גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות ההייטק מצאו דרך חדשה ויצירתית לגייס עובדים. מי גוזר קופון בדרך?

כיצד קרה שדווקא המדיה הלא מתוחכמת של שילוט חוצות הפכה לטרנד חם בקמפיינים של חברות טכנולוגיה ישראליות? ● בענף הייעוץ והפרסום מנסים להסביר: "בסוף, המטרה של כולם זה גיוס עובדים. השלטים מעבירים גם מסר באיזה סוג ארגון מדובר, איך החברה חושבת, מה הכוח שלה"

חברת WIX מפרגנת למאנדיי בדרך ייחודית / צילום: באדיבות WIX
חברת WIX מפרגנת למאנדיי בדרך ייחודית / צילום: באדיבות WIX

מי שהזדחל בימים האחרונים בנתיבי איילון בתל אביב, לא יכול היה לפספס שלט חוצות ענקי עליו נפרס הכיתוב "Monday I'm in love". מי שהזמין את השלט הייתה חברת האינטרנט הישראלית Wix , שביקשה לפרגן למצטרפת החדשה לוול סטריט, חברת הטכנולוגיה מאנדיי . "ברכות, מחבריכם ב-Wix", נכתב בשלט. 

אותה מאנדיי כיכבה בשלטי חוצות שהוצבו מעל האיילון לפני כחצי שנה. "מאנדיי, התינפקי לי?", נכתב שם אז, ומי שהייתה אחראית להצעת הנישואים הפיקטיבית הזו הייתה לא אחרת מהבורסה לניירות ערך בתל אביב, כחלק מניסיונותיה למשוך חדי-קרן (יוניקורנים, חברות בשווי של יותר ממיליארד דולר) מתעשיית ההייטק הישראלית להירשם למסחר בה. 

קמפיין הבורסה שנועד למשוך חברות טכנולוגיה להיסחר בת"א / צילום: גיא זידל

קמפיינים נוספים שעשו לאחרונה שימוש נרחב בשילוט חוצות היו ש יזם הטכנולוגיה דובי פרנסס, שענה בחיוב להצעת הבורסה ורשם את קרן ההון סיכון שלו, 11 Group, בתל אביב ("TASE, I DO"), ובעיקר "קמפיין התודה" לעובדים שהעלתה חברת הטכנולוגיה סימילרווב , מיד לאחר שהונפקה בחודש שעבר בוול סטריט לפי שווי של כ-1.6 מיליארד דולר. 

הפעם כבר לא היה מדובר בשלט בודד בעלות של כמה עשרות אלפי שקלים, אלא במהלך מושקע שכלל עשרות שלטים (בארץ, בבוסטון ובלונדון) שנשאו תמונות של עובדי החברה, בעלות של כמיליון שקל.  

"הקמפיין נמדד בשיח עליו מעבר למרחב הפיזי"

כיצד קרה שדווקא שילוט חוצות - המדיה הכי לא מתוחכמת בסל כלי הפרסום - הפך לטרנד חם בקמפיינים של חברות טכנולוגיה ישראליות? 

ליאור ששון, סמנכ״ל קריאייטיב ובעלים במשרד הפרסום סיטימדיה, העומד מאחורי המהלכים הפרסומיים של סימילרווב, הבורסה וחברות נוספות, טוען כי הקמפיין של סימילרווב שונה ממהלכים שנעשו לפניו: "זה קמפיין גדול משמעותית ממהלכים אחרים בתחום הזה. צילמנו 800 עובדים ב-10 מדינות.

"מעבר לעוצמה ולבולטות של השלטים, הקמפיין הפך פלטפורמה לשיח עצום שהתחולל מעבר למרחב הפיזי. הכוח היה בשיח הדיגיטלי עליו. אנשים שמופיעים על השלטים צילמו את עצמם על רקע השלט והעלו לרשתות החברתיות, ונוצר לזה כוח מטורף. היו מאות שיתופים וחשיפה נלווית של מיליונים לקמפיין. הקמפיין לא היה גדול יחסית בהיקפו, אבל הערך שהוא ייצר היה מדויק. וזה מה שיצר אפקט שהוא רב מסך הכסף שהושקע בו.

"לחברות הטכנולוגיה יש קהל יעד מאוד מסוים ומצומצם, לכן אין טעם לדבר איתם בטלוויזיה, שם רובם לא נמצאים", אומר ששון, "וגם בדיגיטל יש כבר הצפת יתר של רעיונות. השילוט זה פלטפורמה שדרכה בתקציבים נמוכים יחסית אפשר לייצר שיח אצל גורמים רלוונטיים.

"קמפיין כזה נמדד בשיח עליו מחוץ למרחב הפיזי. צריך להתייחס לזה כפלטפורמה שתניע מהלך גדול יותר ברמת הדיגיטל, היח״צ. זה אמור לייצר תגובת שרשרת - מי שצילם את השלט ומעלה לרשתות החברתיות, ואז גם כותבים על השלט בכלי התקשורת. כך מצליחים לייצר שיח משמעותי בהיקפים שלו לקהלים קטנים יחסית".

קמפיין ה"תודה לעובדים" שהעלתה סימילרווב בעקבות הנפקתה / צילום: סיטימדיה

"ומעבר להכל", מציין ששון, "בסוף המטרה המשמעותית של כולם זה גיוס עובדים. כולם מגייסים וכולם מתקשים בזה, יש מלחמה על כל עובד. החברות צומחות ומחפשות כוח-אדם והשלטים מעבירים גם מסר באיזה סוג ארגון מדובר, איך הם חושבים, מה הכוח שלהם. כדי שמי שנתקל בשלט יגיד 'או, זאת חברה מעניינת'".

 סיבה נוספת לשימוש בשילוט לדבריו היא פרקטית לחלוטין: "הרבה מהחברות הללו מתקיימות במרחב של גוש דן, והמרחב הזה עומד בפקקים. לכן יש סיכוי להשיג תשומת לב עם השילוט, כי הנהג עומד בפקק דקות ארוכות והשלט זה מה שנותר לו להתבונן בו".

"מיתוג מעסיק" רלוונטי לתחומים שעד היום לא פרסמו

מי שרכש את המדיה עבור המהלך של סימילרווב בארץ ובעולם היא מקאן טק, מקבוצת מקאן, שעובדת בשנים האחרונות עם כמות הולכת וגדלה של חברות הייטק ישראליות. שי אלמגור, מנכ"ל מקאן טק, מספר ש"מיתוג מעסיק" היא מגמה שצוברת תאוצה ונכנסת גם לחברות בתחומים שאינם מפרסמים קלאסיים ושלא פונות לקהל הרחב.

"חברות הייטק שבמקור הפעילות השיווקית שלהן היא לרוב B2B ופרסום מבוסס תוצאות, מוצאות עצמן לפתע במקום שבו כדי לגייס עובדים הן צריכות לפעול עם קמפיינים רגשיים: חיבור לחזון, מטרה, מהות... הן צריכות לייצר אסטרטגיה של מיתוג מעסיק - למה לבוא לעבוד בחברה. זה תחום יחסית חדש בפרסום, סוג של התמחות שלא הייתה עד עתה", אומר אלמגור.

לדבריו, "המהלך של סימילרווב מאוד בלט קריאייטיבית אבל יש כבר הרבה כאלה. כבר עכשיו עובדים אצלנו על ארבעה כאלה לחודשיים הקרובים. קמפיינים כאלה עולים מעל מיליון שקל. לא מעט חברות מתחילות להבין שלצאת החוצה לציבור במדיה ההמונית הלא מטורגטת, נותן הרבה. זו חזרה של המטוטלת אחורה".

חוסר של עשרות אלפי ידיים עובדות בהייטק

יועץ התקשורת עידו מינקובסקי, המטפל במספר לא מבוטל של סטארט-אפים וחברות הייטק, מספר גם הוא כי המטרה המרכזית של הפרסום בשלטי חוצות היא גיוס כוח-אדם איכותי. לדבריו, "החברות נלחמות היום על כוח-אדם מצומצם שכל העולם נלחם עליו במקביל. יש חוסר של עשרת אלפים ידיים עובדות לפחות בהייטק הישראלי, כך שהחברות מנסות עוד דרכים כדי להוות שחקניות מרכזיות במאבק עליהם. 

"אם פעם סטארט-אפים היו מסתפקים בחברים מהיחידות הצבאיות או ב'ציידי טאלנטים', הרי שהיום חייבים להרחיב את סט הכלים על מנת להגיע לציבור הרחב, ולא רק לרוטשילד בואך רמת החייל. נוצר שילוב של גיוס חיצוני מצד אחד וגאוות יחידה מצד שני", מסביר מינקובסקי. "המדינה כמיטב המסורת הפקירה את חינוך הטכנולוגיה וההנדסה ליד המקרה, ההורים או השיבוץ הצבאי. 

"ומאחר שאין שוק בישראל מבחינת מכירות, הרי שהחזר ההשקעה של המהלכים הללו אמור להיות על ידי גיוס כוח-אדם ולא מכירות".

לטענתו שלטי החוצות הם סימפטום ולא התהליך עצמו. "כמי שעובד עם המון חברות מהתחום, אין ספק שמרגישים את האימפקט המשוגע שהמהלכים האלה עושים מחוץ ובתוך החברה. אני עדיין מאמין גדול בפרסום 'לואו-טק', בעיקר כשזה מהדהד בצורה יוצאת דופן גם בסושיאל וגם בדיגיטל.

"העלויות גבוהות בהרבה ממוניטיזציה טכנולוגית", מציין מינקובסקי, "אך מביאות פן חדש של חשיפה שחברות ההייטק לא נהנו ממנה בשנים האחרונות, אלא יותר חברות צריכה מסורתיות. העלויות יכולות לנוע בין קמפיינים מקומיים בעשרות אלפי שקלים, עד קמפיינים ארציים או שיתופי פעולה במיליונים".

בגיימינג "שוקלים לקנות כבר את חברת השילוט כולה"

לדברי יועץ התקשורת דני לוי, שמטפל במעל 30 חברות טק וגיימינג, כמחציתן יוניקורנים, טירוף ההייטק בישראל מזכיר בהיקפו את בועת הדוט.קום של 1999, כשבתעשייה  סבורים שהדבר היחיד שמאט אותה הוא המחסור בכוח-אדם.

"הנתונים הרשמיים מדווחים על חוסר של כ-15,000 עובדים על כ-400 אלף משרות בהייטק", הוא אומר, "אך משיחות שלי עם לקוחות, מדובר בכמויות הרבה יותר גדולות. החברות עושות מאמצים רבים להשיג עובדים, כי יש לזה מבחינתן משמעות כספית של הרבה מיליוני דולרים בצד ההכנסות. 

"כך, המחסור מביא לצורך של החברה להבליט הישגים, גם אם ברוב המקרים מדובר בחברות שכלל לא משווקות את מוצריהן בישראל", אומר לוי.

לוי סבור ששלטי החוצות הם רק קצה קצהו של מהלך השיווק שנראה פה בשנים הקרובות, ומסביר כי צורת החשיבה של חברות אלה שונה לגמרי: "לפני כמה שבועות ישבתי אצל אחת מחברות הגיימינג המצליחות בעולם. הם דיברו על שלט חוצות קבוע מול המשרד שלהם באיילון. מישהו מהשיווק אמר: 'בדקתי והשלט מוזמן לשנה קדימה', אז אומר מישהו מהכספים: 'תבדוק לי כמה עולה לקנות את חברת שלטי החוצות, אולי זה יותר משתלם'. כל התפיסה שלהם אחרת".

עוד כתבות

משמאל: חנן פרידמן, מיכל קיסוס–הרצוג ורקפת רוסק–עמינח / איור: גיל ג'יבלי

הרוחות סוערות והמנכ"ל בחזית: מה עובר על בנק לאומי?

פרידה מתוקשרת ממנכ"לית פפר, סכסוך חריף מול הוועד וקשיים בתחרות על הזירה הדיגיטלית: חנן פרידמן מנהל עד כה קדנציה קצרה וסוערת כמנכ"ל לאומי ● פרופיל

ד"ר ערן אדן, מנכ"ל ומייסד משותף ב- MeMed / צילום: קרדיט באדיבות MeMed

מימד קיבלה אישור שיווק באירופה לבדיקה לחיזוי התדרדרות חולי קורונה

חברת האבחון מימד (MeMed) הישראלית, הודיעה השבוע על קבלת אישור שיווק באירופה של בדיקה המסוגלת לחזות מי מבין חולי הקורונה הנבדקים נמצא בסכנת התדרדרות

מיכל הלפרין / צילום: אביגיל פפרינו באר

"אומרים עליי שלא נלחמתי במונופולים? בדיוק ההפך": מיכל הלפרין מגיעה לצוללת ומסכמת כהונה

הממונה על התחרות עו"ד מיכל הלפרין מסיימת בימים אלה קדנציה סוערת, שכללה גם טענות על כך שלא הייתה מספיק לוחמנית מול המונופולים הגדולים ● בראיון מיוחד לפודקאסט "הצוללת", היא מודה שזה "התפקיד הכי קשה שמילאתי עד היום. הממונה הבא חייב ללבוש שריון פלדה" ● האזינו 

אביגדור ליברמן בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

פיץ' אישררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל

חברת הדירוג הבינלאומית צופה צמיחה של 5.1% ב-2021 - מתחת לתחזית בנק ישראל

רוצים להתחדש? חזרו אל המקורות / צילום: Shutterstock

מספיק כבר עם השקר הזה. לא צריך כל הזמן "להמציא את עצמך מחדש"

בניו יורק טיימס, בסטארבקס ובלגו הבינו שהם לא צריכים להמציא את עצמם מחדש ● בדיוק להיפך ● חצי שעה של השראה

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

ת"א ננעלה בעליות; טרמינל איקס זינקה ב-6.5%, יוניבו נפלה ב-6%

ת"א-35 הוסיף 0.3%, ת"א-125 עלה ב-0.5% ות"א-90 טיפס ב-0.8% ● הצעת החוק לאי הפללת צרכני קנאביס נפלה - החברות בענף מאבדות גובה ● הריבית בארה"ב נותרה ללא שינוי

הנשיא הרצוג ורעייתו מתחסנים / צילום: חיים צח לע"מ

נשיא המדינה פתח את מבצע החיסון השלישי: "צעד חשוב מאוד למען הסולידריות החברתית"

בטרם החיסון בירך הנשיא את ראש הממשלה ושריו על ההחלטה: "החיסון הוא הושטת יד לאחר ולאחרת שאכפת לנו מהם" ● ראש הממשלה בנט: "אנחנו יוצאים למבצע החיסונים כדי לשמור על המבוגרים במדינת ישראל"

חברת NYM - אדם רימון  ועמיחי ניידרמן / צילום: איל יצהר

חברת הקידוד הרפואי NYM גייסה 25 מיליון דולר בהובלת קרן ההשקעות Addition Health

החברה מפענחת מטקסטים של רופאים אילו טיפולים ניתנו, כדי להקל על קריאה עתידית של המידע ועל חיוב חברות הביטוח עבור הטפול הנכון

עיסאווי פריג' ותמר זנדברג בועדה המסדרת / צילום: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת

מרצ מובילה מגעים אזרחיים וכלכליים מול הפלסטינים בברכת רה"מ בנט

גורמי השמאל בממשלת השינוי יזמו מפגשים של שרים עם מקביליהם הפלסטינים, תכנון ועידה משותפת עם הרשות ושיחות קבועות בין השר לשיתוף פעולה אזורי לבין עמיתיו ברמאללה ● גורם בלשכת רה"מ: המו"מ המדיני לא יחודש בקרוב

אינטל שואפת לייצר שבבים מתוחכמים יותר ויותר / צילום: Shutterstock, Alexander_Safonov

אינטל קובעת תוכנית להפוך שוב ליצרנית השבבים המובילה בעולם

המנכ"ל פט גלסינגר ממפה את הדרך להדביק את היריבות האסיאתיות של החברה עם סדרת שבבים חזקים יותר ויותר שיהיו בהם טרנזיסטורים קטנים יותר

האונייה MSC SHEILA שעגנה אתמול בנמל הפרטי באשדוד / צילום: MSC

1,000 מכולות: זו האונייה שעושה היסטוריה בנמל הפרטי החדש באשדוד

האונייה MSC SHEILA, שעגנה אתמול בנמל הפרטי באשדוד, היא הראשונה לבצע פעולות טעינה בנמל החדש שמועד פתיחתו הרשמי טרם נקבע ● האונייה, שמצוידת במנופים עצמאיים, תפנה 1,000 מכולות ריקות לטורקיה

עשרות יוצרים ואנשי תעשיית הטלויזיה הפגינו מול משרד התקשורת / צילום: שח"ם ארגון השחקנים

עשרות יוצרים הפגינו מול משרד התקשורת נגד המלצות ועדת פולקמן

לדברי המפגינים, "אין הבדל בין הוט, סלקום ונטפליקס. כולן חייבות להשקיע ביצירה מקורית; שליש מתעשיית היצירה המקורית בישראל יימחק אם יאומצו המסקנות הללו"

קניון איילון רמת גן - חנויות סגורות / צילום: בר - אל

סופר פארם משקיעה 3 מיליון שקל במיזם נגד אלימות במשפחה

הקורונה והסגרים שאפיינו אותה הובילו לעלייה חדה במספר המקרים של אלימות במשפחה ● בעקבות כך הוחלט ברשת סופר-פארם להשיק את המיזם "אלימות במשפחה זה לא נורמלי", הכולל מאגר מידע שנותן כלים, הכוונה וליווי בתהליך ההתמודדות עבור מי שחוו אלימות במשפחה

ארוכה הדרך לעשיית צדק בישראל / איור: גיל ג'יבלי

טוחנות, טוחנות ושוב טוחנות: לא תאמינו עד כמה ארוכה הדרך למשפט צדק בישראל

הליך עשיית הצדק מורכב משרשרת ארוכה, והתוצאה היא אלפי תיקים ששוכבים בביהמ"ש כבר למעלה מ-3 שנים ● גלובס בוחן באמצעות מומחים את שרשראות הצדק, הבעיות והמחירים בכל אחת מהן - מחקירת המשטרה, דרך הפרקליטות ועד לניהול ההליך בביהמ"ש ● פרויקט מיוחד

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

מפץ במערכת הפיננסית? באוצר מבקשים לבחון את מבנה הפיקוח מחדש

במסגרת הטיוטה האחרונה של חוק ההסדרים שהועברה לממשלה, מבקש שר האוצר להקים וועדה לבחינת מודל הפיקוח על השוק הפיננסי בישראל ● באוצר מסבירים כי לאורך השנים, מבנה הפיקוח הפיננסי בישראל התבסס בעיקרו על המודל הענפי, אולם המודל הזה בעולם נזנח מאז שנות השמונים

ואוליה-מתקן התפלה באשקלון / צילום: יח"צ

מתקן ההתפלה השישי בישראל: הוגשו 3 הצעות למכרז הענק

כך הודיעו משרדי האוצר, האנרגיה ורשות המים ● מדובר במכרז PPP, כשעלות ההקמה של הפרויקט מוערכת בלמעלה ממיליארד שקל ● בניית הפרויקט מתוכננת להסתיים בסוף 2025

אמזון תכה שוב את התחזיות? / צילום: Shutterstock, Jonathan Weiss

אמזון רשמה בפעם השלישית ברציפות הכנסות של מעל מאה מיליארד דולר, אך החמיצה את התחזיות

אמזון נהנתה משיטפון של קונים מאז שהחלה המגפה אולם אנליסטים צופים שהצמיחה תאט כעת כשהכלכלות בעולם נפתחו מחדש ● ההכנסות הסתכמו בכ-113 מיליארד דולר, פחות מהתחזית ● המניה יורדת במסחר המאוחר ביותר מ-5%

ישיבת פוניבז' / צילום: רפי קוץ

לומדי התלמוד דווקא תורמים לכלכלה

בניגוד לכל הנראטיבים על בזבוז הכסף הציבורי שבלימוד תלמוד ועל אובדן התוצר - כדאי לדעת: ההשקעה בהשכלה היא השקעה משתלמת ● ההשקעה בלימוד התלמוד עוזרת לכלכלה, שכן היא משפרת את רמת ההגינות של העסקים ובכך מאפשרת אותם חרף מערכת המשפט הבלתי מתפקדת ומאפשרת לישראל פריחה כלכלית

מרצדס EQA / צילום: יח"צ

תעשיית הרכב הגרמנית משיבה לטסלה מלחמה

התשובה של מרצדס לבליץ של טסלה הוא רכב קרוס-אובר חשמלי משפחתי עם עיצוב נאה, תא נוסעים איכותי, אבזור יוקרתי ויחס מתון של טווח/ביצועים ● כל זה בתמחור אגרסיבי במונחים של מרצדס

תחנת דלק. עלייה של 18 אגורות במחיר / צילום: עינת לברון

לא עוצרים: מחירי הדלק עולים בפעם התשיעית ברציפות

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי עולה ב-5 אגורות לשיא של שנתיים