גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

“אם לא נוכל לגדל סטארט-אפים חדשים, לא יהיה דור של חדי קרן בהמשך"

כינסנו את ליעד אגמון, מנכ"ל דיינמיק יילד, שאול אולמרט, מנכ"ל פיגי ומרים שטילמן, מאיגוד ההייטק, כדי לדבר על מצב התעשייה וגם על האופן שבו היא מסוקרת

מרים שטילמן, שאול אולמרט וליעד אגמון / צילום: איל יצהר
מרים שטילמן, שאול אולמרט וליעד אגמון / צילום: איל יצהר

בשבועות האחרונים בחנו מחדש את הערכים שלאורם אנחנו פועלים כחלק מהתפיסה הכוללת של גלובס וחידדנו לעצמנו את הנהלים על מנת להפוך את מדור ההייטק והמדע לבית עוד יותר מאוזן, בהיר, מקורי, חדשני, אמין המתייחס לאירועים אקטואליים בהקשרם הרחב.
צוות הכתבים והעורכים של גלובס יביא לכם מדי יום תכנים מקוריים וחדשניים ממגוון נושאים הסובבים את תעשיית ההייטק הישראלית והבינלאומית, בכלל זה חדשות בתחום היבטים טכנולוגיים לרבות טכנולוגיה צרכנית מדעי החיים ובריאות דיגיטלית, קריירה, ועוד. נגיש בשפה העברית את התכנים המעולים של ה״וול סטריט ג׳ורנל״ ונשמח אם תחפשו אותנו גם באתר האינטרנט באנגלית. נשמח לשמוע את דעתכם Hightech@globes.co.il

"אני חושב שאנחנו ב-All Time High בתעשיית ההייטק. ברמת המאקרו, כסף זול שמסתובב בעולם שמחפש איפה לייצר תשואה, הבורסות בשיא כל הזמנים - הכל בשיא כל הזמנים", פתח את הפאנל המיוחד ליעד אגמון, מנכ"ל Dynamic Yield שנרכשה על ידי מקדונלדס ב-2019. "נגזרת מהכסף הזה מגיעה להייטק הישראלי דרך קרנות גדולות שמשקיעות פה בארץ, ויש הרבה מאוד כסף שנכנס לחברות. אם בשנים קודמות חברות היו מגייסות סכום מסוים, היום הן יכולות לגייס פי עשרה".

המצב הזה, לפי אגמון, יוצר מצב בעייתי מבחינת עובדים. "נוצר מצב שהביקוש לעובדים גדול משמעותית מההיצע שיש בארץ. ולכן אנחנו רואים שגונבים פה בתעשייה אחד לשני, המשכורות מרקיעות שחקים - ובסוף העובדים מרוויחים מזה ואני מפרגן בטירוף. אבל כתעשייה, זה לא פותר את הבעיה", מפרט.

שאול אולמרט, מייסד ומנכ"ל Piggy, מסביר ש"הבהלה לזהב", לדבריו, "העבירה את התעשייה על דעתה. זה לא הגיוני שחברות שוות פי עשרה בלי שחל שינוי מהותי בביצועים או ביכולות שלהן לייצר ערך אמיתי ללקוחות ולבעלי המניות".

"חברות שיש להם ערך אמיתי ושיש להן שוק אמיתי - יצליחו", מסבירה מרים שטילמן, לשעבר משנה למנכ"ל אלגוטק, כיום מאיגוד ההייטק הישראלי. עם זאת אומרת שטילמן, "אף אחד לא יודע מתי זה יתפוצץ. מספר המהנדסים האיכותיים, שזה מה שהשוק צריך, הוא קבוע לאורך הרבה שנים או גדל מעט מאוד. ויחד עם זאת יש גידול ממשיך באנשי הנדסת תוכנה".

החזון, הצוות והערכים: כך יעבוד מדור ההייטק המתחדש של גלובס

"עלולים לגדוע את הענף שעליו אנחנו יושבים"

אולמרט מתאר את האנומליה בשכר. "אם היו פערי שכר של 20% או 30%, אז באמת היה אפשר לחפות עם כל מיני הטבות אחרות או שיקולים אחרים של העובד. אבל הקיטוב במקרה הזה הופך לבלתי נסבל. אלו חברות עם כל כך הרבה כסף, והן חייבות לגדול והציפיות מהן כל כך אגרסיביות, שהן חייבות להשקיע בצורה לא הגיונית או ריאלית, ולפעמים השכר שהן מציעות הוא גבוה ב-100% ואפילו יותר ממה שחברות קטנות יכולות להציע", מפרט אולמרט.

וכך מוצגת התחזית המדאיגה: החברות הגדולות יהפכו לגדולות יותר עם הזמן, וחברות קטנות יתקשו לייצר את בסיס ההון האנושי שלהן, את הפול הראשוני של הטאלנט - אותם עובדים מנוסים ראשונים בחברה. "בתור אומת הסטארט-אפ אנחנו עלולים לגדוע את הענף שעליו אנחנו יושבים, שכן כל אותן חברות חד קרן או חברות ענק, היו פעם סטארט־אפים. ואם לא נוכל לגדל סטארט־אפים חדשים לא יהיו לנו דור הבא של חדי קרן בהמשך", מצביע אולמרט.

שטילמן מתארת את הקושי העצום שיהיה בחדשנות בתחומי טכנולוגיה. "יהיה מאוד קשה להקים סטארט-אפ מאפס, בתחומים שהם דיפ-טק וטכנולוגיה מתקדמת. אם היום היינו צריכים להקים את אלגוטק במצב השוק, לא היינו מצליחים לגייס את המסה הקריטית של אנשי אלגוריתמים כדי לבנות את המוצר הזה".

כוח הקנייה של הייטקיסטים גדל מאוד

"אני חושב שהייטקיסטים משלמים היום המון מסים שמממנים הרבה דברים טובים שקורים במדינת ישראל ומחפים על הרבה ביזיונות שהיו בשנים האחרונות. מצד שני כוח הקנייה שלהם גדל באופן לא פרופורציונלי לשאר השוק", מתאר אגמון.

לצד זאת, אגמון אומר כי זה לא רק משפיע על ההייטק. אם מישהו מסיים צבא ושוקל מה ללמוד - אותו בחור יודע שהוא יכול ללמוד תואר בשנתיים או שלוש שנים, והוא מגיע למשכורות הגבוהות בהייטק. "למה שיילכו ללמוד 7 שנים רפואה, גם אם זה מה שאני חושב שאני יכול לתרום בו, כשבתוך 3 שנים אני יכול לעשות את המשכורת הזו? זה יוצר חוסר איזון שנשלם עליו מחיר בעשורים הקרובים", אומר אגמון.

"אינטרס להעמקת הפער בין הפריפריה למרכז"

"זה נכון שראש הממשלה, נפתלי בנט, אז שר חינוך, השקיע רבות בניסיון להגדיל חזרה את תלמידי 5 יחידות מתמטיקה כמו שהיה בעבר", אומרת שטילמן. "אם תסתכל על תחומים אחרים שהם תחומים תומכי הייטק, כמו פיזיקה ומדעי המחשב - אתה תראה נתון לא פחות ממזעזע. המספר של לומדי פיזיקה ומדעי המחשב בתחילת שנות האלפיים דומה או גדול יותר מהיום, בעוד שהאוכלוסייה גדלה ב-45%. אפקטיבית שיעור האוכלוסייה שיש לו סיכוי להשתלב בצורה איכותית בהייטק - קטן", מצביעה שטילמן. היא אומרת שזה אסון מוחלט - "אי שוויון כל כך קיצוני על תא שטח קטן כמו בישראל".

אולמרט מצביע על חוסר היציבות הפוליטי בשנים האחרונות. "ממשלות יודעות שזמנן קצוב, לכן הן לא מתעדפות השקעה ארוכת טווח אלא רק השקעות עם פירות מידיים. בעולמות ההייטק מדובר על השקעות של שנים ולממשלות לא היה תמריץ לעשות כזו השקעה".

אגמון הוסיף שיש פה אינטרס פוליטי מובהק להעמיק את הפערים: "אנחנו אחרי 12 שנות ליכוד בשלטון, יש להם אינטרס פוליטי להעמיק את הפער בין פריפריה למרכז, להעמיק את הפער בין מי שיכול למי שלא יכול. זה משרת את הנרטיב שלהם. אנחנו נגד הם".

ההתייחסות צריכה להיות רחבה יותר משורת הרווח

חברי הפאנל מציגים תמונה עגומה למצב עיתונות ההייטק. "המכשול העיקרי של תקשורת ההייטק בישראל הוא שהיא מסונפת לעיתונות הכלכלית. מדובר בנקודת מבט כלכלית גרידא, ולכולנו מייצגים גופים מסחריים שנמדדים ברווחיות שלהם וביכולות לייצר ערך לבעלי המניות, אבל ההתייחסות להייטק צריכה להיות הרבה יותר רחבה מאשר רק התייחסות כלכלית", אומר אולמרט.

לצד זאת, חברי הפאנל מציגים חוסר התמקצעות בתחומים השונים, משום שההייטק מתפרש על פני תחומים רבים.

"כשקוראים את הידיעות בהייטק ויש חריגים, הכיסוי הוא בסגנון אגדות מדיסני. כולם חדי קרן ונסיכות, ומעת לעת מופיע איזה נבל נורא רשע שעושה דברים מסתוריים וטכנולוגיים נורא מפחידים. זה באמת פחות בוגר, ואני חושבת שיש הרבה מאוד ערך להתמקצעות, מה השווקים, מי המתחרים, לאף חברה אין מתחרים באף כתבה. והם בטוח הולכים להצליח, ודווקא בתחום שלרוב האוכלוסיה אין בו ידע, יש חשיבות מאוד גדולה לכתיבה שהיא כתיבה מקצועית יותר", אומרת שטילמן.

אגמון עם זאת, חושב שאין באמת פתרון לבעיית עיתונות אמיתית במדינה כמו ישראל.
"המודל של עיתונות אמיתית וחוקרת לא מתכנס עם כמותה אנשים המתעניינים בה. בעוד שלוש שנים, עדיין יהיה צוות מצומצם של כתבי הייטק שיחלשו על התחומים הענקיים האלו, ותצטרכו לייצר כמות ענקית של ידיעות והעורך ינסח קליקבייט כדי שיכנסו יותר לכתבה וזה ימשיך להיות ככה ואולי גרוע יותר", לדבריו.

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?