גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסקודה החשמלית מרשימה מאוד, יש רק בעיה אחת עיקרית

הקרוס-אובר החשמלי של סקודה מציע תא נוסעים משפחתי וסופר-מרווח, ביצועים סבירים, טווח ריאלי מרשים ותמחור תחרותי ● האתגר האמיתי: לנסות להשיג אחד כזה

Skoda-2021 / צילום: יח''צ
Skoda-2021 / צילום: יח''צ

למדור מבחן הדרכים מצורף דרך קבע נספח עם נתונים טכניים חיוניים של רכב המבחן. אבל החל מהשבוע נתחיל להכניס לנספח שורה חדשה ושמה "מועד אספקה משוער". הסיבה היא, שבצל המחסור התמשך בצ'יפים והביקוש הגואה לרכב בארץ ובעולם, חלק גדול מכלי הרכב החדשים נמכרים כיום בישראל רק "על הנייר" וכדי לקבל את הרכב עצמו יש להיעזר בהרבה סבלנות.

כזה גם במקרה של סקודה אניאק (ENYAQ) החשמלית. הרכב הושק בישראל בתחילת אוקטובר, אך מעט מאוד לקוחות זכו לנסוע בו פיזית. כל המלאי שהוקצה לישראל התאדה תוך ימים ספורים, ומועד המסירה הבא ללקוחות חדשים הוא בסביבות חודש מאי 2022, למעט מקרים של ביטולים.

זה לא אישית נגדנו. כמו כל תעשיית הרכב, גם סקודה סובל מקשיים לוגיסטיים. מאות אלפי מכוניות כמעט מוגמרות גודשות את מגרשי האחסון במפעלים בהמתנה לצ'יפים שמבוששים להגיע. והמצב קשה במיוחד בכלי רכב חשמליים, שהם כיום הפלח המבוקש ביותר באירופה ואולי בעולם.

חיצונית, האניאק מתהדר בעיצוב קרוס-אובר קלאסי, שלא משחרר רמזים על אופיו החשמלי. יש לו "גריל" דמה גדול ומכובד למראה, פנסים צרים ועיצוב שמזכיר מאוד את משפחת דגמי הקרוס-אוברא של סקודה. העיצוב הזה מסווה ממדים קרובים מאוד לאלה של אאודי Q5 עם אורך קצר רק ב-5 סנטימטרים מהקודיאק המגודל ויציבה רחבה על הכביש.

כמקובל אצל סקודה, העיצוב החיצוני מסווה היטב את החלל העצום שמסתתר בפנים. תנוחת הישיבה מציבה את הנהג והנוסעים גבוה מעל הכביש, מרחב הראש מלפנים ומאחור נוח גם עבור נוסעים בגובה למעלה מ-1.8 מ' והשילוב בין רצפה שטוחה לגמרי למושב האחורי ומושב אחורי רחב מאפשר לאכלס מאחור שלושה מבוגרים בגודל מלא מבלי לקפח את מרחב הרגליים והכתפיים שלהם. אפילו הנוסע האמצעי, שלרוב הוא המקופח בחבורה, ייהנה ממרחב טוב. את החבילה משלים חלל מטען שטוח ועצום בגודלו, שיכול לאכלס אפילו מטען מסחרי-עירוני לאחר קיפול המושב האחורי.

 

רחוק מאוד מהעיצוב של טסלה

עיצוב הפנים שומר על הקו המסורתי-שימושי של סקודה והוא רחוק מאוד מעיצובים ניאו-מודרניסטים כמו אלה של טסלה או של יונדאי איוניק 5. לצד הנהג יש כמובן מסך LCD ענק וזורח עם שלל אפליקציות ומולו מוקדם לוח מחוונים דיגיטלי קטן ולא כל כך שימושי. אבל הכול מעוצב בקווים מוכרים ואין "הלם חזותי".

אנחנו לא חסידים גדולים של גישת "בלי מתגים", שמאפיינת את רוב דגמי הדור החדש של קבוצת פולקסווגן. אל המתג הקפיצי הקטן, שמתפקד כמוט הילוכים, הסתגלנו בקלות יחסית אבל לא ברור לנו למה צריך לנבור בתפריטים מסיחי דעת רק כדי לשנות את מצב מערכת האקלים. לפחות יש ברכב סייענית קולית יעילה, שרוב הזמן לא התקשתה להבין את המבטא הישראלי שלנו.

הגרסה של האניאק בה נסענו, LODGY, מגיעה עם ריפוד על בסיס צמר, שמכסה את המושבים, דיפוני הדלתות ואפילו את מערך הפיקוד. מאחורי החומר הזה יש איזו פילוסופיה ניו-אייג'ית מורכבת אבל לנו הוא הזכיר את השמיכה הצה"לית המגרדת מהמילואים. שאר החומרים איכותיים ונעימים כמקובל אצל הגרמנים עם איכות הרכבה גבוהה בידוד רעשי רוח יעיל.

האבזור בגרסת המבחן, שעולה כ-220 אלף שקל, כולל כסטנדרט מושבים חשמליים, פתיחה חשמלית לדלת האחורית, חישוקים גדולים ועוד. אבל מי שירצה ריפוד עור וחלון גג יצטרך לחפור עמוק יותר לתוך ארנק על פי המסורת של הקבוצה. חבילת הבטיחות האקטיבית יעילה ומקיפה, כמקובל אצל פולקסווגן.

האניאק מגיעה כרגע לישראל רק בגרסת הנעה אחת, שכוללת מנוע בודד בהספק 204 כ"ס, שמניע את הגלגלים האחוריים. מקור האנרגיה הוא סוללה מאסיבית של 80 קילוואט, שמספקת טווח (תיאורטי) מכובד בהחלט, שנע בין כ-500 ל-537 ק"מ בתקן WLTP, בהתאם לגרסת האבזור וגודל הגלגלים.

מי שמצפה לבעיטות כוח נוסח טסלה 3 יצטרך לחכות לגרסה כפולת המנועים שאולי תגיע בהמשך. הגרסה החד מנועית מכוילת לספק ביצועים "משפחתיים" שמתאימים ל-95% מהשימושים הטיפוסיים בישראל ולהשגת טווח מקסימלי. במצב התכנות הרגיל הכוח זורם במתינות. המצב הספורטיבי מרגיש יותר נמרץ מבלי להדוף את הנוסעים לגב המושב אבל יש מספיק כוח לצאת לעקיפות מהירות ובטוחות ולשמור על קצב מכובד בעליות תלולות. זה לא עניין של מה בכך אם לוקחים בחשבון, שהרכב פלוס נוסעים שוקל כמעט 2.6 טון.

נסיעת המבחן בוצעה במזג אוויר סתווי נעים והפעלה מזערית של מזגן. בתנאים אופטימליים כאלה השגנו טווח בפועל שהיה נמוך רק ב-15% מהטווח המוצהר וזה נתון מרשים. כמובן שבתנאי מזג אוויר קיצוניים יותר אפשר לצפות לפערים יותר מוחשיים בין המוצהר למושג.

בונוס נוסף של האניאק הוא אחת ממערכות מיחזור האנרגיה היותר יעילות בהן נתקלנו עד היום ברכב חשמלי, כולל בטסלה. המערכת מאפשרת לנהג לבחור בין ארבעה מצבי האטה שונים בעת הרפיה מדווש התאוצה, ביניהם מצב של "נהיגה עם דוושה אחת" שמחזיר לסוללה אנרגיה בקצב מהיר.

המחיר יכול להגיע עד ל-260 אלף ש'

על הכביש האנייק מתנהגת כמו סקודה "נורמלית" וזו בהחלט מחמאה לרכב חשמלי בימינו. ההיגוי קל יחסית אבל מדויק ועתיר היזון חוזר, הבלמים לינאריים ללא רמז לתחושה המוזרה שמאפיינת לעיתים בלמים ברכב חשמלי, אחיזת הכביש טובה ונטיית הגוף בפניות מתונה מי שידחק את שלדת הרכב מעבר לאזור הנוחות שלה, שהתקרה שלו די גבוהה, יתחיל להרגיש את המשקל והממדים ויבין שזה לא רכב לשעשועי אקסטרים דינמיים.

כמקובל בכלי רכב חשמליים, שנענשים במשקל עודף של מאות קילוגרמים, כיול בולמי הזעזועים נוקשה יחסית והרכב מנטרל זעזועים בצורה פחות יעילה מסקודה קודיאק למשל. אבל עדיין הוא שומר על נוחות סבירה בהחלט על רוב המהמורות העירוניות ומצטיין בנסיעות ארוכות.

סקודה אניאק בישראל מוצע בישראל עם מגוון רחב מאוד של חבילות אבזור ומחירים. גרסת הבסיס מציעה כרטיס כניסה אטרקטיבי של כ-190 אלף שקל אך מי שרוצה אבזור, שראוי לפלח המחיר הזה, יצטרך להפליג לכיוון 225 אלף ואפשר אפילו להגיע ל-260 אלף בגרסה אולטרה-מאובזרת. בשורה התחתונה, זה רכב פנאי חשמלי שימושי ומשפחתי לנסיעות ארוכות במונחים ישראלים, שלא מתפשר על טווח, מרחב פנים ומערך שירות ואחריות. אבל הצלחתו תהיה תלויה ביכולת של היצרן לספק את הכמויות הנדרשות. בינתיים המצב בשטח הוא, כפי שאמר פעם הרצל (והובן לא נכון), "אם תרצו, אין".

חלק מהמתחרות

קיה נירו חשמלית

180 אלף שקל עולה הגרסה החשמלית לגמרי של קיה נירו. העיצוב די דומה לנירו ההיברידית, הממדים קומפקטיים יותר משל האנייאק אבל תא הנוסעים שימושי למשפחות. הרכב מצויד במנוע בהספק 204 כ"ס ובסוללה של 64 קילוואט-שעה שמספקת טווח של עד 455 ק"מ ותאוצה מאפס ל-100 ב-7.8 שניות.

קיה נירו חשמלית / צילום: יח''צ

SKYWELL ET5

במחיר שנע בין כ-175 ל-190 אלף שקל העולה החדש מסין, שהושק השבוע, מציע עיצוב SUV קלאסי וממדים חיצוניים מכובדים. האבזור התקני עשיר וכולל בין השאר מסך מולטימדיה ענק ומושב נהג חשמלי. להנעה אחראי מנוע של 204 כ"ס ו-32 קג"מ. הסוללה של 72 קילוואט מספקת טווח של עד 460 ק"מ.

SKYWELL ET5 / צילום: יח''צ

AIWAYS U5

המותג הסיני הצעיר AIWAYS העלה עד כה על כבישי ישראל כמה מאות יחידות של ה-U5 החשמלי. הרכב דומה בממדיו לאנייאק, ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.8 מ' ומציע תא נוסעים מאובזר ומרווח. מנוע בודד מספק 204 כ"ס וסוללה של 63 קילוואט מספקת טווח של עד 410 ק"מ. המחיר בין 157 ל-172 אלף שקל.

AIWAYS U5 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות' הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר? לפי בית המשפט, התשובה היא לא

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואין ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע בצה"ל, והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע שהאישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע שפנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שניה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תחשב כ"הכנסה ראשונה"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; קסטרו קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס