גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר ויותר חברות רוצות לעבור לרכבים חשמליים, מי שם להן ברקס?

מהגבלות קילומטרים לאי ודאות על ערכי הגרט - הרכב החשמלי משבש באופן יסודי את המודל העסקי של חברות הליסינג ● היבואנים וציי הרכב מפעילים לחצים על חברות הליסינג להכניס את המכוניות החשמליות לשוק, שבתגובה יושבות על הגדר ומסרבות להיכנע

הטענת רכבים חשמליים בישראל / צילום: Shutterstock
הטענת רכבים חשמליים בישראל / צילום: Shutterstock

השנה החולפת נחשבת לנקודת מפנה עבור שוק הרכב החשמלי בישראל: הציבור הרחב מתחיל לגלות התעניינות, טסלה העלתה על הכביש למעלה מ-4,000 מכוניות והיצע הדגמים החשמליים מתרחב בישראל כמעט מדי שבוע. אבל במספרים מוחלטים המכוניות החשמליות הן עדיין נישה קטנה, שתופסת פחות מ-4% מכלל המכירות השנה.

כדי להותיר חותם ממשי ומתמשך על השוק, הרכב החשמלי יהיה חייב לחדור לציי הרכב - שמחזיקים בכ-300 אלף כלי רכב חדישים - ולהבקיע את המחסום של חברות הליסינג, שרוכשות כמעט שליש מכלל כלי הרכב החדשים שנמכרים בישראל כדי לספק אותם לציים. הביקוש מהשטח כבר קיים, אבל בידיהן של חברות הליסינג נמצא הכוח להפוך את הרכב החשמלי לחלק קבוע מהזרם המרכזי של שוק הרכב ישראלי או להקפיא/לעכב את התפתחות הפלח במשך חודשים רבים ואולי שנים.

לפי שעה, ענף הליסינג הישראלי יושב על הגדר ומתלבט איך להגיב לשינוי המגמה: חלק מהשחקנים מחכים לראות מה יעשו המתחרים, אחרים מכינים תוכניות מגירה וכמעט כולם נוקטים בינתיים בטקטיקות של השהייה מול הלחצים שמפועלים עליהם "לקפוץ על העגלה" של הרכב החשמלי.

הלחצים שמופעלים כיום על חברות הליסינג לאמץ רכב חשמלי מגיעים כיום משני כיוונים: יבואני רכב, שרוצים להחדיר לשוק הציים רכב חשמלי אותו הם מייבאים; וציי הרכב, בעיקר ממגזר ההיי-טק והביו-טכנולוגיה, שלוחצים על החברות לספק להם עסקאות ליסינג תפעולי לרכב חשמלי בגלל "אג’נדה ירוקה", רצון של הציים לחסוך בעלויות הדלק או רצון של מקבלי הרכב לחסוך בשווי השימוש החודשי.

משחקי כוח ואינטרסים

בסביבות 50% משוק הליסינג נמצאים בידי חברות ליסינג "עצמאיות", שאינן יבואניות ישירות של כלי רכב, דוגמת שלמה-סיקסט, אלבר ואלדן. שאר השוק נמצא בידי חברות ליסינג שהן בבעלות ישירה או עקיפה של קבוצות יבוא רכב. חברות דוגמת AVIS של UMI, הרץ של "מאיר", פסיפיק של קרסו (שמיזגה לתוכה את "קל אוטו") ועוד.

מטבע הדברים, חברות הליסינג שבשליטת היבואניות מתפקדות (גם) כזרוע לקידום המכירות של מותגי הרכב אותם מייבאים "בעלי הבית". לפיכך, אם וכאשר אותן יבואניות יחליטו להשקיע אסטרטגית ביבוא וקידום רכב חשמלי, וחלקן כבר החלו בכך, הן יסייעו להחדיר אותם גם לציי הרכב באמצעות "תפירה" של תוכניות ליסינג ייעודיות בשיתוף עם היבואן.

מנגד ניצבות חברות הליסינג "העצמאיות", שאינן מחויבות לשיקולים פרטניים של יבואן כזה או אחר. אומנם, לכולן יש מערכת יחסי תן-וקח עם היבואנים הגדולים, כך שגם הן כפופות ללחצים אם הן ירצו להמשיך ולקבל הנחות משמעותיות על דגמי "הלחם והחמאה" עם מנועי בנזין - אבל המחויבות פחותה.

בהקשר זה יש לציין כי לשלמה סיקסט, חברת הליסינג הגדולה בישראל, יש חברה-אחות, "אפקון", שפעילה מאוד בתחום התשתיות לטעינת רכב חשמלי, ובקרוב גם חברה אחות אחרת שתייבא רכב חשמלי. אז פריצת הסכר היא כנראה רק עניין של זמן.

מודל עסקי חדש

החסם העיקרי שמונע מהלחצים לפרוץ את הסכר של כל הענף הוא העובדה שהרכב החשמלי "משבש" את המודל העסקי המסורתי והרווחי של חברות הליסינג. כך, למשל, אחד ממקורות הרווח של חברות הליסינג בחוזי הליסינג הוא תמחור רווחי של התחזוקה השוטפת של רכבי הליסינג (טיפולים תקופתיים, חלקים מתכלים וכו’). התמחור הזה קשה להצדקה בכלי הרכב החשמליים, שהתחזוקה השוטפת שלהם אמורה להיות הרבה הרבה יותר זולה.

עוד נדבך במודל העסקי של חברות הליסינג הן ההנחות המשמעותיות מהמחירון הרשמי שהן מקבלות מהיבואנים, ואשר מנוצלות לרווחים בחוזי הליסינג שמתומחרים ללקוחות על פי המחירון, וכן לרווח בעסקאות ליסינג מימוני ובמכירה בתום תקופת הליסינג. ככלל, ההנחות שניתנות לחברות הליסינג על רכב חשמלי הן נמוכות ביחס לרכבי בנזין ודיזל - או כלל לא קיימות במקרה של טסלה.

גם סוגיית הגבלת הקילומטרים בחוזי הליסינג עוברת "שיבוש" בעידן הרכב החשמלי: רוב עסקאות הליסינג מגבילות את הלקוח במכסה של קילומטרים שנתיים, שעל חריגה ממנה נגבים תעריפי פרמיום. לעומת זאת, ברכב חשמלי, שעלות הנסיעה בו לקילומטר נמוכה מאוד, הרווח למעביד ולעובדים הולך וגדל ככל שהנסיעה של כלי הרכב גדולה יותר, מה שהופך את עסקאות עם הגבלת קילומטרים לאינן משתלמות למקבלי רכב חשמלי מהעבודה.

המכשול: ערך הגרט

המכשלו הגדול הניצב בדרכו של ענף הליסינג הוא חוסר הוודאות הנוכחי ביחס לשווי העתידי של כלי הרכב הללו בשוק המשומשות, כאשר חברות הליסינג יצטרכו למכור אותם בתום תקופת החוזה. מה שמכונה "ערך גרט".

סוגיית ערך הגרט היא קריטית לחברות הליסינג, לא רק בשל ההכנסות העתידיות שלהן ממכירת רכב משומש, אלא בעיקר בשל השפעתו הצפויה על הערך החשבונאי של צי הרכב שבבעלות חברות הליסינג, שהוא הנכס המרכזי שלהן. וכאשר מדובר באלפי כלי רכב חשמליים, ואולי עשרות אלפים בעתיד, למרכיב הזה יש השפעה מהותית.

למרבה הפרדוקס, דווקא ערך הגרט, שהוא החסם העיקרי של חברות הליסינג בפני הצטיידות ברכב החשמלי, מהווה תמריץ גדול לציי הרכב לקחת רכב חשמלי בליסינג תפעולי, שכן יש להם אינטרס ברור "לגלגל" את הסיכון של ערך הגרט לחברות הליסינג.
אינטרסים סותרים

בשורה התחתונה קיימת כיום סתירה בין אינטרסים של הלקוחות ושל חברות הליסינג בכל הנוגע להצטיידות ברכב חשמלי. הציים רוצים חוזי ליסינג זולים לרכב חשמלי, כולל פתרונות טעינה מקצה לקצה, בעיקר לעובדים עם נסועה נמוכה. רוב חברות הליסינג מצידן מגיבות ב"קרב השהיה". אין כיום בענף פרסומים רשמיים שמזמינים את ציי הרכב ואת הלקוחות להצטייד ברכב חשמלי בליסינג, תמחור החוזים גבוה ומתעניינים נענים בתשובה "יש מחסור במלאי", מה שנכון בחלקו. לקוחות אסטרטגיים, שמתעקשים לקבל הצעות, מקבלים פתרונות פרטניים אבל מתחת למסכי הרדאר.

עם זאת, ניתן להבחין בפרצות ראשונות בחומה. יש יבואנים, שמוכנים לקחת על עצמם את אתגרי הטעינה ואת חלק מסיכון ערך הגרט כדי לגלגל חשמליות לשוק. חברות ליסינג אחרות "נכנעות" ללחצים של לקוחות אסטרטגיים ומספקות להם חוזים לרכב חשמלי, כולל עמדות טעינה, בעיקר עבור עובדים שצולחים מרחקים קצרים.

יש גם חברות שמנסות לנצל את הוואקום בשוק כדי לבסס יתרון תחרותי בשוק העתידי, אם כי עדיין בצורה מהוססת. כך, למשל, בסוף יולי ערכה חברת הליסינג "אלדן" כנס למנהלי ציי הרכב בו הציגה את תוכניותיה בתחום. אבישי לוי, המשנה למנכ"ל החברה אמר כי "אין לנו כוונה להחליף את ציי הרכב באופן מסיבי לחשמל אלא לנתח עם הלקוחות את התנאים והצרכים שלהם".

עוד כתבות

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול