גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזינוק של גולדה ומי מדורת השבט החדשה: 10 דברים שלמדנו ממדד המותגים

מדורת השבט החדשה שומרת על חוזקה, הבריאות הפכה לאקוטית מתמיד, והאונליין הוא ללא ספק המלך ● 2021 הייתה השנה שבה כמעט הכול השתנה

1. מדורת השבט החדשה

כמו ב-2019, גם ב-2021 נטפליקס מתמקמת במקום הראשון במדד. ענקית המדיה הבינלאומית פיצחה את הנוסחה בכל העולם - וגם בישראל, לפחות לעת עתה. לצד ביקורת רבה שמוטחת בה, על כמות גדולה שבאה על חשבון איכות ואפילו על פגיעה ביצירה מקומית איכותית, אי אפשר להתווכח עם המספרים, לא של הצופים וגם לא של ההפקות. בשנה בה כולנו היינו סגורים בבית ושנים אחרי שמדורת השבט כבתה נטפליקס הציתה אותה מחדש עם אמילי בפריז, גמביט המלכה וברידג'רטון. שיקום מי שלא צפה.

וכך, בזמן שקשת רבה עם רשת והוט עם יס, בא הטירנוזאורוס רקס וטורף את כל הצפרדעים בביצה בשלוק אחד. האם היא תשמור על הכתר בשנה הבאה עם כניסתו של שירות הסטרימינג של דיסני לישראל? לפי הערכות, דיסני צפויה להגיע בתוך שנתיים למספר המנויים העולמי אשר לנטפליקס לקח כמעט עשור להגיע אליו. בקיצור, הכינו את הפופקורן: יהיה סוער!

 2. העיקר הבריאות

קופת חולים כללית זינקה השנה למקום השני בצמרת המדד ועקפה בכך את הבנק הגדול בישראל, את מנוע החיפוש החזק בעולם ואת יצרנית הסלולר ומוצרי החשמל המובילה.

ואיזו עדות טובה יותר יש לכך שמה שהעסיק בשנה החולפת את הציבור הוא בראש וראשונה בריאותו. קופת חולים כללית, כקופה הגדולה ביותר ומובילת מבצעי החיסונים אמנם עבדה קשה במיוחד השנה אבל לפחות במקרה שלה, להערכתנו המאמץ ההירואי הזה השתלם. קופת חולים מכבי גם היא השתדרגה במעלה המדד בדיוק מאותן סיבות וממוקמת כעת במקום ה-20. אפילו קופת חולים מאוחדת התברגה לראשונה במדד בחסות הקורונה. דווקא חברת פייזר שפיתחה את החיסון שבו חוסן הציבור הישראלי, שזו לה אומנם הופעת הבכורה במדד, לא דורגה גבוה.

הסיבה העיקרית: היא זכתה לשיעורי אמון והערכה נמוכים יחסית בסקר שערך מכון הגל החדש. הציבור אולי חוסן בהמוניו, אבל ייתכן שהדי מאבק מתנגדי החיסונים בכל זאת השפיעו על הלך הרוח ואולי יותר מכך: סוגיות הפרטיות שהיו מעורבות במבצע החיסונים אולי גרמו לפגיעה באמון הצרכנים.

3.  און ליין הוא המלך

כולם דיברו על הדיגיטציה הדוהרת והאצת האונליין בקורונה. המדד משקף את הדהירה הזו בכניסה של לא פחות מ-32 מותגים חדשים לדירוג. רבים מהם מותגי און ליין כמו ווייז, יד2, עלי אקספרס, יוטיוב, N12, זום, מוביט, בוקינג ועוד. המשמעות היא כמובן לא רק שנכנסו לדירוג 31 מותגים חדשים, אלא שאותה כמות מותגים ותיקים גם יצאה ממנו החוצה. כלומר כל מאזן הכוחות מתערער ומשתנה, ומה שנכון לרשימה זו נכון גם לחיים עצמם: יותר ויותר מותגי און ליין דוחקים מותגים ותיקים.

כך, למשל, בקטגוריית התחבורה מדורגת אפליקציית ווייז במקום הראשון לפני חברת התעופה אל על ששנים כיכבה בצמרת המדד וירדה השנה בלא פחות מ-27 מקומות. גם אפליקציית מוביט מדורגת בקטגוריה זו לפני אגד ורכבת ישראל. השינויים האלה כמובן קשורים במידה רבה גם לקורונה שהפכה את הטיסות והנסיעות בתחבורה הציבורית להרבה פחות מרכזיות בחיינו, אבל גם לכך שמותגים מהעולם הווירטואלי נאבקים במותגים מהעולם הריאלי ופעמים רבות מנצחים.

גם בקטגוריית הקמעונאות אפשר לראות אחרי סופר פארם, שעדיין מככבת בראש, מותגים וירטואליים כמו אמזון, עלי אקספרס ושופרסל און ליין, שדחקו הרבה מאוד רשתות גדולות ומוכרות. אפילו בקטגוריית הנדל"ן מנצחת יד2 את כל חברות הבנייה הותיקות. זו כמובן תחרות מוזרה, מאחר שהן לא בדיוק מתחרות על אותם משאבים של הקהל, מה שמוביל אותנו היישר למסקנה הבאה: הקטגוריות שהכרנו מיטשטשות, וקרובות להיעלם.

4.  מותן של הקטגוריות

תגידו אתם: ביג ועזריאלי הן חברות נדל"ן או חברות קמעונאות ומסחר? סופר פארם היא רשת קמעונאית או שחקנית בתחום הבריאות? וולט ותן ביס (שלא התברגה בסוף במדד) שייכות לענף המסעדות או האפליקציות? סלקום ופרטנר מתחרות בתחום הסלולר או המדיה? והמותג רמי לוי? הוא שחקן בתחום רשתות המזון או ספק סלולר? אולי בכלל חברת נדל"ן? כל ההתלבטויות האלה היו חלק משמעותי מהכנת המדד השנה.

התופעה הזו כמובן היתה קיימת גם בשנים קודמות אבל נראה שהמזיגה והזליגה בין התחומים הופכת להיות נוכחת יותר ויותר. מותגים כבר מזמן לא משחקים רק בשדה אחד והם נעים ומתרחבים כל העת בין ענפים והגדרות.

5.  לאן נעלם המותג שלי?

חדי העין יבחינו שמהמדד נעדרים השנה מותגים גדולים שכיכבו בו בשנים קודמות. אחד מהם, למשל, הוא פוקס, שקיבל השנה מעט מאוד אמון והערכה מהציבור בסקר הגל החדש. זה מפתיע מאוד לאור עוצמתה המסחרית והפיננסית של הרשת: היא עברה ברבעון הראשון של 2021 לרווח של 35 מיליון שקל, לעומת הפסד של 30 מיליון שקל בשנה שעברה, אתר טרמינל X שבבעלותה בדרך להנפקה, יחד עם שותף חדש: אנדרס הולך פובלסן, הבעלים של אתר אסוס הבריטי. אז מה קרה? ייתכן שהדבר קשור לכך שפוקס, אשר התחילה את דרכה כרשת מותגי בייסיק איבדה את הבידול ועמו את ההובלה בקטגוריה. ייתכן שגם התנהלות הרשת בזמן הקורונה שזכתה להרבה כותרות שליליות השפיעה על דעת הקהל, אבל כל אלה השערות בלבד, וממילא לפוקס יש חזקה במדד באמצעות מותגים שהיא משווקת ובהם נייקי ופוקס הום. אגב, גם אסם נסטלה, יצרנית המזון הענקית, מדורגת השנה במקום 45 בלבד אך זוכה לייצוג גבוה הרבה יותר במדד באמצעות המותג שלה, במבה (מקום 29 בדירוג).

כך גם חברת קשת שממוקמת רק במקום 67 אך מותגי החדשות שלה, N12 וחדשות 12, ממוקמים מעליה (60 ו־20 בהתאמה). ככל שהמותג קרוב יותר להיות מוצר קצה שנמצא בשימוש אצל הצרכנים, כך ערכו עולה בעיני הציבור, גם אם מאחוריו תאגידי ענק עשירים ומתוחכמים במיוחד. ואולי זה גם משהו שתאגידים מעין אלה צריכים לזכור בעת שהם עורכים תוכניות שיווקיות.

6. ביתי הוא מבצרי (והוא גם בית הקפה ומכון הכושר שלי)

כשמסתכלים על המדד של 2021 אי אפשר שלא לראות את הקורונה בכל פינה. לא רק שמותגי בריאות השתדרגו במעלה הדירוג, אלא שמותגים שבעבר לא הצליחו להכנס למדד או דורגו בו במקומות נמוכים, כעת עלו פלאים כי על המצח שלהם כתוב סגר ראשון, שני ושלישי.

ובמלים אחרות כל מה שקנינו בזמן שישבנו בבית: בגדי ספורט (אדידס ונייקי), קפה (נספרסו), מוצרי ניקיון (סנו), טיפוח הבית (טמבור) ומשלוחי מזון (וולט) וכמובן שיטת התשלום החביבה על הישראלים בשנה האחרונה: ביט שקפצה ב־23 מקומות מהדירוג של 2019, אם כי אפל פיי שרק נכנסה לשוק כבר מזנבת בה. בזהירות המתבקשת נאמר שאנחנו צופים שהיא תזנק מעלה מעלה במדד 2022 גם בלי קורונה בכלל, אבל כלל לא בטוח שביט - שצברה משתמשים רבים - תפגר מאחור.

7. תיירות וירטואלית

הקורונה לא רק חיזקה מותגים וקטגוריות, היא כמובן גם החלישה מאוד חלק מן המותגים השנה. ובעיקר בכל מה שקשור בתיירות, תרבות, נסיעות ותחבורה ציבורית. חברת אל על, למשל, שכיכבה בעבר בעשירייה הראשונה של המדד הידרדרה מטה. לצידה גם צנחו כמובן רשתות בתי המלון, חברות התעופה הזרות ומוסדות התרבות השונים.

בקטגוריה הזו מעניין בכל זאת לגלות כי אתר בוקינג הצליח להתברג במדד המותגים לראשונה השנה, בהתאם למגמת התחזקות מותגי האון ליין. אפשר להניח שזו רק ההתחלה ושיותר ויותר מותגי און ליין מהתחום הזה ייכנסו ויתברגו במדדים בשנים הקרובות.

8. הזהב של גולדה

אם אנחנו צריכים לבחור רק מותג אחד שהקפיצה שעשה השנה היא הכי מפתיעה והכי דרמטית, זה ככל הנראה יהיה המותג גולדה. רשת הגלידריות נכנסה לראשונה למדד וכבר כבשה את המקום ה־32. הרשת, שנדמה שצצה ב־2020 משום מקום כבר התפרשה במהירות מרשימה עם לא פחות מ-92 סניפים עד כה. הסיפור שלה נבנה מתחת לפני השטח כבר יותר מ־20 שנה, שבמהלכן הקימו שני אחים ואמם היחידנית חברה שפתחה מפעלים ומחלבות, וסיפקה גלידה לגלידריות אחרות. רק בשנים האחרונות הקימו את רשת הגלידריות המוכרת. ההצלחה שלהם לא רק שינתה את מפת המתחרות בענף, אלא נדמה שגם שינתה את הרגלי הצריכה של הישראלים, שהחלו לאכול גלידה גם בחורף בחסות גולדה.

אם בכל זאת תכריחו אותנו לבחור עוד מותג אחד שהשתדרג במיוחד השנה נבחר באלטשולר שחם, שעם רכישת פסגות ממקם את עצמו השנה כאחד המותגים החזקים ביותר בישראל, וזוכה לקפיצה של 15 מקומות בדירוג, למקום ה-11, רק מקום אחד אחרי מותג פיננסי ותיק ומבוסס מעט יותר, בנק הפועלים.

9. בדרך למטה

לצד המנצחות הגדולות השנה, יש גם מפסידות גדולות. את חברת פוקס כבר הזכרנו. אבל חברת ענק אחרת שהידרדרה השנה בדירוג היא קוקה קולה, שהגיעה למקום ה-27 בלבד. מדובר בלא פחות מדרמה. מותג קוקה קולה כיכב בראש מדד זה במשך עשור ברציפות בין 2003 ל־2012, וחזר שוב לראש הרשימה ב-2018. במדד האחרון שנערך ב-2019 הוא דורג שמיני.

איך אפשר להסביר את התהליך הזה? ייתכן שהטרנד הבריאותי הוא כבר לא רק טרנד, אלא מגמה אמיתית ובת קיימא. ראיה לכך הם המותגים שהתחזקו מאוד בקטגוריה הזו השנה: נספרסו ותמי 4, שני מותגים שמזוהים הרבה יותר עם בריאות.

10. ומה יהיה בשנה הבאה?

סביר להניח שהטשטוש בין התחומים יילך ויתעצם, שהמותגים המקומיים יצטרכו להילחם ביתר שאת מול ענקי המותגים הגלובליים ושהאון ליין יוסיף לכבוש עוד ועוד נתחים על חשבון המותגים הפיזיים. לאור כל אלה נראה שגם אנחנו נצטרך לשקול מחדש את שיטת הבדיקה הוותיקה של מדד המותגים ולחשוב כיצד אנחנו יכולים להתאים את המדידה ואת הבדיקה לעידן האג'ילי והכאוטי שבפנינו. אנחנו פתוחים לשמוע הצעות ורעיונות בנושא ונשמח לשמוע את דעתכם. מוזמנים לכתוב לנו למייל: madad2022@globes.co.il

11. עוד דבר שלמדנו, ואיננו במדד

מייקי דגן, עורך מדד המותגים 2021

בנסיעות עם ילדים מתפתחים להם לעתים משחקים משונים, וכשמדברים על ילד בן 11, חצי גיימר (כמו כולם בעצם) וחובב טכנולוגיה קצת יותר מהממוצע, הם לפעמים משונים עוד יותר. המשחק שלנו - ואני עומד להפוך כמה בכירים בתחום השיווק בחברה אחת למאושרים יותר, לאיזה דקה לפחות - נקרא "פלייטיקה".

הילד מתוחכם, אין ספק, אבל כללי המשחק עתיקים יותר מההיסטוריה של הרכב, וקדומים ממש ביחס להיסטוריה של הגיימינג. אנשים רבים מהדור העתיק שלי זוכרים אותו, נגיד, בתור "הראשון שרואה פולקסווגן חיפושית צועק" או משהו מעין זה.

ייתכן גם שפעם, אי שם בסוואנות של אפריקה, זה היה "הראשון שרואה אנטילופה". עכשיו זה הראשון שרואה פלייטיקה - הראשון שרואה שלט של פלייטיקה, אחד מרבים שמפוזרים עתה בתחנות האוטובוסים בתל אביב (וכנראה גם מחוצה לה) ובשלטי חוצות על נתיבי איילון, וגם זועק מהר, ראשון, "פלייטיקה", מנצח.

זו אנומליה משונה שבה במדינה קטנה בקצה המזרח התיכון, ענקית קז'ואל גיימינג מבצעת פרסום כה מסיבי - בפרט כשלוקחים בחשבון שלפלייטיקה כנראה אין עניין קלוש בהפצת משחקיה בישראל, שבה מספר הלקוחות הפוטנציאליים זניח עבורה.

ואם פלייטיקה הייתה לבד, לא הייתי נדרש לעניין. אבל מדובר בהחלט בתופעה. לטעמי, אולי ה־תופעה של המחצית הראשונה של 2021, שעליה גם הרחבנו בגיליון זה בכתבתו של אופיר דור על מיתוג מעסיק.

אם המותג הקלאסי, מסוגו של קוקה קולה, היה הדבר הראשון שעלה למודעות כשאמרו "מותג" במאה ה־20, הרי שהמאה ה־21 חוזה בעלייתם של מותגי הדיגיטל - ובמדד המותגים שבידיכם זה בא לביטוי באופן דרמטי - ועתה אנו רואים הסתעפות נוספת של מגמה זו: חברות B2B מובהקות כמו סימילרווב או monday.com משתמשות בפרסום חוצות - בין אם זה כדי להגיע ללקוחות בחו"ל במקרה של מאנדיי, או כמו המקרה של פלייטיקה או להבדיל סימילרווב, שעשתה קמפיין תודה לעובדיה לאחר הנפקתה - כדי להתחרות על כוח אדם מיומן.

הכסף הגדול של ההייטק זולג לפרסום ממקומות בלתי צפויים ולמטרות בלתי צפויות - מיתוג מעסיק, פיתוי עובדים, פרסום חוצות שרוצה, כמו הכותרת של הכתבה בעניין, להגיע למהנדס או לאמו, כדי ש(על דרך המטאפורה) כל אם יהודייה תגיד לבנה: "מאמאל'ה אולי תלך לעבוד בג'ייפרוג, שמעתי שהם משהו".

ומה ההוכחה הטובה יותר לטרנד הלא ייאמן הזה לעתים, כמו פרסומת טלוויזיה באישון לילה, לחברה עלומה מעין הציבור הכללי כמו אפלייד מטריאלס, גם הפעם תחת סעיף מיתוג מעסיק. נשבע שחששתי לרגע שאני הוזה, אבל לא - זה קרה שוב, ואי שם אחרי אחד ממשחקי היורו, ריצדה על המסך פרסומת לחברה, שבאופן לא מפתיע התברר שהיא נמצאת בתהליך גיוס של 200 עובדים נוספים. ולטובת הקורא התמה, להלן פרטים על השוק של אפלייד מטריאלס ועל משימתה, כדי להבהיר עד כמה מוזר לראות אותה מפרסמת בטלוויזיה - ואני מצטט מגלובס: "לקוחות החברה הן חברות לייצור שבבים, כמו אינטל או טאואר. אלה זקוקות... למערכות שיבדקו את פרוסות הסיליקון שהן מייצרות... אותן עיגולים מהם נגזרים השבבים מכילים טרנזיסטורים זעירים, בגודל ננומטרים ספורים, כמעט כמו גודל של אטום. הרווחים ביניהם קטנים אף יותר, ורוחבם מגיע לעיתים אף לננומטר בודד או פחות. חברות כמו אפלייד מייצרות ציוד בקרה שמסוגל 'לראות' את הטרנזיסטורים הקטנים ואת הרווחים הקטנים שביניהם".

ברוכים הבאים למאה ה־21, הדקו חגורות, יצאנו לדרך.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בירידות; מדד הבנקים נפל ב-1.5%, מדד הביטוח זינק ב-3.9%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.1% בלבד ● ירידות נרשמות גם בבורסות ברחבי העולם, לאחר שדוחות חזקים במיוחד של חברת התוכנה פלנטיר חידדו את חששות המשקיעים מפני הערכות שווי קיצוניות בוול סטריט ● וגם: האם חברת השבבים שזינקה ב־100% השנה בדרך לראלי חדש?

מטוס של אייר אינדיה / צילום: Shutterstock, Komenton

חברת התעופה שתחדש בשנה הבאה את טיסותיה לישראל

החזרה של אייר אינדיה נחשבת משמעותית וחשובה, משום שהיא מחברת את ישראל לנמל תעופה עם קישוריות ליעדים רבים למזרח ● אייר אינדיה תפעיל חמש טיסות שבועיות בקו ת"א-דלהי בימים ראשון עד חמישי, והטיסה תארך בממוצע כחמש וחצי שעות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

מבקר המדינה בביקורת על הקבינט הכלכלי של סמוטריץ' במלחמה: "הפגין אוזלת-יד"

המבקר אנגלמן מותח ביקורת קשה על התנהלות הקבינט החברתי-כלכלי בראשות שר האוצר סמוטריץ', שאמור היה לטפל בכל ההיבטים האזרחיים הנוגעים לניהול המלחמה - אך "הפך לכלי ריק" ● במשך יותר משנה, עד סוף דצמבר 2024, הקבינט לא התכנס כלל; נושאים כמו המשבר בצפון, המחסור בעובדים והסיוע לעסקים לא טופלו במסגרתו; סמוטריץ' לא מימש את סמכויותיו, ונתניהו כלל לא נדרש לנושא

ווסטרן דיגיטל, סיגייט, סנדיסק משולב במכשיר נייד / צילום: Business Wire ,מצגת סנדיסק

400% תשואה: גם אנליסטים מנוסים לא עומדים בקצב של הטרנד החדש בוול סטריט

עליות של מאות אחוזים מתחילת השנה במניות שלוש חברות הפועלות בתחום אחסון המידע, מיוחסות לייצור שבבי זיכרון שנהנים מביקוש גובר משוק הבינה המלאכותית ● ברקע, התחום סבל שנים מתמחור חסר ומיעוט השקעות ● ויש גם תזכורת מהיסטוריה ישראלית

יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

ההסתבכות של הפצ"רית: העבירה שעל הפרק, ומה הבעיה במינוי המחליף?

בנוסף לחשד להדלפת הסרטון משדה תימן, האלופה יפעת תומר־ירושלמי עשויה להיות מואשמת בדיווח "בעייתי" לבג"ץ ● דיווחי כזב לביהמ"ש לא הביאו להרבה הרשעות, אבל בכל זאת יש תקדים מפורסם ● ולמה צריכים לשים לב לפני שממנים את המחליף?

אמבולנס של הצלב האדום ברצועת עזה

חמאס: נמסור את החטוף החלל שאיתרנו הערב בשעה שמונה

הרמטכ"ל זמיר סופד לאל"מ חממי: "שילוב מדויק של עוז רוח וקור רוח" ● בעזה: הצלב האדום ומחבלי הזרוע הצבאית של חמאס בשכונת סג'עייה, בחיפוש אחר החטופים החללים ● דיווח בעיתון המזוהה עם חיזבאללה: נשיא לבנון ז'וזף עאון קיבל מסרים של אי שביעות רצון מהאמריקאים לגבי בקשתו שצבא לבנון יתעמת עם צה"ל ● עדכונים שוטפים

האם הריבית על העו''ש משתלמת? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כולם מציעים פתאום ריבית על העו"ש, אבל האלטרנטיבות יכולות להיות הרבה יותר משתלמות

אפליקציית התשלומים ביט של בנק הפועלים מציעה ללקוחות 4% ריבית על היתרה החיובית ומצטרפת לשורה של בנקים ופלטפורמות תשלומים עם הצעות דומות ● אבל הסכומים המוצעים מסתכמים לרוב במאות שקלים בשנה בלבד, והאלטרנטיבות נראות אטרקטיביות יותר

מנכ''ל OpenAI סם אלטמן ומנכ''ל אמזון אנדי ג'סי / צילום: ap

38 מיליארד דולר: עסקת הענק של אמזון עם OpenAI

ענקית הבינה המלאכותית של סם אלטמן נפרדת ממיקרוסופט ופונה לאמזון בהסכם ענק לרכישת שירותי ענן ב־38 מיליארד דולר ● המהלך נועד להתמודד עם המחסור בכוח מחשוב לעיבודי AI ● מניית אמזון מזנקת ב־10%

דלהי. אחד היעדים המבוקשים ביותר בקרב ישראלים / צילום: Shutterstock

הטיסות הישירות להודו חוזרות, אבל בשורת המחירים תלויה בדבר אחד

אייר אינדיה הודיעה שתחזיר את קו תל אביב־דלהי בינואר הקרוב, עם חמש טיסות שבועיות ● המחירים כפולים בהשוואה לכרטיסים שמכרה לפני הפסקת פעילותה בארץ ● הצטרפות ארקיע לתחרות על הקו עשויה לעזור למחירים - אך זו ממתינה לאישור המסלול המקוצר מעל עומאן

שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

הפתרון של ועדת השרים לנתון השיא של הרוגים בכבישים: העלאת המהירות המותרת

שר המשפטים יריב לוין מציע להעלות את גובה המהירות המותרת בכבישים הבינעירוניים כדי לצמצם את שיעור העבריינות הגבוה הקשור למהירות ●  מותג ההלבשה התחתונה והלבוש של קים קרדישיאן מגיע לארץ ● וגם: ההזדמנויות של ישראל באפריקה ● אירועים ומינויים

מנכ''ל מורגן סטנלי טד פיק ודיוויד סולומון, מנכ''ל גולדמן זאקס / צילום: AP - Seth Wenig

וול סטריט שוברת שיאים - וענקי ההשקעות מזהירים מ"טריטוריה של בועה"

המדדים המובילים בארה"ב נסחרים ברמות שיא לאחר עליות בשיעורים דו־ספרתיים השנה, אך בכירי וול סטריט מזהירים כי השוויים "מתוחים מדי" ● מנכ"לי גולדמן זאקס, ג'יי.פי מורגן וקפיטל גרופ סבורים שתיקון של עד 15% בשווקים הוא רק עניין של זמן - וזה לאו דווקא רע

קניות בקניון / צילום: גיא חמוי

מחכים למבצעים: בכל ענפי המשק הבולטים נרשמה ירידה במכירות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על ירידה בכמות העסקאות, בעיקר בפריפריה - בצפון ובדרום

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות, שלומי יוסף

פרשת "יד לוחצת יד": ביהמ"ש הורה להאריך את מעצרו של יו"ר ההסתדרות בשבוע

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ב-10 ימים: "אחת מפרשות השחיתות הציבורית הגדולות שנחקרו" ● השופטת: "אם בר-דוד ישוחרר, יש חשש לתיאום עדויות" ● סנגורו: "ידיו נקיות, הוא לא קיבל שקל" ● גם מעצר אשתו של בר-דוד ומעצרו של סוכן הביטוח עזרא גבאי הוארכו בשבוע ● סנגורו של גבאי טען: במשטרה אמרו לו - "תביא ראיה על ארנון ותלך הביתה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

ירידות בוול סטריט; המניה בתיק של ביל אקמן שמזנקת ב-40%

ירידות חדות גם באירופה ● מייקל ברי פתח פוזיציית שורט על אנבידיה ופלנטיר, אלכס קארפ מנכ"ל פלנטיר בתגובה: "מטורף" ● מנכ"לי גולדמן סאקס ומורגן סטנלי: משקיעים צריכים להיערך לירידה של מעל 10% בשוקי המניות ● קרן העושר הריבונית של נורווגיה הודיעה כי תצביע נגד חבילת השכר הענקית של אילון מאסק ● הביטקוין בשפל של 5 חודשים

המועמדים לראשות עיריית ניו יורק, מימין לשמאל: זוהרן ממדאני, קרטיס סליווה ואנדרו קואומו / צילום: Reuters, Angelina Katsanis/Pool

הבחירות בניו יורק: טראמפ חוצה את הקווים ותומך באנדרו קואומו

נשיא ארה"ב הודיע כי הוא תומך באנדרו קואומו, יריבו לשעבר מהמפלגה הדמוקרטית, על פני המועמד הרפובליקאי קרטיס סליווה שמפגר בסקרים: "אם הבחירה היא בין קומוניסט לדמוקרט רגיל, אני אעדיף את הדמוקרט" ● הזהיר כי אם המועמד הדמוקרטי סוציאליסטי זוהרן ממדאני ינצח בבחירות בניו יורק, הוא "ישקול למנוע תקציבים פדרליים מהעיר"

הטבות המס לחברות הייטק / איור: Shutterstock

יש לכם חודשיים לבצע את תכנון המס הזה, והוא יכול לחסוך לכם הון

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - קיזוז הפסדי הון ● איך הפסדים בהשקעה אחת יכולים לחסוך במס בהשקעה אחרת, על אילו נכסים ההטבה חלה, ועד מתי אפשר לממש את הזכאות? ● כתבה ראשונה בסדרה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציג את תקציב 2026 / צילום: מירי שמעונוביץ

שר האוצר: "בתקציב 2026 יוטל מיסוי חדש על הבנקים"

השר בצלאל סמוטריץ' הציג את עקרונות תקציב 2026; הציב יעד גירעון מתון יחסית של 3.2% לשנת 2026 ● הכלכלן הראשי הפחית את תחזית הצמיחה ל-2025, אך הביע אופטימיות לגבי השנה הבאה ● מנכ"ל האוצר אילן רום תקף את ההתנהלות התקציבית של צה"ל במלחמה: "יש בזבוזים גדולים שגובלים בפלילים"

בית החולים סורוקה / צילום: Shutterstock

התוצאה מפתיעה: איזה בית חולים מוביל בשביעות הרצון של המטופלים?

למרות העומסים, התפוסה החריגה והמצב הביטחוני הקשה בדרום, בית החולים סורוקה מוביל את סקר חוויית המטופל של משרד הבריאות עם 85% שביעות רצון - הציון הגבוה ביותר מבין בתי החולים הגדולים ● המנצח של הסקר כולו הוא בית החולים לניאדו, עם שיעור שביעות רצון של 88% ● וגם: אילו בתי חולים נמצאים בתחתית הרשימה?

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

איזו ועדה תטפל? השאלה שתקבע את גורל רפורמת השידורים

הרפורמה השנויה במחלוקת שמקדם השר שלמה קרעי, עברה משוכה ראשונה ● מה היא כוללת, אילו תחנות צפויות לה ומדוע מנסים להרחיקה מוועדת הכלכלה?

משחתת אמריקאית מפליגה מפורט־אוף־ספיין על רקע מתחים גוברים באזור בין ארה''ב לוונצואלה / צילום: Reuters, Andrea de Silva

נפט וקרטלי סמים: ארה"ב בדרך לעימות חזיתי ראשון זה שנים

על רקע החרפת המאבק בקרטלי הסמים, בעולם מדווחים על היערכות אמריקאית למבצע צבאי נגד משטר מדורו ● בעוד טראמפ טען כי אין כוונה לתקוף, בוונצואלה נערכים צבאית ופונים לרוסיה בבקשה לעזרה ● וגם: איך העימות הפוטנציאלי ישפיע על שוק הנפט העולמי?