האוצר מציע לאל על: 50 מיליון דולר סיוע תמורת מכירת מטוסים וחלק נרחב ממועדון הנוסע המתמיד

משרד האוצר הציב היום לחברת התעופה את התנאים לקבלת הסיוע • כך, בין השאר, בעל החברה נדרש לבצע הזרמה בהיקף זהה ולהזרים בנוסף 43 מיליון דולר במסגרת התחייבות קודמת, ואל על נדרשת להתחייב להקטין את הפירעונות בגין החוב הפיננסי •  האוצר הציע לישראייר ולארקיע 7 מיליון דולר בתמורה לכך שהבעלים יזרימו סכום זהה

מטוס אל על בנתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
מטוס אל על בנתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

משרד האוצר יעניק לאל על  סיוע בהיקף של 50 מיליון דולר, בכשליש מהיקף הסיוע שחברת התעופה קיוותה לקבל בפנייתה לאוצר בחודשים האחרונים. זאת בעקבות הגבלות משרד הבריאות על התעופה שהובילו לצניחה במספר הטסים. בתמורה דורש האוצר, בין השאר, מכירה של מטוסים על ידי אל על ומכירת חלק ממועדון הנוסע המתמיד שלה.

נציין כי ההגבלות שקבעו בידוד לכלל השבים מחו"ל, כולל מחוסנים ממרבית המדינות, שונו בינתיים כך שמה-3.9 מחוסנים במנה שלישית או מחוסנים בשתי מנות שטרם חלפה חצי שנה מקבלת המנה השנייה - פטורים מבידוד עם שובם ממדינות, שמוגדרות ככתומות, כלומר ממרבית מדינות העולם.

בעלי אל על נדרשים להכניס את היד לכיס

שלוש חברות התעופה הישראליות פנו זה מכבר למשרד האוצר בבקשה לקבל פיצוי על ההגבלות, שלמעשה מיגרו את פעילותן דווקא בתקופת השיא של הקיץ וחגי תשרי.

אל על ביקשה כ-150 מיליון דולר, ארקיע כ-35 מיליון דולר וישראייר כ-20 מיליון דולר. משרד האוצר פרסם בסוף חודש אוגוסט את מתווה הסיוע שלו לחברות בדמות של הלוואת בלון לשנתיים, אולם לא נקב בסכום ,שכעת מפורט במכתב שקיבלה החברה מרם בלניקוב, מנכ"ל משרד האוצר. האוצר ניאות כאמור להעמיד לאל על 50 מיליון דולר, ובנוסף נדרש מבעל החברה קנת' רוזנברג להזרים סכום זהה. חלק הבעלים יוזרם בסמוך להעברת הכסף מהמדינה.

בתמורה דורש האוצר התחייבות למכירת מטוסים ודרישה מעניינת בדמות התחייבות למכירת חלק משמעותי ממועדון הנוסע המתמיד. זאת בנוסף להתחייבות להקטנת פירעונות בגין החוב הפיננסי של החברה כדי להביא להקלה על תזרים החברה ל-12 החודשים הקרובים.

הסיוע של המדינה יינתן בדרך של אג"ח המיר למניות ללא ביטחונות וללא ריבית צמודה לדולר או למדד המחירים (על פי החלטת החברה) לתקופה של שלוש שנים. בתום התקופה תוכל אל על לפרוע את האג"ח למדינה או לחילופין לבצע הנפקת מניות לכלל הציבור במהלך התקופה ובמסגרת ההנפקה להמיר את החוב למדינה במניות שיחולקו למדינה בהנחה על מחיר המניה. אפשרות אחרת תהיה באמצעות מועד המרה נוסף של האג"ח לאחר ההנפקה לציבור במועד שייקבע על ידי המדינה ובמחיר שישקף את המניה בתקופת ההמרה - גובה ההנחה לא יעלה על 10% ממחיר המניה בהנפקה או במועד ההמרה. בכל מקרה המדינה לא תחזיק ביותר מ-24% ממניות החברה. כיום המדינה מחזיקה ב-15% ממניות אל על אחרי הנפקה שבוצעה לפני שנה.

בנוסף דורש האוצר כי תנאי הסף לכל סיוע הוא שבעלי המניות יעמדו בהתחייבותם להזרים 43 מיליון דולר לחברה בהלוואת בעלים. התחייבות זו התקבלה בחודש מרץ השנה אחרי שאל על קיבלה מהמדינה מקדמה של 210 מיליון דולר עבור הטסה של מערך האבטחה לתקופה של 20 שנה. 

מאל על נמסר כי "כפי שדיווחנו לבורסה החברה מצויה במשא-ומתן עם האוצר ועם הבשלת השיחות והגעה להסכם מחייב נדווח לציבור".

הצעת האוצר לישראייר וארקיע

בתוך כך משרד האוצר העביר את הצעתו לארקיע ולישראייר: לשתי החברות מציעה המדינה סכום של 7 מיליון דולר בתנאים דומים (אג"ח המיר לשלוש שנים) ובתמורה יידרשו הבעלים להזרים סכום זהה.

ישראייר קיבלה לפני מספר חודשים מהמדינה מקדמה של 16 מיליון דולר על כרטיסי טיסה למערך האבטחה ובתמורה על הבעלים של החברה להעביר עד לסוף אוקטובר מחצית מהסכום (כלומר 8 מיליון דולר), בלי קשר לסכום שהוא יידרש להעביר במידה וישראייר תקבל את הצעת המדינה כעת.

ארקיע, בשונה מאל על ומישראייר, לא קיבלה עדיין את המקדמה על הטסת המאבטחים וזאת לאור מחלוקת משפטית שקיימת בין המדינה ובין ארקיע בעניין נדל"ן הממוקם בשדה דב.

כעת החברות יידרשו להחליט האם הן מקבלו את הצעת האוצר שרחוקה מזו שהם ציפו לה - היות שמבחינתן מדובר בהלוואה (נוספת) ולא בפיצוי/מענק כפי שהן סברו שיקבלו.