גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות מטרופולינית לתחבורה היא צו השעה

כדי לפתור את בעיית הגודש, במקום שליטה ריכוזית של המדינה בתחום, על הממשלה לוותר ולהעביר את סמכויותיה לרשויות המקומיות

פקק בנתיבי איילון / צילום: יניב מלמוד
פקק בנתיבי איילון / צילום: יניב מלמוד

החיסונים המבורכים שהוציאו אותנו במידה רבה מהסגרים הבלתי נגמרים, אמנם החזירו אותנו לחיים, כפי ששר הבריאות ורה"מ הקודמים דאגו להזכיר לנו השכם וערב, אבל גם החזירו אותנו לעמידה המייגעת בפקקים האינסופיים שרק הולכים ומתגברים. מכת מדינה של ממש, שלא רק מובילה לבזבוז זמן רב על הכביש, אלא גם מייצרת זיהום סביבתי שפוגע לנו בבריאות, מחריפה את משבר האקלים, גובה מחיר בחיי אדם ועוד ועוד השפעות שליליות המוכרות לכולנו.

הפתרון ידוע ומוכר: תחבורה ציבורית נוחה, נגישה, זמינה וזולה. כדי לצאת מהפקק, המדינה חייבת להחליף את המדיניות שלה, מכזו שמקדשת ומעודדת את הרכב הפרטי, לכזו שמשקיעה ומעודדת תחבורה ציבורית. את זה, עושים באמצעות תיעדוף תקציבי של התחבורה הציבורית באופן שיוביל להגדלת התדירות והזמינות של האוטובוסים והרכבות, חשמול האוטובוסים והפעלתם 24/7, הרחבת השירות שניתן והוספה של תחנות, וסלילה של עוד נתיבים לתחבורה ציבורית כדי להבטיח זמני נסיעה קצרים. בקיצור, הפוך מרוב מה שהמדינה עשתה עד כה.

משרד התחבורה שולט בכל

אך מעבר ליצירת התשתית הכל-כך נדרשת, חייבים גם לדבר על אופן הניהול שלה. אחת הבעיות הגדולות כיום בניהול מערך התחבורה הציבורית בישראל, היא העובדה שהסמכויות מצויות כמעט בלעדית בידי משרד התחבורה. הרשויות המקומיות לא יכולות לקבוע בתחומן נתיבי תחבורה ציבורית, מסלולי נסיעה של אוטובוסים, להוסיף תחנות עצירה ועוד ועוד.

המשמעות בפועל היא שהרשויות המקומיות, אלו שחיות את השטח ומכירות את צרכיו וצרכי התושבים באופן המעמיק ביותר, מוגבלות בסוגיה שמקרינה באופן דרמטי על חיי תושביהן. אם נשווה זאת לתחום התכנון והבנייה, נראה ששם לרשויות ניתנו הסמכויות לדון ולהחליט בנוגע לכל פרויקט בנייה באופן עצמאי, בכפוף כמובן לכך שהתוכנית תואמת את תוכנית המתאר העירונית שאושרה במחוז. כאמור אין הגיוני מזה - לא המדינה צריכה לתכנן את עריה ויישוביה לאחר שהוקמו, אלה העיר או היישוב עצמם.

מסיבה זו, כבר מעל שני עשורים מתקיים שיח ער על הצורך בהקמת רשות מטרופולינית בישראל כדי שהאחריות על התכנון והתפעול של תנועה, כמו גם של התחבורה הציבורית, תעבור לידי הרשויות המקומיות עצמן, תחת קורת גג של רשות מטרופולינית שתתכלל את המערך ברמה האזורית. מכיוון שהתחבורה אינה סטטית, אלא חוצת גבולות ורשויות (הרכבת הקלה, קווי האוטובוס הבין עירוניים, ועוד), הניהול חייב להיעשות באופן מטרופוליני, כאשר רשות שכזו תאפשר הביא לידי ביטוי באופן יעיל ומקיף את הידע, הניסיון והקשר הרציף והשוטף של הרשויות המקומיות עם תושביהן, וכמן כן, תקצר בירוקרטיה ורגולציה מכבידה שקיימת כיום.

באם תוקם רשות שכזו, זו לא תהיה הפעם הראשונה שרשויות מקומיות עם גבולות משותפים משתפות פעולה בנושאים מטרופוליניים. מזה שנים רבות מפעילות מספר רשויות בגוש דן את האיגודן אשר אחראי על מכון הטיהור של שפכי גוש דן, או לחילופין איגוד ערים לדן לתברואה, אשר הוקם לטובת הטיפול בפסולת של כל תושבי האזור. בשני המקרים, ניתן לראות שיתוף פעולה מוצלח של הרשויות, הן ברמת השירות לתושבי המטרופולין אשר השתפר, והן ביצירת פתרונות סביבתיים רחבים ופורצי דרך.

חשיבות חברתית כלכלית

חשוב לציין, כי הקמת רשות מטרופולינית לטיפול בתחבורה היא לא רק החלטה ניהולית נכונה, אלא גם החלטה בעלת השפעה וחשיבות חברתית-כלכלית. תחבורה ציבורית טובה יותר תאפשר לכל אדם להגיע ליעדו באופן מהיר, נגיש וזול, ותוביל בהכרח לצמצום השימוש ברכב פרטי, להקלה בפקקים ולהפחתת זיהום האוויר. לא בכדי בדוח טרכנברג ובדוח ספיבק-יונה שיצאו בעקבות המחאה החברתית, כמו גם בדו"ח מבקר המדינה בנושא תחבורה, ניתנו המלצות חד-משמעיות להקים רשות שכזו, אך לצערנו הממשלה הקודמת וקודמותיה, לא ששו לקדמה. הם העדיפו לבנות עוד מחלפים וכבישים.

אם נבחן את דבריה של שרת התחבורה החדשה, מרב מיכאלי, ניתן להיות אופטימיים. בכניסתה לתפקיד חזרה על מחויבותה לנושא, ובד בבד ציינה כי היא רוצה ליישמו באופן מושכל ואחרי למידה של צרכי האזורים השונים, מצבם, והתשתית הארגונית הקיימת בהם.

אין ספק שעליה לקחת בחשבון את הצרכים השונים של כל מטרופולין ולייצר מבנה ארגוני תואם לכל אחד מהאזורים, וכמי שרק נכנסה לתפקיד מגיעים לה 100 ימי חסד לחקור ולבחון את הסוגיות לעומקן. עם זאת, במדינה שאינה ידועה ביציבות ממשלותיה לאורך זמן, ודאי בשנים האחרונות, הייתי ממליצה לשרה לתרגם כבר במסגרת התקציב וחוק ההסדרים הקרוב, את מחויבותה לנושא. בכך, תבטא נאמנה את תפיסת עולמה כפי שהציגה עם כניסתה לתפקיד, תפיסה שמעידה במידה רבה גם על אומץ, בנכונותה לוותר על הריכוזיות לטובת היעילות. כי במדינה כמו שלנו, כשלוקחים בחשבון את האסון התחבורתי שרק הולך ומחריף, ועם המצב הפוליטי המעורער תמידי, פעמים רבות מה שלא מספיקים היום כבר לא מספיקים בכלל.

הכותבת היא סגנית ראש העיר תל אביב יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעיר

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

את עקרונות הניהול הוא למד מהכדורגל בשכונה. היום יש לו אלפי עובדים בעולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה