גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל טיקטוק ישראל התבקש לבחור מותג אחד מעורר השראה. הוא בחר באקונומיקה

אסף שגיא, מנכ"ל טיקטוק ישראל, על העבודה המדהימה שעשה מותג הניקיון כלורוקס ב־2020 ● מדד המותגים

מעטים הרגעים בחיי מוצר ניקיון כמו אקונומיקה ביתית שבהם מתאפשרת לו צמיחה משמעותית. הקורונה העניקה הזדמנות כזו לתאגיד כלורוקס האמריקאי שבשנת 2020 זכה לעלייה של 34% במכירות ושל 84% ברווחי קטגוריית הניקיון ותחזוקת הבית שלו. יתרה מכך, כלורוקס הגיעה לעמדת הובלה מותגית בעזרת השקעה משמעותית בקשר עם צרכנים, ובשל חיזוק ערכי המותג.

קטגוריית הניקיון הביתי מתאפיינת בצמיחה איטית ובריבוי שחקנים. מכיוון שמדובר במוצרי צריכה פונקציונליים, המעורבות הרגשית נמוכה, והמחיר מהווה פרמטר משמעותי בהחלטת הקנייה של הצרכנים. בנוסף, קמעונאים רבים יצרו מותגים פרטיים התופסים נתחי שוק גדלים על חשבון מותגי הפרימיום. עם פרוץ הקורונה נוצרו התנאים לשינוי בקטגוריה. צרכנים נאלצו לבלות זמן רב בבתיהם, ניקיון ותחזוקת הבית הפכו לעיסוקים מרכזיים, והדאגה מפני הנגיף הביאה לצמיחה במודעות לרמת ההיגיינה במקומות פרטיים וציבוריים כאחד.

כלורוקס, חברה אמריקאית שנוסדה ב-1913 והייתה המשווקת המסחרית הראשונה של האקונומיקה הנוזלית, ידועה ביכולתה לשגשג בתקופות משבר. בתקופת השפל הגדול, שבה חברות רבות נסגרו עברה כלורקס מתפוצה אזורית לתפוצה לאומית למוצריה. במהלך מלחמות העולם היא התנגדה למכור לצרכנים מוצרים מדוללי כלורין על אף מחסור לאומי בחומרי גלם. כך קרה גם בתקופת הקורונה שבה השכילה החברה לנקוט כמה מהלכים אסטרטגיים שחיזקו את מעמדה.

בשנים האחרונות קיבלה החברה החלטה אסטרטגית להעביר את מרכז הכובד התקשורתי שלה לדיגיטל, כדי לחזק את מעורבות הצרכנים ולבנות קשר רגשי עמוק יותר עם דורות חדשים של צרכנים המבלים פחות זמן מול מסכי הטלוויזיה. ב-2019 היא הגדילה משמעותית את נתח תקציבי הדיגיטל שלה ל-55% מכלל תקציב השיווק, מ-24% במקור. עם פרוץ הקורונה, הגדילה החברה את תקציב השיווק שלה ב-30% נוספים, תוך הגברת המיקוד בפרסום מבוסס תוכן בפלטפורמות הווידיאו השונות.

בין הפרויקטים הדיגיטליים שבוצעו, בלטו כמה מהלכים פורצי דרך למותג מסוג זה. ראשית, מינתה החברה ״מועצת משפיענים״ בת מאות חברים, שהיוותה קבוצת מיקוד פרסומית, כדי לוודא שהתוכן שהיא יוצרת ״אנושי, אותנטי ופחות מובן מאליו״. שנית, החברה עודדה צרכנים בתקופת הסגרים לפעילות גופנית ולשיתוף חוויות, דרך אתגרים כדוגמת

״One wipe challenge״ ו־CloroxWorkout#. דוגמה נוספת היא פיתוח הפרסונה CLRX שהשיקה שיר בשם "So clean" אשר שוחרר לפלטפורמות הסטרימינג וזכה למאות אלפי השמעות. הזמרת האנונימית אף קיבלה פניות לחתימת חוזי הקלטות, והמהלך זכה להתייחסות חיובית בעיתונות וברשתות החברתיות.

במרחב הפיזי, כלורוקס שהבינה את הלך הרוח בתקופת המגפה, השכילה למצב את עצמה כחותם איכות לניקיון ולחיטוי בעזרת שיתופי פעולה עם מותגים התלויים בנכונות צרכנים לשהות במקומות ציבוריים. חברת ההיסעים אובר רכשה מוצרי ניקיון ביותר מ-50 מיליון דולר, והכריזה כי "Uber is now @Clorox clean". מסקר של נוסעי אובר עלה, כי 40% הרגישו בטוחים יותר בנסיעה עקב השימוש במוצרי כלורוקס. חברת התעופה יוניטייד איירליינס יצרה סימן שירות רשמי בשם United CleanPlus המושתת על מוצרי וטכניקות ניקיון של כלורוקס. שותפויות דומות נחתמו עם מקומות תרבות ובילוי, כגון רשת בתי הקולנוע AMC, וליגות ה-NBA וה-NHL.

מעבר להצלחה העסקית, הקשר הרגשי שיצרה כלורוקס סייע לה להיכנס לראשונה בתולדותיה לרשימת ה-Brand Loyalty Leaders המדרגת מדי שנה את 100 המותגים המובילים בנאמנות צרכנית. בנוסף, Adweek הכריז על כלורוקס כמותג השנה, כהכרה לעבודה המשמעותית שעשתה שבתקופה בה חברות רבות בחרו דווקא לצמצם את פעילותן השיווקית.

עוד כתבות

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

"פרויקט סאנרייז": היוזמה האמריקאית לשיקום עזה נחשפת

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארצות הברית מקדמת יוזמה לשיקום רצועת עזה ופיתוח תשתיות תחבורה, אנרגיה וטכנולוגיה מתקדמות בהשקעה מוערכת של יותר מ-112 מיליארד דולר לאורך עשור ● צבא ארה"ב פתח בגל תקיפות נרחב הלילה נגד יעדי ארגון דאעש ברחבי סוריה ● בכיר אמריקאי מסר שארה"ב עדכנה את ישראל מראש על התקיפות ● עדכונים שוטפים 

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

הפגנת בעלי העסקים הקטנים / צילום: פרטי

"הקרחון מתקרב, וסמוטריץ' לא רואה אותו": מחאת הקמעונאים על העלאת הפטור ממע"מ

בעלי העסקים שיצאו להפגין מבקשים לבטל את הרפורמה של שר האוצר בטענה כי זו תפגע דרמטית בעסקים שלהם ● הרפורמה, שצפויה להיכנס לתוקף בשבוע הבא, תעלה את תקרת הפטור ממע"מ על יבוא משלוחים מחו"ל עד לגובה של 150 דולר

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בת"א ננעלה בעליות, מניות האנרגיה זינקו

ת"א 35 עלה בכ-0.7% לשיא ה-59 שלו השנה ● השקל תנודתי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ● מניות התקשורת יורדות ומעיבות על השוק, מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ברבע אחוז כצפוי

טארטלט לימון שומשום / צילום: יעל יצחקי

אפייה משובחת וביסטרו חכם: "זיגו" מכניס דם חדש לזכרון יעקב

מי שהתגעגע ליד של גיא רוזמרין ישמח לבקר בבית האוכל שמציע בבוקר מאפים, בצהריים אוכל מקומי חם וערב אחד בשבוע – מתפרע

תבשילים בלחם בית / צילום: דוד ששון

העסק שהתחיל על תלת־אופן לפני 40 שנה הוא היום ממלכה קולינרית נדירה

סמבוסק חומוס ממולא בסביח, בוריקה בתוך לחם, קבב עיראקי בלאפה וסופגניות שהן אגדה ● שבע תחנות אוכל באור יהודה, שגרמו לנו להכתיר אותה כמלכה קולינרית בלתי מעורערת

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

מרקו רוביו, מזכיר המדינה של ארה''ב / צילום: ap, Mark Schiefelbein

רוביו: "מקווים שהשיחות בין לבנון לישראל יביאו להתקדמות וימנעו עימות"

היום התקיים בנאקורה שבגבול בין ישראל ללבנון הסבב השני של שיחות בין המדינות תחת חסות ארה"ב ● בניגוד לדוח הקודם באוגוסט, הדוח הנוכחי של IPC קובע כי לא זוהה רעב באף אזור ברצועה ● מבצע "מאחורי הגב": המעורבות האיראנית – והמידע שסיפק הפעיל בחקירה אחרי שהובא לישראל לפני שנה ● צילם את נמל חיפה ובתי הזיקוק: שב"כ עצר אזרח בחשד לריגול עבור איראן ● עדכונים שוטפים

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"