גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטרנד החדש של רוכשי המכוניות: להזמין כמה דגמים, ולקחת את הראשון שמגיע

אחרי שיאי המכירות של 2021, משבר השבבים מאט את קצב הייצור, ואנליסטים צופים מחסור שיימשך בשנתיים הקרובות • שוק הרכב הישראלי ייאלץ להסתגל לחוקי משחק חדשים, והמנצח יהיה מי שיצליח להשיג יותר מלאי

מפעל מרצדס בגרמניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, dpa
מפעל מרצדס בגרמניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, dpa

בשנים רגילות, שלושת הרבעונים הראשונים של השנה מרכזים בממוצע כ-85% מסך המכירות השנתיות של כלי הרכב החדשים בישראל. לפיכך, בתום חודש ספטמבר כבר אפשר לבצע סיכומים ראשוניים של שנת הרכב החולפת ולהסתכל קדימה לעבר הרבעון הראשון של השנה הבאה. אבל 2021 רחוקה מלהיות שנה נורמלית והרבעון האחרון עוד צופן בחובו הפתעות, שעשויות ללמד גם על הצפוי בשוק בהמשך הדרך.

נכון להיום, ליבואנים בענף הרכב הישראלי יש צבר הזמנות "פתוחות", שנאמד ב-60-80 אלף כלי רכב חדשים. חלק לא מבוטל מהם מיועדים לאספקה מיידית ולא בתחילת השנה הבאה כמקובל, גם בגלל הצפי לעליית מחירים וגם בשל חוסר הוודאות ביחס למועדי אספקה, שדוחפת לקוחות פרטיים ומוסדיים להצטייד בשיטת "קח היום כי מי יודע מה יהיה מחר". לפיכך בהינתן מלאים זמינים לא נופתע אם המסירות בחודשים אוקטובר, נובמבר ואפילו דצמבר, שנחשב חודש "מת", יהיו חזקות מהמקובל לעונה. מה שיכתיב את היקף המכירות וביצועי המותגים השונים בשבועות הבאים הוא זמינות ההיצע ולא הביקוש.

אזעקת אמת

לאחרונה הזדמן לנו לשמוע תיאוריות קונספירציה, שטוענות כי הסיפורים על שיבושים בייצור רכב עקב מחסור בצ'יפים הם חלק מקמפיין יזום של יצרני הרכב ושל השחקנים החזקים בשרשרת השיווק, שמטרתו להעצים את תמונה של מחסור כדי להכביר רווחים. ההוכחה לתיאוריה הזו היא, לכאורה, העובדה ש-2021 עתידה להיות אחת השנים הרווחיות אי פעם ליצרני הרכב, לדילרים ולחברות הליסינג. גם בעולם וגם בארץ. השנה אכן מסתמנת כשנה של רווחי שיא אבל כאשר בוחנים את ההתפתחויות בשטח עולה תמונה של מצוקה עסקית אמיתית. הנה כמה דוגמאות מהשבוע החולף.

קונצרן יונדאי מוטורס הקוריאני, ששני המותגים שלו יונדאי וקיה היו אחראים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 לכמעט שליש מהמכירות בישראל, ניסה להציג עד כה למשקיעים תמונה של חוסן יחסי. הקונצרן דיווח כי הצליח למזער את הפגיעה של מחסור הצ'יפים בשלושת הרבעונים הראשונים בזכות מלאים גדולים מהמקובל וקשרים עסקיים הדוקים עם תעשיית האלקטרוניקה הקוריאנית.

אבל בשבוע שעבר חשפה העיתונות הקוריאנית, שיונדאי נתקלת בקשיים חמורים לעמוד בקצב הביקוש לדגמים אסטרטגיים חדשים שהושקו לאחרונה וזמני ההמתנה להם הופכים להיות בלתי הגיוניים אפילו בקוריאה עצמה. כך למשל, זמן ההמתנה החזוי בקוריאה לאספקת הגרסה ההיברידית של יונדאי טוסון, שהושק ממש לאחרונה ועשויה להיות לו חשיבות רבה גם בישראל, הוא לפחות תשעה חודשים. כך למשל, היקף ההזמנות של הגרסה ההיברידית של קיה סורנטו נאמד בכ-42 אלף יחידות, בעוד שקצב הייצור שלו עומד על כ-2,500 יחידות בלבד בשל המחסור בצ'יפים. התופעה הזו מחלחלת גם לארץ והיבואנים של קיה ויונדאי בישראל נוקבים כיום בזמני אספקה של 4 עד 6 חודשים ויותר לחלק מהדגמים והגרסאות.

כך גם סקודה, המותג האירופי הנמכר ביותר בישראל, יצאה בסוף השבוע האחרון בהודעה רשמית חריגה ולפיה בכוונתה "להפחית או אף לעצור כליל את ייצור כלי הרכב שלה בצ'כיה החל מה-18 באוקטובר ועד סוף השנה" בשל המחסור הגלובאלי בצ'יפים. דובר החברה אף מסר כי "לחברה כמות גדולה מאוד של כלי רכב, שייצורם כבר הסתיים אבל לא ניתן למסור אותם ללקוחות בשל מחסור בצ'יפים עבור מערכות חיוניות". בתופעות דומות נתקלים גם שאר המותגים של קונצרן פולקסווגן.

המדינות מתערבות

היפנים לא אוהבים לחלוק מידע שלילי על הנעשה בארצם, אבל בסוף השבוע האחרון פרסם הבנק המרכזי של יפן (BOJ) תחזית קודרת לכלל התעשייה היפנית עקב המחסור בצ'יפים בתעשיית הרכב. בדו"ח של הבנק נמסר כי "התפוקה היצרנית במדינה דורכת במקום בשל המחסור בחלקים לרכב... העלייה האחרונה במחירי האנרגיה מוסיפה ללחץ המופעל על היצרנים".

בסין מנסה כיום המדינה להרחיב את מקורות האספקה של צ'יפים לתעשיית הרכב, ויש אפילו פרשנים שסבורים שזו אחת הסיבות לטון הפייסני במפתיע בו נקט בימים האחרונים נשיא סין בנוגע לעתיד היחסים בין סין לטאיוואן, שהיא מוקד הייצור הגדול בעולם לצ'יפים.

התוצאה המיידית בשטח היא ירידות חדות במסירות רכב חדש בכל העולם בחודש ספטמבר ולא רק בישראל, שבה מסירות ספטמבר 2021, פחות מ-13 אלף יחידות, שברו כל שיא שלילי לחודש זה אי פעם. החריגה היחידה היא טסלה, שממשיכה להציג צמיחה מרשימה במכירות הגלובאליות וטוענת כי היא מצליחה בכך בזכות יכולתה לתכנן לעצמה צ'יפים ולבצע ניהול מלאי מתקדם. אבל צריך לזכור, שהביצועים העסקיים שלה בשוק ההון נמדדים ומתומחרים בכמויות המכירה ובעמידה בתחזיות ופחות ברווחיות. לפיכך נראה, ש"הפטנט" שלה הוא פשוט לשלם מחירים גבוהים מאוד לספקי הצ'יפים כדי לקבל עדיפות על המתחרים ולגלגל את המחיר ללקוחות הלהוטים. הוכחה לכך ניתן למצוא בעליה נוספת של מחירי טסלה 3 וטסלה Y בארצות-הברית בסוף השבוע האחרון, בשיעור 1,000 עד 2,000 דולר לרכב. בקרוב אולי גם אצלנו.

הסתגלות קשה

חשוב לציין, שהמחסור בכלי רכב אינו דומה למחסור בנייר טואלט. ייצור רכב ואספקתו הוא תהליך ממושך ואת מה שקורה בתעשייה היום ירגישו "בשטח" בעוד חודשיים שלושה. גם הפגיעה המדווחת היא, בינתיים, בסביבות 8 אחוזים מקיבולת הייצור העולמית. אבל את כלי הרכב הללו מעדיפים יצרנים רבים להקצות לשווקים הרווחיים ביותר מבחינתם, כמו למשל המדינות העשירות של אירופה, ופחות לישראל שבה ההנחות ליבואנים שוחקות מאוד את המרווחים שלהם. לפיכך המחסור יורגש בישראל יותר מאשר באירופה ובארצות-הברית, למשל.

כמה זמן זה יימשך? קשה לדעת. בשבוע שעבר, למשל, פרסמה חברת הייעוץ הבין-לאומית IHS-MARKIT, שמתמחה בתעשיית הרכב, עדכון נוסף לתחזיות הקודמות שלה בו שלפיו תעשיית הרכב לא תיכנס לשלב ההתאוששות לפני המחצית הראשונה של 2023 אם כי "צפויה התייצבות מסוימת באספקת הצ'יפים במחצית השנייה של 2022". התחזית הזו לא לוקחת בחשבון גורמים בלתי צפויים כמו שיבושים נרחבים באספקת האנרגיה ברחבי העולם דוגמת אלה שכבר חיבלו בייצור התעשייתי בסין בשבועות האחרונים.

אם אכן השיבושים יימשכו לכל אורך 2022, ענף הרכב יצטרך להסתגל לכך, שהתסריט הנוכחי של "פחות מלאי ויותר רווחים" אינו רלוונטי והתסריט החדש הוא "פחות מלאי ופחות הכנסות". מצב כזה ייאלץ את המשווקים ואת הלקוחות להסתגל לתופעות שיווקיות חדשות, שבחלקן כבר ניתן להבחין בשטח.

כך, למשל, לאחרונה נרשמה עלייה משמעותית ב"הזמנות חופפות". כלומר, לקוחות מזמינים במקביל דגמים מתחרים אצל כמה יבואנים מתוך כוונה לרכוש את הרכב הראשון שיהיה זמין במלאי. לפיכך שוקלים כיום בענף לעבור לשיטה של "דמי הזמנה בלתי מוחזרים" בדומה לטסלה.

תופעה נוספת בה ניתן להבחין היא "מלחמה שיווקית וירטואלית", שבה יבואנים משיקים דגמים חדשים למרות שהמלאים הראשוניים שלהם מזעריים, במטרה "לתקוע דגל" בשוק. מלחמה שכזו מתנהלת כיום בפלח החשמלי הלוהט בין דגמים כמו יונדאי איוניק 5 לבין סקודה "אנייאק" החשמלית החדשה, שהושקה בשבוע שעבר. שתי המכוניות מנהלות כרגע את הקרב "על הנייר" מכיוון שמלאים משמעותיים שלהם צפויים להגיע ישראל רק ברבעון הראשון של 2022, וגם אז הכמויות יהיו רחוקות מלספק את הביקוש. בקיצור, החוקים הוותיקים של הענף נכתבים כיום מחדש.

עוד כתבות

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

וול סטריט ג'ורנל: ישראל רוצה להיכנס לרפיח, וזה יכול להיגמר רע

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט