גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השריר שנמתח: הקורונה הגדילה את החובות, וסטודיו C קרס

מבקשת הפירוק שהגישה רשת חיטוב הגוף לבית המשפט עולה כי חובותיה נאמדים ב-13 מיליון ● הבעלים: "לא צפויה התאוששות"

סרטון הדגמה של סטודיו C / צילום: צילום מסך
סרטון הדגמה של סטודיו C / צילום: צילום מסך

למעלה מ-30 שנות פעילות של רשת סטודיו C הגיעו אל סיומן עם הגשת בקשה לפירוק החברה, כפי שנחשף בגלובס. את הבקשה הגישו באי-כוחה של הרשת לבית המשפט המחוזי בירושלים, בנימוק כי "הרשת נפגעה באופן אנוש וחסר תקדים בשנה וחצי האחרונות מאז פרוץ מגפת הקורונה בינואר 2020".

בבקשה מפורט מצבה העגום של הרשת, שבדצמבר 2019 נרכשה על-ידי דורון כהן וניצן אריה ב-10 מיליון שקל בלבד - אשר זמן קצר לאחר מכן נאלצו לסגור את 30 סניפי הרשת, בהתאם להנחיות.

בעקבות המשבר הרשת סגרה חמישה סניפים לצמיתות. בנוסף, נעשה מהלך של מעבר למודל של זכיינות - רעיון שאולי יכול היה להצליח בתקופה שבה לא מרחפת עננת אי-הוודאות מעל הענף והיכולת שלו לפעול, אך במציאות הקיימת, הוא לא תרם להתאוששותה.

בבקשה מצוין כי מהלכי התייעלות של הבעלים החדשים הצליחו להוביל לאיזון בפעילות הרשת במרץ 2020, אלא שמאז ובמשך כמעט שנה מכוני הכושר היו סגורים, והחובות נצברו. החברה מפרטת שמקור ההכנסה העיקרי שלה, המנויים, נפגע בעקבות נטישה המונית - מ-20,000 מנויים ל-4,500. על-פי הבקשה, החברה החזירה 9.5 מיליון שקל בשל ביטולי מנויים, אולם עדיין קיים חוב נוסף ללקוחות של כ-4.7 מיליון שקל (על-פי חיובי כרטיסי האשראי).

הלקוחות יחכו

ברשתות החברתיות, לרבות בקבוצת הפייסבוק "נפגעות סטודיו C", עולות תלונות כי גם בשבועות האחרונים הרשת שיווקה הצעות למנויים. עו"ד אורן שטרית, המייצג נושים בגביית חובות, סבור כי במקרה של שיווק חבילות כשבועיים לפני הגשת הבקשה עומדת בפני המנויים הזכות להגיש תביעת נזיקין נגד נושאי משרה, בטענה כי לכאורה "הולכו שולל בחוסר תום-לב".

בסטודיו C מגיבים לעניין זה כי בא-כוחם יבקש מבית המשפט להחזיר את הכספים שבחברה ללקוחות, וכי בעשרת הימים האחרונים לא שווק דבר, בשעה ש"לפני כן האמינו שיש היתכנות לחברה".

החברה אומנם יכולה לבקש זאת, אך במצב של פירוק או הקפאת הליכים, סדר הנושים הוא ברור: הנושים המובטחים (דוגמת הבנקים או הלווים) באים לפני הנושים האחרים, כאשר למעשה הצרכנים הם האחרונים ברשימה. לפיכך, אם החברה תפורק, נכסיה יחולקו בין הנושים. הסיכוי של הצרכניות לראות את כספן הוא קלוש.

מספר תביעות בשנה

ממאזן ההוצאות מול ההכנסות שהציגה החברה עולה כי בהוצאות הקבועות נכללים 26 נכסים שהיא שוכרת בהוצאה כוללת של כ-800 אלף שקל, וכן הוצאה על משכורות ל-237 עובדים לצד תשלום לנותנות שירות בהיקף של 860 אלף שקל. יתרת הלוואות שנטלה החברה מבעלי נכסים שמשכירים לה שטחי מסחר עומדת על 260 אלף שקל.

עוד מציינת החברה כי היא נתבעה בשנה האחרונה מספר פעמים (בגין גביית תשלום על מנויים גם כשהסניפים היו סגורים, מר"ח). בחלק מהמקרים ההליך הסתיים בהסדר פשרה - החוב של החברה לצרכנים על-פי הסדרים אלה עומד על 1.025 מיליון שקל. תביעות נוספות עומדות ותלויות בעניין זה נגד החברה.

עוד חבה החברה לספקים (נותני שירות, מחשבים, מפרסמים וכיוצא באלה) כ-735 אלף שקל. בחובות המשמעותיים מפורט חוב לבנק לאומי בהיקף של 3.8 מיליון שקל (בגין הלוואה בערבות מדינה מאוגוסט 2020) וחובות לבעלי נכסים: כ-2.2 מיליון שקל (מתוך זה כ-860 אלף שקל לקרסו וכ-380 אלף שקל לנצבא).

החברה מפרטת כי קיבלה מהמדינה בתקופת הקורונה מענק של 3.2 מיליון שקל, "אולם סכום זה בנסיבות החמורות אליהן נקלעה החברה היווה טיפה בים". לכן בסטודיו מבקשים פירוק, וגורסים כי התאוששות "לא צפויה לקרות, בפרט נוכח התפרצותו של נגיף הקורונה, הפוגע קשות בוודאות העסקית ומקשה באופן מיידי על גיוס לקוחות חדשים - שעשויים להוות מנוע הצמיחה העיקרי של החברה". 

בסטודיו C מבקשים לציין כי "על אף שהחברה הקפיאה את ההתקשרות עם חלק מהמשכירים באופן חד-צדדי במהלך סגרי הקורונה, הדבר לא בא לידי ביטוי בהוצאות - בעיקר עקב חילוטי ערבות. בנוסף, סטודיו C נאלצת להתמודד משפטית עם שוכרים שדורשים תשלום שכירות מלא עבור ימי הסגר בהם לחברה לא היו הכנסות".

שיקום במקום פירוק

עו"ד ד"ר שלמה נס, שותף בכיר במשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', סבור כי מדובר בסנונית ראשונה של חברות מענפים שמתקשים להתאושש, שיפנו לבית המשפט בפניות דומות. את האצבע המאשימה הוא מפנה למדינה, "שנכשלה ולא טיפלה באופן מלא במשבר. חברות שפועלות בענפים שנפגעו קשה בקורונה הצליחו עד עכשיו לצוף מעל למים מתוך מטרה לקבל מענקים ולהתגלגל, אלא שרוב המשק יצא מהמשבר, והמדינה הפסיקה חלק גדול מהתמיכות, מה שיציף את המשבר האמיתי בענפים מסוימים כמו חדרי הכושר".

באותה נשימה סבור ד"ר נס כי את החברות הללו יש לשקם ולא למהר לפרקן. "גם בתנאים האלה אפשר לחשוב על שיקום. אומנם זה תהליך מורכב, אבל מול אלטרנטיבת הפירוק הוא נכון ברמה לאומית וברמה של הנושים והעובדים. יש דרכים שאפשר לפתור הסדרי חוב.

"במקרה של סטודיו C יש ערך עצום למאגר המנויים. משקיע יכול לשמור על המאגר ולהציע ללקוחות לממש את המנוי ששילמו עליו בדרך של המשך עבודה איתן. זה משהו שראינו כבר במקרים אחרים שליווינו.

"נכון שהקורונה זה משבר קשה, אבל צריך להסתכל על המהות לטווח בינוני וארוך. אי-אפשר להגיד שאין זכות קיום לענפים או לחברות שניזוקו הכי הרבה מהקורונה, בדומה לענף התיירות. המדינה מחויבת, יחד עם המערכת הבנקאית, להעניק לענפים הללו סיוע ולהבין שבחלק מהענפים המשבר לא נגמר, גם לאור מגבלות שהיא עצמה הטילה".

גם עו"ד חיות גרינברג, העוסקת בחדלות פירעון ובהבראת חברות, סבורה כי למדינה יש אחריות. "סגירת סטודיו C היא הסיפור הלא מפתיע של המציאות העסקית הקשה בישראל, במסגרתה כולנו חיים על אשראי והלוואות. התנהלות המדינה לטובת העסקים הקטנים הייתה רק למראית-עין ולא תמיד נעשתה התערבות במקומות הנכונים".

עוד כתבות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה