גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסוף צפוי מראש: המדינה כנראה לא תיתן לאל על לקרוס, השאלה מה יקרה בדרך

במכתב לאוצר דרשה חברת התעופה פיצוי של 100 מיליון דולר במקום הלוואה, "בגין הנזקים שנגרמו בשל החלטות המדינה" • מה מצב החברה, איזו תוכנית היא מציעה, ואילו אפשרויות עומדות בפניה?

מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

המדינה לא תיתן לאל על לקרוס. זו ההנחיה שקיבל האוצר עוד בקדנציה הקודמת, וזהו הקו המנחה גם כעת - ואל על יודעת את זה. האוצר רואה את ההצלה בדרך של הלוואה ביחס של 1:1 להזרמת כספים מבעלי השליטה. אל על רוצה מענק.

במכתב ששלח מנכ"ל אל על, אביגל שורק, למנכ"ל האוצר, רם בלניקוב, הוא דחה את הצעת המדינה להלוואת בלון בהיקף של 50 מיליון דולר. הוא פירט תוכנית ולפיה אל על בדרך להקטין את הצי ל-29 מטוסים (מ-45), לצמצם משמעותית את פעילותה ולהתמקד בשוק צפון אמריקה וביעדי ליבה בולטים באירופה. כפועל יוצא מהפרידה המסיבית ממטוסיה, אל על תבקש להיפרד מכ-1,500 עובדים, בנוסף לכ-1,900 עובדים מהם נפרדה לאחרונה. באוצר לא הגיבו להצעת אל על.

כדי לעלות על מסלול ההתאוששות כחברה רזה ויעילה, אל על צריכה שתהיה לה תוכנית שנבחנה מכל כיווני התחרות. הפוקוס בקווים לארה"ב, בהם הטיסות מלאות יותר ופחות נתונות לעונתיות, הוא נכון. באשר לאירופה, יעדים רבים כבר נכבשו מזמן על-ידי חברות הלואו קוסט. אלא שצמצום היעדים עשוי לפגוע בנאמנות הנוסעים, בעיקר המתמידים.

המדינה מחזיקה ב-13% מאל על, אחרי שבשנה שעברה היא רכשה מניות ב-116 מיליון שקל. לאל על יש התחייבויות שוטפות של 3.3 מיליארד דולר, עיקרן לבנקים ולגופים מממנים. את החוב ללקוחות (שהיה קריטי לבניית אמון לחברה שרוצה להתאושש) בהיקף של מיליארד שקל היא כיסתה, וכעת היא מבקשת פיצוי "בשל החלטות המדינה בדומה לנעשה בענפים אחרים במשק" ומכריזה על מהלך של התייעלות משמעותית שבמובנים רבים היה צריך לקרות מזמן: מחברה שהעסיקה 6,300 עובדים ב-2019 עם צי של 45 מטוסים, היא תסיים את 2021 עם 2,800 עובדים ו-29 מטוסים.

הלוואה נוספת אינה הפתרון מבחינת אל על. טענת החברה על כך שהיא נמנעה מלמצות את יכולותיה לאור מגבלות שאינן תלויות בה - הן נכונות, ועל כך אין חולק. כך גם הטענה על כך שבענפים אחרים (מלונאות למשל) הוענק פיצוי - אלא שפה נשאלת השאלה האם הכסף הזה יהיה בגדר גלגל הצלה ארוך-טווח או משהו שרק יאפשר להשאיר את הראש מעל למים. 

במכתבו מפרט שורק את תוכנית ההתייעלות האמורה, אותה הציגו בימים האחרונים מנהלי אל על לוועד העובדים ולהסתדרות. "בשעה שהיינו עסוקים לגבש הסכמי פרישה מרצון לעוד כ-200-300 עובדים, באה ההנהלה עם המספר הזה", אמר לגלובס שרון בן יצחק, יו"ר ועד עובדי אל על. סכסוך עבודה יאפשר לעובדים לנקוט מהלכים (שיבושים), והם לא יהססו לעשות זאת. אבי אדרי, יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות, התייחס לכוונת ההנהלה באומרו כי "אנחנו סיימנו עם פיטורי עובדים קבועים באל על, ומבקשים מממשלת ישראל לרדת מהגדר ולהזרים חל"ת גמיש לענף התעופה". 

נכון לסוף יוני העסיקה אל על 2,873 עובדים. מתוכם 1,980 עובדים קבועים, 745 זמניים ו-149 בחו"ל. כ-1,400 עובדים נוספים מצויים בחל"ת. המהלך המתכונן יותיר אותה עם כ-2,800 עובדים.

אביגל שורק, מנכ''ל אל על / צילום: איל יצהר

מה גרם למשבר הנוכחי?

בשעה ששוקי תעופה בעולם מתחילים להראות סימני התאוששות, שוק התעופה הישראלי נבלם, דווקא בתזמון של עונת הקיץ וחגי תשרי. התנופה שחברות התעופה "בנו" עליה בתקופת השיא של השנה נבלמה בשל המלצת ראש הממשלה נפתלי בנט שלא לטוס וההגבלה שלפיה החוזרים ממרבית המדינות נדרשו לבידוד (שהסתיימה ב-3 בספטמבר עבור מחוסנים בתוקף, מנה שלישית או עד חצי שנה מקבלת המנה השנייה). זאת נוסף לאי-הכנסת תיירים לישראל מזה כשנה וחצי.

מה מצבה הפיננסי של אל על?

החברה ממשיכה לצבור הפסדי עתק, שבמחצית הראשונה של 2021 הסתכמו ב-167 מילון דולר. הערת "עסק חי" ממשיכה ללוות את הדוחות, וישנם לא מעט סימני שאלה לגבי יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה.

לאל על יש התחייבויות של 3.4 מיליארד דולר, מהן התחייבויות בנקאיות שוטפות של 1.1 מיליארד דולר. מול זאת הגירעון בהון העצמי שלה מגיע כבר ליותר מ-300 מיליון דולר, ובקופתה מזומנים ופיקדונות לזמן קצר בסכום המתקרב ל-190 מיליון דולר, ובסך-הכול נכסים שוטפים של פחות מ-360 מיליון דולר.

בסיכום המחצית הראשונה, הכנסות אל על נשחקו בכ-30% והסתכמו בכ-340 מיליון דולר. למרות עלייה בהפסד הגולמי, החברה הציגה ירידה גדולה בהוצאות המימון בהשפעת עסקאות גידור דלק סילוני (דס"ל) מהן סבלה בשנה שעברה, מה שסייע לה לצמצם את הפסדיה ביחס למחצית הראשונה של 2020, אז הם הגיעו ל-244 מיליון דולר. את 2020 כולה סיכמה אל על בהפסד עתק של 531 מיליון דולר.

מה האפשרויות של אל על?

לצד העמקת התייעלות דרך צמצום הצי, אל על תנסה לפנות לשווקים פוטנציאליים חדשים. בראיון לגלובס ציין המנכ"ל אביגל שורק כי בכוונת החברה לגייס לשורותיה סגמנט שעד כה היא הזניחה - הקהל הערבי, שמעדיף טיסות למדינות המפרץ (לטורקיה אל על לא יכולה לטוס), אגן הים התיכון ואירופה. במקביל אל על תבקש להחזיר לשורותיה את הקהל החרדי שזולג גם למתחרים, ושם הקווים הבולטים הם לארה"ב, ללונדון, לבריסל ולפריז.

אופציה שנייה היא מיזוג, והיא לא ירדה לגמרי מהפרק. ייתכן כי צמצום צי המטוסים של אל על מכין את הקרקע למיזוג עם ישראייר או עם ארקיע - אל על עם מטוסי הדרימליינר תטוס ליעדים הרחוקים, והחברה שתמוזג לתוכה תספק את הפעילות הרצויה של הנופשונים.

אופציה נוספת היא לפירוק והרכבה מחדש, אלא שזו לא ממש נמצאת על השולחן. בעלי אל על, קני רוזנברג, השקיע בחברה עד כה 160 מיליון דולר, ובקנה ניצבת השקעה נוספת. רוזנברג שיגר מכתב שאף צורף למכתב שנשלח לבלניקוב, בו חזר על מחויבותו לחברה והזכיר כי השקיע בה עד כה 163 מיליון דולר, וכי יעמוד בהתחייבות להשקיע 43 מיליון דולר.

האם יש ביקוש למטוסים משומשים?

המצב המאתגר בענף התעופה העולמי הוביל להצפה של מטוסים משומשים שעומדים למכירה לצד החזרות רבות של מטוסים חכורים. אל על תפעל לבטל הסכמים למטוסים החכורים לצד מכירת חלק מהמטוסים שבבעלותה, בדגש על צי מטוסי ה-737.

הצי של אל על מונה 45 מטוסים, 27 מתוכם בבעלות ו-18 חכורים: לחברה יש 15 מטוסי דרימליינר - מתוכם שמונה חכורים (787-9). גילם עומד בממוצע על כשנתיים, ואל על לא תציע אותם למכירה.

בנוסף, בבעלות החברה שישה מטוסי 777-200 בגיל ממוצע של 18 שנה. למטוסים רחבי-גוף אלה לא בהכרח יימצא קונה שירצה להפעיל אותם מסחרית, והם עשויים לעבור לפירוק, ממנו אל על תוכל להניב כמה מיליוני דולרים.

לחברה יש שמונה מטוסי 737-900 בני 6.6 שנים בממוצע בבעלותה ועוד 16 מטוסים צרי-גוף מדגם 737-800 - שישה מהם בבעלות ו-10 חכורים. מטוסים אלה משמשים לטיסות לאירופה, וגילם הממוצע הוא כ-17 שנה. שווי של מטוס משומש בדגם הזה מוערך בכ-20 מיליון דולר.

קשה להניח שחברות לואו קוסט שעושות שימוש בציי 737 (צרי-גוף) ירכשו מטוסים ישנים ולא יעילים מבחינת תצרוכת הדלק והמוצר שהם מציעים לנוסע. השוק כאמור מאתגר, אבל מולו ניצב סגמנט משגשג בדמות ענף הטסת המטענים (קרגו) ופעילות ערה של הסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען.

עוד כתבות

ולדימיר פוטין - נשיא רוסיה, דונלד טראמפ - נשיא ארה''ב, וולודימיר זלנסקי - נשיא אוקראינה / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson, Alex Brandon, Jacquelyn Martin

מניות ביטחוניות ירדו, אירופה במצוקה: ארה"ב דוחפת להסכם שלום כפוי באוקראינה

הבית הלבן הפתיע את אירופה כשדרש מקייב בסוף השבוע לקבל תוכנית שלום ובה הגבלות צבאיות וכן ויתור על שטחים ● האירופאים קוראים לתוכנית "בסיס לדיון" ושוב נאלצים לבקש מקום ליד שולחן הדיונים ● לצד ירידות במניות ביטחוניות, באיחוד מנסים לקנות זמן להקמת כוח צבאי

גיא פרופר, מנכ''ל סוגת / איור: גיל ג'יבלי

המנכ"ל שגדל בבית שבו הומצאה הבמבה ומוביל עכשיו הנפקה חדשה בשוק המזון

שורה של רכישות אסטרטגיות הפכו את סוגת לאחת מחברות המזון המובילות במשק ● כעת פועלת קרן פורטיסימו להנפיק את החברה, שמנהל גיא פרופר, לפי שווי של 900 מיליון שקל ● סוגת, שהפכה למרכזית במכירת מוצרי מזון בסיסיים, מציגה יציבות בהכנסות לצד קפיצה ברווח

פול דונובן / צילום: UBS

מה הקשר בין מחירי הדיור לביטקוין? ההסבר של הכלכלן הבכיר מ-UBS

במהלך יותר מ־30 שנה ב־UBS, פול דונובן, הכלכלן הראשי של חטיבת ניהול ההון הגלובלי בבנק, ראה לא מעט משברים היסטוריים ● בראיון לגלובס הוא מציע לשמור על גישה זהירה בנוגע ל־AI, מעריך שהזהב מיצה את העליות, וגם: הקשר בין הקושי לקנות דירה להשקעה בביטקוין

מנכ''ל קבוצת הפניקס, אייל בן סימון, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

אייל בן סימון: "הפניקס היא מחוללת התחרות המרכזית בעולם הפיננסי"

מנכ"ל הפניקס אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי עוד לפני הכלכלה, "אנו חייבים להבין שמדינת ישראל צריכה תוכנית ארוכת-טווח" ● לגבי החוסן של הכלכלה הישראלית הוא טוען: "הרבה מדינות היו רוצות יחס חוב-תוצר כמו שלנו" ● וגם: מה הוא חושב לגבי הכוח של המתווכים הפיננסיים בישראל?

חזי חאלאויה בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

יו"ר נמלי ישראל: "ישראל צריכה להיות שער לאירופה. אסור לפספס את ההזדמנות"

חזי חאלאויה דיבר בועידת ישראל לעסקים של גלובס על ההזדמנות הטמונה במסדרון הכלכלי IMEC בין הודו לאירופה, שישראל טרם הצטרפה אליו ● "מדובר במצפן גיאו־אסטרטגי. אם נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה זכייה לדורות. ואם לא נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה בכייה לדורות"

חנן שטיינהרט בוועידת ישראל לעסקים / צילום: ש

חנן שטיינהרט: "שוק האג"ח האמריקאי הוא סכנת נפשות, הבינה המלאכותית לא תציל אותנו בזמן"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר חנן שטיינהרט כי החוב האמריקאי גדל בשני טריליון דולר בחודשים האחרונים, וכי הריבית על החוב גבוהה משמעותית מקצב הצמיחה הכלכלית ● "הריבית על כל החוב האמריקאי היא פי שלוש וחצי מהגידול בתל"ג בשנה", ציין בדבריו

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; באסיה, בורסת הונג קונג עולה בכ-2%

ביפן לא מתקיים היום מסחר ●ההסבר של גולדמן סאקס לנפילות בוול סטריט - גידור סיכונים • הנפילה של אורקל ● בלומברג: מניות הקמעונאות זקוקות לנס כדי להציל את 2025 הקשה • במיטב מציעים את אסיה כאלטרנטיבה לשוק האמריקאי היקר

מנכ''ל הבורסה איתי בן זאב בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

האם לשוק יש עוד לאן לעלות? התשובה של מנכ"ל הבורסה בת"א

למרות השיאים והתשואות החזקות בבורסה המקומית, איתי בן זאב, סבור שהיא רחוקה מלבטא את הפוטנציאל העתידי, ובטוח שמפולת במדדים לא על הפרק ● כך אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "ירידות חדות מגיעות בדרך כלל בתקופה של בועה וזה לא המצב כרגע"

מימין: אסף זגריזק, שאול שניידר ועמית לנג בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: רפי קוץ

יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר: "אני לא מתנגד להנפקה"

שניידר אמר את הדברים בשיחה בנושא התשתיות הקריטיות של ישראל בוועידת ישראל לעסקים של גלובס ● מנכ"ל מקורות עמית לנג: "יש לישראל פוטנציאל להיות ספקית מים לסוריה וכך ליצור מארג גאו-פוליטי"

רכב ותחבורה / צילום: יח''צ

התערוכה בגואנגג'ואו החלה: הדגמים הסיניים והמערביים שעשויים להיות להיטים מקומיים

יצרני הרכב מציגים השבוע קצב התפתחות המהיר ואת התרחבותם לפלחי שוק מרכזיים בתערוכה בגואנגג’ואו, סין ● במרכז הבמה: דגמים חשמליים והיברידיים חדשים המכוונים גם לשוק בישראל ובאירופה, בעלי טכנולוגיות חדישות ובמחירים תחרותיים ● השבוע בענף הרכב 

דרור בין בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "נדרשת עליית מדרגה בהשקעות דיפטק, הן גל הצמיחה הבא של ההייטק בישראל ובעולם"

בהרצאה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות, כי 2025 רושמת כבר עתה את שיא האקזיטים בישראל בהיקף של 71 מיליארד דולר ● לצד זאת, בין הזהיר מפני הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים וקרא לגוון את ההשקעות בהייטק כך שלא יתמקדו רק בסייבר ובתוכנה

קורנליוס קורנליו בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

שגריר קפריסין: "הביקורת על ישראל עצומה, אבל רק כאן מבינים את המציאות של המדינה"

שגריר קפריסין בישראל, קורנליוס קורנליו, אומר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי היחסים הכלכליים בין המדינות רחוקים ממיצוי - לא רק תיירות ונדל"ן אלא גם הייטק ואנרגיה ● עוד אמר: "אל תשכחו שיש לכם חברים באיחוד האירופי, חשוב לא לסגור דלת לאיחוד"

חנות נייקי בהמבורג, גרמניה, שמפעילה ריטיילורס / צילום: באדיבות החברה

חולשת נייקי ממשיכה להכות בריטיילורס: הרווח נחתך ביותר מחצי

מפעילת חנויות נייקי בארץ ובאירופה אמנם הציגה צמיחה בהכנסות, אך המשיכה להציג חולשה בפעילות המרכזית שהביאה לשחיקה משמעותית בשורת הרווח ● המכירות בחנויות זהות של נייקי ירדו בכ-10% במהלך הרבעון החולף

נשיא ומנכ''ל ICL אלעד אהרונסון בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ICL: כ־400 מיליון איש מקבלים את המזון שלהם בזכות המוצרים שלנו

על רקע שינוי הזיכיון בים המלח, מנכ"ל ונשיא ICL אלעד אהרונסון הציג בוועידת ישראל לעסקים של גלובס את פעילות החברה כפתרון לאתגרי ביטחון המזון העולמי ● "ביל גייטס אומר כי בין 40%-50% מתושבי כדור הארץ חבים את היכולת שלהם לחיות לשימוש ההולך וגובר של דשנים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

מגמה חיובית בבורסת ת"א; מניית ריטיילורס נופלת בעקבות הדוח

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● הבוקר עליות בבורסות בעולם ● רוב הכלכלנים סבורים שבנק ישראל יוריד אחה"צ את הריבית, אך בספק לגבי הורדות נוספות בהמשך ● ההסבר של גולדמן סאקס לנפילות בוול סטריט - גידור סיכונים ● בלומברג: מניות הקמעונאות זקוקות לנס כדי להציל את 2025 הקשה ● במיטב מציעים אלטנטיבות מפתיעות לשוק האמריקאי היקר

באי הוועידה / צילום: ראי כץ

המגזר העסקי בוועידת ישראל לעסקים: תמונות ורגעים מהמפגש

כ-250 מנכ"לים ויושבי-ראש של חברות במשק לקחו חלק בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים, שהתקיים במוצאי שבת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב ● היום, בפעם ה-32 התקיימה ועידת ישראל לעסקים של גלובס, בסימן "חוסן מול האתגרים" ● אירועים ומינויים

מימין: הילה ויסברג, ענבל קרייס, פרופ' אסנת לב ציון קורח, קרן כהן חזן / צילום: כדיה לוי

"הגיים צ'יינג'ר לעתיד": שלוש בכירות מדברות על מנועי הצמיחה של התעשייה

בפאנל "תעשייה, חדשנות ובריאות - האבנים הגדולות של כלכלת ישראל", שהתקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס, דיברו שלוש בכירות בתעשייה הישראלית על הצלחה והמנוע להוביל, על מהפכת ה-AI ויישומה, ועל תחזיות לעתיד ● וגם: מה ישמור על העליונות הטכנולוגית שלנו?

אל''מ במיל' ניצן אלון בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

"שנתיים של סערת רגשות": האלוף ניצן אלון מדבר לראשונה על מפקדת השבויים והנעדרים

ראש מפקדת השבויים והנעדרים סיפר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על מאמצי שחרור החטופים בשנתיים האחרונות, המתיחות מול הדרג המדיני והתוכניות שלו להתחלה החדשה באזרחות ● "למדינת ישראל יש אחריות לתקן את מה שאפשר. אנחנו נמצאים בתחילתו של ריפוי ושיקום שממנו אפשר לצמוח"

הגדר הפרוצה בנחל עוז / צילום: ap, Sam McNeil

יממה לפני מתקפת הפתע: "ידיעת הזהב" שהתעלמו ממנה באמ"ן

צה"ל מתחיל את מחזור הגיוס לחודשי נובמבר-דצמבר. 100 מהמתגייסים מגיעים ממשפחות שנפגעו מהמלחמה ●  הצוות לקביעת המנדט של ועדת החקירה הלא ממלכתית למחדל 7.10 מתרחב - גם השרה עידית סילמן והשר שלמה קרעי צורפו  ● לאחר שאמש חיזבאללה אישר כי חוסל רמטכ"ל הארגון, עלי טבטבאי בישראל ערוכים לתגובה חריפה בלבנון - אם חיזבאללה יתקוף ● עדכונים שוטפים

יבגני דיברוב בוועידת ישראל / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ארמיס: "יש לנו יש עוד עבודה קשה כדי להגיע להנפקה"

דיברוב הציב בועידת ישראל לעסקים של גלובס את היעד של החברה להנפקה: "600 או 700 מיליון דולר בהכנסות" ● לשאלה אם מהפכת ה־AI תוביל לצמצום מקומות העבודה בחברה, השיב: "היא תהפוך את הארגון ליותר יעיל"