חדשות 12 / צילום: צילום מסך
אי אפשר להפריז בעוצמת הדרמות שעברו השנה חברות החדשות, כאשר אל הטלטלה שעובר שוק התוכן בשנים האחרונות, בשל ערעור המודלים הכלכליים המסורתיים - הצטרף גם הצורך לסקר עוד שתי מערכות בחירות (לאחר שתיים שסוקרו שנה לפני כן), מגפה עולמית ומבצע צבאי. במדינה כמו ישראל, שבה אין רגע נטול דרמות, חברת חדשות היא נכס שבמידה רבה בונה את תדמיתו של בית התוכן כולו, ומהווה גורם מכריע גם בביצועיו הכלכליים.
בשנה השנייה שהיא בבעלותה הבלעדית של קשת, חדשות 12 הופכת למעשה לערוץ 2 של פעם, ומחזיקה לבדה את הנתח שפעם החזיקו רשת וקשת יחד מול ערוץ עשר. חברת חדשות 13 תופסת את המקום של ערוץ עשר, אבל בניגוד לערוץ הוותיק ששידר כשלפניו ואחריו לא היו "מקפצות" בדמות תוכניות מושקעות, לחדשות 13 דווקא יש מקפצות כאלה. אבל התוצאות של 13 דלות יחסית, מה שמחזק מאוד את המתחרים החזקים בחדשות 12 מצד אחד, ואת המתחרים החלשים יותר מבחינת רייטינג - חדשות התאגיד.
המיקום של חדשות 12 בראש הקטגוריה מתבקש, ולו רק בגלל חוק המספרים הגדולים: נתוני הרייטינג מלמדים, שערב ערב יותר צופים בוחרים באופן אקטיבי לצפות במהדורה, ונותנים אמון לפחות בחלק מהמהדורה, וכשזה מגיע לחדשות, אמון הוא חלק מהותי במוצר. המיקום הגבוה יחסית של חדשות התאגיד, שנתוני הרייטינג הנמוכים שלו מלמדים על עניין מועט יחסית בציבור, טעון הסבר.
השפעה של חדשות אפשר למדוד גם בפרמטרים נוספים, כמו הצלחה לקבוע סדר יום. בעבר, רשמו חדשות עשר רייטינג נמוך ביחס למתחרים בערוץ 2, אולם הצליחו לייצר סיפורים שקבעו סדר יום. חדשות התאגיד לא נמצאות במקום הזה. אם כך, כיצד בכל זאת ניתן להסביר את המיקום הגבוה בדירוג? בשתי דרכים: האחת, שחטיבת החדשות נהנית מהאפיל ומהזיהוי עם החלק הלא חדשותי של התחנה; השנייה, שאמנם לא רבים צופים, אך מי שצופה מאמין לתוכן.
המלחמה המעניינת בשוק נערכת כרגע דווקא באתרי התוכן. בקשת ניצלו את הפרידה מרשת, בכל מה שנוגע לחברת החדשות והשיקו לפני כמעט שנתיים את אתר N12, שהפך לגורם דומיננטי גם בהצלחת המהדורה המשודרת וגם כגוף העומד בפני עצמו. שנתיים אחרי, N12 הוא גורם שאי אפשר להתעלם ממנו, מותג מוכר בבתים רבים ולא פחות חשוב - זרז שמאיץ את קפיצת המדרגה של המתחרים באתר ynet.
האסטרטגיות של שני האתרים שונה מאוד: N12 נשענים על הכתבים המוכרים, ו־ynet על השורשים הדיגיטליים, שהפכו את האתר לכמעט ברירת מחדל של חלק ניכר מהגולשים. אבל בשורה התחתונה התחרות היטיבה עם שניהם. אתר וואלה, שלא התברג במדד, התמודד השנה עם שינוי בעלים והיערכות מחודשת שכללה, בין היתר, את חיזוק המערכת בעיתונאים ועורכים וחיבור עם זרועות אחרות בקבוצת אלי עזור, הבעלים החדש. מעניין יהיה לראות אם וואלה יצליח למחוק את כתם ההשפעה והבחישה של לשכת נתניהו ולהיכלל בשנה הבאה בדירוג, לאחר שתהליך ההיערכות מחדש יסתיים.