גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשבתם להזמין כלים חד-פעמיים בעלי אקספרס? תחשבו שוב

לגלובס נודע כי בימים אלה נבחנת האפשרות להחריג את כלי הפלסטיק החד-פעמיים מהפטור הניתן במכס, לרכישות בסכום הנמוך מ-75 דולר ● וגם קמפיין הבטיחות החדש של חברת החשמל לחברה הערבית בטיקטוק ● אירועים ומינויים 

כלים חד-פעמיים. יוחרגו מפטור המע"מ ברכישות מחו"ל / צילום: Shutterstock
כלים חד-פעמיים. יוחרגו מפטור המע"מ ברכישות מחו"ל / צילום: Shutterstock

האם רכישת כלים חד-פעמיים תהפוך ליקרה יותר ממה שהצרכנים חושבים? לאחרונה הודיעו המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר על רפורמה שבמסגרתה כלים חד-פעמיים ימוסו עד כדי הכפלת מחירם - זאת כדי לדחוק בצרכנים לתעדף שימוש בכלים רב-פעמיים, ולהפחית את הפגיעה בסביבה. כעת מסתמן כי גם הצרכנים שינסו לבצע "מעקף" מס ולהזמין כלים חד-פעמיים במשלוח מחו"ל, עלולים להיתקל בקושי.

לגלובס נודע כי בימים אלה נבחנת האפשרות להחריג את כלי הפלסטיק החד-פעמיים מהפטור הניתן במכס, לרכישות בסכום הנמוך מ-75 דולר. כיום, רכישות מאתרים אינטרנטיים בחו"ל כפופות ברובן למיסוי יבוא אישי, מה שמאפשר לצרכנים לבצע הזמנות באתרי הקניות הזולים, ובראשם עלי אקספרס הסינית, שם כלים חד-פעמיים נמכרים במחירים נמוכים מאוד. במקרה שהכלים החד-פעמיים יוחרגו מהרכישות הפטורות ממס, הם למעשה ייכנסו למועדון הלא פופולרי שבו נמצאים כיום הטבק והאלכוהול, ויזכו ליחס זהה מצד הרשויות.

אם מס החד"פ ייכנס לחוק ההסדרים, החל מינואר 2022 יוטל מס קנייה על כלים חד-פעמיים, ויעמוד על 11 שקל לקילו. פעולה זו צפויה להוביל לתוספת הכנסות מדינה של כ-800 מיליון שקל בשנה, אך תכליתה היא שינוי ההרגלים המזהמים של הציבור הישראלי. הכלים החד-פעמיים, שבהם משתמשים לרגעים בודדים, הופכים במהירות לפסולת הגורמת לנזק סביבתי משמעותי.

כ-90% מהזיהום בחופי ישראל מקורו בפסולת פלסטיק. כלים חד-פעמיים תופסים כ-19% מנפח הפסולת בשטחים הציבוריים בישראל, והם מהווים איום חמור על המערכות האקולוגיות, וכן על בריאות הציבור אשר נחשף לחלקיקי מיקרו-פלסטיק שמתפזרים במים, בקרקע ובאוויר.

לפי משרדי האוצר והגנת הסביבה, רמת הצריכה של כלים חד-פעמיים בקרב משקי הבית בישראל חריגה ביחס למדינות עולם, והיא רווחת בכל המגזרים ובכל שכבות האוכלוסייה. בעוד שבאיחוד האירופי הצריכה הביתית של כלי פלסטיק חד-פעמיים מוערכת בכ-1.5 ק"ג לנפש בשנה, בישראל הצריכה הביתית גבוהה פי חמישה, ועומדת על כ-7.5 ק"ג לנפש לשנה. מעבר לכך, ישנה מגמת עלייה מתמדת בצריכת הכלים החד-פעמיים בישראל, ובעשור האחרון הצריכה הביתית הוכפלה.

שני אשכנזי

אזור התעשייה

בטיחות בערבית

בחברת החשמל הבינו שהצעירים בחברה הערבית הם מובילי הדעה בקרב משפחותיהם, ולכן דרכם ניתן להעביר מסרים בצורה הטובה ביותר. כך נולד קמפיין הטיקטוק בערבית, שפונה לילדים ובני נוער דוברי השפה הערבית בגילאי 13-16, במטרה לעורר מודעות לשמירה על בטיחות בחשמל.

בקמפיין, שכולל שלושה סרטונים, נראים ילדים בסיטואציות יומיומיות שבהן הם פוגשים בסכנות כמו מים וחשמל, טיפוס על עמודי חשמל או חוטים חשופים, עם כתוביות המסבירות כיצד יש לנהוג. על פי הערכת חברת החשמל, כ-350 אלף חשבונות משויכים לחברה הערבית.

הסיגריה האחרונה

על רקע מחקרים המצביעים על קשר בין עישון לאבטלה ולמעמד סוציו אקונומי נמוך, החליטה רשת אלן קאר להפעיל קרן מלגות למימון סדנאות גמילה מעישון. על פי הודעת הרשת, מחיר סדנה רגילה עומד על כ-3,000 שקל, ומעשנים שזקוקים לסיוע בסבסוד תשלום, מוזמנים להגיש בקשה לקבלת מלגת מימון חלקי - עד 40% הנחה.

"לעתים יש קושי פסיכולוגי להוציא כספים על סדנה, למרות שגם סיגריות עולות כסף", אומר אסף אשכנזי, מנכ"ל הרשת. "על מנת לסייע לאוכלוסייה שמתקשה כלכלית הקמנו קרן, ואני מקווה לגמול בעזרתה כמה שיותר אנשים מעשנים".

רשת אלן קאר הבינלאומית לגמילה מהתמכרויות הוקמה בשנת 1983, והיא פועלת בכ-150 מרכזים ביותר מ-50 מדינות בעולם. לפי דיווחי הרשת, עד היום נעזרו בשיטה שלה כ-50 מיליון מעשנים.

מצנח הזהב

אורן מרמור מונה למנכ"ל Finastra ישראל, ולמנהל עולמי של תחום התשלומים בענקית הפינטק.

אורן מרמור / צילום: רון בורקין

שגיא דודאי מונה לסמנכ"ל מוצר והנדסה בחברת התוכנה JFrog.

רוברט פינקס מצטרף כשותף מנהל לחטיבת העסקים הקטנים ב-fundit, פלטפורמת השקעות לגיוסי הון עבור חברות ויזמים עסקיים.

רוברט פינקס / צילום: סטודיו טופז

אביאל אדרי יכהן כמנהל הגיוס והשיווק של חברת הנדל"ן ריאליה, המתמחה בתחום הדיור המסובסד בארה"ב. בתפקידו האחרון שימש כסמנכ"ל השיווק והמכירות של חברת המסוקים עדן תעופה.

יהודה נתנאל מונה למנכ"ל חברת התפעול של חברת האנרגיה הירוקה אנרג'יקס. קודם לכן כיהן כסמנכ"ל חטיבת תפעול ואחזקה בחברת נתיבי ישראל, והיה אחראי על תקציבים בהיקף של כ-6 מיליארד שקל.

אלעד שטאובר, 36, מונה למנהל תחום המכירות המסחריות בקבוצת ה-IT והאינטגרציה מלם תים.

אלעד שטראובר / צילום: יח"צ

משה דגני, 57, מונה למנכ"ל מרכז המזון "צמח יונתן", המתמחה במתן שירותי הזנה לרפתות, לדירים ולמשקי בקר לבשר.

משה דגני / צילום: תמונה פרטית

רו"ח מיקי בלומנטל, שותף-מנהל בפירמת רואי החשבון פאהן קנה Grant Thornton, מונה ליו"ר המועצה לישראל יפה. בלומנטל ימלא את התפקיד בהתנדבות. 

מיקי בלומנטל / צילום: אייל טואג

חדשות טובות

הציורים של מאיה ווישניאק ז"ל, שנרצחה בידי בן זוגה, הפכו לריבועי תמונות לקיר שיימכרו במסגרת פרויקט תרומה מיוחד להעלאת ומיגור האלימות נגד נשים. 50% מהכנסות מכירת הציורים ייתרמו לעמותת ל.א לאלימות נגד נשים, מהעמותות הגדולות והוותיקות בישראל, המעניקות רשת הגנה וסיוע לנשים החיות במעגל האלימות במשפחה. את התמונות ניתן להזמין באתר האינטרנט לופה. קו החירום של ל.א לאלימות נגד נשים הוא 6724*.

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת