גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממש לא הקורונה: ירון זליכה מזהיר מ"התחלואה" האמיתית בכלכלת בישראל

החשב הכללי לשעבר והפרופסור לכלכלה סבור כי רמת הידע והחינוך הפיננסי הנמוכה של הציבור לצד הירידה בכושר החיסכון הפנסיוני יובילו רבים לקריסה כלכלית בשנות חייהם המאוחרות ● על מנת לשנות את המצב ולעורר מודעות הוא חבר לאנשי מכללת ביג שוט ליצירת סרטונים בנושאי התנהלות פיננסית וחיסכון ● גיא ברנד, מנכ"ל ביג שוט: "אנשים מקבלים דוחות רבעוניים שאין להם מושג מה כתוב בהם - צריך לשנות את זה"

זליכה: ''דור שלם נמצא במבוי סתם מבחינה פיננסית'' / צילום: Shutterstock, vanish_point
זליכה: ''דור שלם נמצא במבוי סתם מבחינה פיננסית'' / צילום: Shutterstock, vanish_point

הכתבה בשיתוף מכללת ביג שוט

ודאי כבר שמעתם, לא פעם ולא פעמיים, על הפער הרב שיש לציבור בישראל בכל הקשור לחינוך פיננסי: רבים לא מתעמקים בחשבונות החיסכון שלהם, בפנסיה , בנבכי המשכנתא ואפילו בהתנהלות השוטפת של חשבון הבנק - ומדובר בנושאים שהבנה בהם יכולה להיות שווה אלפי שקלים בשנה, לא פעם אף יותר מזה.

מסיבה כזו או אחרת, המדינה כמעט ואינה מקדישה זמן 'חינוך פיננסי' לאזרחיה, וכך כמעט כולנו יוצאים אל העולם, אחרי שמעטפת בית הספר והצבא כבר אינה מגינה עלינו, ללא כל ידע בסיסי בתחום. התוצאה: רבים אינם יודעים כיצד להתנהל עם כסף וכיצד לנהל כסף, ומשלמים על כך לעתים בגדול.

"בבתי הספר בישראל לא נותנים לאזרח מספיק כלים כדי להתמודד עם האתגרים המרכזיים של החיים", אומר גיא ברנד, יזם‌‌ כלכלי‌‌ ומנכ"ל‌‌ משותף‌‌ במכללת "ביג‌‌ שוט‌", המכשירה סוחרים למסחר בשוק ההון. "אחד הכלים החשובים הוא חינוך פיננסי. אנחנו רואים באופן מובהק שבמדינות במערב שהנחילו השכלה פיננסית כבר מבתי ספר יסודיים, האזרחים יודעים להתנהל ברמה הפיננסית, יודעים לא להיכנס לסיכונים וגם יודעים לאתר הזדמנויות.

מימין לשמאל: גיא ברנד, אורי קוסקאס וירון זליכה / צילום: יאיר סיגרון, ביג שוט

"כשלא מעניקים לאזרח את הכלים האלה, כשלא מלמדים אותו להכיר את השחקנים והאמצעים בעולם הפיננסי - הפנסיות, הקרנות, הקופות, כלי האשראי, המשכנתאות - אנחנו מייצרים 'תחלואה' נוראית, שהקורונה שאיתה אנחנו מתמודדים בתקופה האחרונה היא כלום ושום דבר לעומתה. אנשים מקבלים דו חות רבעוניים שאין להם מושג מה כתוב בהם, והמרוויחים הגדולים מחוסר הידע הזה הם הגופים הפיננסיים, מהבנקים ועד לבתי השקעות . צריך לשנות את זה".

"הציבור נמצא במצב לא נוח בלשון המעטה שנובע משני גורמים עיקריים", מוסיף פרופ' ירון זליכה, כלכלן ומי ששימש כחשב הכללי במשרד האוצר בין השנים 2003 ל-2007. "האחד - העובדה שרמת הידע הפיננסי והחינוך הפיננסי של הציבור בכלל ושל הצעירים בפרט, נמוכה ביחס למדינות המערב; השני - ירידה חדה מאוד ב'כושר' של החיסכון הפנסיוני - במימון החיים בפנסיה בעתיד. אם בדור של ההורים שלנו הספיקה בדרך כלל משכורת אחת למשק בית במעמד הביניים כדי לזכות בפנסיה נאה, היום גם שתי משכורות לא יספיקו לכך, ברוב המקרים. כך נוצר מצב שהצעירים של היום לא יודעים הרבה על מצבם הכלכלי, ולא מבינים ולא מפנימים את מה שצפוי להם בעתיד".

פרופ' ירון זליכה / צילום: יאיר סיגרון, ביג שוט

"אנשים נרתעים מהתחום הפיננסי"

כאמור, המדינה, לפי ברנד, לא דאגה עד היום לגיבוש תשתית ראויה, ממוסדת, ארוכת טווח, בכל הקשור לחינוך פיננסי. בתי הספר, גם היום, לא מלמדים את הנושא באופן רחב. וכמו שקורה לעיתים, מה שהמגזר הציבורי לא מצליח לייצר, עושה בסופו של דבר - במידה כזו או אחרת - המגזר הפרטי. במקרה שלנו, חברו אנשי ביג שוט לפרופ' זליכה כדי להגיש לציבור מידע זמין, חינמי ברובו וקל להבנה, על התנהלות פיננסית נכונה, באמצעות סדרת סרטוני "לפרוש מיליונר".

לצפייה בסרטוני "לפרוש מיליונר עם ירון זליכה" הקליקו כאן>>

"המצב שעליו דיברתי קודם הוביל אותי לכמה מסקנות", מספר פרופ' זליכה על הרציונל מאחורי הסרטונים. "ראשית - הדור הצעיר צריך להתחיל לחסוך כבר מגיל צעיר, אפילו מגיל 20; שנית - יש להסביר לו עד כמה חשוב החיסכון לטווח הארוך, גם בגלל הריבית דריבית, וגם משום שהסיכון נמוך יותר ככל שהחיסכון הוא לטווח ארוך יותר; שלישית - כל זה מקבל משנה תוקף משום שהצעירים של היום מתנהלים בתרבות של צריכה ללא הכנסה, כלומר מוציאים כספים אדירים על חתונה או על רכב חדש, ולא עוצרים לרגע כדי לחשוב אולי עדיף לחסוך את הסכום הזה, או לפחות חלק ממנו; רביעית - חוסר ההבנה, שמתבטא במישורים רבים, כפי שציינתי כעת, גורם לאנשים להירתע ולהתרחק מהתחום הפיננסי: מושגים כמו ריבית דריבית, סיכון, חיסכון ארוך טווח - כל אלו מרתיעים את רוב האנשים, כי הם פשוט לא יודעים במה מדובר.

"מכאן צמח הרעיון של שיתוף הפעולה שלי עם ביג שוט" הוא ממשיך, "לי עצמי היה חשוב לעשות פרויקט חינמי, שיעניק את הידע הבסיסי לציבור הרחב, בגבולות האפשר. חברתי לביג שוט, ויחד עשינו פרויקט של כמה סרטונים מושקעים מאוד, חינמיים, שלטעמי מעניקים ידע חשוב מאוד על חשיבה פיננסית, על הכנסות והוצאות, על חיסכון. הם מעודדים אנשים 'להתעורר' ולא לחכות לגיל 40 כדי לחסוך. מי שירצה לדעת עוד, יותר ממה שאנחנו מציעים בסרטונים, יוכל לרכוש גם קורס מתקדם לחינוך פיננסי".

"כבר לפני שנים רבות היה לי רעיון כזה בראש - שילוב בין ערך עסקי לבין חינוך וידע כללי לציבור", מוסיף ברנד, "בסרטוני 'לפרוש מיליונר', שיצרנו עם פרופ' זליכה, אנחנו מתרכזים בנושאים שבהם הציבור סובל מחוסר גדול מאוד בידע ובכאלו שאפשר לבצע בהם מהלכים ולראות תוצאות מיידיות - לדוגמה, מניעת כפל ביטוחים. לאורך התהליך אנחנו גם מקבלים שאלות והערות שמצביעות על עוד נקודות שאינן נהירות לאנשים, וזה עוזר לנו להרכיב את הפאזל השלם. בתוספת הליווי והתמיכה שאנחנו מספקים, שיש להם תפקיד קריטי בתהליך, אפשר לראות בעיניים איך דברים מתחילים להסתדר לאנשים, איך הכול מתחיל להיות מובן יותר, ואז מי שנחשף למידע הזה מתחיל לעשות, להניע, להזיז מהלכים שפועלים לטובתו.

"צריך להבין", הוא ממשיך ומסביר, "הכסף שנמצא בחסכונות שלנו נשחק כל הזמן, בגלל דמי ניהול, בגלל עמלות וכדומה. אנשים מחזיקים בכסף הזה ולא עושים איתו שום דבר, כי הם לא יודעים מה לעשות איתו. אם היו יודעים, היו, למשל, משקיעים בשוק ההון, בצורה חכמה ומחושבת כמובן. גם בעזרת השקעה של כמה מאות שקלים בחודש אפשר לשפר משמעותית את המצב הפיננסי".

לא לפעול לפני שמבינים את הנושא

המטרה של הסרטונים שיצרו יחד פרופ' זליכה וביג שוט, והמטרה של חינוך פיננסי באופן כללי, היא ליצור הבנה גדולה יותר - לגרום לאדם לדעת מה קורה עם הכסף שלו ולמה חשוב לשים לב; להראות לו כי הדברים יכולים להיות קלים מאוד להבנה למרות המונחים המקצועיים והמילים המפוצצות - תלוי איך מגישים אותם.

"השקענו מאמצים רבים על מנת לתווך את החומר באופן כמה שיותר פשוט, בעיקר בשביל לגרום לאנשים להתעורר", מסכם פרופ' זליכה. "הענקנו בסרטונים את המידע הבסיסי, אך גם בפגישה עם רואה חשבון או כלכלן אפשר לקבל את המידע הזה - העיקר שהוא יהיה קיים אצל האזרח הממוצע, ושהציבור הרחב ייחשף לכך.

"אציין כאן דבר חשוב נוסף, שהדגשנו גם בסרטונים" הוא ממשיך, "חינוך פיננסי לא מכשיר את האדם להשקעה בשוק ההון - זה תחום אחר לגמרי, שאותו חשוב ללמוד לעומק. אם אתם מתכוונים להתנהל באופן עצמאי בשוק ההון, את זה חייבים ללמוד, והיטב, אחרת מסתכנים ומסכנים את הכסף בצורה משמעותית".

"הפרויקט שיזמנו נועד להנגיש את החומר, להבטיח שכל אזרח במדינת ישראל יוכל להבין את הדברים הבסיסיים, וש'ייפלו לו האסימונים'", מחזק ברנד את הדברים. "העיקרון שעומד מאחורי העניין: אל תחליטו לפני שאתם לומדים את הנושא: מהי קרן פנסיה, מה זו קופות גמל, מה המשמעות של הלוואות, של ריביות, של משכנתאות, של השקעה בנדל"ן. אלו דברים שלא מצריכים שום ידע במתמטיקה ובאנגלית, או IQ גבוה.

"ממש בקרוב תעלה האפליקציה שלנו בנושא, שגם תאפשר למשתמשים לאגד את כל העולם הפיננסי במקום אחד, וגם תשמש כ-Pusher: היא תדחף את המשתמש כל הזמן לבצע משימות חשובות בנוגע לכסף שלו, ותבדוק אם הוא ביצע אותן או לא. כל משימה כזו שתתבצע יכולה להביא לשינוי, וגם אם הוא קטן - במצטבר מדובר בשינוי גדול מאוד.

"אני מקווה מאוד לצד כל זה, שיבוא יום ומישהו שם למעלה יתעשת, יעלה את הנושא הזה לרמה הלאומית וינחיל השכלה פיננסית בבתי הספר. זאת חובה, וזה דבר לא פחות חשוב מלימודי מתמטיקה, אנגלית ותנ"ך", מסכם ברנד.

לצפייה בסרטוני "לפרוש מיליונר עם ירון זליכה" הקליקו כאן>>

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי