גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסוף צפוי מראש: המדינה כנראה לא תיתן לאל על לקרוס, השאלה מה יקרה בדרך

במכתב לאוצר דרשה חברת התעופה פיצוי של 100 מיליון דולר במקום הלוואה, "בגין הנזקים שנגרמו בשל החלטות המדינה" • מה מצב החברה, איזו תוכנית היא מציעה, ואילו אפשרויות עומדות בפניה?

מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

המדינה לא תיתן לאל על לקרוס. זו ההנחיה שקיבל האוצר עוד בקדנציה הקודמת, וזהו הקו המנחה גם כעת - ואל על יודעת את זה. האוצר רואה את ההצלה בדרך של הלוואה ביחס של 1:1 להזרמת כספים מבעלי השליטה. אל על רוצה מענק.

במכתב ששלח מנכ"ל אל על, אביגל שורק, למנכ"ל האוצר, רם בלניקוב, הוא דחה את הצעת המדינה להלוואת בלון בהיקף של 50 מיליון דולר. הוא פירט תוכנית ולפיה אל על בדרך להקטין את הצי ל-29 מטוסים (מ-45), לצמצם משמעותית את פעילותה ולהתמקד בשוק צפון אמריקה וביעדי ליבה בולטים באירופה. כפועל יוצא מהפרידה המסיבית ממטוסיה, אל על תבקש להיפרד מכ-1,500 עובדים, בנוסף לכ-1,900 עובדים מהם נפרדה לאחרונה. באוצר לא הגיבו להצעת אל על.

כדי לעלות על מסלול ההתאוששות כחברה רזה ויעילה, אל על צריכה שתהיה לה תוכנית שנבחנה מכל כיווני התחרות. הפוקוס בקווים לארה"ב, בהם הטיסות מלאות יותר ופחות נתונות לעונתיות, הוא נכון. באשר לאירופה, יעדים רבים כבר נכבשו מזמן על-ידי חברות הלואו קוסט. אלא שצמצום היעדים עשוי לפגוע בנאמנות הנוסעים, בעיקר המתמידים.

המדינה מחזיקה ב-13% מאל על, אחרי שבשנה שעברה היא רכשה מניות ב-116 מיליון שקל. לאל על יש התחייבויות שוטפות של 3.3 מיליארד דולר, עיקרן לבנקים ולגופים מממנים. את החוב ללקוחות (שהיה קריטי לבניית אמון לחברה שרוצה להתאושש) בהיקף של מיליארד שקל היא כיסתה, וכעת היא מבקשת פיצוי "בשל החלטות המדינה בדומה לנעשה בענפים אחרים במשק" ומכריזה על מהלך של התייעלות משמעותית שבמובנים רבים היה צריך לקרות מזמן: מחברה שהעסיקה 6,300 עובדים ב-2019 עם צי של 45 מטוסים, היא תסיים את 2021 עם 2,800 עובדים ו-29 מטוסים.

הלוואה נוספת אינה הפתרון מבחינת אל על. טענת החברה על כך שהיא נמנעה מלמצות את יכולותיה לאור מגבלות שאינן תלויות בה - הן נכונות, ועל כך אין חולק. כך גם הטענה על כך שבענפים אחרים (מלונאות למשל) הוענק פיצוי - אלא שפה נשאלת השאלה האם הכסף הזה יהיה בגדר גלגל הצלה ארוך-טווח או משהו שרק יאפשר להשאיר את הראש מעל למים. 

במכתבו מפרט שורק את תוכנית ההתייעלות האמורה, אותה הציגו בימים האחרונים מנהלי אל על לוועד העובדים ולהסתדרות. "בשעה שהיינו עסוקים לגבש הסכמי פרישה מרצון לעוד כ-200-300 עובדים, באה ההנהלה עם המספר הזה", אמר לגלובס שרון בן יצחק, יו"ר ועד עובדי אל על. סכסוך עבודה יאפשר לעובדים לנקוט מהלכים (שיבושים), והם לא יהססו לעשות זאת. אבי אדרי, יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות, התייחס לכוונת ההנהלה באומרו כי "אנחנו סיימנו עם פיטורי עובדים קבועים באל על, ומבקשים מממשלת ישראל לרדת מהגדר ולהזרים חל"ת גמיש לענף התעופה". 

נכון לסוף יוני העסיקה אל על 2,873 עובדים. מתוכם 1,980 עובדים קבועים, 745 זמניים ו-149 בחו"ל. כ-1,400 עובדים נוספים מצויים בחל"ת. המהלך המתכונן יותיר אותה עם כ-2,800 עובדים.

אביגל שורק, מנכ''ל אל על / צילום: איל יצהר

מה גרם למשבר הנוכחי?

בשעה ששוקי תעופה בעולם מתחילים להראות סימני התאוששות, שוק התעופה הישראלי נבלם, דווקא בתזמון של עונת הקיץ וחגי תשרי. התנופה שחברות התעופה "בנו" עליה בתקופת השיא של השנה נבלמה בשל המלצת ראש הממשלה נפתלי בנט שלא לטוס וההגבלה שלפיה החוזרים ממרבית המדינות נדרשו לבידוד (שהסתיימה ב-3 בספטמבר עבור מחוסנים בתוקף, מנה שלישית או עד חצי שנה מקבלת המנה השנייה). זאת נוסף לאי-הכנסת תיירים לישראל מזה כשנה וחצי.

מה מצבה הפיננסי של אל על?

החברה ממשיכה לצבור הפסדי עתק, שבמחצית הראשונה של 2021 הסתכמו ב-167 מילון דולר. הערת "עסק חי" ממשיכה ללוות את הדוחות, וישנם לא מעט סימני שאלה לגבי יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה.

לאל על יש התחייבויות של 3.4 מיליארד דולר, מהן התחייבויות בנקאיות שוטפות של 1.1 מיליארד דולר. מול זאת הגירעון בהון העצמי שלה מגיע כבר ליותר מ-300 מיליון דולר, ובקופתה מזומנים ופיקדונות לזמן קצר בסכום המתקרב ל-190 מיליון דולר, ובסך-הכול נכסים שוטפים של פחות מ-360 מיליון דולר.

בסיכום המחצית הראשונה, הכנסות אל על נשחקו בכ-30% והסתכמו בכ-340 מיליון דולר. למרות עלייה בהפסד הגולמי, החברה הציגה ירידה גדולה בהוצאות המימון בהשפעת עסקאות גידור דלק סילוני (דס"ל) מהן סבלה בשנה שעברה, מה שסייע לה לצמצם את הפסדיה ביחס למחצית הראשונה של 2020, אז הם הגיעו ל-244 מיליון דולר. את 2020 כולה סיכמה אל על בהפסד עתק של 531 מיליון דולר.

מה האפשרויות של אל על?

לצד העמקת התייעלות דרך צמצום הצי, אל על תנסה לפנות לשווקים פוטנציאליים חדשים. בראיון לגלובס ציין המנכ"ל אביגל שורק כי בכוונת החברה לגייס לשורותיה סגמנט שעד כה היא הזניחה - הקהל הערבי, שמעדיף טיסות למדינות המפרץ (לטורקיה אל על לא יכולה לטוס), אגן הים התיכון ואירופה. במקביל אל על תבקש להחזיר לשורותיה את הקהל החרדי שזולג גם למתחרים, ושם הקווים הבולטים הם לארה"ב, ללונדון, לבריסל ולפריז.

אופציה שנייה היא מיזוג, והיא לא ירדה לגמרי מהפרק. ייתכן כי צמצום צי המטוסים של אל על מכין את הקרקע למיזוג עם ישראייר או עם ארקיע - אל על עם מטוסי הדרימליינר תטוס ליעדים הרחוקים, והחברה שתמוזג לתוכה תספק את הפעילות הרצויה של הנופשונים.

אופציה נוספת היא לפירוק והרכבה מחדש, אלא שזו לא ממש נמצאת על השולחן. בעלי אל על, קני רוזנברג, השקיע בחברה עד כה 160 מיליון דולר, ובקנה ניצבת השקעה נוספת. רוזנברג שיגר מכתב שאף צורף למכתב שנשלח לבלניקוב, בו חזר על מחויבותו לחברה והזכיר כי השקיע בה עד כה 163 מיליון דולר, וכי יעמוד בהתחייבות להשקיע 43 מיליון דולר.

האם יש ביקוש למטוסים משומשים?

המצב המאתגר בענף התעופה העולמי הוביל להצפה של מטוסים משומשים שעומדים למכירה לצד החזרות רבות של מטוסים חכורים. אל על תפעל לבטל הסכמים למטוסים החכורים לצד מכירת חלק מהמטוסים שבבעלותה, בדגש על צי מטוסי ה-737.

הצי של אל על מונה 45 מטוסים, 27 מתוכם בבעלות ו-18 חכורים: לחברה יש 15 מטוסי דרימליינר - מתוכם שמונה חכורים (787-9). גילם עומד בממוצע על כשנתיים, ואל על לא תציע אותם למכירה.

בנוסף, בבעלות החברה שישה מטוסי 777-200 בגיל ממוצע של 18 שנה. למטוסים רחבי-גוף אלה לא בהכרח יימצא קונה שירצה להפעיל אותם מסחרית, והם עשויים לעבור לפירוק, ממנו אל על תוכל להניב כמה מיליוני דולרים.

לחברה יש שמונה מטוסי 737-900 בני 6.6 שנים בממוצע בבעלותה ועוד 16 מטוסים צרי-גוף מדגם 737-800 - שישה מהם בבעלות ו-10 חכורים. מטוסים אלה משמשים לטיסות לאירופה, וגילם הממוצע הוא כ-17 שנה. שווי של מטוס משומש בדגם הזה מוערך בכ-20 מיליון דולר.

קשה להניח שחברות לואו קוסט שעושות שימוש בציי 737 (צרי-גוף) ירכשו מטוסים ישנים ולא יעילים מבחינת תצרוכת הדלק והמוצר שהם מציעים לנוסע. השוק כאמור מאתגר, אבל מולו ניצב סגמנט משגשג בדמות ענף הטסת המטענים (קרגו) ופעילות ערה של הסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען.

עוד כתבות

דמויות ה־''סטורם טרופרס'' בפרימיירת סרט בסדרת מלחמת הכוכבים. מעריצים יוכלו לייצר תכני פרנצ'ייז / צילום: Shutterstock

הדמויות האהובות של הוליווד חוזרות לתחייה באמצעות AI

דיסני מתנגדת לסרט ההמשך של מלחמת הכוכבים, אך כלים חדשים מבוססי בינה מלאכותית יאפשרו למעריצים להשתלט על סיפורי הקאנון

עולם האלצהיימר / צילום: Shutterstock

החולה הכי צעיר באלצהיימר מגלה מה עושות לו התרופות החדשות

עולם האלצהיימר חווה שתי מהפכות בשנים האחרונות, שסימנו פריצות דרך גם באבחון וגם בטיפול ● אלא שלתרופות יש תופעות לוואי, אורח החיים לצדן אינטנסיבי מאוד והן אינן בסל ● פגשנו חמישה מטופלים לשיחה פתוחה כדי להבין איך נראית המציאות שמאחורי הכותרות

הצלב האדום מוביל חללים חטופים לישראל / צילום: Reuters

גורם ישראלי: "שחרור החטופים החללים היום לא סופי"

במידה וחמאס לא ימשיך בהשבת החטופים: ישראל עשויה להטיל סנקציות ● צה"ל חיסל באמצעות כלי טיס מחבל שעסק בניסיון שיקום יכולות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון ● עימותים באיטליה בין המשטרה למפגינים פרו-פלסטינים שצעדו לעבר השגרירות הישראלית ברומא ● מזכיר המדינה האמריקאי רוביו למשפחות החטופים החללים: "בוחנים את הדרכים בהם ניתן להגביר את הלחץ על חמאס לשחרר חטופים חללים" ● חמאס עשוי לשחרר היום שני חטופים חללים, גורמים ישראליים: "השחרור לא סופי" ● עדכונים שוטפים

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Aurelien Morissard

שוק ה־AI רותח: סם אלטמן מכוון לבטן הרכה של גוגל. איך היא מגיבה?

OpenAI הציגה את הדפדפן אטלס, שלוקח את הפיצ'רים המוכרים של עולם הדפדפנים ומחבר אליהם יכולות בינה מלאכותית ● החידוש הגדול בו: סוכן אישי המבצע פעולות עצמאית ● ענקית החיפוש לא נותרה חייבת ועומדת על פי דיווחים לחתום על עסקה עם אנתרופיק המתחרה

סמי קצב, תעשיין נשק / צילום: כדיה לוי

איש העסקים הישראלי שימכור רובים במיליארדים להודו

חברת PLR Systems, מיזם משותף של מפעלי נשק ישראל (IWI) שבה שולט סמי קצב ותאגיד אדאני מכר לצבא הודו 425 אלף רובי סער מדגם CQB קרבין ● העסקה מוגדרת תחת קטגוריית “Buy (Indian)”, שמשמעותה: המוצר חייב להיות מתוכנן ומיוצר בהודו, עם לפחות 50% תוכן מקומי

ועדת חקירה ממלכתית או ממשלתית? / צילום: דוברות הרשות השופטת

ועדת חקירה ממלכתית או ממשלתית? ההבדל גדול יותר מיצחק עמית

בקואליציה מקדמים יוזמות לוועדות חקירה מיוחדות לאירועי 7 באוקטובר ● אבל ספר החוקים מעניק מעמד מיוחד לוועדת חקירה ממלכתית ● מאיזו "בעיה" מבקשת הממשלה להימנע, ומה האפשרויות האחרות שקיימות בפניה?

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: כדיה לוי

שני מגדלים בת"א ובטבריה מוכיחים עד כמה שוק הדיור שלנו מתנהל באפילה

דוח מבקר המדינה שפורסם השבוע הוכיח עד כמה מסד הנתונים עליו מתבססת הלמ"ס בתחום הדיור מלא חורים ● כשמולו ישנם בעיקר גורמים שמדברים מפוזיציה - קבלנים, שמאים, עו"ד - הבעייתיות של "הנתונים הרשמיים" מתסכלת

יעקב אטרקצ'י, בעל השליטה באאורה / צילום: תמר מצפי

למה מחירי הדירות בתל אביב ירדו השנה? התשובה של יעקב אטרקצ'י

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים של חברת אאורה, מספר בראיון לגלובס מדוע הוא מתייחס לסיום המלחמה כאל הזדמנות כלכלית, קורא להורדת ריבית מיידית, מתריע מפני חזרת הפועלים הפלסטינים, ומסביר מדוע העתיד של שוק הנדל"ן נמצא בפריפריה ולא בתל אביב

שלומית ארז ערמון / צילום: הדר בדר

היא למדה משאבי אנוש אבל הרגישה לא שייכת. ואז היא גילתה את שוק ההון

לפני שבע שנים היא ייסדה בית השקעות עם אלדד תמיר, אבל "הקורונה עצרה הכול וקיבלנו ברקס. המשכורת שלי צנחה כמעט לאפס", מספרת שלומית ארז־ערמון ● למיזם הבא שהקימה כבר יש עשרות אלפי לקוחות, "30% מהם מתחת לגיל 24" ● שיחה קצרה עם מייסדת ומנכ"לית משותפת בפלטפורמת המסחר הדיגיטלית בלינק

''המשחק מעוות את הערכים של הילדים''. רובלוקס / צילום: Shutterstock

זה נראה כמו משחק תמים, אז למה הורים רבים חושבים שזו מלכודת?

עם שווי של כ־90 מיליארד דולר ויותר מ־100 מיליון משתמשים ביום, רובלוקס היא הרבה מעבר לעוד משחק וידאו ● מאחורי ההצלחה מסתתרת מציאות מטרידה: תכנים אלימים ומיניים שעולים באין מפריע, התמכרות, לחץ חברתי וקריסת גבולות בין דמיון למציאות ● כך סוד ההצלחה של רובלוקס הפך לסכנה הגדולה של הפלטפורמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם - ועוד 4 כתבות על מצב השווקים

החודש שהקפיץ את התשואות לטווח ארוך והקאמבק הקטן של אלטשולר שחם ● מה קורה מאחורי גל המימושים באחת החברות החמות בבורסה ● יעקב ויינשטיין, מוותיקי שוק ההון המקומי, מציע להתרחק ממניות ישראליות ● צמצום הטבת המס על קרנות השתלמות חזר לשולחן: מי באמת ייפגע? ● וגם: מנהל ההשקעות שבטוח: היכונו לירידה חדה בריבית

ריי דאליו / צילום: Reuters, Andrew Kelly

משקיע העל והמיליארדר שיודע איך כלכלות מסתבכות ונותן עצה למשקיעים

חדלות פירעון של מדינות חזרה על עצמה מאות פעמים, לא אחת בגלים ● כשהחוב של ממשלת ארה"ב הוא כמעט 38 טריליון דולר, שהם למעלה מ-124% מהתוצר, הוא גדל מעבר ליכולת לתחזק ולשרת אותו, ויש סכנה ממשית לקריסה ● לריי דאליו, מייסד ברידג'ווטר, יש הצעה למשקיעים במדינות כאלה ● כתבה שנייה בסדרה

מל''ט הרון tp של התעשייה האווירית / צילום: יח''צ

התעשייה האווירית חושפת רחפן חדש והחברה הישראלית ששוברת שיא

מהרחפן החמוש החדש של התעשייה האווירית, דרך הכלי הזעיר והשקט של אירו סנטינל הישראלית, ועד העסקאות של ארה”ב, ההשקעות של שבדיה והתוכניות של יפן ● תחום האמצעים הבלתי מאוישים, שהיה "עתיד הלחימה", הופך במהירות לעובדה מוגמרת ● וגם: הפיתו החדש של חברת אסיו לטובת הכוחות המתמרנים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג, בימים טובים יותר / צילום: ap, Susan Walsh

שתי הכלכלות הגדולות בעולם מבקשות למנוע הסלמה במלחמת הסחר ביניהן

בשיחות במלזיה בכירים מארה״ב וסין מנסים להימנע מהסלמת מלחמת הסחר בין המעצמות ● הבכירים שואפים להציל את פגישת טראמפ–שי שאמורה להתקיים בשבוע הבא

סוויני במודעה מהקמפיין. משחק מילים על ''ג'ינס טובים'' ו''גֶנים טובים'' / צילום: Reuters, Staff

כך סידר ביקור בישראל למנכ"ל אמריקן איגל הכנסות לא צפויות של מיליון דולר

אמריקן איגל הצליחה לעורר מהומה בקמפיין האחרון, כשרבים טענו לגזענות וסקסיזם ואפילו טראמפ התייחס ● אלא שהמכירות רק השתפרו מאז, והמותג הרוויח כמיליון לקוחות חדשים ● כעת המנכ"ל ג'יי שוטנשטיין מגיב לראשונה, "עומדים מאחורי מה שעשינו", וגם משתף ביעד שלו: "לשים ג'ינס על כל טוכעס בארה"ב"

פיצ'רים שונים של הדפדפן אטלס / צילום: צילום מסך

זה מה שחשבנו על דפדפן ה־AI שהושק השבוע

חברת OpenAI השיקה השבוע את הדפדפן אטלס, שמבוסס על בינה מלאכותית ומטמיע את ChatGPT כמעט בכל פעולה ● כרגע הוא קיים רק במחשבי אפל, אבל אפשר כבר לדבר על תחרות לכרום

בינה מלאכותית / צילום: Shutterstock

סטודנטים? חברות הבינה המלאכותית מציעות לכם את המודלים שלהם בחינם

שימוש בכלי AI על ידי סטודנטים הפך כבר מזמן לסטנדרט וחלק מחברות הבינה המלאכותית מציעות להם את השירות בחינם ● לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית, גלובס אסף לכם את ההטבות שמציעות חברות הבינה המלאכותית לסטודנטים בישראל

המחיר הנפשי שמשלמים הפאונדרים / צילום: Shutterstock

לא הכול נוצץ בדרך לאקזיט: הגיע הזמן לדבר על המחיר הנפשי שמשלמים הפאונדרים

התדמית הנוצצת והאקזיטים במיליארדים מסתירים מציאות לא קלה ● במקרים רבים מייסדי סטארט־אפים חווים בדידות וסובלים מלחץ ופחד, אך נמנעים מקבלת עזרה מקצועית ● יש מה לעשות, וזה מתחיל בהעלאת המודעות לנושא

דונלד טראמפ ומארק קרני / צילום: ap, Evan Vucci

בעקבות "פרסומת מזויפת" - טראמפ עוצר את כל שיחות הסחר עם קנדה

בפרסומת נראה הנשיא הרפובליקני לשעבר רונלד רייגן כשהוא מבקר את מדיניות המכסים על סחורות מיובאות, ומזהיר כי היא גורמת לאובדן משרות ולמלחמות סחר ● "המכסים חשובים מאוד לביטחון הלאומי ולכלכלה של ארצות הברית. לאור התנהגותם החמורה, כל שיחות הסחר עם קנדה מבוטלות בזאת", כתב טראמפ

מערכת ההגנה האווירית BARAK MX / צילום: התעשייה האווירית

המדינה האירופית שחשבה לרכוש מערכת מהתע"א, וחזרה בה

דנמרק שחשבה לרכוש את מערכת ההגנה האווירית מתוצרת התעשייה האווירית ברק MX החליטה לפנות לפתרונות אחרים ● ההצעה הישראלית למערכת ההגנה האווירית קסמה לדנים, בשל פתרון "סופט קיל" לרחפנים, שלא נמצא בידיהם אולם הוחלט לפנות לכיוון אחר, שטרם ברור מהו