גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גנבו להן את המדינה: מקסיקו ודרום אפריקה רוצות לשפוט את מנהיגיהן לשעבר

מקסיקו ניסתה לקבל מנדט הענשה באמצעות משאל עם, אבל רק 7% הופיעו לקלפיות ● בדרום אפריקה, מאסר הנשיא לשעבר הצית מהומות דמים, עם מאות הרוגים ונזקים של מיליארדים ● דילמה דמוקרטית: האומנם ייקוב הדין את ההר?

כרזה בתחנת רכבת במקסיקו קוראת ״צדק כן, חסינות לא״, מתחת לתמונותיהם של חמשת הנשיאים הקודמים / צילום: Associated Press, Christian Palma
כרזה בתחנת רכבת במקסיקו קוראת ״צדק כן, חסינות לא״, מתחת לתמונותיהם של חמשת הנשיאים הקודמים / צילום: Associated Press, Christian Palma

זה היה תרגיל פוליטי משונה: הנשיא השמאלי הפופוליסטי של מקסיקו החליט לערוך משאל-עם, כדי לקבל רשות לפתוח חקירה פלילית נגד חמשת קודמיו.

זה היה משאל ראשון מסוגו בתולדות הארץ השנייה בגודלה באמריקה הלטינית. לא לגמרי ברור בשביל מה המשאל היה נחוץ. לנשיא יש רוב ברור בקונגרס, ויש לו עוד שלוש שנים ויותר עד סיום כהונתו. אבל הוא חיפש מנדט מחוזק. בלשון הימים האלה, הוא היה זקוק לזריקת "בוסטר" פוליטית.

הוא דווקא ניצח ברוב עצום. 97% מן המצביעים תמכו בהצעתו. אבל רק 7% מבעלי זכות הבחירה טרחו להצביע. החוק מחייב השתתפות של לפחות 40%, כדי שלמשאל יהיה תוקף מחייב.

המקסיקאים אינם זקוקים לתירוצים כדי לנטור טינה לפוליטיקאים שלהם. נשיאי מקסיקו נבחרים לתקופה יחידה של שש שנים, ואינם מורשים לחזור ולהתמודד. ממילא איננו יודעים מי מהם היה מצליח להיבחר פעם נוספת. הדעת נותנת שהמקסיקאים נושמים לרווחה כאשר נשיאיהם נעלמים.

מסורת רבת ימים היא שהם אמנם נעלמים, ואינם ממלאים תפקידים פוליטיים לאחר פרישתם. אחדים אפילו עזבו את מקסיקו, כדי שצילם לא יתארך על יורשיהם. היורשים עצמם נוטים לעזוב את קודמיהם במנוחה, אולי בין השאר מפני שהם עצמם מקווים להיעזב במנוחה כשיגיע תורם.

"חיבוקים, לא קליעים"

אנדרס מנואל לופס אובראדור, הדייר הנוכחי בארמון הנשיאות, אינו ככל קודמיו. הוא עלה לשלטון לאחר מאבק ארוך נגד האליטות ששלטו במקסיקו ב-90 השנה שקדמו לו. הוא הובס פעמיים לפני שניצח. הוא הבטיח לשבור את הכלים, ולשנות את כללי המשחק. המקסיקאים דווקא האמינו לו. הם העניקו לו את ניצחון הבחירות הגדול ביותר מאז שמקסיקו הנהיגה בחירות תחרותיות, ב-1994. הוא קנה את לבם של המקסיקאים בהרגלי שלטון צנועים, כמעט ספרטניים, כמו טיסה במחלקת תיירים.

הוא הבטיח לפתור את בעיית הפשע האלים באמצעות "חיבוקים, לא קליעים", ולהחזיר את הצבא לקסרקטינים. במקום להילחם בפושעים, הוא הבטיח להילחם בשורשי הבעיה: מצוקה כלכלית ואי-צדק חברתי. לרוע מזלו, הקרטלים של סוחרי הסמים לא הסכימו עם הניתוח שלו, ולא שיתפו פעולה.

איתרע מזלו, והוא נכנס לכהונתו בעיצומה של נשיאות דונלד טראמפ, אשר דרש ממקסיקו להיות קבלנית משנה בהדיפת מהגרים פוטנציאליים מגבול ארה"ב. בסוף השנה הראשונה של נשיאותו הגיע נגיף הקורונה. לופס אובראדור לא היטיב לטפל בו. מקסיקו עומדת במקום הרביעי בעולם: קצת יותר מ-240 אלף מתים. זה המספר הרשמי. הדעת נותנת שהמספר הממשי גבוה הרבה יותר.

הנשיא הפופוליסטי ניסה אפוא להחליף נושא. כרזות מפלגתו במשאל העם הראו את חמשת קודמיו עם רצועות אדומות על עיניהם והכתובות "זיוף" ו"ממשלת הסמים". תמונותיהם הזכירו קצת את הנאשמים העיקריים במשפטי נירנברג, 1946, ואולי לא במקרה.

נשיא מקסיקו דווקא אומר שהוא מרוצה מתוצאות "ההתייעצות העממית" (כך בספרדית), ומשאלי-עם יתרבו ויילכו בעתיד, כולל משאל בשנה הבאה, שבו המקסיקאים יתבקשו להגיד אם הם רוצים שהוא ימשיך את כהונתו. אין שום חובה חוקתית לערוך משאל כזה, אבל נואם כיכרות פופוליסטי זקוק להסכמה קולנית של ההמון. הוא צריך לקוות שבפעם הבאה יופיעו יותר מ-7% לקלפי.

גופטה ו"תפיסת המדינה"

בדרום אפריקה, נשיא לשעבר לא רק עומד למשפט על שחיתות מסיבית; הוא כבר נמצא בבית הסוהר, לאחר שהורשע בבזיון בית המשפט. הוא נידון ל-15 חודשי מאסר בשעה שמשפט השחיתות נמשך.

ג'ייקוב זומה היה נשיא דרום אפריקה במשך תשע שנים. הוא מואשם שגנב את המדינה, או למען הדיוק החכיר אותה. בשביל מצב עניינים כזה, הבנק העולמי טבע לפני 20 שנה את המושג "תפיסת המדינה" (state capture). הוא מתאר יחסי גומלין בין אנשי עסקים מושחתים, המנצלים את השפעתם על פוליטיקאים, כדי לנווט את תהליך קבלת ההחלטות לטובת האינטרסים המסחריים שלהם. הון שלטון, בעברית מדוברת; אוליגרכים, ברוסית מדוברת. הדרום אפריקאים העדיפו את "תפיסת המדינה". המושג נכנס שם לשימוש במהלך 2016, ומאז הוא פזמון קבוע בכל דיון פוליטי.

זומה הרחיק מאוד לכת. הוא היה מגיבורי המאבק נגד האפרטהייד, נתפס ונשלח אל אותו הכלא שבו היה חבוש נלסון מנדלה. המוניטין שלו לא התיישבו עם השחיתות המסיבית של נשיאותו. הוא היה קשור בטבורו אל משפחה של אנשי עסקים הודיים, גופטה, שהתנהלותה עלתה לאוצר הדרום אפריקאי, על פי הערכה אחת, מאה מיליארד דולר. יש גם הערכות צנועות יותר.

החשדות נגד זומה התחילו להיחקר ב-2016. הוא נאחז בקרנות המזבח של נשיאותו שנה וחצי. הוא חתר תחת מערכת המשפט, גייס שופטים, הסית נגד שופטים אחרים; שכר תובעים ופיטר תובעים; האשים את יריביו בקנוניה גזענית נגדו, "בעזרת מדינות המערב"; היו רינונים שהוא נעזר בשירותי הביטחון של רוסיה, ורוסיה מצידה ניצלה את קשריה כדי לנסות ולמכור לדרום אפריקה שמונה תחנות כוח גרעיניות שלא היה בהן צורך.

קריקטוריסט מקומי בולט, הידוע בכינוי Zapiro (שמו האמתי הוא ג'ונתן שפירו), הסעיר את הציבור בקריקטורה שהציגה אשה עטופה בדגל דרום אפריקה נאנסת בידי זומה וחבר מרעיו. גופטה נראה בה מתיר את חגורת מכנסיו.

"להרוג בשביל זומה"

מפלגת השלטון ANC, שהיא היורשת הישירה של תנועת השחרור, אילצה לבסוף את זומה להתפטר, בתחילת 2018.

גם אז, אלמנטים ניכרים בתוך המפלגה התנגדו להעמדת הנשיא לשעבר למשפט. אחדים איימו שהם מוכנים "להרוג בשביל זומה". אחרים הזהירו, כי משפט כזה יערער את יציבותה הפנימית של דרום אפריקה.

״המשחק נגמר, זומה״, הכריז עיתון דרום אפריקאי בפברואר 2018, כאשר זומה התפטר / צילום: מתוך שער העיתון

זה בדיוק מה שקרה בחודש שעבר. כאשר זומה הורשע בנפרד על בזיון בית המשפט. הוא עירער על ההרשעה, הפסיד, ונכלא ב-9 ביולי. כמעט מיד פרצו מהומות אלימות בשני חבלים של דרום אפריקה. מרכזי קניות, מרכולים, בתי עסק, תחנות דלק וכלי רכב הועלו באש. סחורות נבזזו. לפחות 332 בני אדם נהרגו.

הנזק הכלכלי נאמד במיליארדי דולרים. הנזק למוניטין של דרום אפריקה בעיני משקיעים זרים גדול לאין שיעור. 25 אלף חיילים נשלחו להשכין סדר. הנשיא סיריל ראמאפוסה, שהיה מקודם סגנו של זומה, טוען שזה היה ניסיון מכוון להפיל את הממשלה הדמוקרטית. הממשלה טוענת שהיא יודעת את זהותם של המתכננים.

זו היתה, אולי, חזרה כללית לקראת משפט השחיתות עצמו. אם מאסר ל-15 חודשים הניב התפרצות כה אלימה, מה תעולל הרשעה בשוד ובשחיתות, שתקופת מאסר ארוכה בצידה? המונים יחשבו שזה אקט של כפיות טובה ושל רשעות.

דרום אפריקה היא בוודאי רבת פגמים, אבל היא בעיקרה מדינת חוק. איש אינו עומד מעל החוק, גם לא נשיא לשעבר, גם לא גיבור שחרור לשעבר. אבל מדינת החוק תתחבט בדילמה: האומנם עליה להניח לדין לנקוב את ההר בלי שים לב לתוצאות? דרום אפריקה כנראה אינה הדמוקרטיה היחידה שהדילמה הזו תטריד אותה בחודשים הבאים.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית