באופן משמעותי את פעילות שינוע הנפט שלה דרך הסביבה הימית הרגישה, היא "אינה ערוכה עדיין לתת מענה יעיל ועצמאי לתקלת שפיכת נפט לים בהיקף מקומי, לא כל שכן היא אינה ערוכה לתת מענה ראוי ועצמאי כנדרש, להיקפי פריקת דלק בהיקפים של פי 10 ויותר מהתנועה כיום במפרץ אילת".

האם רישיון העסק של קצא"א תואם התמודדות עם תרחיש חמור של זיהום ים? כלל לא בטוח. לפי המשרד להגנת הסביבה, ברישיון העסק של קצא"א ישנה תוכנית חירום להתמודדות עם תקריות של זיהום ים בשמן בהיקף מקומי מוגבל בלבד, כאשר לחברה ישנם אמצעים מוגבלים לחסימה, שאיבה וספיגה של שמנים מהים. זאת מפני שהמשרד להגנת הסביבה הגיע בעבר להבנות מול החברה כי אין צורך ביותר מכך, ככל שמדובר בפעילות מוגבלת של לא יותר משש מכליות בשנה. יתר על כן, מרבית מתקני קצא"א הוקמו בשנות ה-70, ובמשרד להגנת הסביבה חוששים לא רק מתקלות במכליות האוניות בים - אלא גם מתקלות שבר בצנרת ההולכה היבשתית בסמוך לקו החוף, שמשמעותן סכנה מוחשית לסביבה הימית ממוקד צנרת ההולכה.

בחברה להגנת הטבע אומרים כי "לצערנו הרב, אנחנו כבר לא מופתעים לקרוא תשובות כאלה. אנחנו חיים בעידן, בו כל גורם ומשרד ממשלתי, מגלגל את האחריות ממנו והלאה, ובינתיים, חברת קצא"א מגדילה את פעילות הנפט המזהם במפרץ אילת, ללא כל פיקוח, או לקיחת אחריות ממשלתית. נזכיר, כי פעילות פריקת והעמסת הנפט, מתבצעת מאות מטרים ספורים בלבד, משמורת האלמוגים, אחד מהאזורים האקולוגיים הכי רגישים שקיימים בישראל ובעל חשיבות עולמית, והפעילות מתבססת על תשתיות ישנות וצינור נפט אשר הוקם לפני עשרות שנים, עבור היקפי הולכה קטנים בהרבה. אנו קוראים לממשלת ישראל, להתעשת ולבטל את הסכם הנפט, באופן מיידי, בטרם ייגרם למערכת האקולוגית שבמפרץ אילת, נזק בלתי הפיך".

אתמול, נמסר מקצא"א בתגובה לחוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה: "ההתקשרות בהסכם היא חלק ממהלך העסקים הרגיל של החברה, ואין כל שינוי בפעילות המתוכננת שלה. מדובר בפעילות שגרתית, כפי שמבוצעת עשרות שנים וההסכם אינו שונה ממאות הסכמים שחתמה החברה. קצא"א מצוידת בציוד החדיש ביותר, מבצעת תרגולים והיערכויות באופן תדיר, ערוכה לכל פעילות ועומדת בתקנים בין-לאומיים מחמירים ביותר בכל הנוגע לתחזוקת מתקניה.

"כפי שהיא נוהגת בשוטף, החברה ניהלה דיאלוג מול הגורמים הרלוונטיים וביצעה פעולות ביוזמתה ובהתאם לדרישות שהתבקשה למלא. כפי שמציינת אף חוות הדעת של המשרד, החברה הינה חברה ותיקה ומקצועית, הפועלת על פי דרישות והנחיות המשרד להגנת הסביבה ומשתפת פעולה בכל המתבקש ממנה על פי החוק ולעיתים אף מעבר לכך. מדינת ישראל צפויה להרוויח רבות מההסכם, אשר יחזק את הכלכלה הישראלית ואת מעמדה הבין-לאומי".

ממשרד רה״מ נמסר: "כבר בחודש מרץ האחרון, שלח המל״ל מכתב לשרה גמליאל ובו נמסר כי המל״ל לא עוסק בנושא. הפרסום והמכתב הנוסף באותו הנושא תמוה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "קיימת עתירה משפטית בנושא (ארגוני הסביבה עתרו לבגצ בשל החיסיון סביב ההסכם ואי קיום הליך סדור לאישורו, ש.א). אנו נגיב באופן מסודר בערכאות המקובלות".

מאיה יעקבס מנכלית עמותת צלול, מסרה בתגובה: "רק לפני חודש התייצב ראש הממשלה לצד השרה להגנת הסביבה בחופי הים התיכון וראה במו עיניו את הנזק האדיר של נפט שזיהם את רוב חופי ישראל. אסון נפט במפרץ אילת או לחופי אשקלון יהיה אסון לאומי שיפגע אנושות בכלכלת המדינה לצד פגיעה נרחבת בתיירות ובסביבה החופית. על משרד ראש הממשלה להתערב באופן מיידי בהסכם קצא"א שאין בו שום אינטרס לתושבי המדינה למעט קופון של מספר מועט של אנשי עסקים ישראלים וערבים מהמפרץ הפרסי".

עוד כתבות

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

אלטשולר שחם מביע אי אמון בשוק המניות הישראלי. מה האסטרטגיה של המתחרים?

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● עוד עולה מהנתונים כי כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד