גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפקקים רק הולכים ומתארכים - וזו המרוויחה הגדולה

השנה החולפת התאפיינה בהיעדר מוביליות בתחילתה ובעומסים כבדים בכבישים עם סיום הסגרים ● גופים כמו הרכבת ואל על חוו אתגרים לא פשוטים, ואפליקציות התחבורה הפכו לפופולריות מתמיד ● כך כבשה ווייז את צמרת הקטגורייה ● מדד המותגים

פקקי תנועה / צילום: איל יצהר
פקקי תנועה / צילום: איל יצהר

היציאה מהקורונה, יחד עם השמים הסגורים באופן חלקי, הפכה את פקקי התנועה לתופעה עולמית בלתי נסבלת. והיכן שיש פקקים, אפליקציית Waze (ווייז), שנולדה מתוך פקק בתל אביב, זוכה באור מן ההפקר. האפליקציה של גוגל נהנתה משנה טובה כשהיא עדיין שומרת על מקומה הראשון כאפליקציית הניווט והמפות הבולטת ברוב מכשירי אנדרואיד בארה"ב ובמדינות המערב, בכללן ישראל, ובמקום גבוה במכשירי אפל.

מדד המותגים - קטגוריית תחבורה

השנה ספגה האפליקציה הפופולרית מכה תדמיתית עם פרישתו של המנכ"ל הישראלי נועם ברדין מניהולה. ברדין הטיח ברוכשת גוגל ביקורת על טיפוח תרבות ארגונית מפנקת, שאינה מעודדת חדשנות ועבודה קשה, תרבות שבה עובדים שמים מעל לכל ימי חופשה ותפריט מגוון במסעדת החברה, ולא ניתן לפטרם. כפי שחברות ישראליות מגלות בימים אלה, הנפקה בזמן בועה עדיפה מאות מונים על פני מכירה לתאגיד אמריקאי. ברדין ביקש למכור את החברה ב־2013 כדי להיפטר מהאווירה הרעילה בדירקטוריון החברה. לו היה מחכה עד היום, ייתכן והוויכוחים היו נעלמים, הכסף היה נספר במדרגות, ו-ווייז הייתה נותרת חברה עצמאית השולטת בגורלה.

מינוי המנכ"לית הזרה הגדיל את הספקולציות התמידיות על העדפתה של גוגל את האפליקציה "שלה", גוגל מאפס, ועל אפשרות של מהלך לסגירתה של ווייז. הפיטורים שבוצעו בזמן הקורונה לא עזרו, אבל הציבור הישראלי עדיין מצביע בסלולרי ווייז.

אל על: משבר ההחזרים

2020 הייתה נקודת מפנה משמעותית עבור אל על; לא רק שהחברה, בדומה לכל חברות התעופה ברחבי העולם, נקלעה למשבר החמור בתולדותיה בעקבות המגפה ועוצר הטיסות, היא גם החליפה בעלי שליטה, לראשונה מאז שהפכה פרטית ב-2005. במסגרת הנפקה שביצעה החברה, כחלק ממתווה הסיוע שעליו סיכמה עם האוצר, אלי רוזנברג בן ה־27, בנו של איש העסקים מארצות הברית קני רוזנברג, הפך לבעל השליטה בחברה במקומה של חברת כנפיים, שבשליטת תמי מוזס בורוביץ'.

החלפת הבעלות לוותה ברעשי רקע בקשר לסוגיית אזרחותו של האב (נדרשת אזרחות ישראלית משום שלמדינה יש מניית זהב בחברה). חברת כנפיים העלתה טענה שהבן הוא מעין איש קש בעסקה, אך בסיכומו של עניין, רוזנברג האב עלה לישראל והפך לבעל שליטה גם הוא לאחר שהשקיע יותר מ-200 מיליון דולר בחברה. גם השדרה הניהולית הוחלפה וכיום בראש אל על עומד אביגל שורק, ש"יובא" לישראל אחרי כהונה ממושכת בדלק US.

בשנה החולפת, אל על הרגיזה מאוד את הצרכנים בסוגיית ההחזרים על טיסות שבוטלו. החוב שנצבר לנוסעים חצה את רף המיליארד שקלים, ורק לאחרונה דיווחה כי השלימה את החזר החובות. אבל למרות הזעם והעליהום ברשתות החברתיות על ההחזרים ובעיקר על העדר המענה - הישראלים ממשיכים לדרג את אל על כמותג שהם מעריכים וסומכים עליו. הרוח החדשה בחברה והמשימה לעלות על מסלול ההתאוששות כוללים גם הבנה שיש להגיב מהר לשוק המשתנה ולתחרות, עם השקת קווים ליעדים חדשים (מרוקו, דובאי, פוקט) ועם הבטחה לשים את הנוסע במרכז.

מוביט: בדרך למונית האוטונומית

מוביט, שנרכשה רק לפני קצת יותר משנה על ידי אינטל במיליארד דולר, עברה השנה לראשונה גם את רף מיליארד המשתמשים. לאחר שהתבלטה בתחום תזמון אמצעי התחבורה ותכנון נתיב, היא חדרה השנה לשוק אפליקציות התשלום לתחבורה ציבורית, עם אפשרויות תשלום באפליקציה שלה תוך שיתוף פעולה עם פנגו. מתחרותיה בשוק זה הן הופ־און העצמאית, התחנה של משרד התחבורה ואניפיי של ישראכרט. מאז ההשקה בשנה האחרונה, מוביט צברה יותר מ-250 אלף חשבונות בישראל ו-65% מכלל השוק.

שיתוף הפעולה שלה עם חטיבת מובילאיי של אינטל מיקם אותה בליבת פרויקט המוניות האוטונומיות, הרובו-טקסי, שצפוי להתחיל בפעילות עד תחילת 2022. בחברה מבטיחים כי כבר בשנה הבאה יוכלו משתמשי מוביט לתכנן ולהזמין נסיעה ברכב האוטונומי ולשלם עליה דרך האפליקציה, אחת ההבטחות המרכזיות של אמנון שעשוע והרוכשת מובילאיי. רכישת הענק של החברה עם פרוץ מגפת הקורונה הגנה עליה מפני הירידה הדרמטית בשימוש בתחבורה הציבורית בעולם, ובחברה התמקדו בתכונות שסייעו למשתמשים להתנהל באופן בטוח בתחבורה הציבורית ובהידוק השורות מול לקוחותיה הארגוניים - מפעילות התחבורה הציבורית, רשויות מוניציפליות וארגונים.

אגד: בדרך לרכבת הקלה

מותג שממשיך לשמור על עוצמתו למרות אינספור שינויים ב-ד.נ.א שלו היא חברת אגד. מפעילת התחבורה הציבורית הוותיקה שהוקמה ב-1933, היא כבר מזמן לא המונופול שהכרנו בעבר, כשחלקה בשוק הולך ומצטמצם לאור החלטות ממשלה מהעבר שהביאו למכירה של אשכולות קווים שהפעילה בעבר החברה.

השנה תאבד החברה "מאחז" משמעותי כשקווים רבים שהפעילה לאורך שנים בבירה, יועברו לידי חברת סופרבוס של משפחת בליליוס. בנוסף ברשות התחרות ובמשרד התחבורה בוחנים כיום את הצעתה של חברת אלקטרה, שבשליטת משפחת זלקינד, לרכוש את אגד תעבורה - חברת בת של אגד (בשותפות עם משפחת לבנת) שמחזיקה במספר של אשכולות קווים בארץ ובפעילות נוספת. זאת בתמורה לכ-200 מיליון שקל. העסקה נבחנת היות שאלקטרה רכשה לא מזמן נתח נוסף מפעילות התחבורה הציבורית בישראל כשקנתה את חברת האוטובוסים אפיקים.

אם בעבר החברה התקשתה להתמודד עם השינויים שנכפו עליה, נראה כי בשנים האחרונות אגד מסתגלת לשינויים. כך, למשל, היא הצטרפה לקונסורציום חברות שכולל את CRCC-CRRC הסיניות לצד שיכון ובינוי להתמודדות על מכרז להפעלת אחד מקווי הרכבת הקלה בתל אביב. גם המיתוג של החברה עם הסלוגן "טוב שההגה בידיים של אגד", והשירות שנתפס לעיתים כטוב יותר ממתחרותיה, מסייעים למותג להישאר רלוונטי ואהוד (גילוי נאות: אביו של הכתב הוא גמלאי של אגד - ג"ל).

רכבת ישראל: הציבור עדיין חושש

במשך שלושה חודשים ב-2020 עמדו במקומם הקטרים והקרונות של רכבת ישראל בשל משבר הקורונה. כשמצב התחלואה אפשר לחזור ולהשתמש ברכבת, זה נעשה בהדרגה - תחילה בעזרת שוברים שהנוסעים יכלו להוציא באמצעות אתר האינטרנט של הרכבת, ולאחר מכן תוך הטלת מגבלות על מספר הנוסעים האפשרי בכל קרון.

המצב כמובן הביא לירידה חדה במספר הנוסעים בשנה שעברה. עם זאת, גם כיום, כשהוסרו כל מגבלות התנועה, מספר הנוסעים ברכבת לא חזר לתקופה של טרום הקורונה. בתחילת 2020 מספר הנוסעים הממוצע ביום עמד על כ-260 אלף איש, וכיום הוא 160-170 אלף בממוצע. לטענת מקורות ברכבת, מבדיקות שלהם, הסיבה לכך קשורה ישירות לקורונה - חוסר ביטחון שעדיין קיים אצל רבים משהייה במקומות ציבוריים סגורים.

מנגד, קשה שלא להזכיר גורם שכן קשור ישירות לרכבת ויוצר חוסר אמון של נוסעים בעבודת החברה - העבודות היזומות המרובות שהיא מבצעת במקטעים מסוימים, כחלק מעבודות תשתית ובהם פרויקט חשמול הרכבת, שעלותו 12 מיליארד שקל. ייתכן שזו הסיבה להידרדרות רכבת ישראל מהמקום השני בקטגוריית התחבורה של מדד המותגים למקום החמישי.

עם זאת, נראה כי אחרי אפקט הקורונה ואחרי שעבודות התשתית המשמעותיות ייגמרו (ואולי עוד קודם לכך) הרכבת תיהנה מעלייה עקבית במספר הנוסעים, מכמה סיבות: הראשונה היא שיפור השירות - הן ברמת התחנות, והן ברמת הדיוק בזמנים. סיבה שנייה היא העובדה שלרכבת אין באמת תחליף. לאדם שמתגורר בכרמיאל או ביבנה ויוצא לעבוד בתל אביב, אין ברירה. עם התפתחות תשתיות תחבורה משלימות (רכבות קלות ועוד) ושמירה על סטנדרט שירות גבוה ייתכן מאוד שהמותג ששמו רכבת ישראל עוד יוסיף ויתחזק.

עוד כתבות

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בוול סטריט; ברודקום קופצת בכ-2%

הנאסד"ק יורד בכ-0.2% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

תקיפות צה''ל ברצועת עזה / אילוסטרציה: ap, Leo Correa

חיל האוויר תקף במרכז הרצועה מחבל שתכנן פיגוע מיידי נגד כוחות צה"ל

צה"ל מאשר: הותקף מחבל במרכז הרצועה שתכנן לבצע פיגוע טרור נגד כוחות צה"ל בטווח הזמן המיידי ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● הדרישה של חמאס לאנשי מיליציות: תסגירו את עצמכם ותקבלו חנינה ● דיווחים בעזה: חמאס והצלב האדום נערכים לחידוש החיפושים אחר החלל החטוף רס"ל רן גואילי ● עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

נתוני רשות המסים חושפים: זו ההכנסה של העשירון העליון

ע"פ מחקר חדש של רשות המסים, הכנסה ממוצעת של משק בית בעשירון העליון עומדת על 94 אלף שקל בחודש - נתון שגבוה ב-42% מנתוני הלמ"ס ● הפער, בעיקרו, נובע מהטיות בסקרי הלמ"ס ומחוסר התחשבות בהכנסות מהון ● וגם: למה דווקא המאיון העליון משלם פחות מס מאלו שמתחתיו?

ולדימיר טנב, מנכ''ל רובינהוד / צילום: ap, Mark Lennihan

"הוא הקים מעין כת": הכירו את הגורו העולה של ההשקעות המסוכנות בוול סטריט

ולאד טנב, שמוביל את פלטפורמת המסחר המקוון אותה ייסד עם שותף לפני 13 שנה, בגיל 25, מקפיד להפוך את מצגות החברה לשואו ואת לקוחותיה לחוד החנית של המסחר האקזוטי ● עם מועדון מעריצים הולך ומתרחב, טנב הבין את הפוטנציאל בסוחרים פעילים ואגרסיביים, בדרך להכניס את האקסטרים להשקעות המיינסטרים

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא / צילום: יחצ - רפי דלויה -

"רעננה אינה תפאורה לפריימריז בליכוד": פוצץ אירוע חתימת הסכם הגג בעיר

טקס החתימה הופסק לאחר שראש עיריית רעננה חיים ברוידא סירב שיו"ר הליכוד וסגנה בעיר ישתתפו, ואילו שר הבינוי והשיכון חיים כץ התעקש על נוכחותם ● לפי ההסכם, המדינה צפויה להשקיע 1.75 מיליארד שקל להקמת שכונה חדשה

זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

למרות הירידה במניה: מנכ"ל אקרו מכר מניות בכ-26.5 מיליון שקל

זיו יעקובי, מנכ"ל חברת הבנייה, הצטרף לגל המימושים בבורסה ומכר בימים האחרונים חלק מהמניות שברשותו - בשתי עסקאות מחוץ לבורסה ● המכירה מגיעה אחרי שבשנה החולפת ירדה מניית אקרו בכ-14% בניגוד למגמה בשוק

רו''ח חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

השינוי בתקנון לשכת רואי החשבון שמעורר סערה בקרב החברים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מבקש לבטל את ההגבלה הקיימת על מספר הקדנציות בהן מכהן נשיא לשכת רואי החשבון ● נכון להיום, על פי תקנון הלשכה, כהונת נשיא לשכת רואי החשבון מוגבלת לשתי קדנציות בלבד ● המתנגדים למהלך: "מה שנשיא לא עשה בשתי קדנציות הוא כבר לא יעשה. השלטון משחית"

רכישת הענק של נטפליקס (בעיגול: טד סרנדוס, מנכ''ל נטפליקס) / צילום: Reuters, USA TODAY Network

רכישת הענק של נטפליקס: החשש בשוק, המתחרה הגדולה ואיך זה יעבוד

נטפליקס הודיעה על כוונתה לרכוש את אולפני וורנר ברדרס תמורת 72 מיליארד דולר ● בדרך היא תיקח על עצמה חוב של כמעט 11 מיליארד דולר, תצטרך לשכנע את הרגולטור, ולהחליט כיצד יעבוד השירות המשולב

אוניית LNG של צים / צילום: Craig Cooper

הקשר הקטארי וההצעה של גליקמן: ועד עובדי צים מבקש ממירי רגב שתשתמש במניית הזהב

הוועד צפוי לפגוש השבוע את שרת התחבורה מירי רגב ולדרוש שהמדינה תפעיל את "מניית הזהב" שלה בחברת הספנות ● זאת בניסיון למנוע מכירה אפשרית של צים לחברת הפג לויד מגרמניה, שבין בעלי המניות הגדולים שלה גופים בשליטת קטאר וערב הסעודית

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

דמי ניהול בקרנות נאמנות יעלו. איך אפשר להיערך? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לידיעת משקיעי קרנות הנאמנות: יכול להיות שדמי הניהול שלכם יעלו בקרוב. מה אפשר לעשות?

גורמים בשוק קרנות הנאמנות מעריכים כי בקרוב צפויה עלייה רוחבית בדמי הניהול ● אחרי שנה של תשואות פנומנליות, למנהלי הקרנות קל למכור התייקרות ● המשקיעים בפלונטר: אם יעבירו את הכסף, ישלמו 25% מס על הרווח, אבל אם יישארו מה ימנע העלאה נוספת בשנה הבאה?

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק היום בחדות מול הדולר. אלו הסיבות

השקל נסחר קרוב לשפל של 3.5 שנים ומתחילת החודש הוא המטבע החזק ביותר בעולם ● הורדת הריבית הצפויה בארה"ב מול היציבות היחסית פה מגדילה את פער הריביות לטובת ישראל ● גורם נוסף הוא נתון הגירעון הממשלתי, שהפתיע לטובה ומהווה אינדיקציה לאיתנות המשק ● האם התחזקות נוספת תביא את בנק ישראל להתערבות בשוק המטבע?

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל