גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתרחקת מהיעד: המועצה הלאומית לכלכלה מחפשת מנהיג

פחות דוחות עומק, פחות התייעצות עם גורמי מקצוע, פחות התעסקות בנושאים אסטרטגיים ארוכי טווח, ויותר פלסטרים כמו תוכנית "מענק לכל אזרח" ● תקופתו של פרופ' אבי שמחון, "האיש של נתניהו", כיו"ר המועצה הלאומית לכלכלה חידדה עד כמה התרחקה המועצה מהייעוד המקצועי שלה

אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה היוצא / צילום: שלומי יוסף
אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה היוצא / צילום: שלומי יוסף

רגע אחרי השבעת הממשלה, הודיע יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ’ אבי שמחון על פרישתו מהתפקיד. זה היה צעד צפוי עבור מי שכונה "האיש של נתניהו". כעת נדרש ראש הממשלה נפתלי בנט למנות אדם אחר לתפקיד, ובורסת השמות בשיאה כשדמותו של מיכאל שראל נמצאת בראש.

רגע לפני שהמינוי מוכרע, כדאי ליו"ר הבא לבדוק איזו ירושה משאיר שמחון, מה עשתה המועצה הלאומית לכלכלה בתקופה האחרונה והאם היא ממלאת את ייעודה. התשובה לכך מורכבת, ועוברת דרך תפיסות העולם של שלושת היו"רים שעמדו בראשה מאז הקמתה: פרופ’ מנואל טרכטנברג, פרופ’ יוג’ין קנדל ופרופ’ שמחון.

תקופתו של שמחון הייתה סוערת משל קודמיו במובנים רבים. קודם כל שמחון עצמו הוא דמות צבעונית ושנויה במחלוקת בקליקה הכלכלית. דבר שני, תפיסת העולם המוצהרת שלו היתה הפוכה מקודמיו, והוא לא הסתיר את כוונתו לעסוק פחות בדוחות ויותר בעשייה שתסייע לראש הממשלה לקדם את המדיניות שלו. ושלישית, במהלך הקדנציה שלו התמודדה המדינה עם משבר הקורונה ששינה את אופי העבודה של כל הגופים הכלכליים בישראל.

איך תיראה המועצה לכלכלה, מה יהיו הסמכויות של העומד בראשה, והאם היא בכלל יכולה להיות גוף משמעותי בתקופה של שר שמתיימר להיות דומיננטי כאביגדור ליברמן.

המציאות: "שמחון עשה את מה שנתניהו רצה"

על דבר אחד אין מחלוקת בזירה הכלכלית: המועצה הלאומית לכלכלה היא לא אותה מועצה שהייתה לפני כהונתו של שמחון. היא פרסמה פחות דוחות, התייחסה הרבה פחות לתכנון ארוך טווח ולתוכניות אסטרטגיות והתנהלה תחת תפיסה של "לפתור את הבעיות של הממשלה כאן ועכשיו".

"את שמחון לא עניינו נושאי מדיניות. הוא עשה דברים לטווח הקצר ואת מה שנתניהו רצה", אומר עובד לשעבר במועצה הלאומית לכלכלה.

שמחון עצמו לא הסתיר את כוונותיו בהקשר הזה. בראיון שנתן לתקשורת בראשית הקדנציה שלו במועצה, אמר: "אני לוקח את המועצה מהמקום של גוף שמתכנן אסטרטגיה לטווח ארוך ומסיט אותה למקום של מבקר המדינה, רק שבמקום לבדוק פרוצדורות אנחנו נבדוק מהות. לא נעסוק יותר רק בתוכניות לטווח ארוך, אלא נתמקד בסיוע לממשלה בטווח המיידי".

 

ההצהרות הללו לא ממש תואמות את מטרות המועצה. תפקידה המוגדר (לפי אתר המועצה הלאומית) כולל: "ייעוץ לראש הממשלה בנושאים כלכליים וגיבוש והובלת תהליכים אסטרטגיים לקידום המשק והחברה הישראלית, בשיתוף משרדי הממשלה, רשויות וגופים פרטיים...המועצה אמונה על גיבוש יוזמות לצעדי מדיניות לעידוד הצמיחה במשק, תוך צמצום הפערים הכלכליים; הכנת חוות דעת ביחס להצעת תקציב המדינה, והצעת חלופות במידת הצורך, הן באשר למסגרת התקציב והן בנושאים תקציביים פרטניים; והכנת חוות דעת מקצועיות ביחס להצעות להחלטה העומדות על סדר יומה של הממשלה".

האם המועצה הובילה תהליכים אסטרטגיים לקידום המשק והחברה הישראלית? האם היא גיבשה יוזמות לצעדי מדיניות?

קדנציות 1 ו־2: מהלכים אסטרטגיים של טרכטנברג וקנדל

בתקופת טרכטנברג במועצה (2006-2009) הוגשו לא מעט דוחות כלכליים לראש הממשלה, והעיסוק של המועצה היה בעיקר סביב מהלכים אסטרטגיים. בין היתר היא הציגה את האג’נדה הכלכלית-חברתית לשנים 2008-2010, והציפה יעדים בנוגע לשיעור התעסוקה והעוני, והממשלה פעלה בהתאם להמלצות. בנוסף, ​צוות מקצועי משותף של המועצה הלאומית לכלכלה, משרד האוצר ובנק ישראל גיבש המלצות למדיניות ממשלתית בנוגע לחסכון הפנסיוני והמלצות הצוות אושרו על ידי הממשלה. בתקופת טרכטנברג נכתב דוח על שילוב חרדים בתעסוקה, הכשרתם ופתיחת ערוצי השתלבות בשוק העבודה.

בנוסף, ​בפברואר 2010 אישרה ממשלת ישראל מגבלת הוצאה חדשה שגובשה בעבודה משותפת של המועצה הלאומית לכלכלה, בנק ישראל ומשרד האוצר. הכלל החדש החליף את מגבלת ההוצאה השרירותית שעמדה על 1.7% מהתקציב בשנה הקודמת.

בתקופתו של קנדל (2009-2016), היו מעורבים הכלכלנים של המועצה בשלל ועדות ממשלתיות שהמליצו בעניינים כלכליים. במקביל נכתבו על ידי כלכלני המועצה דוחות, החל משוק הדיוק וכלה במחסור בכוח אדם בשוק ההייטק. קנדל היה גם חבר בוועדה להגברת התחרותיות במשק הישראלי. בעקבות המלצות הוועדה נחקק בין היתר החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות.

עוד השתתף קנדל כראש המועצה הלאומית לכלכלה בוועדה לבחינת מדיניות התמלוגים ממשאבי טבע ("ששינסקי 2"), ובתקופתו גובש ה"הליך האסטרטגי" שמטרתו ליצור מצב שבו הממשלה מתמודדת עם אתגרים כמו יוקר הדיור.

ואז הגיע שמחון.

קדנציה 3: טווח ארוך? שמחון מחפש שינוי כאן ועכשיו

בתקופתו של שמחון יצאו הרבה פחות דוחות מבית היוצר של המועצה לכלכלה. "שמחון לא רצה אנשים שיודעים לכתוב דוחות, הוא רצה אנשים שיניעו תהליכים בשטח", אומר גורם שעבד תחתיו. על רקע האג’נדה הזאת, בין היתר, שמחון היה מעורב פחות בהליכי אסטרטגיה אך עדיין נרשמים לזכותו מהלכים שישפיעו מאוד על המשק. כך, רק לאחרונה גיבשה ועדת המנכ"לים הבין-משרדית לפיתוח וקידום מפרץ חיפה, בהשתתפות המועצה לכלכלה, את ההמלצות לפנות את בתי הזיקוק (בז"ן) בתוך עשור מהמפרץ. כן גובשה תוכנית ל​​​הגדלת מספר הסטודנטיות הלומדות את המקצועות הרלוונטיים לענף ההייטק וכן קידם יחד עם משרד ראש הממשלה את העברת התקציב בהיקף כ-900 מיליון שקל להגדלת מספר המהנדסים ומדעני המחשב.

בטווח היותר קצר, שמחון היה זה שסייע לקדם את המענק לכל אזרח שחילקו נתניהו ושר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ במהלך הקורונה, והגן עליה מול גורמים באוצר שהתנגדו לה, וכן סייע בקידום תוכנית הסיוע למשק.

מנגד, המהלך האסטרטגי הגדול שגובש בתקופת קנדל - נעצר. "שמחון לא האמין בתהליך האסטרטגי ולכן לא קידם אותו. כל הדוחות שנעשו בתקופתו בנושא הזה לא היו בתיאום איתו, ובכלל - עובדי המועצה עבדו על נושאים רבים שלא בתיאום איתו כי זה לא עניין אותו. אני מכיר עובדים שעבדו תחתיו ולא דיברו איתו בכלל", אומר עובד לשעבר במועצה לכלכלה.

גורם אחר באחד הגופים הכלכליים במדינה אומר, כי "את שמחון פחות עניין הנושא של תהליכים אסטרטגיים. רוב הדברים ששמחון קידם היו סביב ‘אני רוצה לראות את השינוי כאן ועכשיו, בשטח’".

הביקורת: "שמחון הסתכסך", "הכל נהייה פרסונלי"

לכאורה, כל אחד מהראשים לקח את המועצה למקום שלו, אבל יש מי שבטוח ששמחון הרס את מעמדה של המועצה. לדברי פרופ’ טרכטנברג, מי שהקים את המועצה יחד עם ראש הממשלה אהוד אולמרט ב-2006, אופי פעילות המועצה והשפעתה השתנו דרמטית, ולא לטובה. "בתקופתי צברה המועצה רקורד יוצא דופן של טיפול בנושאי מדיניות שאומצו על ידי הממשלה. זה מיצב את המועצה כגוף משמעותי בעל דעה עצמאית, לא פוליטית, שיכול לנהל שיח שווה בין שווים מול האוצר ובנק ישראל. יוג’ין קנדל העצים עוד יותר את מעמדה וכוחה של המועצה. בשנים האחרונות יש ירידה דרמטית במעמדה של המועצה. כואב לי לראות את זה. זה גוף שקנה את מעמדו בעבודה קשה והפך לשחקן מרכזי במדיניות הכלכלית בישראל, ולראות את הפיחות במעמד זה מאוד קשה".

טרכטנברג מתייחס גם למאבקים שהיו בין שמחון לגופים הכלכליים האחרים. "היו לנו ויכוחים קשים מאוד עם האוצר בתקופתנו במועצה. שום דבר לא הלך בקלות, אבל אלה היו ויכוחים מקצועיים, הערכנו אחד את השני ושום דבר לא יצא החוצה כי זה היה ענייני. מעולם זה לא ירד לפסים אישיים ולא דלף לתקשורת כי כולנו הרגשנו שאנחנו באותו בית, וזה השתנה לרעה מאוד בתקופה האחרונה".

גורם אחר מתוך "הגופים הכלכליים" שהיו בחדרי המשא ומתן אומר לגלובס: "בתקופת שמחון כל הכביסה המלוכלכת יצאה החוצה. כולם ראו את כל הריבים שלו עם האוצר ועם בנק ישראל, והוא לא הסתיר את הבוז שלו כלפיהם, ולהיפך. היחסים המקצועיים והאישיים שהיו לקודמיו עם הפרסונות בגופים האלה לא התקיימו בקדנציה שלו".

לדברי גורם נוסף, "זה לא סוד שהוא הסתכסך עם כולם, והיה פחות שיתוף פעולה. כשעובדים תחתיו זה לא היה נעים. זה היה פרסונלי. היה יותר חשש וחוסר רצון לשתף פעולה מצד האוצר ובנק ישראל בתקופה של שמחון, אבל זה לא עניין אותו - הוא קידם דברים שהוא רצה בלי שיתוף פעולה".

הדוגמה הידועה הייתה "מענק לכל אזרח" שנתניהו וכ"ץ חילקו, חרף התנגדותם של גורמי המקצוע באוצר. "שמחון ליווה את המהלך. הוא הרגיש שהוא לא צריך את הגופים האחרים. הוא גם אמר לנו במועצה לא פעם שיש דברים שרק הוא יכול לעשות. בישיבות הוא אמר שהוא זה שלימד את אנשי האוצר את הקורס בכלכלה, אז הוא יודע יותר טוב מהם מה לעשות".

שמחון מעולם לא התנצל על מהלכיו ועל הוויכוחים שניהל עם האוצר. להיפך, הוא התבטא באופן חריף נגד אנשי המקצוע באוצר, כשאמר ש"הפקידים מנהלים את המדינה". רק לאחרונה, לאחר ההודעה על פרישתו מהתפקיד, אמר במהלך כנס, כי "אי אפשר היה לעבוד איתם" (עם אנשי אגף התקציבים באוצר).

הקרבה לרה"מ: הפך לדמות פוליטית, "שלוחה של נתניהו"

דימוי נוסף שדבק בו היה כ"עושה דברו של נתניהו". "שמחון לא נתפס כסמכות בתחום הכלכלי. הוא נתפס כדמות פוליטית, שלוחה של נתניהו", אומר גורם באחד הגופים הכלכליים. בכיר אחר בזירה הכלכלית אומר, "מלכתחילה זה היה משחק פוליטי. נתניהו רצה נאמנות עיוורת, וזה מה שקיבל". אם זה נכון או לא רק שמחון ונתניהו יודעים, כי רבות מהפגישות שלהם התנהלו לבד. מעבר לכך, שמחון אמר כי תפקידו הוא לסייע לראש הממשלה ליישם את מדיניותו.

אם נשים בצד את "הפסים האישיים" שהקדנציה של שמחון התאפיינה בהם, צריך להסתכל גם על המציאות שאפפה את עבודת המועצה, ובייחוד המצב הפוליטי. לדברי גורם לשעבר במועצה לכלכלה, "בתקופתו של יוג’ין קנדל הייתה ממשלה שפויה, ממשלה מתפקדת, היו תהליכי עבודה, היו ועדות. הממשלה עבדה ובתוך העבודה הזאת המועצה לכלכלה יכלה להשתלב ולהשפיע. בתקופה האחרונה השימוש בוועדות מת, והדרך להיות מעורבים בתהליכים של הממשלה קטנה".

מנגד אומר אותו גורם, "כמובן שגם לשמחון האיש היה חלק גדול בהידרדרות במעמד המועצה לכלכלה, עד שהיא בכלל לא פקטור בנושאים הכלכליים. בתקופתו, וגם רגע לפני שהוא הגיע, עזבו אנשים טובים את המועצה כי הם לא רצו לעבוד איתו. היו לו יותר כלכלנים ממה שהיה לפני תקופתו, אבל המועצה הוציאה פחות דוחות ולא הייתה מעורבת בענייני מדיניות כלכלית משמעותית כמעט בכלל. אז הירידה בקרנה של המועצה זה לא 100% שמחון. זה פשוט האדם הלא מתאים בזמן הלא מתאים". 

שמחון: "תמיד היו האינטרס והרווחה של אזרחי מדינת ישראל הגורם היחיד לנגד עיניי"

פרופ’ אבי שמחון מסר: "יש לי הערכה רבה לפעילות המועצה בתקופת קודמי ואין בדעתי לדון במניעי מי שמסרו את הדברים בצורה אנונימית, לאחר שנאלצו לעזוב את המועצה מפאת חוסר התאמתם.

"בתקופה שבה זכיתי לעמוד בראש המועצה הובלנו, עם משרד האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, החלטות ממשלה שמוסיפות כמיליארד שקל להגדלת מספר המהנדסים ומדעני המחשב לטובת חיזוק מנוע הצמיחה המרכזי של מדינת ישראל - סקטור ההייטק, מציאת פתרון למשבר הנכים, גיבוש מסקנות צוות המנכ"לים לקידום אזור מפרץ חיפה שבמרכזן ההמלצה להפסקת פעילות בתי הזיקוק במפרץ וכמובן את גיבוש התוכניות הכלכליות של מדינת ישראל בתקופת הקורונה. במרבית התקופה עבדנו בשיתוף פעולה הדוק עם משרד האוצר, בנק ישראל ומשרדי הממשלה. לא תמיד הסכמנו עם עמדותיהם ולפעמים מצאתי עצמי בעימות קשה עם אגף התקציבים באוצר, כשתמיד היו האינטרס והרווחה של אזרחי מדינת ישראל הגורם היחיד לנגד עיניי". 

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"