גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחסור בשבבים פוגע באספקת רכבים חדשים. איך מתמודדים היבואנים?

המחסור העולמי המתמשך בשבבים פוגע משמעותית באספקת הרכב החדש לישראל, שחווה ביקוש שיא • האם ומתי נתחיל לראות הקלה, ואילו דפוסי התמודדות מאמצים הצרכנים, חברות הליסינג והיבואנים כדי להתמודד עם המשבר

השבבים שבלב מערכת הסיוע לנהג של אאודי / צילום: יח"צ אאודי
השבבים שבלב מערכת הסיוע לנהג של אאודי / צילום: יח"צ אאודי

לקוחות רבים שמגיעים לסוכנויות כדי להזמין כלי רכב חדשים, נתקלים בתופעה בלתי מוכרת ושמה "רשימות המתנה". אנשי המכירות רושמים הזמנות, לוקחים מקדמות אבל לא מתחייבים על מועד אספקה למעט תאריך משוער כללי, שנע בין מספר חודשים לבין הרבעון הראשון של 2022. בדגמים "מבוקשים" של מותגים מובילים, גם מסחריים וגם פרטיים, רשימות המתנה הן כיום מצב נתון בישראל.

תופעה דומה מתרחשת גם בשווקים רבים בעולם והיא נובעת ישירות ממצוקת האספקה של השבבים לתעשיית הרכב, שנמשכת כבר יותר מחצי שנה וסופה עדיין לא נראה באופק. השבבים (הידועים גם כצ'יפים, ג'וקים או מעגלים משולבים) נמצאים כיום כמעט בכל מכשיר אלקטרוני וגם במערכות רבות בכלי רכב. שיבושים בייצור ובאספקה בזמן מגפת הקורונה, במקביל לעלייה בביקושים למכשירים אלקטרוניים, בין היתר בשל עבודה ולימודים מהבית, הם בין הגורמים למשבר. 

בישראל התופעה מורגשת במיוחד, מכיוון שלנוכח המשבר יצרני הרכב מעדיפים לספק כלי רכב למדינות שבהן שולי הרווח שלהם גדולים יותר, כמו המדינות העשירות של האיחוד האירופי. שוק הרכב הישראלי תמיד התגאה ביכולתו "לכופף" את היצרנים ולהשיג את המחירים הנמוכים בעולם - היום הוא משלם על כך את המחיר. בשורה התחתונה השחקנים השונים בשוק הרכב הישראלי מתחילים להבין שלא מדובר במהמורה בדרך אלא בפקק תנועה מתמשך ומתחילים לבחון ולסגל דפוסי התנהגות חדשים.

המחסור עומד להימשך

נפתח בתמונת מצב עדכנית. כרגע, רוב חברות המחקר הגלובליות מעריכות שהמחסור בשבבים ושיבושי הייצור יביאו השנה לאובדן של כ-5% מתפוקת הרכב העולמית, כ-4.5-5.5 מיליון כלי רכב. מטבע הדברים המחסור פוגע בדגמים יותר מתקדמים, שבהם מותקן מספר רב יותר של שבבים.

בתחילת יוני עוד שמענו כמה תחזיות אופטימיות על צפי לשחרור "צווארי הבקבוק" באספקת השבבים כבר ברבעון השלישי של 2021 אבל בימים האחרונים התחזיות הללו התחלפו בנימה הרבה יותר פסימית. כך, למשל, בשבוע שעבר אמר יו"ר קבוצת פולקסווגן, הרברט דיס, בשיחה עם בעלי מניות כי "השפעת צווארי הבקבוק של השפעת השבבים יורגשו ביתר שאת במחצית השנייה של השנה". הוא העריך כי יימשכו שיבושים מתמשכים בייצור בחודשים הקרובים בכל השווקים הגלובליים בהם פועלת החברה. המחסור מאיים לא רק על היצרנים ישירות אלא גם על ספקי "טיר1" של התעשייה, שחלקם טרם התאוששו ממשבר הקורונה.

דעה דומה, מהצד השני של "חזית השבבים", השמיע בשבוע שעבר הבוס של אינטל, פול (פט) גלסינגר. לדבריו "הפערים בין ההיצע לביקוש בשוק השבבים משמעותיים מאד וייקח ליצרני השבבים שנה או שנתיים לסגור אותם".

צריך לזכור, שלמרות שתעשיית הרכב מקבלת הרבה אור זרקורים בתמונת הביקוש הכוללת של שוק השבבים היא רק שחקנית קטנה עם נתח של כ-6% מהביקוש העולמי. שאר הביקוש מגיע משווקי התקשורת, מוצרי הצריכה, התעשייה ועוד. כך, למשל, לדברי גלסינגר הביקוש למחשבים ניידים בלבד צמח ברבעון השני של 2021 בכמעט 40% לעומת הרבעון שלפני כן. במשך שנים תעשיית הרכב התנהלה בכוחנות מול ספקי השבבים ואילצה אותם להוריד מחירים, וכיום לא זוכה ליחס מועדף. בעולם מתבצעים מהלכים משמעותיים להגברת הייצור, אך הם יקרים וממושכים ועשויים להניב תוצאות רק בשלהי 2022, אלא אם הקורונה תיעלם.

הצרכן כבר לא מלך

רוכשי הרכב בישראל התרגלו בשנים האחרונות לסביבת שוק שבה "הלקוח הוא המלך" והמשווקים מתחרים על הלקוחות. אמנם מחירוני הרכב הרשמיים נותרו מקובעים אבל כל לקוח נחוש יכול היה "לכופף" את המחיר הרשמי, לעיתים בשיעור דו ספרתי. זאת באמצעות תזמן למבצעי מכירות תכופים, הפעלת לחץ על אנשי המכירות באולמות, חילוץ עסקאות טרייד-אין משתלמות על רכב משומש או פניה לשוק "המקביל", בעיקר שוק ה"אפס קילומטר" של חברות הליסינג, שבו ההנחות משמעותיות וגלויות.

המציאות הנוכחית, שבה רמות מלאי הרכב החדש נמוכות מאד, בסביבות חודש בלבד במקום רבעון בשגרה, מעבירה את הכוח בשוק מהצרכנים למשווקים. כלומר, יש יבואנים שמעדיפים "לשבת" על המלאי שהצליחו לשריין, כדי שיוכלו להמשיך לגלגל עסקאות במחירים שקרובים למחירי המחירון המלאים עם מינימום הנחות.

במקביל גם מבצעי המכירות שאליהם התרגלנו במחצית השנייה של השנה בשנים "נורמליות" הולכים ומתפוגגים במהירות. מבדיקה שערכנו עולה כי בחודשים יוני-יולי השנה נערכו רק שלושה מבצעי רכב משמעותיים, כולל מבצעים לחברי "חבר" ו"הוט", שהיבואנים מחויבים לקיים אותם מבחינה חוזית. באותה תקופה ב-2019, טרום הקורונה, התקיימו לא פחות משמונה מבצעי מכירות משמעותיים. יתר על כן חלק לא מבוטל מהלקוחות שמזמינים כלי רכב במבצעים החדשים יקבלו אותם רק בינואר 2022 ואילך פרט לדגמים נקודתיים, שנמצאים לפני עדכון או החלפה. גם ההנחות במבצעים ובאולמות התצוגה נמוכות משמעותית מהמקובל בשנים עברו.

כאמור, התופעה אינה ייחודית לישראל. אפילו בשוק הרכב ההיפר-תחרותי של ארצות-הברית הנחות היצרנים נמצאות כיום בשפל היסטורי והמחיר הממוצע לעסקאות רכב חדש שובר שיאים חדשים.

חלק מהצרכנים בישראל מתמודד עם המחסור באמצעות הארכת השימוש על רכבם מעבר למתוכנן, בעיקר בדגמים מהשנתונים האחרונים, מה שגורם למחסור יחסי בשוק המשומשות ועליית מחירים. אחרים מרחיבים את מעגל הבחירה "הנוח" שלהם ורוכשים דגמים פחות "מבוקשים" על בסיס זמינות האספקה. כך או כך, נראה שהצמיחה המואצת של שוק הרכב הישראלי בשני הרבעונים הראשונים של 2021 עשויה להיבלם ברבעונים הבאים ולמתן את צמיחת השוק ככל שיימשך המשבר. לראשונה בתולדות הענף זה קורה לא בגלל הקטנת הביקוש לרכב אלא בגלל הקטנת ההיצע.

מלחמת חברות הליסינג

הסיטואציה הנוכחית חדשה גם לחברות הליסינג, שרגילות לנצל את כוח הרכש שלהן בהיקף של מיליארדי שקלים בשנה, כדי להחזיק את יבואני הרכב "עם חבל קצר". אבל אם בשנים רגילות הן היו רגילות ל"דחיפה" של מלאים כיום הן מתחרות זו בזו על שיריון מלאים "מבוקשים" לאספקה ברבעון הראשון ואפילו השני של 2022 עם הנחות קטנות יותר מהמקובל. הרכישה של רכב לצורך "מכירה חוזרת" ללקוחות פרטיים, מה שנקרא "שוק אפס קילומטר" כמעט נעלמת כיום. זאת מכיוון שהיבואנים יכולים למכור כיום כמעט כל דגם פנוי במלאי ללקוחות פרטיים במחירים טובים. לפיכך אין להם מוטיבציה לספק את כלי הרכב לחברות הליסינג בהנחות משמעותיות פרט למקרים של סטוקים מתיישנים, שנמצאים לפני עדכון.

המשמעות של התכווצות הסחר ברכב חדש לחברות הליסינג היא אובדן מקור הכנסה יציב ומניב בעבר אבל יש גם פיצוי: הביקוש החזק למשומשות דוחף את המחירים כלפי מעלה ומסייע לענף הליסינג להגדיל משמעותית את ערך המלאי בספרים ולגזור רווחים חשבונאיים מכובדים.

מעבר לחוזים ארוכי טווח

גם יבואני הרכב מסגלים דפוסי התנהגות חדשים. מצד אחד הם נהנים מביקוש רציני ומחזורי מהיר מאד של "גלגול מלאי" בדגמים רבים, מה שכבר התבטא ויתבטא בהמשך השנה בעלייה משמעותית ברווח הגולמי והנקי. מצד שני לא מעט סוכנויות יבוא ניצבות כבר כעת בפני מצב מוזר ובלתי מוכר של "נסיעה על מיכל ריק", שיכול להביא בפועל לסיום מוקדם מהצפוי של שנת המכירות 2021 ולאובדן משמעותי של מכירות בתקופת החגים החשובה.

יתר על כן, בתחילת 2022 יעלה שוב מס הקניה על דגמים היברידיים ופלאג-אין אבל בניגוד לשנים עברו, שבהן היבואנים נהגו לצבור מלאים של שני רבעונים לפחות במיסוי הישן עבור השנה הבאה, השנה הם יתקשו לעשות זאת בשל האספקה המוגבלת של היצרנים. בשורה התחתונה היבואנים יצטרכו להסתגל לניהול מכירות מלאי ומכירות בחוזים ארוכי טווח ולשקול אפיקים משלימים, כמו הקמת אופרציית יבוא מקביל כדי לסגור פערי מלאי קריטיים.

שוק הרכב הישראלי מגיב למשבר

● רשימות המתנה לדגמים מבוקשים, חלקן מגיעות ל־2022
● הנחות נמוכות ומספר קטן של מבצעים
● צרכנים מאריכים את השימוש ברכב הישן
● שוק "אפס קילומטר" בליסינג כמעט ונעלם
● היבואנים לא צוברים מלאי ועוברים לחוזים ארוכי טווח

עוד כתבות

משגר פאלקון 9 של SpaceX / צילום: Associated Press, John Raoux

חברת SpaceX של אלון מאסק רוצה לקבוע אבן דרך נוספת בשיגור המתוכנן

בטיסה הקרובה של החברה אמורים שלושה אסטרונאוטים אזרחיים להקיף את כדור הארץ מגובה של כ־580 קילומטר במשך שלושה ימים

שופטי בית משפט עליון / צילום: יוסי זמיר

הגיעה העת להחזיר את השימוש בכלי הסליחה לדיון המשפטי

אשה דתייה תבעה פיצויים של חמישה מיליון שקל מבעלה, לאחר שגילתה שהסתיר ממנה את היותו הומוסקסואל וחילוני • שופטי העליון הבינו את כאבה של האשה, אך דחו את התביעה בפסק דין שממחיש את הפער בין החוק היבש לבין המוסר והכפרה: "הדין האזרחי לא נועד לרפא לב שבור"

אושר עד, מדפי מוצרי חלב / צילום: אסף עיני

מדד אוגוסט עלה ב-0.3%; מחירי הדירות עלו ב-8% בשנה

מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.3%, וב-12 החודשים האחרונים עלה ב-2.2% ● מתחילת השנה עלה מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים ב-4.3% ● עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות טריים שעלו ב-2.6%

אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ / צילום: רפי קוץ, חיים צח-לע''מ

האמירות המטעות שבגללן ליברמן, נתניהו וכ"ץ צריכים להתנצל השנה

אין בישראל פי אלף משגיחי כשרות ממפקחי מעונות, רה"מ לשעבר לא הועמד לדין בגלל סיקור אוהד, ושר האוצר הקודם לא יכול היה להבטיח המשכיות לתקנים שהוסיף באופן זמני לבתי החולים ● לרגל יום כיפור אספנו שלוש טענות לא נכונות שחזרו על עצמן השנה, למרות שכבר תיקנו אותן בעבר

פליט מותש שוכב על החוף לאחר ששחה קילומטרים למובלעת הספרדית סאוטה בגבול מרוקו וספרד, מאי / צילום: Associated Press, Javier Fergo

האנטישמיות, הפליטים ומשבר האקלים: גם באיחוד האירופי נדרשים לחשבון נפש

בעוד שהאיחוד האירופי הוא סיפור הצלחה מובהק של סולידריות, אינטרסים משותפים וערבות הדדית, הוא מחזיק באמתחתו גם רשימת "חטאים" שכוללת טיפול לקוי בבעיית הפליטים, 15 שנות הבטחות שווא לטיפול בסוגיית האקלים, הכישלון המהדהד להתמודד עם בעיית האנטישמיות הגוברת ועוד ● לקראת יום כיפור אספנו כמה סיבות לחשבון הנפש שמדינות האיחוד חייבות לעשות

פרויקט תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

התחלות הבנייה באזורי הביקוש בירידה - ותמ"א 38 הופכת לדומיננטית מתמיד

כ-25.5 אלף התחלות בנייה נרשמו במחצית הראשונה הנוכחית ● נתוני הלמ"ס שוב מצביעים על הקושי לבנות בתים חדשים במקומות מבוקשים ומאוכלסים, ובראשם מחוז תל אביב, ועל הצורך לקדם נוסחאות מהירות של התחדשות עירונית

דודי עזרא / צילום: אביב חופי

דודי עזרא מאבד שליטה: השלים מכירת 23% מניות נטו אחזקות לדוד מצסה בכ-270 מיליון שקל

לאחר שמכר כמחצית ממניותיו בנטו למצסה לפי שווי כפול ממחיר השוק, דיווחה ענקית המזון כי עזרא חדל להיות בעל השליטה בחברה, שהקים אביו לפני כ־80 שנה ● סך התמורות לעזרא בפחות משלוש שנים ממכירת מניות ודיבידנדים - כמעט מיליארד שקל

סדרות מומלצות

הדרמה הבלתי נסבלת שתגרום לכם להתמכר והסדרה של מארוול שתעביר לכם את הסופ"ש: המלצות טלוויזיה

הסדרה הצפויה שתדביק אתכם למסך, המשפחה שבנתה לעצמה טירה - ותיעדה הכול, סיפור האונס שכמעט כולם מכחישים ועונה שלישית לקופה ראשית ● מה שכדאי לראות בטלוויזיה עכשיו

אייפון 13 / צילום: צילום מסך

מתי האייפונים החדשים ינחתו בישראל וכמה הם יעלו?

על פי הערכות, המחירים יתחילו בכ-3,200 שקל בגרסת הבסיס לאייפון מיני, וכ-3,600 לדגם הרגיל ● בדינימיקה מעריכים כי דגמי הפרימיום יחלו במחיר של כ-4,500  ● מחירי הסדרה החדשה דומים למחירי אייפון 12 מיד לאחר השקתם

טובי שמלצר - שלמה סיקס - משנה לשלמה ביטוח / צילום: איל יצהר

בגלל אינדיקציות לא טובות מהשוק: שלמה אחזקות דוחה את הנפקת שלמה ביטוח

בחברה שבבעלות משפחת שמלצר קיוו להנפיק את חברת הביטוח לפי שווי שוק של בין 1.2 ל-1.3 מיליארד שקל, אך הבינו שנכון להיום לא יקבלו זאת ● בשלמה מתכוונים להמתין כמה חודשים ולבחון את המצב מחדש

ברק כהן, מירב אורן, דני הרמן ורן אורן, Versatile / צילום: Ray Habot

מירב אורן גייסה 80 מיליון דולר ורוצה להיות חד-קרן ישראלי ראשון בעולם הבניין

הסטארט-אפ ורסטיל, שמנטר את עבודת המנופים באתר הבנייה, השלים גיוס משמעותי מקרנות הענק אינסייט פרטנרס וטייגר גלובל ● המייסדת-שותפה והמנכ"לית מירב אורן, שגדלה לאב קבלן, פוזלת היום לדבריה לתואר היוניקורן הישראלי הראשון בעולם של טכנולוגיית בנייה

ציור קיר של קריקו בבודפשט, כמחווה לתרומתה למלחמה בקורונה / צילום: Reuters, KRISZTINA FENYO

"הייתי הולכת באוניברסיטה ואומרת לחוקרים 'קחו RNA'!": החוקרת שמאחורי חיסוני הקורונה בראיון בלעדי

ד"ר קטלין קריקו, החוקרת שגילוייה אפשרו את פיתוח חיסוני הקורונה של פייזר ומודרנה, היא היום סמנכ"לית בכירה בביונטק וכבר מוזכרת כמועמדת לפרס נובל, אבל הדרך להכרה הייתה רצופה כישלונות ● בראיון לגלובס היא מספרת שמבחינתה, חיסוני הקורונה הם רק ההתחלה

מפעל 'עשות אשקלון' / צילום: אלביט מערכות

מדוע אלביט שמה את עשות אשקלון על המדף, למה ישי דוידי מתעניין, וממה חוששים העובדים

שלוש שנים לאחר שקיבלה את מניות השליטה בחברת מוצרי המתכת, כחלק מרכישת תע"ש, מעמידה אותה אלביט למכירה ● לקרן פימי של ישי דוידי, שביקורו במפעל עשות עורר סערה, יש יכולת להשביח את החברה, אולם העובדים מאיימים: "נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו, לרבות סכסוך עבודה"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות באירופה: הקאק עולה בכ-1%; ירידות במטבעות הקריפטו

הדאקס עולה ב-0.62%, הפוטסי עולה ב-0.28%, והקאק עולה ב-0.96% ● בורסות אסיה נסגרו בעליות: מדד ניקיי עלה ב-0.58%, ובורסות שנחאי ושנזן בעליות של 0.19%, ו-0.71%  ● המסחר בוול סטריט ננעל אמש במגמה מעורבת

מפגש בין אנשי הממשל הקטאריים לאנשי הטליבאן בקאבול / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACAPRESS.COM

הטליבאן רוצה הכרה בינלאומית - למדינות שדנות עימו יש מחשבות אחרות

ביקורו של שר החוץ של קטאר בקאבול מדגיש את המורכבות של עיסוק בממשלה החדשה שהקים הארגון האיסלאמיסטי באפגניסטן

הדירות ''הכלואות'' הן אלה שבעליהן לא מעוניינים למכור אותן בשל החשש לתשלום מס שבח בעת מכירתן / צילום: Shutterstock, Pormezz

הפתרון המיידי למחסור בדירות המגורים: שחרור הדירות הכלואות

יש לחוקק הוראת שעה ולבטל מס שבח למשך שנה, מה שישחרר לשוק דירות מוכנות רבות

רגעי לכידת האסירים הנמלטים / צילום: דוברות המשטרה

הציבור הערבי נמצא במלכוד נוכח בריחת האסירים הביטחוניים

בריחת האסירים מכלא גלבוע הציפה מחדש את הפלונטר הטעון שניצבים בפניו ערביי ישראל ● למי להיות נאמנים, למדינה או לזהותם הלאומית?

יהב יולזרי, גל קרובינ, אביטל פרדו - בעלי פאגאיה / צילום: רועי פרי

מכשול בדרך למיזוג פאגאיה? האשמות בדילול יתר של מניות ה-SPAC

שני משרדי עורכי דין הוציאו מכתבים לבעלי המניות שעתידה להתמזג עם פאגאיה שהם פותחים בחקירה על טענות ל"דילול יתר של המניות" ● עסקת הספאק מגלמת שווי חברה של 8.5 מיליארד דולר, ובמסגרתה צפויים בעלי המניות הקיימים בספאק להחזיק פחות מ-6% מהחברה לאחר המיזוג

רונאל פישר / צילום: יונתן בלום

הסאגה שלא נגמרת כבר 6.5 שנים, והיד עוד נטויה: מה קורה במשפטו של רונאל פישר?

בדיקת גלובס מעלה כי ההליך בתיק פישר, שנמשך שנים רבות וסבל מליקויים ועיכובים, ממשיך להתנהל באיטיות - בין היתר בשל עיכוב בהחלטות מצד השופט משה סובל, לצד עיכוב שנבע מהחלפת ייצוג הנאשמים בתחילת 2021

איילת שקד, שרת הפנים / צילום: יוני קלברמן

במשרדי הממשלה מכינים תוכניות לעזור לשוק הדיור, אבל אף אחד לא מצפה להן

קצב העליות בעליית מדד מחירי הדירות השנתית חוצה את ה-10%, ובמשרדי הממשלה שומרים על שתיקה בכל הנוגע לתוכנית הדיור שהם אמורים לפרסם ● הציבור מרגיש שהוא היה כבר בסרט הזה, אבל שמחיר הכרטיס כל הזמן עולה, אז עדיף שלא להמתין לסוף, כי אין למה