גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפקקים רק הולכים ומתארכים - וזו המרוויחה הגדולה

השנה החולפת התאפיינה בהיעדר מוביליות בתחילתה ובעומסים כבדים בכבישים עם סיום הסגרים ● גופים כמו הרכבת ואל על חוו אתגרים לא פשוטים, ואפליקציות התחבורה הפכו לפופולריות מתמיד ● כך כבשה ווייז את צמרת הקטגורייה ● מדד המותגים

פקקי תנועה / צילום: איל יצהר
פקקי תנועה / צילום: איל יצהר

היציאה מהקורונה, יחד עם השמים הסגורים באופן חלקי, הפכה את פקקי התנועה לתופעה עולמית בלתי נסבלת. והיכן שיש פקקים, אפליקציית Waze (ווייז), שנולדה מתוך פקק בתל אביב, זוכה באור מן ההפקר. האפליקציה של גוגל נהנתה משנה טובה כשהיא עדיין שומרת על מקומה הראשון כאפליקציית הניווט והמפות הבולטת ברוב מכשירי אנדרואיד בארה"ב ובמדינות המערב, בכללן ישראל, ובמקום גבוה במכשירי אפל.

מדד המותגים - קטגוריית תחבורה

השנה ספגה האפליקציה הפופולרית מכה תדמיתית עם פרישתו של המנכ"ל הישראלי נועם ברדין מניהולה. ברדין הטיח ברוכשת גוגל ביקורת על טיפוח תרבות ארגונית מפנקת, שאינה מעודדת חדשנות ועבודה קשה, תרבות שבה עובדים שמים מעל לכל ימי חופשה ותפריט מגוון במסעדת החברה, ולא ניתן לפטרם. כפי שחברות ישראליות מגלות בימים אלה, הנפקה בזמן בועה עדיפה מאות מונים על פני מכירה לתאגיד אמריקאי. ברדין ביקש למכור את החברה ב־2013 כדי להיפטר מהאווירה הרעילה בדירקטוריון החברה. לו היה מחכה עד היום, ייתכן והוויכוחים היו נעלמים, הכסף היה נספר במדרגות, ו-ווייז הייתה נותרת חברה עצמאית השולטת בגורלה.

מינוי המנכ"לית הזרה הגדיל את הספקולציות התמידיות על העדפתה של גוגל את האפליקציה "שלה", גוגל מאפס, ועל אפשרות של מהלך לסגירתה של ווייז. הפיטורים שבוצעו בזמן הקורונה לא עזרו, אבל הציבור הישראלי עדיין מצביע בסלולרי ווייז.

אל על: משבר ההחזרים

2020 הייתה נקודת מפנה משמעותית עבור אל על; לא רק שהחברה, בדומה לכל חברות התעופה ברחבי העולם, נקלעה למשבר החמור בתולדותיה בעקבות המגפה ועוצר הטיסות, היא גם החליפה בעלי שליטה, לראשונה מאז שהפכה פרטית ב-2005. במסגרת הנפקה שביצעה החברה, כחלק ממתווה הסיוע שעליו סיכמה עם האוצר, אלי רוזנברג בן ה־27, בנו של איש העסקים מארצות הברית קני רוזנברג, הפך לבעל השליטה בחברה במקומה של חברת כנפיים, שבשליטת תמי מוזס בורוביץ'.

החלפת הבעלות לוותה ברעשי רקע בקשר לסוגיית אזרחותו של האב (נדרשת אזרחות ישראלית משום שלמדינה יש מניית זהב בחברה). חברת כנפיים העלתה טענה שהבן הוא מעין איש קש בעסקה, אך בסיכומו של עניין, רוזנברג האב עלה לישראל והפך לבעל שליטה גם הוא לאחר שהשקיע יותר מ-200 מיליון דולר בחברה. גם השדרה הניהולית הוחלפה וכיום בראש אל על עומד אביגל שורק, ש"יובא" לישראל אחרי כהונה ממושכת בדלק US.

בשנה החולפת, אל על הרגיזה מאוד את הצרכנים בסוגיית ההחזרים על טיסות שבוטלו. החוב שנצבר לנוסעים חצה את רף המיליארד שקלים, ורק לאחרונה דיווחה כי השלימה את החזר החובות. אבל למרות הזעם והעליהום ברשתות החברתיות על ההחזרים ובעיקר על העדר המענה - הישראלים ממשיכים לדרג את אל על כמותג שהם מעריכים וסומכים עליו. הרוח החדשה בחברה והמשימה לעלות על מסלול ההתאוששות כוללים גם הבנה שיש להגיב מהר לשוק המשתנה ולתחרות, עם השקת קווים ליעדים חדשים (מרוקו, דובאי, פוקט) ועם הבטחה לשים את הנוסע במרכז.

מוביט: בדרך למונית האוטונומית

מוביט, שנרכשה רק לפני קצת יותר משנה על ידי אינטל במיליארד דולר, עברה השנה לראשונה גם את רף מיליארד המשתמשים. לאחר שהתבלטה בתחום תזמון אמצעי התחבורה ותכנון נתיב, היא חדרה השנה לשוק אפליקציות התשלום לתחבורה ציבורית, עם אפשרויות תשלום באפליקציה שלה תוך שיתוף פעולה עם פנגו. מתחרותיה בשוק זה הן הופ־און העצמאית, התחנה של משרד התחבורה ואניפיי של ישראכרט. מאז ההשקה בשנה האחרונה, מוביט צברה יותר מ-250 אלף חשבונות בישראל ו-65% מכלל השוק.

שיתוף הפעולה שלה עם חטיבת מובילאיי של אינטל מיקם אותה בליבת פרויקט המוניות האוטונומיות, הרובו-טקסי, שצפוי להתחיל בפעילות עד תחילת 2022. בחברה מבטיחים כי כבר בשנה הבאה יוכלו משתמשי מוביט לתכנן ולהזמין נסיעה ברכב האוטונומי ולשלם עליה דרך האפליקציה, אחת ההבטחות המרכזיות של אמנון שעשוע והרוכשת מובילאיי. רכישת הענק של החברה עם פרוץ מגפת הקורונה הגנה עליה מפני הירידה הדרמטית בשימוש בתחבורה הציבורית בעולם, ובחברה התמקדו בתכונות שסייעו למשתמשים להתנהל באופן בטוח בתחבורה הציבורית ובהידוק השורות מול לקוחותיה הארגוניים - מפעילות התחבורה הציבורית, רשויות מוניציפליות וארגונים.

אגד: בדרך לרכבת הקלה

מותג שממשיך לשמור על עוצמתו למרות אינספור שינויים ב-ד.נ.א שלו היא חברת אגד. מפעילת התחבורה הציבורית הוותיקה שהוקמה ב-1933, היא כבר מזמן לא המונופול שהכרנו בעבר, כשחלקה בשוק הולך ומצטמצם לאור החלטות ממשלה מהעבר שהביאו למכירה של אשכולות קווים שהפעילה בעבר החברה.

השנה תאבד החברה "מאחז" משמעותי כשקווים רבים שהפעילה לאורך שנים בבירה, יועברו לידי חברת סופרבוס של משפחת בליליוס. בנוסף ברשות התחרות ובמשרד התחבורה בוחנים כיום את הצעתה של חברת אלקטרה, שבשליטת משפחת זלקינד, לרכוש את אגד תעבורה - חברת בת של אגד (בשותפות עם משפחת לבנת) שמחזיקה במספר של אשכולות קווים בארץ ובפעילות נוספת. זאת בתמורה לכ-200 מיליון שקל. העסקה נבחנת היות שאלקטרה רכשה לא מזמן נתח נוסף מפעילות התחבורה הציבורית בישראל כשקנתה את חברת האוטובוסים אפיקים.

אם בעבר החברה התקשתה להתמודד עם השינויים שנכפו עליה, נראה כי בשנים האחרונות אגד מסתגלת לשינויים. כך, למשל, היא הצטרפה לקונסורציום חברות שכולל את CRCC-CRRC הסיניות לצד שיכון ובינוי להתמודדות על מכרז להפעלת אחד מקווי הרכבת הקלה בתל אביב. גם המיתוג של החברה עם הסלוגן "טוב שההגה בידיים של אגד", והשירות שנתפס לעיתים כטוב יותר ממתחרותיה, מסייעים למותג להישאר רלוונטי ואהוד (גילוי נאות: אביו של הכתב הוא גמלאי של אגד - ג"ל).

רכבת ישראל: הציבור עדיין חושש

במשך שלושה חודשים ב-2020 עמדו במקומם הקטרים והקרונות של רכבת ישראל בשל משבר הקורונה. כשמצב התחלואה אפשר לחזור ולהשתמש ברכבת, זה נעשה בהדרגה - תחילה בעזרת שוברים שהנוסעים יכלו להוציא באמצעות אתר האינטרנט של הרכבת, ולאחר מכן תוך הטלת מגבלות על מספר הנוסעים האפשרי בכל קרון.

המצב כמובן הביא לירידה חדה במספר הנוסעים בשנה שעברה. עם זאת, גם כיום, כשהוסרו כל מגבלות התנועה, מספר הנוסעים ברכבת לא חזר לתקופה של טרום הקורונה. בתחילת 2020 מספר הנוסעים הממוצע ביום עמד על כ-260 אלף איש, וכיום הוא 160-170 אלף בממוצע. לטענת מקורות ברכבת, מבדיקות שלהם, הסיבה לכך קשורה ישירות לקורונה - חוסר ביטחון שעדיין קיים אצל רבים משהייה במקומות ציבוריים סגורים.

מנגד, קשה שלא להזכיר גורם שכן קשור ישירות לרכבת ויוצר חוסר אמון של נוסעים בעבודת החברה - העבודות היזומות המרובות שהיא מבצעת במקטעים מסוימים, כחלק מעבודות תשתית ובהם פרויקט חשמול הרכבת, שעלותו 12 מיליארד שקל. ייתכן שזו הסיבה להידרדרות רכבת ישראל מהמקום השני בקטגוריית התחבורה של מדד המותגים למקום החמישי.

עם זאת, נראה כי אחרי אפקט הקורונה ואחרי שעבודות התשתית המשמעותיות ייגמרו (ואולי עוד קודם לכך) הרכבת תיהנה מעלייה עקבית במספר הנוסעים, מכמה סיבות: הראשונה היא שיפור השירות - הן ברמת התחנות, והן ברמת הדיוק בזמנים. סיבה שנייה היא העובדה שלרכבת אין באמת תחליף. לאדם שמתגורר בכרמיאל או ביבנה ויוצא לעבוד בתל אביב, אין ברירה. עם התפתחות תשתיות תחבורה משלימות (רכבות קלות ועוד) ושמירה על סטנדרט שירות גבוה ייתכן מאוד שהמותג ששמו רכבת ישראל עוד יוסיף ויתחזק.

עוד כתבות

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: עמוס בן גרשום - לע''מ

"שתי מגפות מסכנות את העתיד": ראש הממשלה בנט נאם בעצרת השנתית של האו״ם

ביומה האחרון של העצרת הכללית של האו"ם נאם נפתלי בנט לראשונה מאז נבחר לראשות הממשלה ● נאומו של ראש הממשלה בנט נמשך כ-20 דקות ועסק בין היתר במשבר הקורונה ובגרעין האיראני: ״תוכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת המים, וכך גם הסבלנות שלנו״

סנט ג’ון הארווי. “המודל שלנו הוא להגיע לתפוסה ממוצעת של 88%” / צילום: יח''צ

"אנחנו האחות של איזי ג'ט": הכירו את רשת מלונות הלואו קוסט החדשה שמגיעה לתל אביב

המחסור במקומות לינה בולט בתל אביב בעיקר בסגמנט הזול יותר - ולנישה הזו נכנסת כעת רשת איזיהוטל, המוכרת בעיקר בזכות החברה ה"אחות" איזיג'ט ● בראיון לגלובס מציג האחראי על תחום הזכיינות של הרשת את המודל שמביא רווח למשקיעים גם עם 40% תפוסה ● האם החברה שחוללה מהפכה בענף התעופה תצליח כך גם בתחום המלונות?

דירה להשכרה / איור: ליאב צברי

ההחלטה שלא השתנתה כבר כמעט 30 שנה: האם נכון להעניק פטור ממס על שכר דירה?

העלייה מברית המועצות הובילה את המדינה להעניק פטור ממס לבעלי דירות להשכרה ● אבל מאז עברו 30 שנה, ההצדקה כבר אינה קיימת, והמדינה ממשיכה לאבד הכנסה פוטנציאלית של מיליארדי שקלים בשנה ● מה אומרים המומחים, והאם הלחץ של רשות המסים יצליח יותר בחוק ההסדרים הבא

יותר ויותר חברות הופכות לחדי קרן ומציפות את עמק הסיליקון הישראלי במזומנים / צילום: Associated Press, Wade Payne

הדיון על מתעשרי ההייטק הישראלי הגיע ל"וול סטריט ג׳ורנל"

אולף שולץ העניק בעבר ראיון בלעדי לגלובס. זה מה שהוא חושב על ישראל ● מה קצב דעיכת רמת הנוגדנים בחיסון לקורונה בגוף והאם היא נעצרת בשלב מסוים ● איך איבדו רוכשי מכוניות פרטיות את כוח המיקוח? ● רשת מלונות הלואו קוסט החדשה שמגיעה לת"א ועוד ארבעה סיפורים מהחג

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות הטק רשמו ירידות

נעילה מעורבת באירופה בצל הבחירות בגרמניה ● מדד ניקיי ירד ב-0.03%, מדד שנחאי נסגר בירידות של 0.84% ומדד שנזן בירידה של 0.1% ● במהלך הסופ"ש שוק הקריפטו התייצב מעט, הביטקוין יורד כעת ב-1.26%, שער המטבע עומד על 43,056 דולר

חיסון נגד קורונה בבית חולים שערי צדק ירושלים / צילום: רפי קוץ

השאלות לגבי דעיכת השפעות החיסונים הגיעו ל־FDA, ויש סיבה לאופטימיות

בעוד שהאמריקאים שואלים לגבי דעיכת החיסון השני, אנחנו – כבר תוהים לגבי השלישי ● מה קצב דעיכת רמת הנוגדנים בגוף, האם היא נעצרת בשלב מסוים ואיך זה שרמות תאי הזיכרון דווקא ממשיכות לטפס חודשים רבים לאחר החיסון? ● חיסון רביעי? לא בטוח שנזדקק לו

שכונת קרויצברג בברלין / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

תושבי ברלין הצביעו בעד הלאמת חברות הנדל"ן הגדולות בעיר

ההצעה קוראת לסנאט הנבחר של ברלין "לפעול בכל האמצעים" כדי להלאים כל חברת נדל"ן שמחזיקה בפורטפוליו של יותר מ-3,000 דירות בעיר  ● למרות האישור במשאל העם, סיכויי היוזמה לצאת לפועל אינם נחשבים לגבוהים

קו הרקיע של תל אביב. מחירי הנדל''ן בעיר עולים ודוחקים ממנה אוכלוסיות / צילום: Shutterstock, EAZN

הצלחת תעשיית הטכנולוגיה מציפה את עמק הסיליקון של ישראל במזומנים, וחושפת פערים

ישראלים שהפכו למיליונרים בשוק טכנולוגיה לוהט משנים את פני תל אביב והכלכלה שלה

מנכ''ח טבע קאר שולץ / צילום: יח''צ

טבע תשלם ללואיזיאנה 15 מיליון דולר כחלק מהסכם פשרה בפרשת האופיודים

התשלום יספוק על פני 18 שנה ובנוסף טבע תעביר למדינה תרופות בשווי של כ-3 מיליון דולר ● ההסכם כפוף לאישור סופי של לואיזיאנה

המלצות אפליקציות / עיצוב: גלובס

לשחק אותה מבינים ביין ולעצב כמו גרפיקאי: האפליקציות שישדרגו את חייכם

ניהול משימות, אלטרנטיבה לוואטסאפ וגם אניני טעם שיעזרו לכם לבחור יין לחגים ● המלצות על אפליקציות שיהפכו את החיים שלכם לקצת יותר קלים

יונת ים בודדה על קרחון באזור האוקיינוס הארקטי

ציפורים, דגים ואפילו עצים: המינים שמשתנים עם שינוי האקלים

תנאים חמים יותר גרמו לחיות וצמחים להתאים לעצמם מנהגים חדשים ולפתח תכונות חדשות: תמנונים מתכווצים, לטאות מפתחות רגליים חזקות יותר, ועצים מהגרים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis

תקציב התשתיות המהפכני של ביידן מנסה לשפץ את ארה"ב המזדקנת

התקציב הראשון של ממשל ביידן מנסה להתמודד עם הזדקנות התשתיות האמריקאיות בעזרת חוק התשתיות, שצפוי לקבל מימון על ידי מיסוי האלפיון העליון ● על הפרק: פיילוט מעבורות חשמליות באלסקה, שיפוץ של גשרים ומנהרות ישנות ושימור שמורות טבע

פודקאסט / צילום: Shutterstock

הכירו את היוסיין בולט של הפודקאסטים העסקיים

לג'ון לי דומאס נמאס לשמוע אנשי עסקים מדברים למשך שעתיים על נושאים שמדי פעם לא רלוונטים ליזמים צעירים, אז הוא עשה פודקאסט משלו: מקיף, קצר, ולעניין ● ביקורת פודקאסטים

חיסונים של פייזר לקורונה / צילום: Shutterstock, Jeppe Gustafsson

פייזר הגישה ל-FDA את מלוא המידע על הניסוי בחיסון ילדים בני 5 עד 11

החברה צפויה להגיש בקשה לאישור החיסון בשבועות הקרובים, ועל פי הערכות ה-FDA צפוי לאשר אותו בעוד כשלושה חודשים

שלט רשות המיסים / צילום: איל יצהר

נקיטת הליכים פליליים נגד בעלי חברות ארנק היא צעד קיצוני ומוגזם

ברשות המסים החליטו להפעיל את התותחים הכבדים במאבק נגד בעלי חברות הארנק ● אלא שכשהרשות נוקטת הליכים פליליים נגד מי שהפרו לכאורה הוראות חדשות שעדיין לא הוטמעו כראוי – חרף יכולתה לנקוט אמצעים פוגעניים הרבה פחות אך אפקטיביים בערך באותה מידה – מדובר בהפעלת כוח מופרזת

Instagram Kids / צילום: Shutterstock

אחרי הביקורות הקשות נגדה: אינסטגרם משהה את פיתוח גרסת "Instagram Kids"

ברקע התחקיר של WSJ כי אינסטגרם מזיקה לבני נוער, ראש אינסטגרם כתב בבלוג החברה: "מאמינים כי עדיף להורים לתת לילדיהם אפשרות גישה לגרסת אינסטגרם המיועדת להם מאשר להסתמך על היכולת של אפליקציה לאמת את גיל הילדים" ● פיתוח Instagram Kids חטף ביקורות הגורסת כי פייסבוק לא באמת יכולה להגן על הילדים

הנסיך הארי ומייגן מרקל / צילום: Associated Press, Seth Wenig

הנסיך הארי ומייגן פועלים להפוך לחלק מהאצולה – של הוליווד

התעלומה הגדולה: הנסיך הארי ומייגן עשו עשרות מיליוני דולרים בהסכמים עם חברות תקשורת כמו נטפליקס וספוטיפיי. אבל האם למישהו אכפת מהם כשהם לא מגלים סודות של המשפחה המלכותית?

''ככל שהצוות יגדל ותוכנית העבודה תהיה מורכבת יותר, יידרש לוח זמנים מפורט יותר''

איך לספק גמישות ואוטונומיה בלי לאבד את השליטה?

סגנון עבודה שונה של מנהלים ועובדים עלול להוביל להתנגשויות ● איך יוצרים נוהלי עבודה שכל הצדדים יחיו איתם בשלום ● ניהול וקריירה

אלי לנקרי, ראש עיריית אילת / צילום: שיר גולני

"מגיע לנו לקבל כסף מהקרקעות בשדה דב": ראש העיר החדש של אילת עולה להתקפה

ראש עיריית אילת החדש, אלי לנקרי, נכנס לתפקיד כשהעיר מתאוששת מנזקי הקורונה, ובטוח שמה שהעיר צריכה הוא מקורות תעסוקה שאינם קשורים לתיירות ● בזכות הטבות המס הוא מקווה למשוך לאילת צעירים שיעבדו מרחוק בהייטק, ומבטיח שהעיר תהיה הראשונה בעולם להיות עצמאית אנרגטית

נמל אשדוד. צפי למכירות של 290 אלף כלי רכב חדשים השנה / צילום: תמר מצפי

התרגלתם להגיע לסוכנות ולהתמקח על מחיר הרכב החדש? המציאות השתנתה. זה מה שבכל זאת אפשר לעשות

בתוך רבעונים ספורים הפך שוק הרכב ישראלי משוק של קונים, שמחוזרים על ידי המוכרים, לשוק של מוכרים עם זמני המתנה הולכים ומתארכים והנחות מזעריות ● איך זה קרה, על מי זה משפיע ומה עושים ● גלובס עושה סדר