גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחירי סוף עונה בת"א: החברות המנפיקות נאלצות לחתוך 30%-50% מהשווי המבוקש

רב בריח ומכלול מצטרפות לרשימה מתארכת של הנפקות במחירים נמוכים משמעותית מאלו שעליהן דובר בתחילת התהליך ● איירובוטיקס אפילו לא הצליחה להשלים את ההנפקה ● גורם בשוק החיתום: "לבעלי החברות יש חלומות, אבל הציפיות וההערכות בשוק הן לעיתים שונות מכך, וצריך למצוא את נקודת המפגש ביניהן"

 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

מתפשרים על השווי בדרך לבורסה: קחו לדוגמה את חברת רב-בריח. יצרנית הדלתות והמנעולים מתקדמת לקראת השלמת הנפקתה ראשונית בבורסה בת"א, לפי שווי של כחצי מיליארד שקל לפני הכסף - ירידה של 30% מהשווי אליו כיוונו החברה וחתמיה עם פרסום טיוטת התשקיף הראשונה, שעמד על כ-700 מיליון שקל.

רב-בריח שבשליטת היו"ר שמואל דונרשטיין, עוסקת בפיתוח, בייצור ובמכירת "מגוון מוצרים ייחודיים לענף הבנייה והשיפוצים", ובמסגרת פעילותה מציעה מוצרי דלתות, מוצרי ביטחון ומיגון, מוצרי נעילה, מערכות סינון אב"כ, שערים ועוד.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה נהנתה החברה מקפיצה של כ-30% בהכנסותיה, שהגיעו ל-127 מיליון שקל, בזכות הרחבת פעילות ורכישת חברת נוריאלי בתחום ייצור ומכירת ציוד בנייה, בעוד הרווח הנקי שלה עמד על 2.5 מיליון שקל בלבד, אחרי הפסד של כחצי מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

רב-בריח מגיעה לבורסה בחסות הצמיחה בשוק הבנייה בישראל, שממנה נהנות גם חברות המוצרים שכבר נסחרות בה - אינרום, קליל, חמת ואקרשטיין, שבעצמה הצטרפה לזירת המסחר בחודש יוני האחרון, אחרי שגם היא נדרשה לקצץ את שוויה בכ-25%, לכ-1 מיליארד שקל.

ולא רק רב-בריח ואקרשטיין שם. מבדיקת גלובס עולה כי המגמה של הפחתת מחיר משמעותית בהנפקותיהן של חברות העושות את דרכן לבורסה בת"א הולכת ומתרחבת, נוכח הסלקטיביות הגוברת בקרב המשקיעים המוסדיים, וירידת ה"הייפ" הגדול שאפיין את גל הנפקות הראשוניות בת"א הנמשך זה כשנה.

בין היתר עומדת כיום על הפרק חברת האשראי החוץ בנקאי מכלול, המתקדמת לקראת השלמת ההנפקה אחרי קיצוץ של כ-30%-40% מהמחיר לפיו ביקשו לבצע את גיוס ההון. מי שעוד חוותה זאת היא איירבוטיקס, שתחילה קיצצה ב-30% את המחיר, אך הביקושים שנרשמו הסתכמו במיליוני שקלים בודדים בלבד והננפקה נכשלה.  

 קדמו להן, עם הפחתות מחיר של כ-50%, שנדרשו לבצע בשבועות האחרונים, יצרנית סוכריות הגומי ותוספי התזונה טופ גאם, ששוויה בהנפקה ירד מ-650 ל-360 מיליון שקל, מפתחת המכשיר הרפואי בי קיור לייזר - חברת אריקה כרמל ששוויה נחתך מ-800 ל-430 מיליון שקל, וחברת האנרגיה הירוקה אקונרג'י ששוויה ירד מ-2 ל-1 מיליארד שקל.

 

לחברות נותר די "בשר למיקוח"

ולמרות הפחתות המחיר שלהן הם נדרשים, מעדיפים בעלי החברות המנפיקות להשלים את המהלך ולצרף אותן למסחר - מה שעשוי ללמד כי המחיר אליו כיוונו מלכתחילה היה מנופח הותיר בידם די "בשר" לצורכי מיקוח מול השוק. זאת ועוד - חברות רבות אחרות שהתכוונו להנפיק נאלצו לאחרונה לגנוז או לדחות את הנפקתן בשל היעדר עניין מצד השוק. 

בשוק החיתום אומרים בהתייחס להנפקות האחרונות כי "השוק פחות טוב מבעבר ולכן מתבצעות בו הורדות המחיר המשמעותיות. לבעלי החברות יש חלומות, אבל הציפיות וההערכות בשוק הן לעיתים שונות מכך, וצריך למצוא את נקודת המפגש ביניהן; כזו שבה בעלי החברות עדיין מעדיפים לצאת עם ההנפקה, גם אם במחיר מופחת ביחס למה שרצו תחילה".

עוד מוסיפים בשוק, כי "התקופה הנוכחית פחות מתאימה לחברות טכנולוגיה צעירות וחברות 'חלום'. השוק מתכווץ ומשקיעים מחפשים חברות בטוחות יותר ופחות ספקולטיביות, אבל גם אצלן אין 'הייפ' גדול, לכן המוסדיים מצליחים לבצע הורדות מחיר משמעותיות".

מכלול - צלחה את חילוקי הדעות

חברת המימון מכלול צפויה לגייס על פי עדכון שפרסמה 110-120 מיליון שקל לפי שווי של קצת פחות מ-280 מיליון שקל לפני הכסף - נמוך בכ-40% מהשווי לפיו ביקשה לבצע את המהלך תחילה.

מכלול עוסקת באשראי חוץ בנקאי ובמסגרת זו מעניקה מימון בליווי סגור ליזמים ולחברות בנייה. החברה הוקמה בשנת 2018 על-ידי מנכ"ל בנק ירושלים לשעבר, אורי פז, בכירת בנק ירושלים לשעבר איילת רוסק, ויזם הנדל"ן ירון בלנק, בשותפות עם חברת הביטוח כלל.

בין בעלי מניותיה של מכלול נכלל גם צבי זיו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים, השותף עם פז לניהול קרן תמוז - שותפות מוגבלת שזכתה במכרז של משרד האוצר להקמת קרן מימון לעסקים בינוניים. שותפתם השלישית בתמוז היא חברת האשראי החוץ בנקאי פנינסולה.

לקראת ההנפקה בין פז וזיו ובין פנינסולה התעוררו חילוקי דעות בקשר לעסקת מכירת תיק ההלוואות של תמוז למכלול, כאשר בסופו של דבר פנינסולה משכה צו מניעה ותביעה שהגישה בנושא, מה שאיפשר למכלול לקדם את מהלך ההנפקה.

בסיכומה של שנת 2020 הכנסות המימון של מכלול קפצו ב-260% לכ-16 מיליון שקל בזכות עלייה בהיקף הפעילות ומספר הפרויקטים שהחברה מלווה, אולם גם הוצאותיה גדלו כך שההפסד שלה גדל ב-45% והתקרב ל-2 מיליון שקל. בדוחות פרופורמה, הכוללים את פעילות תמוז, מכלול מציגה בסיכום שנתי הכנסות של 52 מיליון שקל ורווח של כ-15 מיליון שקל.

איירובוטיקס - ההנפקה שנכשלה

באיירובוטיקס, הסיפור אפילו קשה יותר. שווי החברה בהנפקה נקבע על כ-50 מיליון דולר (165 מיליון שקל) - נמוך בכ-30% מהשווי לפיו ביקשה תחילה החברה לבצע את הגיוס. בסופו של דבר, הביקושים שנרשמו הסתכמו במיליוני שקלים בודדים בלבד וההנפקה בוטלה.

איירובוטיקס עוסקת באיסוף, ניתוח והנגשת מידע באופן אוטומטי, באמצעות רחפן אוטומטי ("רחפן בקופסה"). המערכת האוטומטית של איירובוטיקס כוללת רחפן, תחנת עגינה, חיישנים מוטסים (מטע"דים) שונים, מערכת תקשורת, סוללות, ניווט ובקרת אקלים.

היקף הגיוס של החברה יהיה מצומצם יחסית, בטווח ש 20-30 מיליון שקל, ולנוכח זאת, הוא עורר עניין מועט יחסית בקרב משקיעים מוסדיים, מה שהוביל להחלטת החברה לבצע את גיוס ההון מהציבור בלבד.

שלא כמו עיקר חברות טכנולוגיה צעירות, שהיוו רוב מכריע בגל ההנפקות בבורסה המקומית, איירובוטיקס היא חברת טכנולוגיה ותיקה יחסית, והגעתה לבורסה נוכח הצורך שלה למימון המשך הפעילות נעשה תוך הפחתת שווי משמעותית משווי של כ-240 מיליון דולר לפיו הוערכה בגיוס פרטי שביצעה לפני כשלוש שנים.

איירובוטיקס הוקמה בשנת 2014 על-ידי רן קראוס (נשיא לענייני אסטרטגיה ופיתוח עסקי) ומאיר קליינר (מנכ"ל), ומאז ביצעה ארבעה סבבי גיוס גדולים, בהם גייסה יותר מ-100 מיליון דולר. 

למרות שהיא חברה ותיקה יחסית, הכנסותיה ב-2020 היו די מצומקות, והסתכמו בפחות מ-2 מיליון דולר, וההפסד שלה הצטבר ליותר מ-14 מיליון דולר. מאז הקמתה הפסדיה של איירובוטיקס מצטברים לסכום עצום של כ-122 מיליון דולר והגירעון בהון העצמי שלה בסוף שנת 2020 עמד על כ-5 מיליון דולר.

איירובוטיקס מתנהלת ללא גרעין שליטה, ובעלי המניות הגדולים בה כיום הם חברה מסינגפור, קרן Alpha Intelligence Capital וקבוצת OurCrowd.

עוד כתבות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

אלטשולר שחם מביע אי אמון בשוק המניות הישראלי. מה האסטרטגיה של המתחרים?

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות