גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות ההייטק מצאו דרך חדשה ויצירתית לגייס עובדים. מי גוזר קופון בדרך?

כיצד קרה שדווקא המדיה הלא מתוחכמת של שילוט חוצות הפכה לטרנד חם בקמפיינים של חברות טכנולוגיה ישראליות? ● בענף הייעוץ והפרסום מנסים להסביר: "בסוף, המטרה של כולם זה גיוס עובדים. השלטים מעבירים גם מסר באיזה סוג ארגון מדובר, איך החברה חושבת, מה הכוח שלה"

חברת WIX מפרגנת למאנדיי בדרך ייחודית / צילום: באדיבות WIX
חברת WIX מפרגנת למאנדיי בדרך ייחודית / צילום: באדיבות WIX

מי שהזדחל בימים האחרונים בנתיבי איילון בתל אביב, לא יכול היה לפספס שלט חוצות ענקי עליו נפרס הכיתוב "Monday I'm in love". מי שהזמין את השלט הייתה חברת האינטרנט הישראלית Wix , שביקשה לפרגן למצטרפת החדשה לוול סטריט, חברת הטכנולוגיה מאנדיי . "ברכות, מחבריכם ב-Wix", נכתב בשלט. 

אותה מאנדיי כיכבה בשלטי חוצות שהוצבו מעל האיילון לפני כחצי שנה. "מאנדיי, התינפקי לי?", נכתב שם אז, ומי שהייתה אחראית להצעת הנישואים הפיקטיבית הזו הייתה לא אחרת מהבורסה לניירות ערך בתל אביב, כחלק מניסיונותיה למשוך חדי-קרן (יוניקורנים, חברות בשווי של יותר ממיליארד דולר) מתעשיית ההייטק הישראלית להירשם למסחר בה. 

קמפיין הבורסה שנועד למשוך חברות טכנולוגיה להיסחר בת"א / צילום: גיא זידל

קמפיינים נוספים שעשו לאחרונה שימוש נרחב בשילוט חוצות היו ש יזם הטכנולוגיה דובי פרנסס, שענה בחיוב להצעת הבורסה ורשם את קרן ההון סיכון שלו, 11 Group, בתל אביב ("TASE, I DO"), ובעיקר "קמפיין התודה" לעובדים שהעלתה חברת הטכנולוגיה סימילרווב , מיד לאחר שהונפקה בחודש שעבר בוול סטריט לפי שווי של כ-1.6 מיליארד דולר. 

הפעם כבר לא היה מדובר בשלט בודד בעלות של כמה עשרות אלפי שקלים, אלא במהלך מושקע שכלל עשרות שלטים (בארץ, בבוסטון ובלונדון) שנשאו תמונות של עובדי החברה, בעלות של כמיליון שקל.  

"הקמפיין נמדד בשיח עליו מעבר למרחב הפיזי"

כיצד קרה שדווקא שילוט חוצות - המדיה הכי לא מתוחכמת בסל כלי הפרסום - הפך לטרנד חם בקמפיינים של חברות טכנולוגיה ישראליות? 

ליאור ששון, סמנכ״ל קריאייטיב ובעלים במשרד הפרסום סיטימדיה, העומד מאחורי המהלכים הפרסומיים של סימילרווב, הבורסה וחברות נוספות, טוען כי הקמפיין של סימילרווב שונה ממהלכים שנעשו לפניו: "זה קמפיין גדול משמעותית ממהלכים אחרים בתחום הזה. צילמנו 800 עובדים ב-10 מדינות.

"מעבר לעוצמה ולבולטות של השלטים, הקמפיין הפך פלטפורמה לשיח עצום שהתחולל מעבר למרחב הפיזי. הכוח היה בשיח הדיגיטלי עליו. אנשים שמופיעים על השלטים צילמו את עצמם על רקע השלט והעלו לרשתות החברתיות, ונוצר לזה כוח מטורף. היו מאות שיתופים וחשיפה נלווית של מיליונים לקמפיין. הקמפיין לא היה גדול יחסית בהיקפו, אבל הערך שהוא ייצר היה מדויק. וזה מה שיצר אפקט שהוא רב מסך הכסף שהושקע בו.

"לחברות הטכנולוגיה יש קהל יעד מאוד מסוים ומצומצם, לכן אין טעם לדבר איתם בטלוויזיה, שם רובם לא נמצאים", אומר ששון, "וגם בדיגיטל יש כבר הצפת יתר של רעיונות. השילוט זה פלטפורמה שדרכה בתקציבים נמוכים יחסית אפשר לייצר שיח אצל גורמים רלוונטיים.

"קמפיין כזה נמדד בשיח עליו מחוץ למרחב הפיזי. צריך להתייחס לזה כפלטפורמה שתניע מהלך גדול יותר ברמת הדיגיטל, היח״צ. זה אמור לייצר תגובת שרשרת - מי שצילם את השלט ומעלה לרשתות החברתיות, ואז גם כותבים על השלט בכלי התקשורת. כך מצליחים לייצר שיח משמעותי בהיקפים שלו לקהלים קטנים יחסית".

קמפיין ה"תודה לעובדים" שהעלתה סימילרווב בעקבות הנפקתה / צילום: סיטימדיה

"ומעבר להכל", מציין ששון, "בסוף המטרה המשמעותית של כולם זה גיוס עובדים. כולם מגייסים וכולם מתקשים בזה, יש מלחמה על כל עובד. החברות צומחות ומחפשות כוח-אדם והשלטים מעבירים גם מסר באיזה סוג ארגון מדובר, איך הם חושבים, מה הכוח שלהם. כדי שמי שנתקל בשלט יגיד 'או, זאת חברה מעניינת'".

 סיבה נוספת לשימוש בשילוט לדבריו היא פרקטית לחלוטין: "הרבה מהחברות הללו מתקיימות במרחב של גוש דן, והמרחב הזה עומד בפקקים. לכן יש סיכוי להשיג תשומת לב עם השילוט, כי הנהג עומד בפקק דקות ארוכות והשלט זה מה שנותר לו להתבונן בו".

"מיתוג מעסיק" רלוונטי לתחומים שעד היום לא פרסמו

מי שרכש את המדיה עבור המהלך של סימילרווב בארץ ובעולם היא מקאן טק, מקבוצת מקאן, שעובדת בשנים האחרונות עם כמות הולכת וגדלה של חברות הייטק ישראליות. שי אלמגור, מנכ"ל מקאן טק, מספר ש"מיתוג מעסיק" היא מגמה שצוברת תאוצה ונכנסת גם לחברות בתחומים שאינם מפרסמים קלאסיים ושלא פונות לקהל הרחב.

"חברות הייטק שבמקור הפעילות השיווקית שלהן היא לרוב B2B ופרסום מבוסס תוצאות, מוצאות עצמן לפתע במקום שבו כדי לגייס עובדים הן צריכות לפעול עם קמפיינים רגשיים: חיבור לחזון, מטרה, מהות... הן צריכות לייצר אסטרטגיה של מיתוג מעסיק - למה לבוא לעבוד בחברה. זה תחום יחסית חדש בפרסום, סוג של התמחות שלא הייתה עד עתה", אומר אלמגור.

לדבריו, "המהלך של סימילרווב מאוד בלט קריאייטיבית אבל יש כבר הרבה כאלה. כבר עכשיו עובדים אצלנו על ארבעה כאלה לחודשיים הקרובים. קמפיינים כאלה עולים מעל מיליון שקל. לא מעט חברות מתחילות להבין שלצאת החוצה לציבור במדיה ההמונית הלא מטורגטת, נותן הרבה. זו חזרה של המטוטלת אחורה".

חוסר של עשרות אלפי ידיים עובדות בהייטק

יועץ התקשורת עידו מינקובסקי, המטפל במספר לא מבוטל של סטארט-אפים וחברות הייטק, מספר גם הוא כי המטרה המרכזית של הפרסום בשלטי חוצות היא גיוס כוח-אדם איכותי. לדבריו, "החברות נלחמות היום על כוח-אדם מצומצם שכל העולם נלחם עליו במקביל. יש חוסר של עשרת אלפים ידיים עובדות לפחות בהייטק הישראלי, כך שהחברות מנסות עוד דרכים כדי להוות שחקניות מרכזיות במאבק עליהם. 

"אם פעם סטארט-אפים היו מסתפקים בחברים מהיחידות הצבאיות או ב'ציידי טאלנטים', הרי שהיום חייבים להרחיב את סט הכלים על מנת להגיע לציבור הרחב, ולא רק לרוטשילד בואך רמת החייל. נוצר שילוב של גיוס חיצוני מצד אחד וגאוות יחידה מצד שני", מסביר מינקובסקי. "המדינה כמיטב המסורת הפקירה את חינוך הטכנולוגיה וההנדסה ליד המקרה, ההורים או השיבוץ הצבאי. 

"ומאחר שאין שוק בישראל מבחינת מכירות, הרי שהחזר ההשקעה של המהלכים הללו אמור להיות על ידי גיוס כוח-אדם ולא מכירות".

לטענתו שלטי החוצות הם סימפטום ולא התהליך עצמו. "כמי שעובד עם המון חברות מהתחום, אין ספק שמרגישים את האימפקט המשוגע שהמהלכים האלה עושים מחוץ ובתוך החברה. אני עדיין מאמין גדול בפרסום 'לואו-טק', בעיקר כשזה מהדהד בצורה יוצאת דופן גם בסושיאל וגם בדיגיטל.

"העלויות גבוהות בהרבה ממוניטיזציה טכנולוגית", מציין מינקובסקי, "אך מביאות פן חדש של חשיפה שחברות ההייטק לא נהנו ממנה בשנים האחרונות, אלא יותר חברות צריכה מסורתיות. העלויות יכולות לנוע בין קמפיינים מקומיים בעשרות אלפי שקלים, עד קמפיינים ארציים או שיתופי פעולה במיליונים".

בגיימינג "שוקלים לקנות כבר את חברת השילוט כולה"

לדברי יועץ התקשורת דני לוי, שמטפל במעל 30 חברות טק וגיימינג, כמחציתן יוניקורנים, טירוף ההייטק בישראל מזכיר בהיקפו את בועת הדוט.קום של 1999, כשבתעשייה  סבורים שהדבר היחיד שמאט אותה הוא המחסור בכוח-אדם.

"הנתונים הרשמיים מדווחים על חוסר של כ-15,000 עובדים על כ-400 אלף משרות בהייטק", הוא אומר, "אך משיחות שלי עם לקוחות, מדובר בכמויות הרבה יותר גדולות. החברות עושות מאמצים רבים להשיג עובדים, כי יש לזה מבחינתן משמעות כספית של הרבה מיליוני דולרים בצד ההכנסות. 

"כך, המחסור מביא לצורך של החברה להבליט הישגים, גם אם ברוב המקרים מדובר בחברות שכלל לא משווקות את מוצריהן בישראל", אומר לוי.

לוי סבור ששלטי החוצות הם רק קצה קצהו של מהלך השיווק שנראה פה בשנים הקרובות, ומסביר כי צורת החשיבה של חברות אלה שונה לגמרי: "לפני כמה שבועות ישבתי אצל אחת מחברות הגיימינג המצליחות בעולם. הם דיברו על שלט חוצות קבוע מול המשרד שלהם באיילון. מישהו מהשיווק אמר: 'בדקתי והשלט מוזמן לשנה קדימה', אז אומר מישהו מהכספים: 'תבדוק לי כמה עולה לקנות את חברת שלטי החוצות, אולי זה יותר משתלם'. כל התפיסה שלהם אחרת".

עוד כתבות

דמיס הסביס בטקס קבלת פרס נובל 2024 / צילום: Reuters, TT News Agency/Henrik Montgomery

האיש שדוחק את גבולות ה-AI עושה עוד צעד לשינוי העולם שהכרנו

מעטים תרמו להתקדמות הענק של הבינה המלאכותית בשנים האחרונות כמו דמיס הסביס, אם בכלל ● מי שייסד את חברת DeepMind, שנרכשה על ידי גוגל ומקדמת אותה להובלה בתחום, התעניין מגיל צעיר בחיבור בין המוח האנושי לבין עולם המחשוב, הוכתר כאמן שחמט צעיר, למד נוירו־ביולוגיה וזכה לפרס נובל על יצירת מודל שהפך את ה–AI לכלי לגיטימי במדע

מנכ''ל מקורות, עמית לנג, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: רפי קוץ

דוחות מקורות: הרווחים קפצו ב-47% בתשעת החודשים הראשונים של 2025

הזינוק ברווחי חברת המים הממשלתית נרשם בעיקר בעקבות עלייה בשיעור התשואה על ההון שמוכר לה, בעקבות העלייה בתשואות על אגרות החוב הממשלתיות ● מתחילת השנה, השקיעה החברה כ-1.3 מיליארד שקל בהקמה וחידוש מפעלי מים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

הבנקים הגדולים בארה"ב מעריכים: מה יקרה ל-S&P 500 בשנה הבאה?

בנקי השקעות בארה"ב ובעולם מפרסמים את תחזיותיהם העדכניות למדד הדגל האמריקאי - ורבות מהן חיוביות באופן ניכר ● בג'יי. פי. מורגן מאמינים כי ייתכן שה-S&P 500 יחצה את רף 8,000 הנקודות - מה שישקף עבורו אפסייד של מעל 17% ● מנגד, בבנק אוף אמריקה צופים "תשואות צנועות" ומזהירים מפני "כיס אוויר" בתחום ה-AI

גילדת השוחטים בחו''ל חוגגת / צילום: Shutterstock

שכר של 300 אלף שקל בחודש וטיסות בביזנס לכל המשפחה: הגילדה שחוגגת בחו"ל - על חשבוננו

צריכת הבשר זינקה וישראל מסתמכת על יבוא ● אך הרבנות לא ממהרת להכשיר שוחטים שיטוסו לחו"ל וכך יוצא שקבוצה קטנה וסגורה נותנת מענה לעשרות יבואנים ● הם מצדם נאלצים לשלם כל שכר, שמגיע למאות אלפי שקלים בחודש, ולהיענות לעוד גחמות ● בינתיים העלויות מתגלגלות לצרכן

ד''ר זואי צ'אנס / צילום: איאין כריסטמן

"קודם כול תגידו לא": ד"ר זואי צ'אנס רוצה ללמד אותנו איך להשפיע על אחרים

כמומחית לשיווק וחוקרת של קבלת החלטות, צ'אנס הבינה שמערכות יחסים יותר אפקטיביות מטיעונים כשמנסים לשכנע אחרים ● הקורס שלה באוניברסיטת ייל כבר הפך לאחד המבוקשים בקרב מנהלים וקובעי מדיניות ● בראיון לגלובס, עם יציאת רב המכר שלה "התנין והשופט" בעברית, היא מסבירה איך כל אחד יכול לחולל שינוי

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המספרים נחשפים: 120 אלף ישראלים עושים בכל שנה את הטעות הגדולה ביותר בפנסיה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● נתונים שהגיעו לידי גלובס חושפים כי התופעה של משיכת כספים מקרנות הפנסיה מוקדם מדי, הולכת וצוברת תאוצה, הגם שבכך מאבדים החוסכים זכויות ומשלמים קנס גדול ● בכיר בלשכת סוכני הביטוח: "עם ישראל מפרק לעצמו את הפנסיה תחת שידול ורמייה"

מייק פומפאו, מזכיר המדינה האמריקאי וראש ה־CIA לשעבר / צילום: Reuters, Nina Liashonok/Ukrinform

"חמאס לא יפורז, איראן לא למדה את הלקח": מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר בראיון בלעדי

מייק פומפאו, מזכיר המדינה האמריקאי וראש ה־CIA לשעבר, היה מעורב עמוקות בעיצוב הסכמי אברהם • בראיון מיוחד לגלובס הוא מדבר על הסיכויים לנורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית, מתייחס ליחסים עם טראמפ, וחושף: "האיראנים עדיין מנסים לחסל אותי"

הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

85 ממ"דים בפטור מהיטל השבחה: ביהמ"ש קבע כי היתר דיפון ייחשב להיתר בנייה

בית המשפט המינהלי בתל אביב קבע כי "היתר דיפון" שווה להיתר בנייה ומזכה בפטור מלא מהיטל השבחה על ממ"דים במכירה "על הנייר"

פינוי בינוי בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

לשכת עוה"ד מזהירה מפני הקשחת תנאי ערבות חוק המכר בהתחדשות עירונית

לשכת עורכי הדין פנתה לבנק ישראל בטענה כי הערבויות שניתנות לדיירים בפרויקטי התחדשות עירונית הלכו והורחבו מעבר לחוק בשנים האחרונות, מכבידות על היזמים ומסכנות פרויקטים ● וגם: איך ההגנות הללו עלולות לפגוע גם בדיירים עצמם?

חיילי מילואים בחוף עזה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

רגע לפני מועד התשלום, מאות קצינים עלולים לאבד מענק של אלפי שקלים

כחלק ממתווה הסיוע למשרתי המילואים, הממשלה הבטיחה לפני כחצי שנה מענקים מיוחדים למפקדים לוחמים עבור שירותם במלחמה ● המענקים, בגובה של עד 20 אלף שקל אמורים לעבור ללוחמים ב-1 בדצמבר, אולם כעת מתברר שעשרות עד מאות מפקדים נשמטו מהרשימה למרות זכאותם ● היום יתכנסו נציגי משרד האוצר ומערכת הביטחון בניסיון לפתור את הסוגייה

מנכ''ל שיכון ובינוי, עמית בירמן

דוחות שיכון ובינוי: מספר העסקאות של מכירות דירות צנח, אך הרווח זינק

למרות צניחה חדה במכירות הדירות, שיכון ובינוי מציגה זינוק ברווח הנקי - שהגיע ל־55 מיליון שקל ברבעון ו־325 מיליון שקל מתחילת השנה ● העלייה מיוחסת בעיקר לצמיחה במגזרי התשתיות והנדל”ן בחו”ל ● בחברה מעריכים כי אי־הוודאות בענף תתמתן ותחזיר את הביקושים ב־2026

אנה זק ואילנית בקמפיין דיסקונט / צילום: צילום מסך

יד ביד עם הארנק הירוק, הפרסומת של דיסקונט מתברגת במקום הראשון בזכירות

הפרסומת של ביטוח 9 מתברגת במקום הראשון באהדה זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● אחרי כוכבה, רמזי ואחרים, גם ניסים מ"קופה ראשית" מקבל קמפיין - עם חברת הביטוח מגדל

רנו 5 2025 קומפורט / צילום: יח''צ

מכונית רטרו צרפתית החל מ-169 אלף שקל. למי היא מתאימה?

הגלגול החשמלי המודרני של רנו 5, רנו 5 2025 קומפורט, אינו זול, ופונה בעיקר למי ששומר פינה חמה בלב לדגם ההיסטורי ● אבל מאחורי העיצוב זו חשמלית עירונית שימושית, מודרנית ונעימה לנהיגה נמרצת

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

אחות נתנה לאח את הדירה שירשו, ואז התחרטה. מה קבע ביהמ"ש?

אחות העבירה לאחיה את כל זכויותיה בנכסים שירשו יחדיו מהוריהם המנוחים ללא תמורה ● לאחר שהאח העביר את הזכויות בנכסים לבתו ללא תמורה, הגישה האחות תביעה נגד אחיה ובתו בטענה כי החוזים היו למראית עין בלבד ● מה קבע בית המשפט?

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחד האנליסטים המשפיעים בוול סטריט ממליץ על 10 מניות ומשוכנע: חברות ה־AI עוד יזנקו

בעוד דמויות בולטות כמו סם אלטמן וריי דליו מזהירות מבועה בענף ה-AI, האנליסט דן איבס מציג תמונה אחרת ואופטימית ● בראיון ל-Yahoo Finance העריך שההשקעות בתחום יזנקו למעל חצי טריליון דולר בתוך שנתיים, המליץ על 10 מניות טכנולוגיה מועדפות, וקבע: אין בועת AI

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה בשופרסל / צילום: יונתן בלום

נתון אחד מעלה את השאלה: האם הלקוחות נוטשים את שופרסל בגלל העלאות המחירים

מניית רשת המזון צנחה ב–7% לאחר שדיווחה על רבעון שלישי רצוף של ירידה במכירות בחנויות זהות ● גם אצל המתחרות ניכרה חולשה, אך בשוק חוששים שהמצב בשופרסל קשה יותר ונובע ממהלכי ההתייעלות והעלאות המחירים: "המשך הירידה בהכנסות עלול לקרב הרשת להפסד"

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

לפני עשור הוחלט להאיץ את מיזמי התחבורה. מה קרה בפועל?

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות ● כמעט עשור אחרי שהממשלה החליטה על האצת מיזמי הענק בתחום התחבורה, איפה הם עומדים כיום? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח - בשיתוף 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל - עוקב אחרי ההשקעה בפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים

א.ל.מ / צילום: אייל טואג

לא רק בנקים וחברות תעופה: א.ל.מ נכנסת לעולם סוכני ה-AI

רשת מוצרי החשמל משיקה סוכן AI שלומד את העדפות וצרכי הלקוח, משווה דגמים ועונה על שאלות ● מהנדסי ישראל קוראים להאצת פרויקטי תשתיות לאומיים ● סטודיו באובאב יוצא במכירת אמנות פומבית למען נפגעי המלחמה ● וגם: המינויים החדשים של הח"כ ומנהל רשות המסים לשעבר ● אירועים ומינויים

ארוחה בקפה גלידה יונק / צילום: קרן שביט

גדוש בשום ובמשקל מדויק: חזרנו למוסד הקבב המיתולוגי כדי לגלות שהוא עדיין עומד במבחן

תערוכה שהיא פסקול חיינו, גלידרייה שהפכה למסעדה רומנית אגדית, אוסף של חפצי וינטג' נדירים וחנות יין שהיא אוצר בלום ● ביקור בעיר שלא מפסיקה להפתיע

ניצול קשישים / צילום: Shutterstock

כשהמטפלת הופכת ליורשת: שני פסקי דין חדשים חושפים טפח מתופעת ניצול הקשישים

בשני פסקי דין שפורסמו לאחרונה פסל ביהמ"ש צוואות בהן עותרים טענו כי מדובר היה בניצול של קשיש ● מומחים מסבירים איך להתגונן ומהן נורות האזהרה