גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסוף צפוי מראש: המדינה כנראה לא תיתן לאל על לקרוס, השאלה מה יקרה בדרך

במכתב לאוצר דרשה חברת התעופה פיצוי של 100 מיליון דולר במקום הלוואה, "בגין הנזקים שנגרמו בשל החלטות המדינה" • מה מצב החברה, איזו תוכנית היא מציעה, ואילו אפשרויות עומדות בפניה?

מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

המדינה לא תיתן לאל על לקרוס. זו ההנחיה שקיבל האוצר עוד בקדנציה הקודמת, וזהו הקו המנחה גם כעת - ואל על יודעת את זה. האוצר רואה את ההצלה בדרך של הלוואה ביחס של 1:1 להזרמת כספים מבעלי השליטה. אל על רוצה מענק.

במכתב ששלח מנכ"ל אל על, אביגל שורק, למנכ"ל האוצר, רם בלניקוב, הוא דחה את הצעת המדינה להלוואת בלון בהיקף של 50 מיליון דולר. הוא פירט תוכנית ולפיה אל על בדרך להקטין את הצי ל-29 מטוסים (מ-45), לצמצם משמעותית את פעילותה ולהתמקד בשוק צפון אמריקה וביעדי ליבה בולטים באירופה. כפועל יוצא מהפרידה המסיבית ממטוסיה, אל על תבקש להיפרד מכ-1,500 עובדים, בנוסף לכ-1,900 עובדים מהם נפרדה לאחרונה. באוצר לא הגיבו להצעת אל על.

כדי לעלות על מסלול ההתאוששות כחברה רזה ויעילה, אל על צריכה שתהיה לה תוכנית שנבחנה מכל כיווני התחרות. הפוקוס בקווים לארה"ב, בהם הטיסות מלאות יותר ופחות נתונות לעונתיות, הוא נכון. באשר לאירופה, יעדים רבים כבר נכבשו מזמן על-ידי חברות הלואו קוסט. אלא שצמצום היעדים עשוי לפגוע בנאמנות הנוסעים, בעיקר המתמידים.

המדינה מחזיקה ב-13% מאל על, אחרי שבשנה שעברה היא רכשה מניות ב-116 מיליון שקל. לאל על יש התחייבויות שוטפות של 3.3 מיליארד דולר, עיקרן לבנקים ולגופים מממנים. את החוב ללקוחות (שהיה קריטי לבניית אמון לחברה שרוצה להתאושש) בהיקף של מיליארד שקל היא כיסתה, וכעת היא מבקשת פיצוי "בשל החלטות המדינה בדומה לנעשה בענפים אחרים במשק" ומכריזה על מהלך של התייעלות משמעותית שבמובנים רבים היה צריך לקרות מזמן: מחברה שהעסיקה 6,300 עובדים ב-2019 עם צי של 45 מטוסים, היא תסיים את 2021 עם 2,800 עובדים ו-29 מטוסים.

הלוואה נוספת אינה הפתרון מבחינת אל על. טענת החברה על כך שהיא נמנעה מלמצות את יכולותיה לאור מגבלות שאינן תלויות בה - הן נכונות, ועל כך אין חולק. כך גם הטענה על כך שבענפים אחרים (מלונאות למשל) הוענק פיצוי - אלא שפה נשאלת השאלה האם הכסף הזה יהיה בגדר גלגל הצלה ארוך-טווח או משהו שרק יאפשר להשאיר את הראש מעל למים. 

במכתבו מפרט שורק את תוכנית ההתייעלות האמורה, אותה הציגו בימים האחרונים מנהלי אל על לוועד העובדים ולהסתדרות. "בשעה שהיינו עסוקים לגבש הסכמי פרישה מרצון לעוד כ-200-300 עובדים, באה ההנהלה עם המספר הזה", אמר לגלובס שרון בן יצחק, יו"ר ועד עובדי אל על. סכסוך עבודה יאפשר לעובדים לנקוט מהלכים (שיבושים), והם לא יהססו לעשות זאת. אבי אדרי, יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות, התייחס לכוונת ההנהלה באומרו כי "אנחנו סיימנו עם פיטורי עובדים קבועים באל על, ומבקשים מממשלת ישראל לרדת מהגדר ולהזרים חל"ת גמיש לענף התעופה". 

נכון לסוף יוני העסיקה אל על 2,873 עובדים. מתוכם 1,980 עובדים קבועים, 745 זמניים ו-149 בחו"ל. כ-1,400 עובדים נוספים מצויים בחל"ת. המהלך המתכונן יותיר אותה עם כ-2,800 עובדים.

אביגל שורק, מנכ''ל אל על / צילום: איל יצהר

מה גרם למשבר הנוכחי?

בשעה ששוקי תעופה בעולם מתחילים להראות סימני התאוששות, שוק התעופה הישראלי נבלם, דווקא בתזמון של עונת הקיץ וחגי תשרי. התנופה שחברות התעופה "בנו" עליה בתקופת השיא של השנה נבלמה בשל המלצת ראש הממשלה נפתלי בנט שלא לטוס וההגבלה שלפיה החוזרים ממרבית המדינות נדרשו לבידוד (שהסתיימה ב-3 בספטמבר עבור מחוסנים בתוקף, מנה שלישית או עד חצי שנה מקבלת המנה השנייה). זאת נוסף לאי-הכנסת תיירים לישראל מזה כשנה וחצי.

מה מצבה הפיננסי של אל על?

החברה ממשיכה לצבור הפסדי עתק, שבמחצית הראשונה של 2021 הסתכמו ב-167 מילון דולר. הערת "עסק חי" ממשיכה ללוות את הדוחות, וישנם לא מעט סימני שאלה לגבי יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה.

לאל על יש התחייבויות של 3.4 מיליארד דולר, מהן התחייבויות בנקאיות שוטפות של 1.1 מיליארד דולר. מול זאת הגירעון בהון העצמי שלה מגיע כבר ליותר מ-300 מיליון דולר, ובקופתה מזומנים ופיקדונות לזמן קצר בסכום המתקרב ל-190 מיליון דולר, ובסך-הכול נכסים שוטפים של פחות מ-360 מיליון דולר.

בסיכום המחצית הראשונה, הכנסות אל על נשחקו בכ-30% והסתכמו בכ-340 מיליון דולר. למרות עלייה בהפסד הגולמי, החברה הציגה ירידה גדולה בהוצאות המימון בהשפעת עסקאות גידור דלק סילוני (דס"ל) מהן סבלה בשנה שעברה, מה שסייע לה לצמצם את הפסדיה ביחס למחצית הראשונה של 2020, אז הם הגיעו ל-244 מיליון דולר. את 2020 כולה סיכמה אל על בהפסד עתק של 531 מיליון דולר.

מה האפשרויות של אל על?

לצד העמקת התייעלות דרך צמצום הצי, אל על תנסה לפנות לשווקים פוטנציאליים חדשים. בראיון לגלובס ציין המנכ"ל אביגל שורק כי בכוונת החברה לגייס לשורותיה סגמנט שעד כה היא הזניחה - הקהל הערבי, שמעדיף טיסות למדינות המפרץ (לטורקיה אל על לא יכולה לטוס), אגן הים התיכון ואירופה. במקביל אל על תבקש להחזיר לשורותיה את הקהל החרדי שזולג גם למתחרים, ושם הקווים הבולטים הם לארה"ב, ללונדון, לבריסל ולפריז.

אופציה שנייה היא מיזוג, והיא לא ירדה לגמרי מהפרק. ייתכן כי צמצום צי המטוסים של אל על מכין את הקרקע למיזוג עם ישראייר או עם ארקיע - אל על עם מטוסי הדרימליינר תטוס ליעדים הרחוקים, והחברה שתמוזג לתוכה תספק את הפעילות הרצויה של הנופשונים.

אופציה נוספת היא לפירוק והרכבה מחדש, אלא שזו לא ממש נמצאת על השולחן. בעלי אל על, קני רוזנברג, השקיע בחברה עד כה 160 מיליון דולר, ובקנה ניצבת השקעה נוספת. רוזנברג שיגר מכתב שאף צורף למכתב שנשלח לבלניקוב, בו חזר על מחויבותו לחברה והזכיר כי השקיע בה עד כה 163 מיליון דולר, וכי יעמוד בהתחייבות להשקיע 43 מיליון דולר.

האם יש ביקוש למטוסים משומשים?

המצב המאתגר בענף התעופה העולמי הוביל להצפה של מטוסים משומשים שעומדים למכירה לצד החזרות רבות של מטוסים חכורים. אל על תפעל לבטל הסכמים למטוסים החכורים לצד מכירת חלק מהמטוסים שבבעלותה, בדגש על צי מטוסי ה-737.

הצי של אל על מונה 45 מטוסים, 27 מתוכם בבעלות ו-18 חכורים: לחברה יש 15 מטוסי דרימליינר - מתוכם שמונה חכורים (787-9). גילם עומד בממוצע על כשנתיים, ואל על לא תציע אותם למכירה.

בנוסף, בבעלות החברה שישה מטוסי 777-200 בגיל ממוצע של 18 שנה. למטוסים רחבי-גוף אלה לא בהכרח יימצא קונה שירצה להפעיל אותם מסחרית, והם עשויים לעבור לפירוק, ממנו אל על תוכל להניב כמה מיליוני דולרים.

לחברה יש שמונה מטוסי 737-900 בני 6.6 שנים בממוצע בבעלותה ועוד 16 מטוסים צרי-גוף מדגם 737-800 - שישה מהם בבעלות ו-10 חכורים. מטוסים אלה משמשים לטיסות לאירופה, וגילם הממוצע הוא כ-17 שנה. שווי של מטוס משומש בדגם הזה מוערך בכ-20 מיליון דולר.

קשה להניח שחברות לואו קוסט שעושות שימוש בציי 737 (צרי-גוף) ירכשו מטוסים ישנים ולא יעילים מבחינת תצרוכת הדלק והמוצר שהם מציעים לנוסע. השוק כאמור מאתגר, אבל מולו ניצב סגמנט משגשג בדמות ענף הטסת המטענים (קרגו) ופעילות ערה של הסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען.

עוד כתבות

מתקן גז סמוך לקהיר / צילום: Reuters, Amr Abdallah Dalsh

בשל הדרישה המצרית הגוברת: צינור גז חדש מישראל בעלות של 200 מיליון דולר

במשרד האנרגיה אישרו את קיומם של המגעים, שנחשפו ברויטרס ● אם הצינור יייבנה הוא יוכל לשרת את תמר, לוויתן וכריש שטרם פועל מסחרית, כאשר מדבור בצינור יבשתי ● מימון הפרויקט יבוצע על ידי חברות הגז

רפליקה של ספינת ויקינגים / צילום: Reuters, שון בסט

ממצאים ויקינגיים מספקים מידע לתאריך המדויק שבו האירופאים הגיעו לצפון אמריקה

ניתוח חדש של פיסות עץ מראה שנוסעים וויקינגים חיו בניופאונדלנד (Newfoundland) כבר בשנת 1021

פקקים באיילון / צילום: Shutterstock

ועדת הכספים אישרה: מס גודש בגוש דן החל מ-2025

ועדת הכספים אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שקובעת כי נסיעה ברכב פרטי במטרופולין דן תחויב בתשלום ● מטרת החוק היא להוריד את העומס התחבורתי, אך גם להכניס כסף לקופה הציבורית שיממנו פרויקטים תחבורתיים ובהם את המטרו

דביר בנדק בקמפיין של מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך

בזכות ההתמדה, גם קמפיינים קצרים מצליחים לכבוש את הברייק

בנק מזרחי טפחות ופריגת מצליחים להתברג בראש הטבלה גם בלי הפקה גדולה מדי, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● לעומתם, הפרסומת המושקעת במיוחד של אמדוקס מתקשה להיחרת בזיכרון

משרדי אוורגרנד בשנחאי / צילום: Reuters, Aly Song

דיווח: אוורגרנד הסינית תצליח לעמוד בתשלום ריבית האג"ח הקרוב ולהימנע מחדלות פירעון

לפי דיווח בעיתונות הסינית, אוורגרנד ענקית הנדל"ן הקורסת, המתמודדת מול הר חובות של 300 מיליארד דולר, השיגה את הכספים לתשלום על ריבית האג"ח שלה ● החברה הודיעה כי הפקידה 83.5 מיליון דולר דרך קבוצת סיטיבנק

בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

שר הביטחון הכריז על 6 ארגונים של החזית העממית כארגוני טרור

הארגונים, שחלקם קיבלו כספים ממדינות באירופה, הם ועדת הנשים, המוסד המשפטי "אלצ'מיר", מוסד המחקר "ביסאן", ארגון "אלחק", התנועה העולמית להגנה על ילדים - סניף פלסטין (DCI-P) ו-ועדת הפעילות החקלאית (UAWC)

מימין: ד״ר גיא חושן, קרן מיפנו, פולי בן עמי. המטבחון של: מרפאת מחלימים - פוסט קורונה, בית החולים איכילוב / צילום: איל יצהר

"אנחנו מתמודדים עם הרבה הומור שחור - ואוכל, תמיד יש אוכל": ביקור במרפאת פוסט-קורונה באיכילוב

מקומות המסתור בבית החולים שהם בורחים אליהם להירגע, והגעגועים לימים שנחשבו לגיבורי ישראל וזכו לפינוקים: "בגל הראשון היו שולחים סושי, היום גג בונבוניירה מהסופר-פארם למטה" ● ביקור במרפאת פוסט-קורונה באיכילוב ● הברזייה

לברון ג'יימס (מימין) וסטפן קרי, השבוע / צילום: Reuters, Kiyoshi Mio

חדשנות, רווחים ובלי חובות: ה-NBA דילגה מעל הקורונה ומביטה לעבר זינוק בהכנסות

הליגה מיהרה להחזיר קהל למגרשים, ובזכות הצמדת שכר השחקנים להכנסות רק שתי קבוצות סיימו את העונה הקודמת בהפסד ● השמרנות נשארה מאחור וה־NBA מקבלת בשמחה כל אפיק הכנסה, ועכשיו הבעלים והשחקנים מחכים לגשם של כסף מהסכם זכויות השידור החדש

גוגל / צילום: Shutterstock, Asif Islam

בעקבות הלחצים: גוגל תוריד את העמלות בחנות האפליקציות

לאחר לחצים מצד מחוקקים ורגולטורים גוגל הודיעה כי תוריד את העמלות מחנות האפליקציות כדי להעניק יותר נגישות למפתחים ● לפי ההודעה לעיתונות של החברה, עמלות השירות על אפליקציות מנויים ירדו מ-30% ל-15%

חברת הביגוד הסינית Shein / צילום: Shutterstock

איך SHEIN הפכה ליצרנית הביגוד הסינית שקונות אמריקאיות בגיל העשרה אוהבות

החברה ממנפת את תעשיית הטקסטיל החזקה במדינה שלה על-מנת לייצר בגדים במחירים זולים המושכים קונות וקונים צעירים

האם מיתוג של מוצר ''ירוק'' ישפר אוטומטית את מה שהצרכנים   חושבים עליו? / צילום: Shutterstock

האם אנחנו באמת אוהבים "מוצרים ירוקים" או רק מנסים לעשות רושם

חשבתם שמיתוג של מוצר "ירוק" ישפר אוטומטית את מה שהצרכנים חושבים עליו? מחקרים מוכיחים שהמציאות הרבה יותר מורכבת

השנה האחרונה של אלדד פרי / צילום: איל יצהר, מד''א, בר-אל

לימוד תורה וניסיונות חילוץ: איך נראו חייו של אלדד פרי מהקריסה המהדהדת ועד שנרצח

מאז שהחברה שלו התרסקה במהירות, אלדד פרי היה עסוק בשני דברים: לימוד תורה ונסיונות שיקום. מקורבים מספרים מצד אחד על אדם חכם ונדיב שהחליט לנטוש את אורח החיים הראוותני, ומצד שני על פנטזיונר חסר תקנה שיצר כאוס מוחלט בקבוצת החברות: "כספים נכנסו ונבלעו תוך זמן קצר"

תא''ל במיל' גל הירש / צילום: אזולאי

הוגש כתב אישום נגד גל הירש בגין עבירות מס בעשרות מיליוני שקלים

יחד עם הירש מואשמים גם עודד שכנאי ומיכאל בנימיני, שפעלו כשותפים במתן שירות למשרד ההגנה בגיאורגיה ובמקומות אחרים במסגרת מערך חברות שבשליטתם ● כמו כן, הוגש כתב אישום נפרד נגד יניב אדם בגין עבירות מס במסגרת הסדר טיעון ● עורכי דינו של הירש: "כתב אישום רעוע"

לא פעם הרוכשים נשאלים אם הם באמת חושבים שהחברות שלהם תחזיק מעמד לאורך שנים / צילום: Shutterstock

מחירי הנדל"ן מטפסים? למילניאלס יש פתרון מחוץ לקופסה

כשהם שקועים בחובות מהלימודים, דוחים את זמן החתונה ורואים בכיליון עיניים כיצד מחירי הדיור עולים, טרנד חדש צץ בקרב צעירים מילניאלים שעדיין רוצים לרכוש לעצמם בית - שיתוף ברכישת דירות עם חברים או אפילו שותפים לדירה

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: Associated Press, Maksim Blinov, Sputnik, Kremlin Pool

פוטין מציע עסקה לאירופה: אשרו את "נורד סטרים 2" וקבלו גז טבעי

נשיא רוסיה הודיע כי חברת גזפרום הרוסית תוכל להתחיל לספק 17.5 מיליארד מטרים מעוקבים של גז "יום אחרי" שהאיחוד האירופי יאשר הזרמה בצינור נורד סטרים 2, שבנייתו, בעלות של כעשרה מיליארד אירו, הושלמה בחודשים האחרונים

תיירים בחוף ים בת''א / צילום: עינת לברון

מ-1 בנובמבר תותר כניסת תיירים לישראל; מי זכאי ובאילו תנאים?

המתווה לפתיחת ישראל לתיירים, שגובש ע"י רה"מ ומשרדי הבריאות והתיירות, יעלה לאישור הממשלה ו"יעודכן בהתאם להתפתחויות ולגילוי וריאנטים חדשים" ● ומה הבשורה לקבוצות המאורגנות?

השקעות ספאק / צילום: Shutterstock

למה המניה הזאת מזנקת ב-160% בוול סטריט ומה הקשר לטראמפ?

הרשת החברתית החדשה שמתכנן טראמפ תיקרא "TRUTH social" ולדברי נשיא ארה"ב לשעבר "היא תעמוד בפני העריצות של חברות הביג-טק"

מגדל מילניה במתחם האלף, ראשון לציון / צילום: ויופוינט

שער הניצחון של הפריפריה של תל אביב

מגדל המשרדים שעתיד להיבנות בכניסה למתחם האלף בראשל"צ יורכב משני מגדלים שמעליהם מבנה אופקי ● האדריכל משה צור: "חשבנו שחובתנו היא ליצור אייקון, פסל תלת-ממדי, שהוא לא סתם מגדל מעוצב" ● מדור אדריכלות

מימין: כרסיטאן לינדר, אנלנה ברבוק ורוברט האבק. האם יצליחו ליישב את המחלוקות ולהקים קואליציה? / צילום: Reuters, ANNEGRET HILSE

מי יהיה שר האוצר הבא של הכלכלה הגדולה באירופה?

הדרך לקואליציה חדשה בגרמניה שתורכב ממפלגות עם כיוונים אידאולוגיים שונים עוברת בבחירת שר האוצר שינווט את דרכה הכלכלית של המדינה השנים הקרובות ● האם זה יהיה רוברט האבק ממפלגת הירוקים, כריסטיאן לינדנר ממפלגת הדמוקרטים-חופשיים או שכדי לפתור את הפלונטר יצמח מועמד נוסף?

עמוד פינטרסט. 400 מיליון גולשים בחודש / צילום: צילום מסך

4 סיבות לכך שפייפאל מוכנה לשלם יותר מ-40 מיליארד דולר על פינטרסט

מה לחברת תשלומי אונליין ולרשת חברתית שמתמקדת בתמונות? ● בשנתיים האחרונות האיקומרס "עובר דירה" לתוך הפלטפורמות, ופייפאל רוצה להיות שם בדיוק כמו פייסבוק וגוגל