גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  בארץ

מנכ"לי חברות התעופה בפנייה לבנט: "לא נוכל לשרוד ללא סיוע ממשלתי"

מנכ"ל אל על אביגל שורק, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ומנכ"ל ארקיע גדי טפר פנו לרה"מ בבקשה להעמיד לחברות התעופה מתווה סיוע חדש ● בין הבקשות: מענקים במקום הלוואות, גיבוש מתווה לכניסת תיירים מחוסנים לישראל והקמת קרן לפיצוי הנוסעים שטיסתם בוטלה

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, מנכ"ל אל על אביגל שורק ומנכ"ל ארקיע גדי טפר / צילום: איל יצהר, עידן גרוס ועופר חג'ב
מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, מנכ"ל אל על אביגל שורק ומנכ"ל ארקיע גדי טפר / צילום: איל יצהר, עידן גרוס ועופר חג'ב

מנכ"לי שלוש חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע, פנו לראש הממשלה נפתלי בנט: "החברות לא יוכלו לשרוד את המשבר ללא סיוע ממשלתי".

לדברי מנכ"ל אל על אביגל שורק, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ומנכ"ל ארקיע גדי טפר, "החברות פעלו על-מנת להתאים את עצמן ולצמצם את פעילותן מתוך מטרה להפחית את העלויות התפעוליות, אולם גם בעת הזו ענף התעופה הישראלי ניצב בפני מדרון חלקלק".

בקשת מנהלי החברות היא לקיים דיון נרחב בהובלת ראש הממשלה, במסגרתו ייבחנו שורה של צעדים שיסייעו לחברות התעופה לצאת מהמשבר, לרבות פיצוי, פתיחת התיירות והסדרת הענף.

השלושה מזכירים את התמיכה הממשלתית שהעניקו מדינות אחרות לחברות התעופה הפועלת בקרבן: "הדבר לא רק מבטיח מדיניות ראויה אלא גם מציב את החברות הישראליות מול קושי הולך וגובר להתמודד מול החברות הזרות הפועלות בישראל ואשר נהנות מתמיכת ממשלותיהן".

עוד מציינים השלושה כי חברות התעופה הזרות זוכות להקלות רגולטוריות שגם החברות הישראליות דורשות לקבל, ובעיקר דורשות את התערבותו של ראש הממשלה במשבר.

נזכיר כי חברות התעופה מנהלות שיח מול משרד האוצר לכל אורך תקופת המשבר. עם הטלת המגבלות שפגעו בפעילות התעופתית (חובת בידוד לכלל הנוחתים ממרבית המדינות בחודש הקיץ), פנו שלוש החברות לאוצר בבקשה לקבל פיצוי. טענתן היא שהפגיעה בפעילותן לא נובעת מהחלטות שבשליטתן, אלא מהחלטות שהתקבלו על-ידי המדינה, ועל כן הן זכאיות לפיצוי.

במשרד האוצר הציעו לחברות מתווה סיוע באמצעות הלוואת בלון לתקופה של שלוש שנים, ומנגד בעלי השליטה יידרשו להזרים סכום זהה: האוצר הציע לאל על עד 50 מיליון דולר, ולישראייר ולארקיע 7 מיליון דולר לכל אחת. המשמעות היא הלוואה נוספת, כאשר בתום התקופה יידרשו החברות לפדות את ההלוואה, או שהמדינה תקבל לידיה מניות רדומות בחברות (בשיעור של עד 24%).

אלא שהחברות דורשות פיצוי ולא הלוואה. במכתב ששיגר מנכ"ל אל על אביגל שורק למנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב הוא דורש כי האוצר יפצה את אל על בסכום של 100 מיליון דולר, לשיטתו כפי שנתמכו עסקים בענפים אחרים.

מבקשות פיצוי על החלטות הממשלה

כעת מבקשים מנהלי החברות את התערבותו של ראש הממשלה בכדי לדון בהצעות קונקרטיות שגיבשו ובצעדים שעל הממשלה לנקוט, "על-מנת להבטיח את המשך קיומה של התעופה הישראלית".

ראשית הם מבקשים לקבל פיצוי בגין הפסדים שנגרמו כתוצאה מהחלטות ממשלה "אשר הביאו לצמצום משמעותי בהיקף הביקוש לטיסות". עוד הם מבקשים לקיום דיון במתווה שהוצע על-ידי משרד האוצר, "המחייב השקעות בעלים ודרישות מכבידות שונות שלא נדרשו מחברות הפועלות בענפי משק אחרים". בין הדרישות נמצאת למשל דרישת האוצר מאל על למכור חלק משמעותי ממועדון הנוסע המתמיד שלה.

החברות מבקשות כי יגובש מתווה ניהול סיכונים בנתב"ג תוך צמצום דרישות שאינן הכרחיות (חובת בידוד לילדים ולמחוסנים למשל) ומיקוד הדרישות באופן הממזער את הסיכון ליבוא תחלואה. החברות מבקשות לדון בתקצוב אבטחת הטיסות ליעדים שנפתחו בעקבות הסכמי אברהם והכוונה היא לבחריין, משם בשלב ראשון תפעיל טיסות רק חברות התעופה הלאומית של בחריין, גאלף אייר.

בנוסף מבקשים מנהלי החברות לדון בהקמת קרן לפיצוי הנוסעים שטיסתם בוטלה ולמימון מערך הבדיקות בארץ ובעולם, מציאת פתרון לחל"ת לעובדי הענף, תיקון אפליה בהסכמי תעופה (למשל באשר לאיסור של החברות הישראליות להפעיל טיסות לטורקיה) וגיבוש מתווה לכניסת תיירים מחוסנים לישראל.

עוד כתבות

כמה מהתיק להחזיק בדולרים? / אילוסטרציה: Shutterstock

זה הזמן למכור מניות בת"א? התשובה של צבי סטפק

מהשקעה במניות, בארץ ובעולם, דרך החזקת מט"ח ורכישת זהב - על רקע התנודתיות בשווקים, רבים בציבור תוהים מה כדאי לעשות כעת עם תיקי ההשקעות שלהם ● התמקדתי במספר שאלות בוערות, לדוגמה כמה מהתיק להחזיק בדולרים ומתי - אם בכלל - למכור מניות

צילום: H. Rick Bamman

העבודה מהבית כאן כדי להישאר, גם אם חלק מהמנכ"לים לא אוהבים את זה

חברות גדולות ממשיכות להכריז על חובת חזרה למשרד, אך היקף העבודה מרחוק בארה"ב כמעט שאינו משתנה ● לאן הולכת המגמה, עבור מי מדובר ביתרון, ומי דווקא המפסיד?

שלומי נחאיסי / צילום: עמי גרופ

מתחם הקולנוע פלאנט בראשון לציון נמכר ב-300 מיליון שקל

קבוצת עמי גרופ, שבבעלות איש העסקים שלומי נחאיסי, רכשה את מתחם הקולנוע פלאנט מתיאטראות ישראל

רשות המסים / צילום: איל יצהר

המבקר: המדינה מאבדת מאות מיליוני שקלים מס משותפויות בשנה

ביקורת שערך מבקר המדינה על היבטים במיסוי שותפויות מעלה כי שותפים בשותפויות שעושות עסקאות במיליארדים לא הצהירו על היותם שותפים כלל או שהצהירו על הכנסות בחסר לצורכי מס ● עוד נמצא כי היעדר אכיפה נגד השותפים שלא מדווחים מוביל לאובדן מאות מיליוני שקלים מס בשנה ● משנת 2019 בוצעה חקירה אחת בלבד בעניינו של שותף אחד שלא דיווח על הכנסות השותפות

קרן קוזלוב / צילום: רוני כנעני

הצעירה שעד גיל 35 תגיע למיליון שקל משוק ההון

קרן קוזלוב עובדת כבר מגיל 17, אבל רק בגיל 25 בעקבות תאונה הגיעה להכרה שהפקדה לפנסיה וגמל זה לא מספיק, והיא "חייבת להתחיל להשקיע, ועכשיו" ● מרשה לעצמה ליטול סיכונים "של צעירים" אבל לא למשוך כספים מהתיק ● המשקיעים החדשים, מדור חדש 

מתוך עמוד האינסטגרם של נטפים טורקיה – חגיגה במפעל לציון יום הרפובליקה / צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של נטפים טורקיה, netafimturkiye

חמת עזבה את טורקיה. מי החברות הישראליות שממשיכות לפעול במדינה?

סגירת מפעל הייצור של חמת באיזמיר באחרונה מצטרפת לנסיגה מתמשכת של חברות ישראליות מטורקיה מאז אמברגו הסחר שהטילה אנקרה ב־2024 ● עם זאת, חברות בהן נטפים וטבע עדיין שומרות על דריסת רגל שקטה במדינה, בעיקר עבור פעילות מקומית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

קמטק מזנקת ומובילה את מניות השבבים לעליות בתל אביב

המסחר בת"א עבר לעליות ● ת"א 35 מטפס בכ-0.5% כרוח גבית מסקטור השבבים, הביומד צונח ● המשקיעים דרוכים לקראת נתוני המאקרו בוול סטריט

צוואה / צילום: Shutterstock

ניסו להסתיר את הירושה מנושים שתבעו עשרות מיליוני אירו - ונותרו בידיים ריקות

אח ואחות שנתבעו ע"י בנק בחו"ל ניסו למנוע מנושיהם לשים יד על ירושת אמם, ודאגו שהכלה תירש את העיזבון במקומם ● אלא שהזוג הסתכסך והכלה סירבה להעביר להם את הכסף בו זכתה מן ההפקר ● בית המשפט דחה את טענותיהם וחייב אותם בהוצאות של כ-600 אלף שקל

נוחי דנקנר מגיע לדיון בבית המשפט, היום / צילום: עמירם גיל

"מרים ידיים, נתתי את כל מה שיש לי": נוחי דנקנר הוכרז כפושט רגל וינהל מגעים להסדר חוב

ההחלטה התקבלה לבקשת הבנקים, לאחר שדנקנר, לשעבר בעל השליטה באי.די.בי, לא עמד בהסדר החוב האחרון והסיר את התנגדותו להכרזתו כפושט רגל ● ביהמ"ש הוציא צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון, וכעת הבנקים ודנקנר צפויים לחדש את המגעים להסדר חוב ● עד כה החזיר דנקנר כ-110 מיליון שקל ● אמר היום: "עשיתי כמיטב יכולתי לפרוע את חובותיי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

יותר מתקציב משרד התחבורה: היקף הריבית שהמדינה שילמה על החוב זינק ב-2025

הגירעון עמד בשנת 2025 על 98.6 מיליארד שקל שהיוו 4.7 אחוזי תוצר, והוא קטן משנת 2024, אז עמד על 6.8% תוצר ● הסיבות: עלייה בהכנסות ממסים וקיטון בהוצאות הביטחון ● הנתון המדאיג: הנתח של ההוצאה האזרחית היה בשפל ועמד על 65.5% מהתקציב ● וגם: בכמה הסתכמו הוצאות המלחמה מאז ה-7 באוקטובר?

NoTraffic / צילום: הדר גולן

הסטארט-אפ שמוכיח: אפשר להיות מבטיח בגיל 10

NoTraffic התחילה מהמתנה שרמזור בישראל יתחלף, והפכה לרשת הרמזורים החכמים הגדולה בארה"ב ● היא רצה קדימה עם קצב הכנסות שנתי של 30-50 מיליון דולר והמלצה חמה ממנכ"ל אנבידיה ● מקום 7 ברשימת הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס

ראסל אלוואנגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: מיכה בריקמן

החברה שעשתה היסטוריה והקללה שעשויה לפגוע בה

חברת השבבים טאואר הפכה השבוע לישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר ● 10 החברות שהחזיקו בתואר לפניה, בהן נייס, מובילאיי וסולאראדג', איבדו בממוצע כמחצית משוויין בפסגה, כאשר בחלק מהמקרים מדובר אף בהתרסקות של 80% ויותר ● יוצאות דופן לטובה: מניות לאומי וצ'ק פוינט

שקל - דולר / צילום: Shutterstock

הדולר ימשיך להתחזק מול השקל? לבנק אוף אמריקה יש תשובה

במזכר שנשלח ללקוחות והגיע לידי גלובס, ממליצים בבנק אוף אמריקה לפתוח "פוזיציית לונג" על שער הדולר-שקל ● בין הסיבות: הצפי להעלאות ריבית בארה"ב ותמחור יתר של המטבע המקומי ● מה יקרה לשער החליפין? זו להערכתם הנקודה הבאה

יקי פייטלסון, מנכ''ל ורוניס / צילום: תומר פולטין

לקראת רכישת ענק נוספת בסייבר הישראלי? מאחורי הזינוק במניית ורוניס

חברת אבטחת הסייבר ורוניס, שנסחרת בשווי של מעל 4 מיליארד דולר, עשויה להימכר לאחת מענקיות הפרייבט אקוויטי בארה"ב, ובהן קרן בלקסטון ● מניית ורוניס, שהוזכרה בעבר בגלובס כמועמדת לרכישה, עלתה ב־73% בחודשיים האחרונים, אך נסחרת בכמחצית משווייה בשיא

אמיר אבולעפיה / צילום: באדיבות המצולם

עוד אלוף במיל׳ מצטרף לבורסת השמות לניהול הסניף הישראלי של ענקית הדיפנס

האלוף במיל' אמיר אבולעפיה מצטרף לעמיקם נורקין ולמועמדים נוספים שייפגשו בשבוע הבא עם מייסד אנדוריל לאקי פאלמר והמנכ”ל בריאן שימפף, במסגרת המירוץ לתפקיד ניהול פעילות החברה בישראל ● בינתיים, ענקית הדיפנס־טק ממשיכה לקדם שיתופי פעולה עם התעשיות הביטחוניות המקומיות

השותפים ב־DEEP 33. למעלה מימין: מייקל ברוכים, אורי אמסלם, ירדן גולן; למטה מימין: יואב רוזנברג, ליאור פרושאור, יעל ברששת / צילום: אוהד קב

קרן הדיפ־טק גייסה 200 מיליון דולר ורוצה להפוך את ישראל ל"טייוואן של ה־AI"

קרן Deep33, שהוקמה לפני כחצי שנה על ידי ליאור פרושאור והיזם האמריקאי מייקל ברוכים, גייסה 50 מיליון דולר מעל היעד ● יותר ממחצית מהמשקיעים הם זרים, בעיקר מארה"ב ומבריטניה, אך בגיוס השתתפו גם מוסדיים ישראליים, שעד לאחרונה נמנעו מהשקעות בדיפ־טק

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

החוזים על הנאסד"ק קופצים; מיקרון מזנקת במעל 17% במסחר המוקדם

החוזים על הנאסד"ק מטפסים במעל 2%, בעקבות דוחות חזקים במיוחד של מיקרון ● קרן הסל SOXX קופצת במעל 5% במסחר המוקדם ● הקוספי הדרום-קוריאני זינק במעל 5% ● מחירי הנפט ממשיכים לרדת

ירון גזית / צילום: תמר מצפי

אחרי 25 שנה: גלוברנדס נפרדת מווינסטון וקאמל; זכויות ההפצה יעברו לדיפלומט

יבואנית מוצרי הטבק והחטיפים גלוברנדס לא הגיעה להסכמות עם חברת JTI וצפויה לאבד את זיכיון היבוא וההפצה, המהווה כ-45% מהכנסותיה ● זכויות ההפצה יעברו לדיפלומט, שמעריכה כי ההיקף ההכנסות השנתי יעמוד על 2.2 מיליארד שקל ● בעקבות הדיווח מניית גלוברנדס צונחת

אייל רביד, מנכ''ל ובעלי רשת ויקטורי, בבית המשפט / צילום: גלובס

רשות התחרות: אייל רביד הבין היטב את משמעות ההתבטאויות בתקשורת

פרשת תיאום המחירים: החל שלב ההוכחות במשפטו של מנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד ● יחד אתו נאשמים איתן יוחננוף, בעלי רשת יוחננוף; אלעד חרזי, המשנה למנכ"ל יוחננוף; אפרים תשובה, מנהל סופר ברקת; והרשתות עצמן ● עוה"ד של רביד: "ניסו להלביש פה סיפור עברייני שלא היה" ● עוה"ד של יוחננוף: "התיק בנוי על הקשקשנות של רביד"

מנכ''ל פלסאנמור ד''ר אלעזר זוננשיין ומוצר החברה / צילום: פלסאנמור יח''צ

הסכם ההפצה בארה"ב שהקפיץ את מניית המכשור הרפואי הישראלית

פלסאנמור חתמה על הסכם מול חברת Ouma Health, חברת טלה-רפואה המתמחה בתחום ההריון והלידה ● חברת האולטרסאונד הביתי הונפקה בנאסד"ק בתחילת 2026 לאחר שקיבלה אישור FDA, מאז איבדה כ-40% ● המניה זינקה במעל 200% בתל אביב, אך במסחר בוול סטריט ננעלה בעלייה של כ-93%