גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר שאיבדה מחצית משוויה ב-3 שנים: בזן תשקיע 400 מיליון דולר בפעילויות ירוקות

בכנס משקיעים הציגה החברה את יעדיה עד שנת 2030 ● מנכ"ל קבוצת בזן: "אני מאמין שהחל משנת 2025 משאיות מונעות במימן יהיו תחרותיות, והחל משנת 2028 הן יהיו זולות יותר ממשאיות דיזל"

משה קפלינסקי, מנכ"ל קבוצת בזן / צילום: שגיא מורן
משה קפלינסקי, מנכ"ל קבוצת בזן / צילום: שגיא מורן

קבוצת בזן (בתי זיקוק לנפט) מתכננת להפוך לספקית מובילה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה ופולימרים מתקדמים. בכנס משקיעים שנערך היום בת"א, הציגה החברה את יעדיה עד שנת 2030, ובראשם הרחבת יכולת ייצור מימן ירוק, פריסה ארצית של תחנות תדלוק מימניות, וכן ייצור של 30% פולימרים ירוקים מסך ייצור הפולימרים שלה.

לשם מימוש התוכנית האסטרטגית, צפויה בזן להשקיע סכום עתק של 1.5 מיליארד דולר בהשקעות הון עד שנת 2030, מתוכו לפחות 400 מיליון דולר במנועי הצמיחה החדשים. היתרה תושקע בהמשך שיפור והתאמת הנכסים הקיימים, הטמעת טכנולוגיות מתקדמות ליצור ולהפחתת טביעת הרגל הפחמנית.

בכנס שנערך בת"א, אמר יו"ר בזן היוצא, עובדיה עלי, כי "קבוצת בזן תמשיך להיות תעשייה חיונית למדינת ישראל בכל ההיבטים: הביטחוניים, הכלכליים והסביבתיים. התוכנית האסטרטגית החדשה תהפוך את מפרץ חיפה למרכז מוביל של פיתוח וקידום דלקים נקיים ובמקביל בזן תמשיך להבטיח את הרציפות תפקודית במשק".

דלק חלופי ופולימרים מתקדמים

משה קפלינסקי, מנכ"ל קבוצת בזן ומחליפו של עלי בתפקיד היו"ר, הדגיש כי "בזן מתכוונת בשנים הקרובות להפוך מחברה המייצרת תזקיקים ופולימרים מנפט, לספקית מובילה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה ושל פולימרים מתקדמים. בזן מציגה היום חזון ברור לעתידה. הקבוצה תהווה גשר חיוני לעתיד משק האנרגיה לתחבורה בישראל ותוביל טרנספורמציה - מוכוונת קיימות וחדשנות - בפעילות הדלקים והפולימרים".

קפלינסקי הוסיף כי "אנחנו מציבים היום תוכנית עם יעדים ברורים. נוביל את שוק המימן הירוק והדלקים החלופיים לתחבורה בישראל ובאגן הים התיכון, נוביל את שוק הפולימרים המתקדמים (ממוחזרים ומתכלים) והביו-פולימרים ונמנף את הפעילות שלנו במערב אירופה, כל זאת, במקביל להמשך הובלת תחום הדלקים על פי צרכי המשק".

מי שיידרש להוציא אל הפועל את התוכנית הוא מחליפו של קפלינסקי, המנכ"ל הנכנס, מלאכי אלפר, שכיהן בעבר כמנכ"ל בית הזיקוק המתחרה באשדוד. בבזן הסבירו היום כי האסטרטגיה החדשה, לייצור כלכלה דלת פחמן, נשענת על שלוש רגליים.

הרגל הראשונה היא מימן ירוק ודלקים חלופיים. לדברי החברה, בכוונתה להוביל את שוק המימן הירוק לתחבורה ותעשייה יחד עם שותפות מקומיות וענקיות גלובאליות. "בזן תוביל את תחום החדשנות והיזמות באקו-סיסטם הדלקים החלופיים בשוק המקומי ותהיה בעלת נוכחות בינלאומית באיזור אגן הים התיכון.

במהלך העשור הקרוב בזן תפעל להתאמת הנכסים הקיימים ולבניית התשתיות לעתיד שוק המימן הירוק, במקביל ליצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות מובילות בענף התחבורה, לרבות יצרני רכב וציי רכב כבד. בזן תעמיק את ההשקעות במנועי הצמיחה העתידיים, שיכללו בחינת השקעות בטכנולוגיות חדשניות בתחום המימן ודלקים חליפיים, לרבות באמצעות חברת H2PRO הישראלית המפתחת טכנולוגיה לייצור מימן ירוק ובה בזן משקיעה ושותפה והעמקת השקעות במנועי צמיחה עתידיים", נמסר בהודעת החברה.

עוד ציינה החברה כי במסגרת יעדים ארוכי הטווח היא תרחיב את יכולות ייצור המימן הירוק ותפרוס תחנות תדלוק מימן בפריסה ארצית.

"תשתיות חליפיות לפני סגירת בתי הזיקוק"

הרגל השנייה של התוכנית עוסקת בתחום הפולימרים המתקדמים, אותם מייצרת החברה במפעליה. לדברי בזן, "היעד האסטרטגי המרכזי בתחום זה הוא להוביל את תחומי מחזור הפלסטיק, ביו-פולימרים ופולימרים מתכלים בישראל ולהעמיק את הפעילות הזו גם במערב אירופה, באמצעות חברת הבת דוקור בהולנד. במהלך העשור הקרוב בזן צפויה להשקיע בטכנולוגיות חדשניות בתחומי המחזור הכימי, הביו-פולימרים והפולימרים המתכלים. בין היתר, באמצעות שיתופי פעולה בתחום (כולל עם חברות UBQ ו-Melodea).

"במקביל בזן תמשיך להוביל את ליבת פעילות הפולימרים בישראל ולספק חומרי גלם לכ-300 מפעלים המקומיים. בזן קובעת היום יעד של 15% פולימרים ירוקים עד שנת 2025 ו-30% פולימרים ירוקים עד שנת 2030".

הרגל השלישית של התוכנית עוסקת בתחום הדלקים והתשתיות. לדברי החברה, תחום הדלקים יהיה דומיננטי עם צפי לגידול בביקוש, בפרט לסולר, בעשור הקרוב וגם הבא אחריו. בתחום זה, היעדים האסטרטגים שקבעה בזן הינם המשך הבטחת סל מוצרים מגוון בהתאם לתנאי השוק המשתנים, הטמעה של טכנולוגיות מתקדמות ביצור להפחתת טביעת הרגל הפחמנית תוך ניצול תשתיות לוגיסטיות ויכולות סחר מתקדמות להבטחת הרציפות של המוצרים בשוק המקומי.

עוד ציין המנכ"ל קפלינסקי כי "העולם משתנה. זה לא יקרה מחר בבוקר, זה תהליך, ואני מעריך שגם ישראל תעבור את אותו תהליך. אנחנו בבזן לא מחכים להחלטות ואנחנו מתכוונים להיות שם ולהיות שם בצורה מאסיבית.

"אם אנחנו מנתחים את מסקנות ועדת המנ"כלים (של משרדי הממשלה, ע"כ), אנחנו רואים התעוררות והתפתחות. כשאנחנו מתעמקים במסקנות, אנחנו רואים שיש הבנה. הם מדברים על החשיבות האסטרטגית ועל החשיבות התפקודית של משק האנרגיה, ולכן לפני סגירת בית הזיקוק צריך ליצור תשתיות חליפיות.

"המדינה צריכה להיערך וזה ייקח זמן. הם מדברים על עשור, אני חושב שזה ייקח יותר. ועדת המנכלים מבינה שהדרך לפתרון הבעיה היא הדרך המקובלת בעולם והיא להתאים עם התעשייה את הדרך. הוועדה מבינה שאנחנו לא הבעיה אלא הפתרון. אנחנו יודעים לעשות שינויים ולייצר ערך".

בנוגע לתחום התחבורה, הדגיש קפלינסקי כי "אנחנו מאמינים שעתיד התחבורה טמון במימן. המכוניות יהיו חשמליות אבל כלי תחבורה כבדים (משאיות, אוטובוסים, ועוד) ישתמשו בתאי דלק, כלומר במימן, ואנחנו מתכוונים להיות שם. אני מאמין שהחל משנת 2025 משאיות מונעות במימן יהיו תחרותיות והחל משנת 2028 הן יהיו זולות יותר ממשאיות דיזל.

"אנחנו יצרני המימן הגדולים בארץ כבר היום ותחת המימן הראשונית בארץ תיפתח כבר ברבען הראשון של 2022, בשיתוף עם סונול. זכינו למענק מדינה לשינוע ודחיסה של מימן, ואני מאמין שנעמוד ביעדי המדינה.

"מוקדם גם להספיד את שוק הדלקים הפוסיליים. עוד לא הגענו לשיא מכירת הפוסיליים בעולם. השיא יהיה בין 2035 ל-2040. אלו התחזיות והמשמעות של הדבר הזה היא שאנחנו חייבים להמשיך להשקיע במה שאנחנו עושים היום, וזה גם נותן לנו זמן להיערך. נעשה את הדברים תוך מחויבות עמוקה לעקרונות ה-ESG (אחריות חברתית סביבתית)".

סמנכ"לית הכספים, אנה ברנשטיין, הדגישה כי "תזרים המזומנים הפנוי שלנו יוכל לממן את תוכנית ההשקעות הללו, מבלי להגדיל את המינוף. גם חלוקת דיבידנדים לבעלי המניות חשובה לנו, ונדע לשלב בינה לבין תוכנית ההשקעות".

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

עם נשיא שמקורב גם לנתניהו וגם לארדואן: האם הפתרון לאיראן יגיע דווקא מהמדינה המפתיעה הזו

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?