חנות של אדידס / צילום: יח"צ
בשנה שבה רובנו היינו בבית, הג'ינס, השמלות והחליפות התמקמו בארון, ובגדים נוחים יותר, בדגש על בגדי ספורט, הם אלה שעברו תדיר בסל הכביסה. טרנד הספורט, שהתחזק ממילא בשנים האחרונות, קיבל בוסט בקורונה. זו הייתה הפעילות הלגיטימית היחידה בתקופת הסגרים מחוץ לבית. ולצד האופנה, הדבר הטיס מעלה גם את רכישת ציוד הספורט.
המותג אדידס ניצב בראש הרשימה של המותגים שעליהם הצרכנים סומכים, ושאותם הם מעריכים. בשנים האחרונות, המותג הגרמני עבר מהפך תדמיתי עם זליגה משמעותית לעולמות האופנה, גם דרך המותג אוריג'ינלס המזוהה עם לוגו התלתן ובאמצעות פרזנטורים שסייעו לה לשבור שיאי מכירות, למשל הראפר קניה ווסט.
אדידס נכנסה לישראל ב-2003, בשיתוף עם חברה מקומית ש-85% ממנה נמצאת בבעלות אדידס העולמית ו-15% בבעלות גדעון מוליוב. החברה מעסיקה בארץ 600 עובדים ב-67 חנויות, חלקן בזכיינות.
נייקי, ש"ניצחה" את אדידס במספר הנבחרות ששיחקו ביורו 2020 (38% מהן לבשו מדים של נייקי לעומת 33% של אדידס), דורגה שנייה כמותג שהישראלים מעריכים וסומכים עליו. את מותג הספורט הגדול בעולם אוהבים לא רק בישראל, ולראיה הערך הכספי של נייקי זינק לאורך השנים ושווי השוק של החברה עומד היום על יותר מ-250 מיליארד דולר.
בישראל משווקים מוצרי נייקי תחת המטרייה של קבוצת פוקס וזה המותג שקיבל את הדירוג הגבוה מבין מותגיה של קבוצת האופנה הגדולה בישראל.
זארה הספרדית, חביבת הישראליות, התמקמה שלישית בדירוג. האתר שלה בארץ הושק רק במאי 2019 על ידי קבוצת גוטקס, זכיינית זארה בישראל - אומנם באיחור אבל בדיוק בזמן מבחינת הקורונה. הרשת עמדה השנה במרכז מתקפה ברשת בגלל התבטאות פרו-ישראלית של המעצבת הראשית שלה, ונסה פרילמן, אחרי מבצע "שומר החומות". כצפוי, היא ספגה מתקפה חסרת רחמים שהובילה להתנצלות מטעמה של ענקית האופנה, שמשתייכת לקבוצת אינדיטקס.
המקום הרביעי ממחיש, שהגודל לא תמיד קובע והצרכנים הישראלים מעריכים וסומכים על מותג שהוא ישראלי בכל נימיו: טבע נאות. המותג שהחל את דרכו ב-1942 בקיבוץ נאות מרדכי, ניצב בפני סכנת סגירה ב-1998 אולם עבר מהפך שכלל את העברת השליטה לקרן ההשקעות שמרוק ב-2006. נראה כי הסלוגן המוצלח "את הכי יפה כשנוח לך" (וכן, גם אתה), התאים השנה במיוחד לציבור הישראלי.
את החמישייה הראשונה סוגרת קסטרו. את הרבעון הראשון של 2021 הצליחה החברה, שיישמה תוכניות התייעלות אגרסיביות, לצלוח עם רווח של 15 מיליון שקל לעומת הפסד של 87 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד (שהיה חריג לרעה) וחיזקה בחסות הקורונה את מכירות האונליין שלה, שצמחו ב-550%.
מתחת לקסטרו דורגה בקטגוריה - ומחוץ למאה המותגים המובילים בישראל - פוקס. עוצמתה המסחרית והפיננסית של הרשת היא רבה: ברבעון הראשון של 2021 היא עברה לרווח של 35 מיליון שקל, לעומת הפסד של 30 מיליון שקל בשנה שעברה, אתר טרמינל X שבבעלותה בדרך להנפקה, יחד עם שותף חדש ונוצץ, אנדרס הולך פובלסן, הבעלים של אתר אסוס הבריטי.
אז מה בעצם קרה השנה למותג פוקס, המשתייך יחד עם מותגים בינלאומיים נוספים למטריית האופנה שמנהל הראל ויזל? המותג קם על טהרת פריטי ה"בייסיק", פריטי אופנה בסיסיים, לרוב בגוון חלק ובמחיר נגיש. את הרעיון, אימצו שורה של רשתות בהן קסטרו, הודיס ו-S.wear. בכך איבדה פוקס את הייחוד שלה כרשת שעוברים אצלה, עם תלושי החג, לפני תחילת כל עונה. ייתכן שסיבה נוספת היא העובדה שהצרכנים לא שכחו לפוקס כי אחרי הקמפיין המתוקשר של ויזל לקבלת סיוע מהממשלה לעוסקים בענף בעקבות משבר הקורונה, החברה, כאמור, סגרה את הרבעון הראשון של 2021 עם צמיחה בהכנסות וברווחים.
פוקס עשויה להיות אחת הנהנות העיקריות אם יבוטל הפטור ממע"מ של עד 75 דולר מאתרים בינלאומיים. עד אז, פוקס הנפיקה השנה בהצלחה את ריטיילורס (פעילות נייקי ופוט לוקר) בשווי 1.8 מיליארד שקל.