גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מורי ארקין מקדם שתי תרופות חדשות ומכריז: "זה התפקיד האחרון בקריירה שלי"

יו"ר חברת רפואת העור הנסחרת בנאסד"ק: "יש לי 48 שנים של ניסיון בתחום הזה, אני מנסה להביא את כל מה שלמדתי, וגם להראות לצעירים שכוחי עדיין במותניי"

מורי ארקין / צילום: יונתן בלום
מורי ארקין / צילום: יונתן בלום

חברת רפואת העור סול-ג'ל פרסמה שתי הודעות משמעותיות; האחת על רישוי שני המוצרים המובילים שלה לטיפול באקנה וברוזיצאה לתאגיד Galderma (גלדרמה), והשנייה על תוכניות הפיתוח של מוצר חדש לטיפול בפסוריאזיס. סול-ג'ל  נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 308 מיליון דולר (במחיר למניה הגבוה בכ-10% מזה שבו הונפקה לראשונה ב-2018).

יו"ר החברה ובעל השליטה בה הוא מורי ארקין, מיליארדר ומשקיע מוביל בישראל, שמכר ב-2004 את חברת התרופות אגיס לתאגיד פריגו תמורת 820 מיליון דולר, ומאז השקיע בעשרות חברות בתחום הביומד, וגם בחברות מובילות במשק הישראלי כגון בזק, בנק הפועלים וביטוח ישיר. 

"סול-ג'ל היא כנראה התפקיד הניהולי הפעיל האחרון שלי בקריירה", אומר ארקין בן ה-68 לגלובס, "ולכן אני נחוש מאוד להפוך אותה לחברה מובילה". זה לא אומר כמובן שארקין יוצא לפנסיה, אלא שהוא ימשיך לחלוש על אימפריית ההשקעות שלו. מנכ"ל סול-ג'ל מתחילת דרכה הוא אלון סרי-לוי, והאחריות נחלקת כך שהוא אחראי על הניהול השוטף, וארקין על המו"פ והאסטרטגיה.

בחרת דווקא בתפקיד פעיל זה, כסגירת מעגל עם תחום הדרמטולוגיה?
"בהחלט. יש לי 48 שנים של ניסיון בתחום הזה, ומוצרים רבים שעדיין נרשמים, הם כאלה שהבאתי לעולם יחד עם החברים שלי באגיס. אני מנסה להביא את כל מה שלמדתי, וגם להראות לצעירים שכוחי עדיין במותניי".

אסטרטגיה ארוכת טווח

ההסכם עליו מודיעה סול-ג'ל היום הוא חלק מאסטרטגיה ארוכת טווח, שאמורה להגיע לשלב המעניין בה רק בעוד חמש שנים. סול-ג'ל מעניקה לגלדרמה את זכויות השיווק המלאות לתרופות שלה לטיפול באקנה ורוזציאה, תמורת 7 מיליון דולר מקדמה, תמלוגים בשיעור של 15%-20% ועוד 8 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך.

על פניו, מדובר בסכום לא גבוה יחסית לפוטנציאל המוצר, אבל כולל סעיף מעניין המאפשר לסול-ג'ל להחזיר לידיה את המוצר בעוד חמש שנים, ללא תמורה.

לדברי ארקין, "החדרה של מוצר כזה לשוק דורשת 100-150 מיליון דולר, וחברה כמו שלנו לא יכולה להרשות לעצמה להוציא סכום כזה לצורך בניית מערך שיווק, ובינתיים גם לפתח את מוצרי העתיד שלה. לעומת זאת גלדרמה היא מובילת התחומים האלה, אך מוצריה מאבדים בימים אלה את הפטנט שלהם".

מדוע שגלדרמה יחזירו לכם את המוצר אחרי חמש שנים של בניית שוק?
"כי בתקופה הזו הם מתכוונים לפתח מוצרים חדשים, שיש להם פוטנציאל של מיליארדי דולרים, לעומת פוטנציאל של מאות מיליונים של המוצרים שאנחנו מעבירים אליהם. בעוד הם בונים את ההזדמנות הגדולה יותר שלהם, הם יכולים לשמר את מערך השיווק ואת היקף ההכנסות שלהם, ואז כשיגיע המוצר החדש שיותר כדאי להם לשווק, הם יעברו אליו".

ההסכם תלוי באישור FDA לשני המוצרים הללו, שכבר היה אמור להתקבל אך נדחה עקב חוסר יכולת של ה- FDA להגיע לפקח פיזית על מפעלי החברה בתקופת הקורונה. אם הכל ילך כשורה, האישורים צפויים בחודשים הקרובים.

ומה אתם תעשו בחמש השנים עד שהמוצר יחזור אליכם?
"אנחנו בתקופה הזו מפתחים מוצר חדשני לטיפול בפסוריאזיס, תוך שימוש בטכנולוגיה המיוחדת שלנו לאנקספולציה (עיטוף) של כמויות זעירות של התרופה בבועה שמקלה על חדירתה לעור. המתחרה שלנו היא חברת Arcutis הנסחרת לפי שווי של מעל מיליארד דולר, מהם כ-750 מיליון מיוחסים למוצר לפסוריאזיס. הראינו בניסויים בבעלי חיים, שהמוצר שלנו הוא גרסה טובה יותר של המוצר שלהם. בחנו את זה במודל חיה מיוחד שפיתח פרופ' עמוס גילהר מהטכניון, שבו מושתל עור אנושי".

להיות רוכשת ולא נרכשת

ארקין מעריך כי המוצר של סול-ג'ל עדיין יהיה מוגן בפטנט כאשר המוצר של ארקוטיס כבר יהפוך גנרי. "בתחום כזה, כששאר המוצרים גנריים, ואילו המוצר שלנו מוגן וטוב מהם, אנחנו נוכל לקחת נתח משמעותי מאוד מהשוק. יחד עם המוצרים שיחזרו אלינו מגלדרמה, נהפוך לאחת החברות החזקות בתחום המוצרים הטופיקליים (לשימוש מקומי)".

בעבר ביקשת להקים סביב סול-ג'ל מערך גדול יותר של חברות דרמטולוגיה. זו עדיין התוכנית?
"אין ספק שסול-ג'ל צריכה להיות חלק מחברת דרמטולוגיה טופיקלית (שימוש חיצוני) גדולה. אם נצליח בתוכנית שלנו, נוכל להיות הרוכשת ולא הנרכשת, אבל השיקול הוא תמיד טובת העובדים ובעלי המניות".

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בפתיחת המסחר בוול סטריט; טסלה מזנקת ביותר מ-10%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

המלחמה בעזה / צילום: דובר צה''ל

בריטניה: "ההצעה המצרית כוללת שחרור אלפי אסירים פלסטינים ו-40 יום הפוגה"

דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ