תביעה חדש נגד טבע בארה"ב: תשלומים לא חוקיים בהקשר לתרופת הקופקסון

לפי התביעה החברה שילמה יותר מ-300 מיליון דולר לקרנות צד ג' כדי לכסות תשלומים של מטופלי קופקסון בתוכנית ביטוח הבריאות הלאומית מדיקר - ובכך גרמה להגשת תביעות כוזבות • המניה צונחת ביותר מ-10%

קאר שולץ / צילום: כדיה לוי, גלובס
קאר שולץ / צילום: כדיה לוי, גלובס

הרשויות בארה"ב הגישו תביעה חדשה נגד חברת התרופות טבע, בה היא מואשמת כי גרמה להגשת תביעות כוזבות לתוכנית ביטוח הבריאות הלאומית מדיקר. זאת כתוצאה מתשלומים לא חוקיים בסך יותר מ-300 מיליון דולר שהעבירה לקרנות צד ג' כדי שיממנו את עלות הטיפול בתרופת הקופקסון לטרשת נפוצה. בעקבות התביעה צונחת מניית טבע  בניו יורק ביותר מ-10%.

בתביעה, שהוגשה בבית המשפט המחוזי בבוסטון, משרד המשפטים של ארה"ב טוען כי טבע הפרה את חוק התביעות הכוזבות (False Claims Act) בין השנים 2006 ל-2015. לפי התביעה, החברה שילמה לשתי קרנות צדקה עצמאיות לכאורה יותר מ-300 מיליון דולר כדי לכסות התחייבויות תשלום השתתפות עצמית למדיקר בידי מטופלי קופקסון.

הממשל טוען כי טבע השתמשה בקרנות כצינור על מנת להגן על מטופלים מעלייה של פי ארבעה במחיר הקופקסון. בכך גרמה להגשת תביעות כוזבות במאות מיליוני דולרים, ולהכנסות בסכומים מקבילים לעצמה.

טבע אמרה כי תגן על עצמה בנחרצות נגד ההאשמות וכי התביעה "רוצה להגביל את הגישה של מטופלים לתרופות חשובות".

אנליסטים: "לא בקנה המידה של האופיואידים"

באופנהיימר התייחסו לפרשה והזכירו כי טבע הגיעה לפשרה בסך 54 מיליון דולר עם ממשלת ארה"ב בדצמבר 2019 בשל הפרה של אותו חוק, תביעה שהוגשה במקור ב-2014. באופנהיימר מציינים כי קשה לאמוד את החשיפה של טבע בנקודה זו, אולם לא מדובר בקנה המידה של פרשת האופיואידים.

זהו הנושא השלישי בגינו נתבעת טבע בארה"ב. היא אחת מבין כמה חברות הנתבעות בעניין תיאום מחירי תרופות גנריות ואחת מכמה חברות הנתבעות בגין שיווק של תרופות משככות כאבים ממשפחת האופיואידים, בדרכי שיווק שאינן חוקיות ותוך התעלמות מן המידע שהצטבר על כך שהתרופות הללו מעודדות התמכרות ועלולות לגרום יותר נזק מתועלת.

לדברי אנליסט תחום הפארמה אורי הרשקוביץ, "התביעה הנוכחית כנראה תהיה קטנה יחסית במונחים כספיים לעומת התביעות האחרות שעלולות לעלות לטבע מיליארדי דולרים, אך היא מצטרפת להלך הרוח השלילי של ממשלת ארה"ב נגד טבע, הלך רוח שיכול להעלות את המחיר בתביעת תיאום המחירים למיליארדים. חברות אחרות, כגון תרו, ניצלו הזדמנות להתפשר ולסלק את תביעות תיאום המחירים, ואילו טבע טרם השכילה לסגור פשרה והמחיר של התביעה עולה בכל יום שבו טבע לא מתפשרת. אם זה אכן יקרה, זו לא תהיה הפעם הראשונה שבה טבע תשחית פעילות עסקית טובה באמצעות מספר קטן של החלטות בעייתיות".

טבע נתבעה בעבר על פרקטיקות שיווק בעייתיות בקופקסון

קופקסון הוא אחד המוצרים המובילים של טבע ויצר לחברה הכנסה של 435 מיליון דולר בצפון אמריקה בלבד בשני הרבעונים הראשונים של 2020. זהו אחד המוצרים המקוריים היחידים שפיתחה טבע והיחיד שהפך למוביל בתחום הטיפול שלו. מקור המוצר במכון ויצמן. הוא הניב לטבע רווחים עצומים, בעיקר לאור מתח הרווחים הנמוך יחסית של תחום הגנריקה. על הכנסות של כ-4 מיליארד דולר הוא הניב בשנים 2003-2007 רווח של כ-3 מיליארד דולר בשנה.

יכולות השיווק של צוות בקופקסון של טבע זכו לאורך השנים להערכה רבה, וגורמים בשוק סימנו את הצוות כחלוצים בשיטות שיווק המבוססות על מתן מענה כולל לצורכי המטופל, מעבר למכירת התרופה בלבד. כעת נראה שהמענה היה כולל מידי, והוביל למימון לא חוקי של חלק מהעלויות של התרופה למטופל, באופן שנתן לטבע יתרון לא הוגן מול תרופות אחרות.

בעבר כבר נתבעה טבע עבור פרקטיקות שיווק בעייתיות לקופקסון. טבע התפשרה בדצמבר 2019 בתביעה שהוגשה ב-2014, בגין תשלום לא חוקי לרופאים שרשמו קופקסון. על פי התביעה, שלא הגיעה להכרעה אלא הסתיימה כאמור בפשרה, טבע שילמה לרופאים כדי לקדם את מוצריה, וזאת באופן לא חוקי, ואותם התשלומים גם היוו תגמול לאותם רופאים לתת מרשמים לקופקסון, כמובן תגמול לא חוקי. הפשרה הייתה בהיקף של 54 מיליון דולר.

שימוע בתביעת האופיואידים במדינת ניו יורק

ובתוך כך, מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו הודיע היום על תביעה והליכים מינהליים נגד טבע בהקשר למשבר האופיואידים. שימוע בנושא ייערך ב-26 באוקטובר. המחלקה לשירותים פיננסים של מדינת ניו יורק טוענת כי טבע ואלרגן עסקו בשיווק במרמה ובקמפיינים שיווקיים שהציגו באור מטעה את הבטיחות ואת היעילות של תרופות אופיואידיות כדי להרחיב את שוק האופיואידים ולקדם את המוצרים שלהן - בכך הנציחו את משבר האופיואידים והובילו לעלייה דרמטית בעלויות הביטוח לתושבי ניו יורק.

לפי ההודעה, החברות עברו על שני חוקי ביטוח במדינת ניו יורק הנושאים קנס של עד 5,000 דולר כל אחד לכל הפרה, והרשויות רואות בכל מרשם שניתן עברה נפרדת.