גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חושבים לקנות רכב חדש? כדאי לכם לקרוא את זה לפני שתגיעו לסוכנות

בשנה רגילה, ההתלבטות האם לקנות רכב חדש עכשיו או להמתין לשנה הבאה מופיעה רק לקראת הרבעון האחרון, אולם השנה חוסר הבהירות בשוק הרכב הקדים אותה כבר לחודש יולי ● בשביל לעזור עם ההתלבטות, הנה כמה שיקולים לכאן ולכאן

מכוניות / אילוסטרציה: Shutterstock
מכוניות / אילוסטרציה: Shutterstock

כמדי שנה אנחנו נתקלים הרבה בשאלה "האם לקנות רכב חדש עכשיו או להמתין עד לתחילת השנה הבאה?". לרוב השאלות הללו מופיעות לקראת הרבעון האחרון, אולם השנה הן הקדימו להופיע בשל חוסר הבהירות השורר בשוק הרכב. התשובה מורכבת בשל העובדה שהיא תלויה השנה לא רק בחוקי המשחק המוכרים של שוק הרכב הישראלי, אלא גם בגורמים חיצוניים ובעיקר המצב בתעשיית הרכב הגלובלית. אז הנה כמה שיקולים לכאן ולכאן:

למה להקדים

● מחירי הרכב צפויים לעלות בחודשים הקרובים. כן, אנחנו יודעים. תמיד מבשרים לנו שהמחירים עולים כדי להריץ אותנו לרכוש רכב חדש באולמות התצוגה וחודש לאחר מכן אנחנו מגלים, שיש מבצעי הנחות לקראת סוף השנה או מגלים את הרכב בו חפצנו כשהוא מוצע בהנחות עמוקות בערוץ "אפס קילומטרים".

אבל הפעם, לשם שינוי, נראה שהעשן מלווה גם באש. בעקבות זעזועי שנת הקורונה תעשיית הרכב נמצאת מאז תחילת 2021 במצוקה לוגיסטית עם מחסור מתמשך בחומרי גלם חיוניים, שבא לידי ביטוי לא רק בהקטנת רמות המלאי (ע"ע) אלא גם בעלייה חדה במחירי הייצור

המקרה המוכר ביותר הוא המחסור בצ'יפים בתעשיית הרכב, שבעטיו קפצו מחירי הצ'יפים מתחילת השנה במאות אחוזים. אבל זה לא המקרה היחיד. קיים בתעשייה גם מחסור מתמשך בגומי טבעי, שמלווה בעליית מחירי חלפים שונים לרכב דוגמת צינורות, צמיגים וכדומה. מחירי חומר הגלם לסוללות עלו משמעותית מתחילת השנה ואם מוסיפים לכך את התייקרות מחירי התובלה הימית, שמייקרת מאד את מחירי החלפים, מקבלים את "הסערה המושלמת" בכל הנוגע למחירי הרכב והמחירים הנלווים.

התופעה הזו מורגשת כיום בארצות-הברית ובמספר שווקים באירופה, אם כי לא בכל המותגים. נציין בהערת אגב, שהתייקרות של רכב חדש לא תמיד באה לידי ביטוי בשינוי במחירוני היבואנים. לעתים קרובות היא מתבטאת בביטול או הקטנה משמעותית של ההנחות, שהן כמעט לחם חוק בשוק הרכב הישראלי, וב"ייבוש" האספקה לשוק האפס קילומטרים. אבל זו התייקרות לכל דבר

● קיים מחסור מתמשך במלאי רכב חדש וכרגע לא רואים את קיצו. בשל הבעיות הלוגיסטיות שצוינו לעיל, ובמיוחד המחסור בצ'יפים, תעשיית הרכב העולמית "מאבדת" מדי חודש ייצור מתוכנן בהיקף של עשרות עד מאות אלפי כלי רכב, בכל העולם.

זה בא לידי ביטוי בהשבתות קווי ייצור ובתחרות של דילרים במדינות שונות על הקצאות ייצור. בישראל התופעה מורגשת כבר החל מהרבעון השני של השנה ונראה, שהיא תימשך. למעשה כבר היום יש בשוק דגמים, שמי שנכנס להזמין אותם מקבל מועדי אספקה לעוד חודשיים עד ארבעה חודשים ויותר.

נדגיש שוב, שהתופעה בולטת במיוחד בדגמים מסוימים בעוד שהיא פוסחת על דגמים פחות מבוקשים. בתעשייה קיימת מחלוקת מתי המצוקה תסתיים. יש יצרנים שצופים הקלה ברבעון השלישי/רביעי, בעוד אחרים סבורים ששיבושי הייצור יימשכו עמוק לתוך 2022 והלאה. בקיצור אף אחד לא מבטיח שהדגם שזמין כרגע לאספקה באוגוסט, ספטמבר או אוקטובר, יהיה גם זמין בינואר 2022. אפילו היצרנים בעצמם כרגע לא יכולים להבטיח את זה ליבואנים.

● בינואר 2022 תקטן הטבת מס הקנייה על מכוניות היברידיות ועל מכוניות פלאג-אין. מכוניות היברידיות, למשל, יאבדו לחלוטין את הטבת המס וימוסו כמו מכוניות רגילות. אמנם כבר התרגלנו, שלקראת כל סוף שנה היבואנים אוגרים מלאים מאסיביים של מכוניות "ירוקות" כדי להקדים את הקטנת הטבת המס ובכך למעשה "נועלים" את המחירים הקיימים לפחות לרבעון הראשון ולעתים גם לרבעון השני של השנה שלאחר מכן.

אבל השנה לא בטוח שהיצרנים יוכלו לספק את המלאים הענקיים הללו לישראל, מאותן סיבות שצוינו לעיל. גם אז, אם הביקוש לרכב חדש יהיה מטורף כמו השנה, בקצב ממוצע של בסביבות 30 אלף מכוניות לחודש, ששליש מהן "מחושמלות", אפשר לצפות שהמלאים של ההיברידיות במיסוי "הישן" יתכלו די מהר. גם לא ברור האם ואילו גזירות מס נוספות מתכנן האוצר להטיל על שוק הרכב בכללו כדי למלא את קופתו הריקה ומוכת החובות.

למה כן לחכות

● שוק הרכב העולמי ותעשיית הרכב העולמית נמצאים כיום בשינוי פאזה דרמטי, שבמרכזו מעבר מהיר מאד לרכבי הנעה חשמלית על חשבון רכבי בנזין ודיזל. המגמה הזו אמנם רק בתחילתה בישראל אבל אם תחול קפיצה משמעותית נוספת במחירי הדלק - והשנה הם כבר טיפסו ביותר מ-30% - זה עלול להשפיע משמעותית על הביקוש לדגמים חשמליים ולהכחיד את הביקוש למכוניות בנזין חדשות ומשומשות, ולהפיל את מחיריהן כאשר תגיע העת למכור אותן בעוד שנתיים-שלוש.

אמנם אנחנו היינו מהמרים שזה לא יורגש לפני 2024 אבל עדיין לא מזיק לשבת קצת הגדר, לבחון היטב את המגמות ולהציץ מעבר לפינה.

 ● הביקוש הנוכחי לאמצעי תחבורה אישיים בישראל לא פוסח על שוק המשומשות, שאליו מצטרפים כיום הרבה משתמשים "חדשים" שעד כה לא נמנו על חוג בעלי הרכב הפרטי. במקביל עולה הביקוש לרכב שני, שלישי ואפילו רביעי במשפחה. כל זה בצירוף עם מחסור מלאים של רכב חדש, דוחף כיום את מחירי המשומשות כלפי מעלה, לפחות בחלק מהמותגים והדגמים.

כלומר, ייתכן שזה הזמן הנכון למכור ו/או לעשות עסקת טרייד-אין על רכב חדש אם כי ייתכן שהגאות בביקוש למשומשות תהיה ממושכת.

● כלי הרכב משתכללים כיום במהירות לא רק באגף ההנעה "הירוקה" אלא גם טכנולוגית. ההשקה של הרבה מאד דגמי מפתח חדשים ומחודשים התעכבה ב-2020 ובמשך רוב 2021 ולפיכך צופים שרבים ש-2022 תהיה שנת "בום" בכל הנוגע להשקת דגמים חדשים ומתקדמים טכנולוגית. שווה לעשות שיעורי בית ולשקול המתנה לדורות החדשים שבאופק

● שוק הרכב החדש המשני, ובעיקר "היבוא המקביל", מתחיל לצבור כיום כוח ומייבא כל העת עוד ועוד דגמים חדשים, שמתחרים ישירות בהיצע של היבואנים הסדירים. כרגע כולם מושפעים מהמחסור במלאים אבל כאשר האספקה תתייצב לכל אגפי השוק אנחנו עשויים לראות כאן "מלחמת מחירים", שממנה ירוויח הלקוח הפרטי.

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

המלחמה בעזה / צילום: דובר צה''ל

בריטניה: "ההצעה המצרית כוללת שחרור אלפי אסירים פלסטינים ו-40 יום הפוגה"

דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בפתיחת המסחר בוול סטריט; טסלה מזנקת ביותר מ-10%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס