גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לנו זה יעלה יותר: הזינוק במחירי השילוח יטיס את המחירים של קניות נובמבר ודצמבר

בימים כתיקונם, יותר מ-70% מהמטען העולמי משונע במטוסי נוסעים. אלא שהקורונה קרקעה אותם, ועלות השילוח רשמה עלייה של עשרות אחוזים ● סגמנט הטסות המטען הפך ליחיד בתעופה העולמית שהרוויח ממגפת הקורונה - וגם השחקניות הישראליות בתמונה

מטוס מטען של UPS. רונן כהן, סמנכ''ל בחברה: ''קיים מחסור עצום בכוח אדם” / צילום: יח''צ
מטוס מטען של UPS. רונן כהן, סמנכ''ל בחברה: ''קיים מחסור עצום בכוח אדם” / צילום: יח''צ

יותר מ-34 אלף טון שונעו לישראל וממנה בחודש אוקטובר. מדובר במספר המשקף עלייה של 28% לעומת אוקטובר 2020, כלומר המשך צמיחה בסגמנט הטסות המטען - שהוא היחיד בתעופה העולמית שהרוויח ממגפת הקורונה. כשליש מהמטען שהגיע או יצא מישראל שונע במטוסי נוסעים, והשאר במטוסי מטען.

עם פרוץ המגפה, הצורך בהטסות של ציוד רפואי הזניק את הסגמנט ואת מחירי השילוח לשיאים חדשים. ככל שתנועת המטוסים המסחרית נעלמה - מטוסי המטען היו כמעט היחידים שנותרו באוויר, וכולנו שילמנו יותר.

בימים כתיקונם, יותר מ-70% מהמטען העולמי משונע בבטן מטוסי הנוסעים, אולם כשאלה קורקעו, ומטוסי המטען (כולל מטוסי נוסעים שעברו הסבה) היו אמונים על העברת הסחורות העולמיות - המחירים זינקו, כפי שקרה גם בשילוח הימי.

להערכת עפר גלבוע, בעל השליטה בחברות הטסות המטענים ק.א.ל וצ'אלנג', גם כאשר תנועת המטוסים המסחרית הולכת ומתחדשת, מחירי הטסות המטען התייקרו ב-50%-60% לעומת המחירים של לפני המגפה. "מול ההתייקרות בשילוח הימי, שהגיעה ל-900%, היה צפוי שגם השילוח האווירי יעלה. במובן מסוים, זה היה תיקון לאור שחיקה של שנים ברווחיות", אומר גלבוע.

לחברות שבשליטתו יש האב (בסיס תעופה) בליאז' שבבלגיה, שם נערכים לקניות של נובמבר ודצמבר. "זה הולך להיות הכריסטמס הכי עמוס, משום שהקניות מצטרפות לצווארי הבקבוק של שרשרת האספקה שמשונעת באוויר.

"המחסור בהיצע המטען אל מול הביקוש הולך וגדל, וזה נכון בעיקר בכל הנוגע לתנועת המטוסים מסין. המחסור מתבטא במחיר, כי מטוסי המטען יופנו לאזורי הביקוש כאשר גם למסופי המטען בנמלי התעופה יש יכולת מוגבלת.

"ליבואנים יש יכולת ספיגה מסוימת לנוכח התייקרות מחירי השילוח, ואני מאמין שלא יהיה מנוס מהעלאת מחירים לצרכנים. העולם כולו חווה אינפלציה ברורה בגלל השיבושים בשרשרת האספקה".

ההתייקרות, אגב, לא תמיד תתבטא במחיר השילוח - לעתים היא עשויה להתבטא בייקור של המוצר, ובהשארת רכיב השילוח על כנו. זאת בכדי להרתיע פחות את הצרכן, ששואף לשלם כמה שפחות על שילוח. עם זאת, שער הדולר הנשחק אל מול השקל עשוי לקזז את ההתייקרות הצפויה במחיר הדולרי.

יתרון חברות האקספרס

השבוע נפתחה ארה"ב לתיירות מאירופה, ותנועת המטוסים בין המדינות זינקה. האם להתחדשות התעופה המסחרית תהיה השפעה על הטסות המטען? "התעופה המסחרית מתאוששת בעיקר בקווים קצרים שמבוצעים במטוסים צרי גוף, שלא מובילים הרבה מטען", מסביר גלבוע. "העיניים נשואות לסין ולהודו, וכל עוד משם לא מתחדשת התעופה ארוכת הטווח, השילוח תלוי במטוסי מטען בעיקר".

לפי סמנכ"ל הסחר ב-DHL אקספרס, יונתן איבגי, "לא מדובר בתנועה ליעדים הקלאסיים למשלוח, כלומר בעיקר סין. זה שטסים לסופשבוע בבודרום לא משפיע על השילוח שנעשה במטוסי נוסעים. מנגד, רמת הביקוש הובילה ללחץ שהזניק את המחיר במאות אחוזים. במקרה הטוב מדובר על פי 2 לעומת מחירי השילוח של לפני המגפה".

איבגי מחלק את עולמות השילוח האווירי לשילוח דוארי, כלומר "רגיל", ולשילוח אקספרס, שלרוב יבוצע על ידי חברות השילוח - ועליו הצרכנים משלמים יותר. השילוח הדוארי נסמך בעיקר על מטוסי הנוסעים, ושילוח האקספרס על מטוסי חברות השילוח.

לאור זאת, הירידה בהיקף הטיסות המסחריות צמצמה את יכולת השילוח הדוארי. חברות האקספרס הן הנהנות הגדולות מכך: DHL מחזיקה בצי של 330 מטוסים, ובשנה האחרונה אף הגדילה את הצי שלה.

הגדלת הציים התאפשרה גם לאור הסבות של מטוסי נוסעים למטען. בתעשייה האווירית הוסבו כך בשנה האחרונה עשרות מטוסים, בין היתר לענקיות כמו DHL ואמזון, שמחזיקה בעצמה בצי של כ-75 מטוסי מטען. לוח זמני ההסבות של תע"א מלא עד לסוף 2023.

קבוצת צ'אלנג' של גלבוע ממתינה בעצמה לקבל שמונה מטוסים שעוברים בתע"א הסבה מנוסעים למטען (דגמי 767 ו-777). "ברור לנו שהביקוש למטען הוא לא עניין חולף, אלא מגמה שתישאר. אנחנו נמצאים לפני גל ארוך של מחסור בקיבולת המטען העולמי, ואני לא רואה את זה משתנה בשנים הקרובות", אומר גלבוע.

להדביק את הקצב

בתחזית שפרסמה לאחרונה יצרנית המטוסים בואינג היא מציינת עלייה של 9% בתנועת הטסות המטען ב-2020, בהמשך לעלייה של 3% ב-2019. את הגידול תולים לא רק בצורך למשלוחי ציוד רפואי, אלא גם בצמיחה בקניות האיקומרס ובהיקפי המסחר העולמי. התחזית של בואינג היא שעד שנת 2040 ימשיך הסגמנט לצמוח בכ-4% מדי שנה.

הביקוש למטוסי מטען ל-20 השנים הבאות מסתכם ב-2,610 מטוסים - 890 מתוכם הם מטוסים שייוצרו במיוחד לצורכי הטסת מטען, ו-1,720 הם מטוסי נוסעים שיעברו הסבה למטוסי מטען. על פי ההערכות, צי מטוסי המטען יזנק ב-70% בהיקפו עד לשנת 2040.

בארגון התעופה העולמי יאטא סיכמו את ספטמבר 2021 עם 9% גידול בהטסות מטען לעומת 2019, כאשר "רמות הביקוש ממשיכות להיות גבוהות לעומת אלה של לפני המגפה". בין הסיבות לכך מונים שם את הצורך להדביק את קצב שרשרת האספקה שנפגע בתקופה האחרונה, גם בגלל השיבושים בייצור בקטגוריות השונות.

רונן כהן, סמנכ"ל שיווק ומכירות ב-UPS, מזהה כבר כעת עלייה בהיקף המשלוחים לקראת השבועות הבאים. החברה משנעת לארץ, בין השאר, את הקניות של הישראלים מאמזון, אמריקן איגל, איי-הרב, אברקומבי וזארה (כולל מוצרים שנרכשים באתר הישראלי ומגיעים על בסיס יומי מספרד).

"שרשרת האספקה העולמית נמצאת עדיין במקום מאתגר, וזה משפיע על השילוח", מסביר כהן. "עיקר הסחורות עוברות מסין לארה"ב, ולצד השיבושים בייצור, הענף חווה משבר לאור מחסור עצום בכוח אדם, בפריקת סחורות ובשינוע למחסנים".

כהן מתייחס לצורך לשכלל את חוויות השילוח, ובעיקר לזרז אותן לנוכח הביקוש. "זו דילמת הלאסט מייל. כדי לייעל את התהליך משתמשים יותר בנקודות מסירה, למשל".

השפעת התייקרות הדלק

חברות השילוח הגדולות מחזיקות בציים עצומים: UPS מפעילה צי של 620 מטוסים, מתוכם 285 בבעלותה. לישראל מגיעה טיסה יומית מגרמניה, כאשר החלק של "הייבוא האישי", קרי הקניות שלנו באונליין, גדל מדי שנה. "עד לפני שנתיים זה היווה פחות מ-5% מהשילוח שלנו, כיום זה יותר".

כהן עורך הפרדה בין הטסת מטענים גדולים (Air Freight) לבין הטסת משלוחים קטנים (Courier, חבילות יבוא אישי). "UPS לא שינתה את מחירי הקורייר אל מול המשווקים, אבל המחיר שנקבע מול הצרכן לא בשליטה שלנו".

"המטרה היא להיות מהירים יותר", מוסיף איבגי. "הביקוש הגבוה הזיז את זמני האספקה ביום אחד, כך שאם היינו מביאים תוך יום מארה"ב עכשיו זה יומיים, ואם מסין המשלוח ארך יומיים, עכשיו הוא ייקח שלושה ימים".

באשר להרגלי הקניות מציין איבגי כי קיים גידול בהזמנות של מוצרים גדולים ויקרים (מ-200 דולר ויותר). "בעבר זה היה 15% מסך הקניות, והיום זה לפחות 20%. מדובר, למשל, במסכי טלוויזיה ובציוד לבית. הסגמנט שזינק בצורה הבולטת ביותר הוא מוצרים לנפש - כמו מוצרי ספורט ויוגה, שעלו ב-80% בהיקף הרכישות".

את סגמנט הטסת המטען במטוסי נוסעים לישראל מובילה אל על - מציוד רפואי ועד חבילות בייבוא אישי. רונן שפירא, מנהל חטיבת המטענים של אל על, מסביר כי כיום מופעלות 10-15 טיסות כאלה בשבוע, בעיקר למזרח. "אנחנו מאמינים שבשנתיים-שלוש הקרובות נושא השילוח לא יחזור לנקודת האיזון של לפני המגפה".

שפירא מציין גם את התייקרות מחירי הדלק כגורם המשפיע על מחירי השילוח האווירי, שמשמש יבואנים גם למוצרים שלרוב יישלחו בשילוח ימי. "כבר מצאנו את עצמנו עם מטוסים מלאים בחיתולים", הוא מספר.

גם ישראייר גילתה יצירתיות בתקופת הקורונה, כשהטיסה במטוסי הנוסעים שלה מטען ליעדים שלא חלמה להגיע אליהם, כמו סין, הודו, סיאול ואפריקה. "זה היה מטען שהייתה לו משמעות למועדי האספקה ולא למחיר", אמר מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, שטוען כי התנהלות התנועה הימית משקפת את שעתיד להתרחש בתנועה האווירית - גם בתחום המטען.

"לאורך שנים ההתפתחות בים, הן המסחרית והן הרגולטורית, הקדימה את האוויר. מדיניות 'הים הפתוח' יושמה לפני 'השמיים הפתוחים', וכך גם בנושאי הפחתת העמלות והמעבר למכירה ישירה ללקוחות הקצה. ענף המטענים נמצא בשגשוג שהוא לא חווה מעולם. חברות הספנות הגדילו את הצי שלהן משמעותית", אומר סירקיס. ואכן, דוחות צים שפורסמו באחרונה שיקפו את השגשוג, עם שיא של רווח נקי שזינק פי 35 להיקף של 886 מיליון דולר ברבעון השני של 2021.

תופעה אחרת שעליה מדבר סירקיס היא קונסולידציה שחווה הענף הימי, לרבות הסכמי קוד שייר ושיווק משותף. ואיך כל זה ישפיע על המטען והכיס של הצרכנים? "בסוף גם בתעופה נראה 5-6 קבוצות תעופה גדולות, וזה ישפיע על המחירים. כמה שמדברים על השילוח שהתייקר, אני מאמין שעוד לא נאמרה המילה האחרונה".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו