גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחסור בשבבים פוגע באספקת רכבים חדשים. איך מתמודדים היבואנים?

המחסור העולמי המתמשך בשבבים פוגע משמעותית באספקת הרכב החדש לישראל, שחווה ביקוש שיא • האם ומתי נתחיל לראות הקלה, ואילו דפוסי התמודדות מאמצים הצרכנים, חברות הליסינג והיבואנים כדי להתמודד עם המשבר

השבבים שבלב מערכת הסיוע לנהג של אאודי / צילום: יח"צ אאודי
השבבים שבלב מערכת הסיוע לנהג של אאודי / צילום: יח"צ אאודי

לקוחות רבים שמגיעים לסוכנויות כדי להזמין כלי רכב חדשים, נתקלים בתופעה בלתי מוכרת ושמה "רשימות המתנה". אנשי המכירות רושמים הזמנות, לוקחים מקדמות אבל לא מתחייבים על מועד אספקה למעט תאריך משוער כללי, שנע בין מספר חודשים לבין הרבעון הראשון של 2022. בדגמים "מבוקשים" של מותגים מובילים, גם מסחריים וגם פרטיים, רשימות המתנה הן כיום מצב נתון בישראל.

תופעה דומה מתרחשת גם בשווקים רבים בעולם והיא נובעת ישירות ממצוקת האספקה של השבבים לתעשיית הרכב, שנמשכת כבר יותר מחצי שנה וסופה עדיין לא נראה באופק. השבבים (הידועים גם כצ'יפים, ג'וקים או מעגלים משולבים) נמצאים כיום כמעט בכל מכשיר אלקטרוני וגם במערכות רבות בכלי רכב. שיבושים בייצור ובאספקה בזמן מגפת הקורונה, במקביל לעלייה בביקושים למכשירים אלקטרוניים, בין היתר בשל עבודה ולימודים מהבית, הם בין הגורמים למשבר. 

בישראל התופעה מורגשת במיוחד, מכיוון שלנוכח המשבר יצרני הרכב מעדיפים לספק כלי רכב למדינות שבהן שולי הרווח שלהם גדולים יותר, כמו המדינות העשירות של האיחוד האירופי. שוק הרכב הישראלי תמיד התגאה ביכולתו "לכופף" את היצרנים ולהשיג את המחירים הנמוכים בעולם - היום הוא משלם על כך את המחיר. בשורה התחתונה השחקנים השונים בשוק הרכב הישראלי מתחילים להבין שלא מדובר במהמורה בדרך אלא בפקק תנועה מתמשך ומתחילים לבחון ולסגל דפוסי התנהגות חדשים.

המחסור עומד להימשך

נפתח בתמונת מצב עדכנית. כרגע, רוב חברות המחקר הגלובליות מעריכות שהמחסור בשבבים ושיבושי הייצור יביאו השנה לאובדן של כ-5% מתפוקת הרכב העולמית, כ-4.5-5.5 מיליון כלי רכב. מטבע הדברים המחסור פוגע בדגמים יותר מתקדמים, שבהם מותקן מספר רב יותר של שבבים.

בתחילת יוני עוד שמענו כמה תחזיות אופטימיות על צפי לשחרור "צווארי הבקבוק" באספקת השבבים כבר ברבעון השלישי של 2021 אבל בימים האחרונים התחזיות הללו התחלפו בנימה הרבה יותר פסימית. כך, למשל, בשבוע שעבר אמר יו"ר קבוצת פולקסווגן, הרברט דיס, בשיחה עם בעלי מניות כי "השפעת צווארי הבקבוק של השפעת השבבים יורגשו ביתר שאת במחצית השנייה של השנה". הוא העריך כי יימשכו שיבושים מתמשכים בייצור בחודשים הקרובים בכל השווקים הגלובליים בהם פועלת החברה. המחסור מאיים לא רק על היצרנים ישירות אלא גם על ספקי "טיר1" של התעשייה, שחלקם טרם התאוששו ממשבר הקורונה.

דעה דומה, מהצד השני של "חזית השבבים", השמיע בשבוע שעבר הבוס של אינטל, פול (פט) גלסינגר. לדבריו "הפערים בין ההיצע לביקוש בשוק השבבים משמעותיים מאד וייקח ליצרני השבבים שנה או שנתיים לסגור אותם".

צריך לזכור, שלמרות שתעשיית הרכב מקבלת הרבה אור זרקורים בתמונת הביקוש הכוללת של שוק השבבים היא רק שחקנית קטנה עם נתח של כ-6% מהביקוש העולמי. שאר הביקוש מגיע משווקי התקשורת, מוצרי הצריכה, התעשייה ועוד. כך, למשל, לדברי גלסינגר הביקוש למחשבים ניידים בלבד צמח ברבעון השני של 2021 בכמעט 40% לעומת הרבעון שלפני כן. במשך שנים תעשיית הרכב התנהלה בכוחנות מול ספקי השבבים ואילצה אותם להוריד מחירים, וכיום לא זוכה ליחס מועדף. בעולם מתבצעים מהלכים משמעותיים להגברת הייצור, אך הם יקרים וממושכים ועשויים להניב תוצאות רק בשלהי 2022, אלא אם הקורונה תיעלם.

הצרכן כבר לא מלך

רוכשי הרכב בישראל התרגלו בשנים האחרונות לסביבת שוק שבה "הלקוח הוא המלך" והמשווקים מתחרים על הלקוחות. אמנם מחירוני הרכב הרשמיים נותרו מקובעים אבל כל לקוח נחוש יכול היה "לכופף" את המחיר הרשמי, לעיתים בשיעור דו ספרתי. זאת באמצעות תזמן למבצעי מכירות תכופים, הפעלת לחץ על אנשי המכירות באולמות, חילוץ עסקאות טרייד-אין משתלמות על רכב משומש או פניה לשוק "המקביל", בעיקר שוק ה"אפס קילומטר" של חברות הליסינג, שבו ההנחות משמעותיות וגלויות.

המציאות הנוכחית, שבה רמות מלאי הרכב החדש נמוכות מאד, בסביבות חודש בלבד במקום רבעון בשגרה, מעבירה את הכוח בשוק מהצרכנים למשווקים. כלומר, יש יבואנים שמעדיפים "לשבת" על המלאי שהצליחו לשריין, כדי שיוכלו להמשיך לגלגל עסקאות במחירים שקרובים למחירי המחירון המלאים עם מינימום הנחות.

במקביל גם מבצעי המכירות שאליהם התרגלנו במחצית השנייה של השנה בשנים "נורמליות" הולכים ומתפוגגים במהירות. מבדיקה שערכנו עולה כי בחודשים יוני-יולי השנה נערכו רק שלושה מבצעי רכב משמעותיים, כולל מבצעים לחברי "חבר" ו"הוט", שהיבואנים מחויבים לקיים אותם מבחינה חוזית. באותה תקופה ב-2019, טרום הקורונה, התקיימו לא פחות משמונה מבצעי מכירות משמעותיים. יתר על כן חלק לא מבוטל מהלקוחות שמזמינים כלי רכב במבצעים החדשים יקבלו אותם רק בינואר 2022 ואילך פרט לדגמים נקודתיים, שנמצאים לפני עדכון או החלפה. גם ההנחות במבצעים ובאולמות התצוגה נמוכות משמעותית מהמקובל בשנים עברו.

כאמור, התופעה אינה ייחודית לישראל. אפילו בשוק הרכב ההיפר-תחרותי של ארצות-הברית הנחות היצרנים נמצאות כיום בשפל היסטורי והמחיר הממוצע לעסקאות רכב חדש שובר שיאים חדשים.

חלק מהצרכנים בישראל מתמודד עם המחסור באמצעות הארכת השימוש על רכבם מעבר למתוכנן, בעיקר בדגמים מהשנתונים האחרונים, מה שגורם למחסור יחסי בשוק המשומשות ועליית מחירים. אחרים מרחיבים את מעגל הבחירה "הנוח" שלהם ורוכשים דגמים פחות "מבוקשים" על בסיס זמינות האספקה. כך או כך, נראה שהצמיחה המואצת של שוק הרכב הישראלי בשני הרבעונים הראשונים של 2021 עשויה להיבלם ברבעונים הבאים ולמתן את צמיחת השוק ככל שיימשך המשבר. לראשונה בתולדות הענף זה קורה לא בגלל הקטנת הביקוש לרכב אלא בגלל הקטנת ההיצע.

מלחמת חברות הליסינג

הסיטואציה הנוכחית חדשה גם לחברות הליסינג, שרגילות לנצל את כוח הרכש שלהן בהיקף של מיליארדי שקלים בשנה, כדי להחזיק את יבואני הרכב "עם חבל קצר". אבל אם בשנים רגילות הן היו רגילות ל"דחיפה" של מלאים כיום הן מתחרות זו בזו על שיריון מלאים "מבוקשים" לאספקה ברבעון הראשון ואפילו השני של 2022 עם הנחות קטנות יותר מהמקובל. הרכישה של רכב לצורך "מכירה חוזרת" ללקוחות פרטיים, מה שנקרא "שוק אפס קילומטר" כמעט נעלמת כיום. זאת מכיוון שהיבואנים יכולים למכור כיום כמעט כל דגם פנוי במלאי ללקוחות פרטיים במחירים טובים. לפיכך אין להם מוטיבציה לספק את כלי הרכב לחברות הליסינג בהנחות משמעותיות פרט למקרים של סטוקים מתיישנים, שנמצאים לפני עדכון.

המשמעות של התכווצות הסחר ברכב חדש לחברות הליסינג היא אובדן מקור הכנסה יציב ומניב בעבר אבל יש גם פיצוי: הביקוש החזק למשומשות דוחף את המחירים כלפי מעלה ומסייע לענף הליסינג להגדיל משמעותית את ערך המלאי בספרים ולגזור רווחים חשבונאיים מכובדים.

מעבר לחוזים ארוכי טווח

גם יבואני הרכב מסגלים דפוסי התנהגות חדשים. מצד אחד הם נהנים מביקוש רציני ומחזורי מהיר מאד של "גלגול מלאי" בדגמים רבים, מה שכבר התבטא ויתבטא בהמשך השנה בעלייה משמעותית ברווח הגולמי והנקי. מצד שני לא מעט סוכנויות יבוא ניצבות כבר כעת בפני מצב מוזר ובלתי מוכר של "נסיעה על מיכל ריק", שיכול להביא בפועל לסיום מוקדם מהצפוי של שנת המכירות 2021 ולאובדן משמעותי של מכירות בתקופת החגים החשובה.

יתר על כן, בתחילת 2022 יעלה שוב מס הקניה על דגמים היברידיים ופלאג-אין אבל בניגוד לשנים עברו, שבהן היבואנים נהגו לצבור מלאים של שני רבעונים לפחות במיסוי הישן עבור השנה הבאה, השנה הם יתקשו לעשות זאת בשל האספקה המוגבלת של היצרנים. בשורה התחתונה היבואנים יצטרכו להסתגל לניהול מכירות מלאי ומכירות בחוזים ארוכי טווח ולשקול אפיקים משלימים, כמו הקמת אופרציית יבוא מקביל כדי לסגור פערי מלאי קריטיים.

שוק הרכב הישראלי מגיב למשבר

● רשימות המתנה לדגמים מבוקשים, חלקן מגיעות ל־2022
● הנחות נמוכות ומספר קטן של מבצעים
● צרכנים מאריכים את השימוש ברכב הישן
● שוק "אפס קילומטר" בליסינג כמעט ונעלם
● היבואנים לא צוברים מלאי ועוברים לחוזים ארוכי טווח

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"