גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות ההייטק מצאו דרך חדשה ויצירתית לגייס עובדים. מי גוזר קופון בדרך?

כיצד קרה שדווקא המדיה הלא מתוחכמת של שילוט חוצות הפכה לטרנד חם בקמפיינים של חברות טכנולוגיה ישראליות? ● בענף הייעוץ והפרסום מנסים להסביר: "בסוף, המטרה של כולם זה גיוס עובדים. השלטים מעבירים גם מסר באיזה סוג ארגון מדובר, איך החברה חושבת, מה הכוח שלה"

חברת WIX מפרגנת למאנדיי בדרך ייחודית / צילום: באדיבות WIX
חברת WIX מפרגנת למאנדיי בדרך ייחודית / צילום: באדיבות WIX

מי שהזדחל בימים האחרונים בנתיבי איילון בתל אביב, לא יכול היה לפספס שלט חוצות ענקי עליו נפרס הכיתוב "Monday I'm in love". מי שהזמין את השלט הייתה חברת האינטרנט הישראלית Wix , שביקשה לפרגן למצטרפת החדשה לוול סטריט, חברת הטכנולוגיה מאנדיי . "ברכות, מחבריכם ב-Wix", נכתב בשלט. 

אותה מאנדיי כיכבה בשלטי חוצות שהוצבו מעל האיילון לפני כחצי שנה. "מאנדיי, התינפקי לי?", נכתב שם אז, ומי שהייתה אחראית להצעת הנישואים הפיקטיבית הזו הייתה לא אחרת מהבורסה לניירות ערך בתל אביב, כחלק מניסיונותיה למשוך חדי-קרן (יוניקורנים, חברות בשווי של יותר ממיליארד דולר) מתעשיית ההייטק הישראלית להירשם למסחר בה. 

קמפיין הבורסה שנועד למשוך חברות טכנולוגיה להיסחר בת"א / צילום: גיא זידל

קמפיינים נוספים שעשו לאחרונה שימוש נרחב בשילוט חוצות היו ש יזם הטכנולוגיה דובי פרנסס, שענה בחיוב להצעת הבורסה ורשם את קרן ההון סיכון שלו, 11 Group, בתל אביב ("TASE, I DO"), ובעיקר "קמפיין התודה" לעובדים שהעלתה חברת הטכנולוגיה סימילרווב , מיד לאחר שהונפקה בחודש שעבר בוול סטריט לפי שווי של כ-1.6 מיליארד דולר. 

הפעם כבר לא היה מדובר בשלט בודד בעלות של כמה עשרות אלפי שקלים, אלא במהלך מושקע שכלל עשרות שלטים (בארץ, בבוסטון ובלונדון) שנשאו תמונות של עובדי החברה, בעלות של כמיליון שקל.  

"הקמפיין נמדד בשיח עליו מעבר למרחב הפיזי"

כיצד קרה שדווקא שילוט חוצות - המדיה הכי לא מתוחכמת בסל כלי הפרסום - הפך לטרנד חם בקמפיינים של חברות טכנולוגיה ישראליות? 

ליאור ששון, סמנכ״ל קריאייטיב ובעלים במשרד הפרסום סיטימדיה, העומד מאחורי המהלכים הפרסומיים של סימילרווב, הבורסה וחברות נוספות, טוען כי הקמפיין של סימילרווב שונה ממהלכים שנעשו לפניו: "זה קמפיין גדול משמעותית ממהלכים אחרים בתחום הזה. צילמנו 800 עובדים ב-10 מדינות.

"מעבר לעוצמה ולבולטות של השלטים, הקמפיין הפך פלטפורמה לשיח עצום שהתחולל מעבר למרחב הפיזי. הכוח היה בשיח הדיגיטלי עליו. אנשים שמופיעים על השלטים צילמו את עצמם על רקע השלט והעלו לרשתות החברתיות, ונוצר לזה כוח מטורף. היו מאות שיתופים וחשיפה נלווית של מיליונים לקמפיין. הקמפיין לא היה גדול יחסית בהיקפו, אבל הערך שהוא ייצר היה מדויק. וזה מה שיצר אפקט שהוא רב מסך הכסף שהושקע בו.

"לחברות הטכנולוגיה יש קהל יעד מאוד מסוים ומצומצם, לכן אין טעם לדבר איתם בטלוויזיה, שם רובם לא נמצאים", אומר ששון, "וגם בדיגיטל יש כבר הצפת יתר של רעיונות. השילוט זה פלטפורמה שדרכה בתקציבים נמוכים יחסית אפשר לייצר שיח אצל גורמים רלוונטיים.

"קמפיין כזה נמדד בשיח עליו מחוץ למרחב הפיזי. צריך להתייחס לזה כפלטפורמה שתניע מהלך גדול יותר ברמת הדיגיטל, היח״צ. זה אמור לייצר תגובת שרשרת - מי שצילם את השלט ומעלה לרשתות החברתיות, ואז גם כותבים על השלט בכלי התקשורת. כך מצליחים לייצר שיח משמעותי בהיקפים שלו לקהלים קטנים יחסית".

קמפיין ה"תודה לעובדים" שהעלתה סימילרווב בעקבות הנפקתה / צילום: סיטימדיה

"ומעבר להכל", מציין ששון, "בסוף המטרה המשמעותית של כולם זה גיוס עובדים. כולם מגייסים וכולם מתקשים בזה, יש מלחמה על כל עובד. החברות צומחות ומחפשות כוח-אדם והשלטים מעבירים גם מסר באיזה סוג ארגון מדובר, איך הם חושבים, מה הכוח שלהם. כדי שמי שנתקל בשלט יגיד 'או, זאת חברה מעניינת'".

 סיבה נוספת לשימוש בשילוט לדבריו היא פרקטית לחלוטין: "הרבה מהחברות הללו מתקיימות במרחב של גוש דן, והמרחב הזה עומד בפקקים. לכן יש סיכוי להשיג תשומת לב עם השילוט, כי הנהג עומד בפקק דקות ארוכות והשלט זה מה שנותר לו להתבונן בו".

"מיתוג מעסיק" רלוונטי לתחומים שעד היום לא פרסמו

מי שרכש את המדיה עבור המהלך של סימילרווב בארץ ובעולם היא מקאן טק, מקבוצת מקאן, שעובדת בשנים האחרונות עם כמות הולכת וגדלה של חברות הייטק ישראליות. שי אלמגור, מנכ"ל מקאן טק, מספר ש"מיתוג מעסיק" היא מגמה שצוברת תאוצה ונכנסת גם לחברות בתחומים שאינם מפרסמים קלאסיים ושלא פונות לקהל הרחב.

"חברות הייטק שבמקור הפעילות השיווקית שלהן היא לרוב B2B ופרסום מבוסס תוצאות, מוצאות עצמן לפתע במקום שבו כדי לגייס עובדים הן צריכות לפעול עם קמפיינים רגשיים: חיבור לחזון, מטרה, מהות... הן צריכות לייצר אסטרטגיה של מיתוג מעסיק - למה לבוא לעבוד בחברה. זה תחום יחסית חדש בפרסום, סוג של התמחות שלא הייתה עד עתה", אומר אלמגור.

לדבריו, "המהלך של סימילרווב מאוד בלט קריאייטיבית אבל יש כבר הרבה כאלה. כבר עכשיו עובדים אצלנו על ארבעה כאלה לחודשיים הקרובים. קמפיינים כאלה עולים מעל מיליון שקל. לא מעט חברות מתחילות להבין שלצאת החוצה לציבור במדיה ההמונית הלא מטורגטת, נותן הרבה. זו חזרה של המטוטלת אחורה".

חוסר של עשרות אלפי ידיים עובדות בהייטק

יועץ התקשורת עידו מינקובסקי, המטפל במספר לא מבוטל של סטארט-אפים וחברות הייטק, מספר גם הוא כי המטרה המרכזית של הפרסום בשלטי חוצות היא גיוס כוח-אדם איכותי. לדבריו, "החברות נלחמות היום על כוח-אדם מצומצם שכל העולם נלחם עליו במקביל. יש חוסר של עשרת אלפים ידיים עובדות לפחות בהייטק הישראלי, כך שהחברות מנסות עוד דרכים כדי להוות שחקניות מרכזיות במאבק עליהם. 

"אם פעם סטארט-אפים היו מסתפקים בחברים מהיחידות הצבאיות או ב'ציידי טאלנטים', הרי שהיום חייבים להרחיב את סט הכלים על מנת להגיע לציבור הרחב, ולא רק לרוטשילד בואך רמת החייל. נוצר שילוב של גיוס חיצוני מצד אחד וגאוות יחידה מצד שני", מסביר מינקובסקי. "המדינה כמיטב המסורת הפקירה את חינוך הטכנולוגיה וההנדסה ליד המקרה, ההורים או השיבוץ הצבאי. 

"ומאחר שאין שוק בישראל מבחינת מכירות, הרי שהחזר ההשקעה של המהלכים הללו אמור להיות על ידי גיוס כוח-אדם ולא מכירות".

לטענתו שלטי החוצות הם סימפטום ולא התהליך עצמו. "כמי שעובד עם המון חברות מהתחום, אין ספק שמרגישים את האימפקט המשוגע שהמהלכים האלה עושים מחוץ ובתוך החברה. אני עדיין מאמין גדול בפרסום 'לואו-טק', בעיקר כשזה מהדהד בצורה יוצאת דופן גם בסושיאל וגם בדיגיטל.

"העלויות גבוהות בהרבה ממוניטיזציה טכנולוגית", מציין מינקובסקי, "אך מביאות פן חדש של חשיפה שחברות ההייטק לא נהנו ממנה בשנים האחרונות, אלא יותר חברות צריכה מסורתיות. העלויות יכולות לנוע בין קמפיינים מקומיים בעשרות אלפי שקלים, עד קמפיינים ארציים או שיתופי פעולה במיליונים".

בגיימינג "שוקלים לקנות כבר את חברת השילוט כולה"

לדברי יועץ התקשורת דני לוי, שמטפל במעל 30 חברות טק וגיימינג, כמחציתן יוניקורנים, טירוף ההייטק בישראל מזכיר בהיקפו את בועת הדוט.קום של 1999, כשבתעשייה  סבורים שהדבר היחיד שמאט אותה הוא המחסור בכוח-אדם.

"הנתונים הרשמיים מדווחים על חוסר של כ-15,000 עובדים על כ-400 אלף משרות בהייטק", הוא אומר, "אך משיחות שלי עם לקוחות, מדובר בכמויות הרבה יותר גדולות. החברות עושות מאמצים רבים להשיג עובדים, כי יש לזה מבחינתן משמעות כספית של הרבה מיליוני דולרים בצד ההכנסות. 

"כך, המחסור מביא לצורך של החברה להבליט הישגים, גם אם ברוב המקרים מדובר בחברות שכלל לא משווקות את מוצריהן בישראל", אומר לוי.

לוי סבור ששלטי החוצות הם רק קצה קצהו של מהלך השיווק שנראה פה בשנים הקרובות, ומסביר כי צורת החשיבה של חברות אלה שונה לגמרי: "לפני כמה שבועות ישבתי אצל אחת מחברות הגיימינג המצליחות בעולם. הם דיברו על שלט חוצות קבוע מול המשרד שלהם באיילון. מישהו מהשיווק אמר: 'בדקתי והשלט מוזמן לשנה קדימה', אז אומר מישהו מהכספים: 'תבדוק לי כמה עולה לקנות את חברת שלטי החוצות, אולי זה יותר משתלם'. כל התפיסה שלהם אחרת".

עוד כתבות

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; וויקס מזנקת בכ-25%

הנאסד"ק עולה ב-0.8% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש