גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לי חברות התעופה בפנייה לבנט: "לא נוכל לשרוד ללא סיוע ממשלתי"

מנכ"ל אל על אביגל שורק, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ומנכ"ל ארקיע גדי טפר פנו לרה"מ בבקשה להעמיד לחברות התעופה מתווה סיוע חדש ● בין הבקשות: מענקים במקום הלוואות, גיבוש מתווה לכניסת תיירים מחוסנים לישראל והקמת קרן לפיצוי הנוסעים שטיסתם בוטלה

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, מנכ"ל אל על אביגל שורק ומנכ"ל ארקיע גדי טפר / צילום: איל יצהר, עידן גרוס ועופר חג'ב
מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, מנכ"ל אל על אביגל שורק ומנכ"ל ארקיע גדי טפר / צילום: איל יצהר, עידן גרוס ועופר חג'ב

מנכ"לי שלוש חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע, פנו לראש הממשלה נפתלי בנט: "החברות לא יוכלו לשרוד את המשבר ללא סיוע ממשלתי".

לדברי מנכ"ל אל על אביגל שורק, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ומנכ"ל ארקיע גדי טפר, "החברות פעלו על-מנת להתאים את עצמן ולצמצם את פעילותן מתוך מטרה להפחית את העלויות התפעוליות, אולם גם בעת הזו ענף התעופה הישראלי ניצב בפני מדרון חלקלק".

בקשת מנהלי החברות היא לקיים דיון נרחב בהובלת ראש הממשלה, במסגרתו ייבחנו שורה של צעדים שיסייעו לחברות התעופה לצאת מהמשבר, לרבות פיצוי, פתיחת התיירות והסדרת הענף.

השלושה מזכירים את התמיכה הממשלתית שהעניקו מדינות אחרות לחברות התעופה הפועלת בקרבן: "הדבר לא רק מבטיח מדיניות ראויה אלא גם מציב את החברות הישראליות מול קושי הולך וגובר להתמודד מול החברות הזרות הפועלות בישראל ואשר נהנות מתמיכת ממשלותיהן".

עוד מציינים השלושה כי חברות התעופה הזרות זוכות להקלות רגולטוריות שגם החברות הישראליות דורשות לקבל, ובעיקר דורשות את התערבותו של ראש הממשלה במשבר.

נזכיר כי חברות התעופה מנהלות שיח מול משרד האוצר לכל אורך תקופת המשבר. עם הטלת המגבלות שפגעו בפעילות התעופתית (חובת בידוד לכלל הנוחתים ממרבית המדינות בחודש הקיץ), פנו שלוש החברות לאוצר בבקשה לקבל פיצוי. טענתן היא שהפגיעה בפעילותן לא נובעת מהחלטות שבשליטתן, אלא מהחלטות שהתקבלו על-ידי המדינה, ועל כן הן זכאיות לפיצוי.

במשרד האוצר הציעו לחברות מתווה סיוע באמצעות הלוואת בלון לתקופה של שלוש שנים, ומנגד בעלי השליטה יידרשו להזרים סכום זהה: האוצר הציע לאל על עד 50 מיליון דולר, ולישראייר ולארקיע 7 מיליון דולר לכל אחת. המשמעות היא הלוואה נוספת, כאשר בתום התקופה יידרשו החברות לפדות את ההלוואה, או שהמדינה תקבל לידיה מניות רדומות בחברות (בשיעור של עד 24%).

אלא שהחברות דורשות פיצוי ולא הלוואה. במכתב ששיגר מנכ"ל אל על אביגל שורק למנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב הוא דורש כי האוצר יפצה את אל על בסכום של 100 מיליון דולר, לשיטתו כפי שנתמכו עסקים בענפים אחרים.

מבקשות פיצוי על החלטות הממשלה

כעת מבקשים מנהלי החברות את התערבותו של ראש הממשלה בכדי לדון בהצעות קונקרטיות שגיבשו ובצעדים שעל הממשלה לנקוט, "על-מנת להבטיח את המשך קיומה של התעופה הישראלית".

ראשית הם מבקשים לקבל פיצוי בגין הפסדים שנגרמו כתוצאה מהחלטות ממשלה "אשר הביאו לצמצום משמעותי בהיקף הביקוש לטיסות". עוד הם מבקשים לקיום דיון במתווה שהוצע על-ידי משרד האוצר, "המחייב השקעות בעלים ודרישות מכבידות שונות שלא נדרשו מחברות הפועלות בענפי משק אחרים". בין הדרישות נמצאת למשל דרישת האוצר מאל על למכור חלק משמעותי ממועדון הנוסע המתמיד שלה.

החברות מבקשות כי יגובש מתווה ניהול סיכונים בנתב"ג תוך צמצום דרישות שאינן הכרחיות (חובת בידוד לילדים ולמחוסנים למשל) ומיקוד הדרישות באופן הממזער את הסיכון ליבוא תחלואה. החברות מבקשות לדון בתקצוב אבטחת הטיסות ליעדים שנפתחו בעקבות הסכמי אברהם והכוונה היא לבחריין, משם בשלב ראשון תפעיל טיסות רק חברות התעופה הלאומית של בחריין, גאלף אייר.

בנוסף מבקשים מנהלי החברות לדון בהקמת קרן לפיצוי הנוסעים שטיסתם בוטלה ולמימון מערך הבדיקות בארץ ובעולם, מציאת פתרון לחל"ת לעובדי הענף, תיקון אפליה בהסכמי תעופה (למשל באשר לאיסור של החברות הישראליות להפעיל טיסות לטורקיה) וגיבוש מתווה לכניסת תיירים מחוסנים לישראל.

עוד כתבות

מלון נורדוי בנחלת בנימין / צילום: גלית חתן

פתאל חנך מלון בן 22 חדרים בת"א: "זה אותו מאמץ עם 5% מהכסף"

מלון נורדוי בתל אביב נפתח לאחר שנה של שיפוצים ושימור מחמיר, בהשקעה של כ–66.5 מיליון שקל שביצעה קבוצת פתאל ● שורד השבי שגיא דקל חן ייקח חלק במהלך של בנק מזרחי טפחות, לצד הפרזנטורים דביר בנדק וחן אמסלם, כך נודע לגלובס ● וגם: אליעזר (צ'ייני) מרום מונה ליו"ר סמארטי א.א.ר טכנולוגיות ● אירועים ומינויים

רה''מ בנימין נתניהו לצד ראשי ממשלת יוון וקפריסין בפסגה המשולשת בירושלים / צילום: Reuters, ABIR SULTAN

ישראל, יוון וקפריסין עלולות למצוא עצמן בהתנגשות עם טורקיה

פסגת ישראל־יוון־קפריסין הובילה להערכות כי העבודות על פרויקט האינטרקונקטור יחלו כבר ב־2026 ● בתכנון: כבל תת־ימי שיחבר את רשת החשמל בישראל לאירופה, ויהווה חלק מ־IMEC ● מנגד, טורקיה טוענת שחלק מהשטח הימי שלה, והמדינות מסתכנות בעימות ישיר

גלולת ההרזיה וויגובי של נובו נורדיסק / צילום: נובו נורדיסק

גלולת ההרזיה של נובו נורדיסק אושרה: מתי היא תגיע לישראל?

החברה הדנית הקדימה את המתחרה הגדולה שלה אלי לילי באישור הגלולה להרזיה בארה"ב, והמניה שלה הגיבה בעלייה ● למי המוצר מיועד, והאם נובו נורדיסק תחזור לעמדת הובלה?

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

אלוף במיל' אלי שרביט / צילום: ישראל הדרי

חברה ביטחונית נוספת בדרך לת"א: רפאל רוצה להנפיק חברה בת בשווי של רבע מיליארד שקל

המועמדת להנפקה: חברת ההגנה התת-ימית DSIT אותה רכשה רפאל לפני עשור לפי שווי של 15 מיליון דולר בלבד ● נשיא החברה הוא האלוף במיל' אלי שרביט, מפקד חיל הים לשעבר, שהיה מועמד לתפקיד ראש השב"כ, אך מינויו בוטל

אילוסטרציה של דגימות דם / צילום: Shutterstock

מטופלים במיון יוכלו לתרום דגימות למאגר חדש: הבנק שמצטרף למגמה העולמית במחקר

מאבחון מוקדם של סרטן ועד המלצות איך ללכת - בנקי דגימות הם הדבר החם בקידום מחקרים ● השבוע הוכרז על הקמת מאגר חדש בישראל על ידי חברת MeMed, בשיתוף שלושה בתי חולים והטכניון ● בארץ כבר פועלים כמה מאגרים מרשימים, אז למה שיתוף הפעולה ביניהם מסובך ומה הסיכוי שנראה כאן בנק דגימות לאומי ענק כמו בבריטניה

נושאת המטוסים ''שארל דה גול'', שתוחלף ע''י הספינה החדשה / צילום: Shutterstock

נושאת מטוסים גרעינית ב-10 מיליארד אירו: הפרויקט השנוי במחלוקת של מקרון

ממשלת צרפת נאבקת במשבר חוב מתמשך ונכשלת בהעברת תקציב כבר שלוש שנים, אך דווקא כעת מכריז הנשיא עמנואל מקרון על פרויקט גרנדיוזי: בניית נושאת מטוסים גרעינית חדשה בעלות של יותר מ־10 מיליארד אירו ● התזמון מעורר שאלות על סדרי העדיפויות של המדינה

קניות באינטרנט. תקרת הפטור ממע''מ תוכפל / אילוסטרציה: Shutterstock, Natee Photo

הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל יוכפל: מה עומד להשתנות כבר מחר, ומי ייפגע בדרך?

מחר צפוי להיכנס לתוקף צו שמכפיל את תקרת הפטור ממע"מ, מכס ומס קנייה על חבילות ביבוא אישי, מ־75 דולר ל־150 דולר ● למה הקמעונאים נאבקים במהלך, האם זה באמת יוריד את יוקר המחיה, ומה קורה בעולם? ● גלובס עושה סדר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר סמוטריץ' חתם על הצו: ממחר - הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל יעלה ל-150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי חתם על הצו שיעלה את הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל מ-75 ל-150 דולר ● המשמעות: החל ממחר התקרה החדשה תיכנס לתוקף ● בעלי עסקים ואיגוד לשכות המסחר תוקפים: המהלך יפגע במשק ובסופו של דבר בצרכנים ● סמוטריץ': "אין סיבה שנשלם יקר, יכול להיות פה זול"

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

S&P 500 ננעל ביום שלישי ברציפות של עליות; הזהב בשיא חדש

המאבק על וורנר ברדרס עולה הילוך והמניה עלתה ● בורסות אירופה ננעלו בירידות ● הבנק המרכזי של סין הותיר ביום שני את הריבית ללא שינוי ● שוק החוב העולמי: כוחות רבים לוחצים לעליית התשואות הארוכות • אלפאבית מודיעה על רכישה תמורת 4.75 מיליארד דולר ● מחירי הקקאו צנחו השנה בשיעור שיא, למה לא מחירי השוקולד? • לקראת 2026 בוול סטריט: הרבה דברים עלולים להשתבש, זו רשימת הסיכונים

יו''ר ועדת החוקה ח''כ שמחה רוטמן הבוקר הזה, כאן ב', 30.11.25 / צילום: יונתן בלום

רוטמן מאשים את לפיד שבגללו המחירים עלו בחדות. מה הוא שכח לציין?

טכנית, רוטמן צודק: תחת ממשלת בנט־לפיד נרשמה עליית המחירים השנתית הגבוהה בעשור האחרון ● אבל באותה שנה קרה משהו ששם את הכול בהקשר שונה לגמרי ● המשרוקית של גלובס

בועז מירוני, מנהל מחלקת המחקר באנליסט / צילום: מרי רון

הבכיר שמזהיר: הסיבות להתרחק מהסקטור הלוהט שטס ב-370%

בועז מירוני, מנהל מחלקת המחקר באנליסט, מאמין בבורסה בת"א, גם אחרי תשואה של 100% בשנתיים ● הוא מעריך שמבין שני הסקטורים המצטיינים של השנה יש הזדמנות רק בבנקים ● ממליץ על מניות אנרגיה: "לא יודע אם ג'מיני ינצח את ChatGPT, אבל שניהם יצטרכו חשמל" ● ולמה כדאי להתרחק ממדד הביטוח?

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

4 רפורמות קריטיות: כלכלנים משרטטים את המפתח לצמיחה בשנים הקרובות

על פי תחזית האוצר, הצמיחה ב־2026 צפויה להיות גבוהה מהרגיל, ולאחר מכן לשוב לקצב של 3.5% מהתוצר ● אלא שבמכון אהרון מציגים תמונה פסימית יותר, וטוענים כי ללא רפורמות מבניות במשק - היא תישחק ● על הפרק: גיוס חרדים וקידום השכלה בחברה הערבית

החזרי מס / צילום: Shutterstock

כך תבדקו אם מגיע לכם החזר מס לפני שיהיה מאוחר מדי

הזכאות לקבלת החזרי מס בעבור שנת 2019 תפקע בינואר הקרוב ● נכון להיום רק מעטים פונים לרשות המסים, בין השאר מחשש לגילוי חובות קודמים ● מתי הגשת הבקשה רלוונטית, וכיצד ניתן להגיש אותה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

פעם ביום, על בטן ריקה: גלולת ההרזיה שאושרה ב-FDA ותשנה את השוק

התרופה וויגובי של נובו נורדיסק תשווק בארה"ב החל מ-2026 ● יעילות גלולות ההרזיה של שתי היצרניות נמצאה נמוכה מעט מיעילות הזריקות

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

ישלמו 50% מס? נוסח החוק שמדאיג את מנהלי הקרנות האלטרנטיביות

הקרנות האלטרנטיביות לא נכללו ברפורמה להורדת המס על המשקיעות בהייטק, ומחכות להחלטות נפרדות ● גורמים חוששים שמיסוי לא מוסדר עלול להגיע עד 50% על רווחי השותפים הפאסיביים

סניף של מסעדת ''נונו מימי'' / צילום: ליאור ממון

בדרך להנפקה? שתי קבוצות מסעדות מושכות את המוסדיים, למרות הסיכונים בענף

למרות הסיכונים המיוחסים לעסקי המסעדנות, השקעות שביצעו מוסדיים ובעלי הון ברשתות "נונו מימי" ו"קיסו" מעידות על עניין גובר בתחום ● גורם בשוק: "הכול זה ניהול, וכשיש הנהלה איכותית, הביזנס דופק כמו שצריך, והתוצאות יפות" ● וגם: איזה רווח נדרש כדי להנפיק?

''מתחם הפיקוד - לב העיר העתיקה'' / צילום: באדיבות אירית צרף אדריכלות ובינוי ערים

העיר העתיקה של באר שבע משנה את פניה

מהלך תכנוני רחב־היקף צפוי לשנות את לב העיר העתיקה של באר שבע ● רשת היין והאלכוהול הרמיטאז' משקיעה 4.5 מיליון שקל בפתיחת סניף דגל בכפר סבא ● ותערוכה חדשה של כ־50 אמנים נפתחת במפעל הישן של טרה בתל אביב ● אירועים ומינויים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

סלייס: נשללו הרישיונות של 7 סוכני פינברט שגייסו חוסכים לקרנות האדומות

הממונה על שוק ההון שלל את הרישיונות של 7 סוכני פינברט בתום חקירה שהצביעה על "תמונה חמורה מאוד המעידה על התנהלות שיטתית של הסוכנים שלא בהתאם להוראות הדין" ● פינברט היא אחד מששת המארגנים שגייסו כספי חוסכים לקרנות השקעה אלטרנטיביות בחו"ל, מהן נעלמו 850 מיליון שקל ● בא-כוח הסוכנים: "ההחלטה יוצרת עיוות מוסרי"

רכב ותחבורה / צילום: Shutterstock

סוף עידן הנאמנות למותג? איך 70 דגמים חדשים שינו את הכללים בשוק הרכב

עשרות דגמים התווספו לשוק הרכב הישראלי ב־2025, במיוחד של מותגים סינים ● ההיצע הרחב מספק שלל אפשרויות לצרכנים שמחפשים תמורה לכסף, ומוותרים על נאמנות למותגים הוותיקים ●"השוק הפך לטרנדי, כל מותג חדש ומרשים מייצר נהירה קצרה", אומרים בענף