גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוועד האולימפי כופף את העולם, בטוקיו רק רוצים שזה ייגמר כבר

העלויות חורגות דרך קבע מהמתוכנן והמארחות מסתכנות בחובות, וכבר לא צריכות את הוועד האולימפי כדי לבנות עיר או לשפץ תחנות רכבת ● הספורטאים ממילא נפגשים באופן סדיר, והצעירים לא מתעניינים ● המשחקים האולימפיים הם שריד מעידן אחר, וכל זה עוד לפני שהזכרנו את הקורונה

מיצג של הטבעות האולימפיות, בטוקיו / צילום: Reuters, KIM KYUNG-HOON
מיצג של הטבעות האולימפיות, בטוקיו / צילום: Reuters, KIM KYUNG-HOON

ב-1896 כשהחלום האולימפי נולד מחדש עם משחקי אתונה אפשר היה להבין את ההיגיון. זה היה כמעט צורך. העולם המודרני היה אז אחר, האולימפיאדה באמת הייתה אירוע רב-משמעות, האירוע הגלובלי היחיד, שמאחד את העולם, שעוצר בכוחו מדון בין מדינות ומחבר בין מנהיגים. הפופולריות רכבה על ההיסטוריה של יוון העתיקה אבל גם על ואקום - פיפ"א הצליחה לייצר את טורניר גביע העולם הפופולרי שלה רק ארבעה עשורים מאוחר יותר.

כשמסתכלים היום על משחקי טוקיו שנפתחים רשמית ביום שישי וההתעקשות להביא 11,500 ספורטאים כדי לשחק מול יציעים ריקים, חלקם בענפים שנפגוש שוב רק בעוד ארבע שנים, אפשר לתהות האם בכלל הצורך הזה עוד קיים. ואם כן, עבור מי (חוץ מהוועד האולימפי הבינלאומי כמובן).

קרן אור מארץ השמש העולה: אנחנו זקוקים לאולימפיאדה הזו | דעה
היעדר באזז ונתוני רייטינג השפיעו על מחירי הפרסום

ההימור של המארחת

טוקיו זכתה באירוח המשחקים ב-2013. המנגנון של בחירת המארחת זמן רב לפני נועד להבטיח מספיק זמן לעיר על מנת להתכונן, לבנות מתקנים, לשדרג תשתיות, להתארגן על ספונסרים, למכור כרטיסים, להכין את העיר לבום תיירותי ולקוות שהזמן יאפשר למצוא מספיק מקורות הכנסה שיכסו את העלות המטורפת. המנגנון הזה נועד כדי לענות על הציפיות של הוועד האולימפי לייצר משחקים לא פחות מגרנדיוזיים.

לאורך השנים התברר כי ההיערכות המוקדמת מדי היא לא בהכרח יתרון. טוקיו היא עיר מסודרת עם תשתיות, ולא צריכה למשל את זמן ההתארגנות שהיו צריכות ריו דה ז'ניירו, אתונה או בייג'ינג. בכל מקרה, חלק מהערים המארחות מרחו את הזמן, הכסף הגדול שכרוך בבניית תשתיות מצא דרכו לשחיתויות, לדריסת זכויות אדם (בעיקר של פועלים) כדי לעמוד בדד-ליין, ותמיד תמיד העלויות בסופו של יום התבררו כרחוקות מאוד מההערכות הראשוניות. החשבון הוגש כמובן לתושבים - בין שרצו או לא רצו משחקים אולימפיים אצלם בבית.

גם במקום שנחשב מסודר כמו טוקיו התברר שאין קשר בין 2013 ל-2020. כשבירת יפן יצאה לדרך היא עשתה זאת עם תקציב רשמי מוכרז של 7.5 מיליארד דולר שהציגה לוועד האולימפי. היום היא עומדת רשמית על קצת מעל 15 מיליארד דולר. לפי דיווחים שונים, ב"לוס אנג'לס טיימס", וב"פייננשל טיימס" - המספרים האמיתיים עומדים על כ-26 מיליארד דולר.

מחקר של אוניברסיטת אוקספורד שבחן את המשחקים האולימפיים מראה שהפערים בין העלות המשוערת לבין התוצאה בפועל מוכפלים ומשולשים. ברנט פליווביארג, שכתב את המחקר אמר בראיון לאי-פי: "המשחקים האולימפיים מציעים את הסיכון הגדול ביותר שעיר יכולה לקחת על עצמה. הטרנד הזה לא יכול להימשך יותר. אף עיר לא תרצה לקחת על עצמה את זה יותר בגלל שזה כל כך יקר, ולסכן את עצמה בחובות שהיא לא תוכל לעמוד בהם".

המחקר מראה כי לפחות בכמה מהאירועים החריגה הייתה דרמטית. למשל, במשחקי מונטריאול ב-1976 החריגה הסתכמה ב-720% בכל הקשור לבניית תשתיות ספורט (לא כולל תשתיות תחבורה, מלונות וכו'). במשחקי ריו 2016 החריגה הסתכמה ב-352%. הממוצע של חריגה מהתקציב המוצהר של משחקי הקיץ מאז 1976 עומדת על 213%. משחקי החורף על 142% "בלבד".

 

הוועד האולימפי עצמו לא נוטל על עצמו סיכון משמעותי: לפי הדוחות הכספיים של הארגון, בשלושת המשחקים האולימפיים האחרונים - בייג'ינג, לונדון, ריו - התרומה שלו בכסף לעיר המארחת עמדה בממוצע על 1.3 מיליארד דולר.

משחקים בצל המגפה

ללא קשר לעלויות, את הבעיה של מרכיב הזמן רואים היום בטוקיו. מי ידע איך ייראה העולם בעוד שבע שנים. נגיף הקורונה דחה את המשחקים בשנה, וכאשר התקרבו לתאריך החדש, 23 ביולי 2021, התברר כי מצב התחלואה גרוע עוד יותר. מאחר שהרבה כסף נמצא על הכף, ההחלטה להוציא לדרך את המשחקים נעשית כעת בניגוד לרצון התושבים, ובניגוד גמור לכל היגיון - לפי סקר שנערך בימים האחרונים במספר מדינות בעולם, רק 22% מתושבי יפן חושבים כי יש לקיים את המשחקים. בוועד האולימפי? שם ממשיכים לשדר את אותו דיסקט: "המשחקים הבטוחים אי פעם", "משחקים של שלום", "חגיגה".

האמירות האלו מנותקות מהמציאות. 87 גורמים הקשורים למשחקים (ספורטאים, מאמנים, אנשי מדיה וכו') נדבקו נכון ליום חמישי, יומיים לפני תחילת המשחקים. חלק מהספורטאים לא יוכלו להתחרות בגלל שיחמיצו את הלו"ז שנקבע להם בגלל בידודים. והמשחקים עוד לא התחילו, וחלק מהמשתתפים עוד לא נחתו בעיר.

גם מי ששילם כסף גדול מוכן להבהיר מה הוא חושב על החגיגה של טוקיו. טויוטה, אחת מ-14 ספונסריות-העל של המשחקים, הודיעה כי לא תפרסם בטלוויזיה במהלך המשחקים. אליה הצטרפה גם יצרנית הצמיגים ברידג'סטון.

שלום ואחווה, וגם כסף

המטרה המוצהרת של המשחקים ושל הרוח האולימפית היא שלום, אחדות ואחווה בין העמים. אבל בואו נשים את הדברים על השולחן - המטרה היא לייצר כסף עבור הוועד האולימפי ולשמור על כוחו. לאורך השנים שמר לעצמו הוועד על מעמד כמעט מיתי בקרב מדינות. במובן מסוים הוא מחזיק בכוח רב יותר - ברצונו הוא מוציא "כרטיס צהוב", סוג של איום, לעיר המארחת. בכספו הוא מבטיח יצירת תשתיות לערים וקיצורי דרך כלכליים שלא יוכלו להגיע אליהם ללא המשחקים.

את הכוח הוא צבר בעיקר בזכות היותו זה שבוחר ומעניק את "אירוע הספורט הגדול בעולם" לעיר אחת מדי ארבע שנים. הוא גוף עשיר מאוד, כמעט בכל רגע נתון עם רזרבות של כמיליארד דולר בחשבון, ועם עתיד מובטח שנים קדימה - הסכמי הטלוויזיה שלו עם רשת NBC למשל, מקור ההכנסה המשמעותי ביותר שלו, חתומים עד שנת 2032 בהסכם כולל של 7.6 מיליארד דולר. ההסכם עם קוקה קולה שנחתם ל-12 שנים וירוץ עד 2032 מבטיח לוועד האולימפי 3 מיליארד דולר, והוא הסכם החסות הארוך בהיסטוריה של הספורט - החל במשחקי אמסטרדם ב-1928.

אבל במקביל לרצון של הוועד האולימפי לשמר את המשחקים כך הלך ופחתה התעניינות של ערים באירוח המשחקים. בשני העשורים האחרונים נאלצו ראשי ערים למשוך את המועמדות שלהם לארח אחרי שהתושבים המקומיים התנו קבלת החלטה כה משמעותית מבחינה כלכלית ב"משאל תושבים" והצביעו נגד.

הדמוקרטיה המוזרה הזו שבה נתקל הוועד האולימפי מצד הערים הובילה את המשחקים למדינות "נוחות" יותר ופחות דמוקרטיות.

האם יש צורך בזה היום? לא בטוח. העולם הוא גלובלי מזמן - ספורטאים נפגשים במהלך השנה דרך קבע בתחרויות, באליפויות עולם, בליגות, באליפויות יבשתיות, בתחרויות גרנד פרי. למפגש של "העולם כולו" במקום אחד לצורך יצירת שלום ואחווה כמו ב-1896 אין עוד משמעות, מלבד הצורך הכלכלי. וגם הצורך הזה כבר לא באמת קיים - ערים מכירות באחריות שלהן לספק לתושבים תשתיות טובות ומתקדמות גם ללא אירוח משחקים אולימפיים. לא צריך את הוועד האולימפי כדי לבנות עיר או לשפץ תחנות רכבת.

מנותקים מהצעירים

בטוקיו יתחרו ב-33 ענפי ספורט שונים. רחוק מאוד מהגרסה האולימפית הראשונה בעידן המודרני שיצאה לדרך עם תחרויות בתשעה ענפים. למעגל המשחקים בטוקיו יצטרפו טיפוס על קיר, גלישת גלים, קראטה וסקייטבורד. במשחקי פריז 2024 יצטרף לתוכנית האולימפית ברייקדאנס.

במשחקי החורף ב-1998 עשה הוועד האולימפי את הצעד הראשון המשמעותי בכיוון כאשר הכניס לתוכנית המשחקים את הסנואובורד, כדי לקרב את המשחקים לקהלים צעירים יותר. במשחקי 2024 שוקלים בוועד האולימפי לשלב eSports, "גיימרים", מתוך רצון להגדיל את הנוכחות של נוער בין צופי הטלוויזיה.

השינויים הללו נועדו לצורך פנייה לדור הצעיר - קשה לעניין צופים צעירים בתחרויות אתלטיקה או שחייה, ודאי בענפים כמו קליעה או חתירה בקיאק. וגם הניתוק מספורטאים בענפים האולימפיים במשך כמעט ארבע שנים מקשה על הזדהות עם הדמויות ועל יצירת דור חדש של צופים. לא צריך מבחן מסובך מדי כדי להבין את הסיטואציה של הניתוק הזה, גם עבור כל אחד שצופה במשחקים, מספיק שתנסו למנות שלושה-ארבעה ספורטאים שאמורים להתמודד בגמר ריצת ה-100 מטר - אולי האירוע הפופולרי והמרגש ביותר במשחקים.

משחק בייסבול בטוקיו, אצטדיונים ריקים / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

הנתונים מראים כי המשחקים "מזדקנים": בארה"ב - השוק הגדול והחשוב ביותר מבחינת המשחקים האולימפיים בעקבות החוזה שנחתם עם NBC (7.75 מיליארד דולר ל-10 שנים, עד 2032) - הגיל החציוני שצפה במשחקי ריו דה ז'ניירו ב-2016 עמד על 52.4 שנים, לפי "אד אייג'". במשחקי סידני 2000 עמד הגיל החציוני של הצופים האמריקאים במשחקים על 45.5.

אם המגמה הזו תימשך, המשחקים האולימפיים בעוד קצת יותר מעשור יהיו אירוע שברובו נועד לאנשים בגיל הפנסיה.

בריסביין תארח ב־2032

הוודאות סביב המשך קיומם של משחקים בעידן המודרני אינו קיימת מבחינת הוועד האולימפי. את המשמעות של שימור ההיסטוריה ככל הניתן הלאה אפשר לראות גם מההצהרה שיצאה השבוע: עוד לא התחלנו את משחקי טוקיו, אבל ערב פתיחת התחרויות הכריז הוועד האולימפי על הענקת זכות האירוח של משחקי 2032 לבריסביין שבאוסטרליה. מי יודע איפה יהיה העולם ומה יתרחש בעוד 11 שנים - אבל עצם הענקת האירוח מכניסה לתוקף את החוזה בין הוועד האולימפי לבין עיר המארחת. חוזה, שכמו שראינו כעת בטוקיו, בלתי אפשרי לצאת ממנו.

לפי השיטה החדשה של בחירת העיר המארחת, בריסביין הייתה המועמדת היחידה לאירוח וקיבלה את הזכות לנהל מול הוועד האולימפי מו"מ במשך כמה חודשים כדי להציג את התוכניות שלה לאירוח. וכמו במקרי עבר הוצגו נתונים פנטסטיים שממחישים את הכדאיות של כניסה לעסק הזה - לפי ההערכות שהוצגו, עלות המשחקים תעמוד על 5 מיליארד דולר בלבד והאפקט הכלכלי לעיר ולאזור יעמוד על כ-17 מיליארד דולר. כדאי לזכור את המספר הזה, ולבחון אותו בעוד עשור.

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי