קרן אור מארץ השמש העולה: אנחנו זקוקים לאולימפיאדה הזו

המשחקים האולימפיים צריכים להמשיך בעיקר מכיוון שאנחנו זקוקים לדוגמה לכך שהחיים יכולים להיות רגילים שוב • פרץ האמון העולמי שיכול לנבוע מאירוע מצליח הוא בלתי ניתן לחישוב • שיהיה חג אולימפיאדה שמח

סמל האולימפיאדה בטוקיו / צילום: Associated Press, Hiro Komae
סמל האולימפיאדה בטוקיו / צילום: Associated Press, Hiro Komae

קנצלר גרמניה לוודויג ארהארד הסביר פעם ש"פשרה היא האמנות לחלק עוגה בצורה כזו שכולם מאמינים שיש להם את החתיכה הגדולה ביותר". בדומה לכך, המשחקים האולימפיים בטוקיו הם פשרה מהסוג שנגזר עלינו להכיר בה במציאות מורכבת, עד כדי כמעט חשוכה.

הוועד האולימפי מכופף את העולם למען אירוע שגם המארחת לא רוצה 

מארגני המשחקים משכנעים כי ניתן יהיה לקיימם בבטחה למרות גל קורונה רביעי גואה. אוהדים ממדינות אחרות לא יורשו להיכנס ליפן, מה שיוריד משמעותית את הסיכון לאזרחים יפנים. הספורטאים ופמלייתם הרשמית יוגבלו למגורים הרשמיים ויתאפשר להם לנסוע רק בין בתי המגורים הללו לבין מקומות האימון או התחרות. יש להניח שהם יהיו כפופים גם למשטרי בדיקה ובידוד קפדניים שכמעט כל תחרויות הספורט יישמו מאז חודשו בקיץ שעבר. הוראות אלה, אולי בתוספת הגבלת מספר האוהדים היפנים המורשים לצפות באירועים, צריכות להספיק בכדי למנוע את הפיכתה של החגיגה הבינלאומית לאירוע מפיץ וריאנטים.

המשחקים בטוקיו הם היקרים אי פעם לא רק בשל ההשקעה ההתחלתית הנאמדת ביותר מ-25 מיליארד דולר אלא גם בשל התוספת שנכפתה בשל דחייתם בשנה. יפן לא יכולה להרשות לעצמה לבטל את המשחקים מכמה טעמים, שהמרכזיים בהם מורכבים מחוזי מסחר ובעיקר תקשורת, לחץ בלתי פוסק מאת הוועד האולימפי הבינלאומי שהוא למעשה המארגן האמיתי, חשש לתדמיתה האזורית לאחר אירוח מוצלח של המשחקים בביג'ינג ב2008 (קיץ) ובעוד כמה חודשים (חורף 2022), ובתווך אירוח מושלם של פיונגיאנג הדרום-קוראנית ב-2018. ביטול המשחקים היה גם מספק חותם לכשלונה של יפן נגד מגפת הקורונה. יפן הצליחה טוב יותר מאשר ארה"ב או מדינות אירופה במלחמתה כנגד הנגיף וזאת בעיקר על מנת לשמור על כלכלתה מעל המים. ביטול המשחקים היה מוחק מאבק הירואי, שרק ברטרוספקטיבה ניתן יהיה לאומדו.

לבנו עם הספורטאים, המאמנים והצוותים המסייעים שהמתינו בכיליון עיניים לתחילת המשחקים על מנת להציג לראווה את מגוון כישרונותיהם. ברם, המשחקים צריכים להמשיך בעיקר מכיוון שהעולם זקוק לדוגמה לכך שהחיים יכולים להיות רגילים שוב. המשחקים האולימפיים בקיץ הם האירוע היחיד שמאחד באמת את העולם. כ-4.7 מיליארד בני אדם, כמעט מחצית מאוכלוסיית העולם, צפו במשחקי 2016 שנערכו בריו דה ז'ניירו. ספורטאים מ-87 מדינות זכו במדליות באותם משחקים, מה ששימח אזרחים ממדינות קטנות ובעלות הכנסה זעומה. פרץ האמון העולמי שיכול לנבוע מאירוע מצליח המהווה בבואה של נורמליות, הוא בלתי ניתן לחישוב. העולם זקוק לקרן שמש לאחר חושך שנמשך זמן רב. מדי. לדידי, כמו לרבים אחרים על פני הגלובוס, ארץ השמש העולה היא המדינה המושלמת לספק אותו. חג שמח כבר אמרנו?

פרופ' יאיר גלילי הוא חוקר וראש המעבדה לחקר הספורט, התקשורת והחברה במרכז הבינתחומי הרצליה