גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוחות טבע: לא עמדה בצפי ההכנסות והרווח; המניה צונחת בת"א

מניית טבע יורדת ביותר מ-4% בבורסה ● אנליסטים המסקרים את יצרנית התרופות ציפו לרווח נקי בגובה 65 סנט למניה, אך החברה רשמה רווח של 59 סנט למניה בלבד ● ההכנסות עמדו על 3.9 מיליארד דולר, כאשר בשוק צפו שתגיע ל-4 מיליארד דולר

קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע / צילום: כדיה לוי
קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע / צילום: כדיה לוי

תוצאות הרבעון השלישי של חברת התרופות טבע  היו נמוכות מתחזיות השוק, אך במקביל החברה אשררה את התחזית השנתית שלה. טבע דיווחה היום (ד') על הכנסות של כ-3.9 מיליארד דולר ברבעון השלישי, בעוד שתחזיות האנליסטים היו לקצת יותר מ-4 מיליארד דולר, ובשורה התחתונה היא הציגה רווח נקי (Non-GAAP) בגובה 59 סנט למניה, שנמוך ב-6 סנטים מתחזיות האנליסטים. ההכנסות הרבעוניות משקפות ירידה של 2.3% לעומת הרבעון המקביל, בעוד שלפי תחזיות האנליסטים, הצפי היה לצמיחה מתונה.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), טבע עברה לרווח נקי רבעוני של 292 מיליון דולר, בהשוואה להפסד נקי של 4.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל. נזכיר שברבעון המקביל טבע נאלצה להכיר בירידת ערך מוניטין גדולה של 4.6 מיליארד דולר הקשורה להליכים המשפטיים בהם היא מעורבת. הרווח הנקי Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים (בהם הפחתות של נכסים בלתי מוחשיים, ירידת ערך נכסים בפיתוח ועוד) הסתכם ב-651 מיליון דולר, עלייה קלה לעומת 637 מיליון דולר ברבעון המקביל.

מתחילת השנה, הכנסות טבע הגיעו ל-11.8 מיליארד דולר, ירידה של 3.5% מהתקופה המקבילה. הרווח הנקי (GAAP) המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-576 מיליון דולר לעומת הפסד של 4.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה, והרווח הנקי Non-GAAP הסתכם ב-2 מיליארד דולר, שהם 1.81 דולר למניה.

בעוד שבעת פרסום הדוחות הקודמים טבע הפחיתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה ואשררה את שאר הפרמטרים בתחזית, הפעם התחזית כולה מאושררת - טבע ממשיכה לצפות להכנסות של 16-16.4 מיליארד דולר (ירידה לעומת 2020), EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בסך 4.8-5.1 מיליארד דולר, רווח נקי Non-GAAP של 2.5-2.7 דולר למניה ותזרים מזומנים חופשי בגובה 2-2.3 מיליארד דולר. במהלך הרבעון השלישי, התזרים החופשי הסתכם ב-795 מיליון דולר והיקף החוב ירד בכמעט 1.4 מיליארד דולר לעומת רבעון קודם, ל-23.7 מיליארד דולר, בשל פירעון סדרת אג"ח.

תנפיק סדרת אג"ח צמודות יעדי קיימות

במקביל הודיעה טבע על כוונה להנפיק סדרת אג"ח צמודות יעדי קיימות בסך 4 מיליארד דולר, במה שלדבריה משקף את מחויבותה לאיכות הסביבה, חברה וממשל תאגידי (ESG). טבע הציבה יעדים להגברת הגישה לתרופות במדינות עם רמות הכנסה נמוכות ובינוניות וכן יעדי הפחתת פליטת גזי חממה. במקביל דווח על רכישה עצמית של אג"ח תמורת עד 3.5 מיליארד דולר.

בחזרה לדוחות, ברמה הגיאוגרפית נרשמה ברבעון ירידה של 7% בהכנסות מצפון אמריקה לכ-1.9 מיליארד דולר, וברווחיות האזור הירידה הייתה של 18.2% ל-458 מיליון דולר. טבע מציינת שיש השפעה מנוגדת למגפה כאשר הנוכחות של רופאים יורדת וכך ישנה ירידה בהיקפי מכירות של מוצרים מסוימים, ומנגד עולה הביקוש מוצרים אחרים המטפלים בתסמיני הקורונה. מכירות המוצרים הגנריים ירדו ב-7% ל-859 מיליון דולר, בעוד שהמוצרים המקוריים אג'ובי ואוסטדו עלו בשיעור דו-ספרתי והקופקסון נחלש כצפוי ב-44%.

באירופה הייתה עלייה של 9.3% במכירות ל-1.2 מיליארד דולר, ושל 26.3% ברווחיות ל-394 מיליון דולר. בשווקים הבינלאומיים המכירות הסתכמו ב-530 מיליון דולר, כמעט ללא שינוי מהרבעון המקביל, והרווחיות עלתה ב-21.6% ל-152 מיליון דולר.

קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע, אמר: "אני שמח מאוד מהביצועים היציבים שלנו ברבעון השלישי, במיוחד מתזרים המזומנים הגבוה והמשך המומנטום בקרב המוצרים המובילים שלנו. התוצאות מונעות מביצועים חזקים של אג'ובי בארה"ב, באירופה וביפן, וכן ממכירות בארה"ב של אוסטדו, הטיפול החדשני שלנו בחולים המתמודדים עם מחלת הנטינגטון ודיסקינזיה מאוחרת". שולץ הוסיף כי בחברה "גאים מאוד בהשקת אג"ח צמודות ליעדי קיימות שממחישה פעם נוספת את המחויבות שלנו לסביבה ולהנגשת תרופות במדינות בעלות רמת הכנסה נמוכה ובינונית, שניים מהאתגרים הגדולים ביותר של ימינו. טבע היא החברה הגנרית הראשונה שהנפיקה אג"ח מסוג זה, ובכך מחזקת את מובילותה בהנגשת תרופות לחולים ברחבי העולם".

בשיחת הוועידה שנערכה לאחר פרסום הדוחות נשאר שולץ בנוגע להליכים המשפטיים הקשורים לשיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים. לדבריו, במגעים לפשרה אין כל שינוי כרגע, ומדובר בהליך מורכב שבו הרבה צדדים מעורבים. שולץ הביע אופטימיות והעריך שטבע תוכל להגיע להסדר פשרה בשנה הקרובה.

באשר לאג"ח החדשות אמר שולץ שטבע תדווח באופן קבוע על ההתקדמות ביעדי הקיימות.

לא מפרסמת תחזיות רבעוניות

אנליסטים שמסקרים את מניית טבע ציפו ממנה להציג הכנסות של קצת מעל 4 מיליארד דולר (גבוה מעט מהכנסות הרבעון המקביל ב-2020) ורווח נקי Non-GAAP בגובה 65 סנט למניה (בהשוואה ל-58 סנט ברבעון המקביל).

טבע אינה מפרסמת תחזיות על בסיס רבעוני אלא רק ברמה השנתית. בחודש יולי השנה, עם פרסום דוחות הרבעון השני, החברה הפחיתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה, והיא מצפה לסיים את 2021 עם הכנסות של 16-16.4 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת שהייתה ל-16.4-16.8 מיליארד דולר.

בשנת 2020 ההכנסות היו גבוהות יותר והסתכמו ב-16.7 מיליארד דולר. הורדת התחזיות אז כללה הפחתה בתחזית מכירות התרופה המקורית אוסטדו, לטיפול בהפרעות תנועה, שתימכר השנה ב-850 מיליון דולר, כאשר שתי התרופות המקוריות הבולטות האחרות של טבע - קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה ואג'ובי לטיפול במיגרנה - יימכרו ב-2021 ב-1.05 מיליארד דולר וב-300 מיליון דולר, בהתאמה.

המשקיעים ציפו לאשרור התחזית השנתית עם פרסום הדוחות היום, שאכן הגיע כאמור. 

דגש על ההתפתחויות המשפטיות

כרגיל בטבע, הדגש בשוק יהיה גם על ההתפתחויות המשפטיות. טבע מעורבת במספר הליכים משפטיים בפרופיל גבוה בארה"ב. במהלך הרבעון השלישי דווח על פשרה שטבע חתמה במדינת לואיזיאנה בהקשר של ההליכים הנוגעים לשיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים, מהלך שעשוי להוות סנונית ראשונה בחתימת פשרה נרחבת יותר בהמשך. פשרה כללית שהייתה אמורה לסיים את כל ההליכים המשפטיים בנושא זה סוכמה כבר לפני שנתיים, אך לא נחתמה סופית.

הליך משפטי אחר שבו היה עדכון במהלך הרבעון הוא הליך שבו משרד המשפטים האמריקאי טוען כי טבע נתנה תמריצים לא חוקיים לעודד את רכישת תרופת הקופקסון, ובית משפט בבוסטון דחה את בקשת טבע לדחות את התביעה על הסף.

עוד חדשות שהגיעו מכיוונה של טבע לאחרונה הן על פיטורים צפויים של 200 עובדים במפעל בכפר סבא.

מניית טבע  נפלה אמש (ג') ב-7.2% במסחר בניו יורק, ושווי החברה עומד על 10.8 מיליארד דולר. 

שיתוף-פעולה חדש

טבע הודיעה אתמול על שיתוף-פעולה חדש עם חברת MODAG מגרמניה לרישוי ופיתוח תרופה ייעודית למחלות ניווניות של מערכת העצבים.

"הסכם שיתוף-הפעולה מוסיף תרכובת חדשה ומבטיחה לצבר המוצרים העתידיים של טבע ומצטרף לתשתית האיתנה של טבע בתחום מדעי המוח ולמומחיות הארגונית שלנו בתחומי הנוירולוגיה והפסיכיאטריה. התרכובת החדשה עשויה, פוטנציאלית, להוות טיפול למחלות יתומות עבור אוכלוסייה הולכת וגדלה של חולים החיים עם ניוון רב-מערכתי, כמו גם אופציה פוטנציאלית עבור חולים הסובלים ממחלת פרקינסון", אמרה הפרון פרידריקסדוטיר, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המו"פ הגלובלי בטבע.

לדבריה, "אנו בחברת טבע נרגשים משיתוף-הפעולה עם צוות MODAG וממשיכים ללכת בציפייה בעקבות המדע ולחקור אינדיקציות נוספות לשתי התרכובות המשותפות". 

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

כך נלחמים חוקרים יהודים וישראלים בחזית האקדמית

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על