גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החורף היבש של סוכני הנסיעות: חדשות הקורונה שוב משאירות את הדרכונים במגירה

התחזקות המגפה במערב אירופה גורמת לנוסעים לחשב מסלול מחדש ● הישראלים מעדיפים את דובאי ואילת, והנתונים מראים שהשנה תירשם בענף סוכני הנסיעות צמיחה של 60% לעומת 2020, אבל החזרה לשגרה עדיין רחוקה

שוק כריסטמס בווינה. הצעדים החריפים נועדו להציל את השווקים האלה / צילום: Shutterstock
שוק כריסטמס בווינה. הצעדים החריפים נועדו להציל את השווקים האלה / צילום: Shutterstock

בתחילת השבוע "זרקה" ממשלת אוסטריה פצצה מפתיעה, כשהודיעה כי לצד הסגר שתקף לכלל תושבים המדינה, שיחול עד 13 בדצמבר, לא תתאפשר כניסת תיירים. התחלואה המזנקת במדינה מובילה לצעדים הקיצוניים, והחשש הוא שגם מדינות אירופה האחרות שבהן הגל הנוכחי מכה בעוצמה - ילכו בעקבותיה. אתרי הסקי באוסטריה שהקדימו פעילותם יידרשו להיסגר עד לתום הסגר לפחות, והתקווה היא שלאחריו תחזור המדינה למצב שבו הסגר יוטל רק על מי שלא חוסן כאשר ממילא עונת הסקי נפתחת בהמשך.

הגבלות הוטלו גם במדינות אחרות. בהולנד עסקי ההסעדה והברים נסגרים לקהל בשעה 20:00, ושווקי חג המולד שמושכים אליהם תיירים בגרמניה יהיו סגורים השנה בחלק מהמחוזות.

כיצד מגיבים הנוסעים? "ציפיתי לתגובה יותר חריפה ולגל של ביטולים", אומר עופר קיש, מנכ"ל לופטהנזה ישראל. "יש ביטולים נקודתיים למדינות מסוימות, והחלפת יעדים בהתאם. מי שתכנן לטוס לווינה מחליף יעד".

"יש האטה של 35% בהזמנות ליעדי אירופה לעומת השבוע שעבר", אומרת שירלי כהן-עורקבי, סמנכ"לית השיווק באשת טורס. "כל ניוז כזה מוביל ללחיצה על הברקס, אבל לאט לאט זה משתחרר, כשמנגד עדיין יש 65% שמזמינים".

מחליפים יעדים

תנועת הנוסעים ליעדי מערב אירופה מחשבת מסלול מחדש. "הביקוש הכי גבוה הוא לאיחוד האמירויות", אומרת כהן-עורקבי. גם זיו רוזן מנכ"ל קבוצת גוליבר מציין מגמה דומה, ולדבריו "דובאי ניצבת בראש בפער גדול". עוד ברשימה: לונדון, בטומי, מדריד, פראג, ניו יורק אתונה ואיסטנבול - לפי רוזן, הירידה בהזמנות אליה בעקבות מעצר בני הזוג אוקנין כבר התפוגגה.

"עד לפני כמה ימים, ווליום ההזמנות של נובמבר שיקף המשך לתשוקה לטוס שראינו באוקטובר", אומר רוזן. "בימים האחרונים אנחנו חווים ירידה בדומה למה שקרה ביולי, כשראש הממשלה בנט המליץ שלא לטוס. במחלקת ההזמנות מרגישים את החשש, תחת אי הוודאות והדיבור על אירופה האדומה והסגרים. השיח מביא לירידה בהזמנות, אבל אנחנו מאמינים שזה זמני".

לדברי ניר מזור, סמנכ"ל שיווק בקשרי תעופה, הנוסעים למדו להתגמש. "במקום לבטל טיסה, משנים את היעד בהתאם לתחלואה. אנחנו מזהים ויתור על יעדי מזרח אירופה בעיקר, ומנגד אנחנו רואים עלייה בהזמנות לפריז, לונדון, אתונה ודובאי, שממשיכה להסתמן כיעד מוביל בחורף הקרוב לצד מרוקו ולפלנד".

ומה קרה למחירים? לפי כהן-עורקבי "מחירי הטיסות ירדו בכ-10%-20%, משום שלא חזרנו למספרים של 2019. יש את אתגר הילדים הלא מחוסנים שנדרשים לבידוד בחזור, והתיירות כיום יותר מורכבת לנוכח דרישות הבדיקות. בחנוכה וסביב חג המולד, ככל שהביקוש גדול יותר המחירים בהתאם - בעיקר בלונדון ופריז".

את גרף ההזמנות אפשר גם לתאר כרכבת הרים. עוד לפני שהשיח על אירופה האדומה תפס כותרות, השקל המתחזק לנוכח האירו והדולר דאג לעלות את ההזמנות - שמאז נבלמו כאמור. היתרון בשקל החזק עבור התיירות היוצאת הוא לא רק בכך שהוא קונה עבורנו יותר, אלא שהוא מגדיל את הפער במחיר בהשוואה ל-2019. "המחיר הממוצע לטיסה ישירה ללונדון כיום הוא 512 דולר, וב-2019 בתקופה הזו זה היה 568 דולר", אומר רוזן. "המחיר נמוך יותר כי התפוסות לא גבוהות".

האם אפשר להגדיר את החורף הזה כמאכזב ביחס לתחזית הביקוש?
"יש אכזבה, כי אחרי שנה וחצי שלא ממש עבדנו, ההתאוששות פסחה על הקיץ והיא התרחשה בחגים. ירידה עכשיו ועיסוק בביטולים לוקחים לנו את האוויר שהיינו זקוקים לו בכדי להיערך לעונה הבאה, שעד שהיא תגיע נסגור שנתיים ללא פעילות.

"אנחנו פועלים כחברת דיגיטל, כך שבהיבט העלויות שלנו זה שונה. אני לא בטוח שכל הסוכנים יוכלו לשרוד אם נחווה חורף צחיח. עם זאת, ברור לנו שמתישהו תבוא התאוששות של ממש והיא תכלול גם פיצוי, משום שתיירות היא מוצר שתמיד יצרכו".

 

ראייה קצרת טווח

לא רק דובאי נהנית מהדחף לנפוש במזג אוויר קיצי בחורף. גם אילת צפויה ליהנות מביקוש גבוה. "כשיש אי ודאות על טיסות לחו"ל, תיירות הפנים מתחזקת", אומרת כהן-עורקבי. "אילת כבר כמעט מלאה לגמרי לחנוכה, ואנחנו רואים התייקרות במחירי החופשה שם בהתאם. גם באזורים אחרים בארץ יש ביקוש לקראת חנוכה, אבל בשיעורים מתונים בהרבה".

התחלואה באירופה גם מחזירה את הצורך ברכישת טיסות או חבילות הניתנות לשינוי או לביטול. "הייתה תקופה שראינו היחלשות ויותר שאננות, אבל היום הביקוש לביטוחי נסיעה גדל מחדש", אומרת כהן-עורקבי. בנוסף, רוב ההזמנות של המתעניינים בחופשה הן לתקופה הקרובה.

אם לפני הקורונה חלחל שינוי בהרגלי הצריכה בכל הנוגע לחופשה עם תכנון של חודשים קדימה, הראייה כיום היא קצרת טווח. לדבריה, "אנחנו רואים הזמנות לחודש-חודשיים קדימה, למעט בתיירות מאורגנת בקבוצות. שינוי נוסף שאנחנו חווים הוא שהיעדים הפכו להיות ספונטניים. בעבר היה קיבעון על היעד שאליו רוצים לטוס, והיום רוצים חופשה ופחות משנה לאן. מה שקובע הוא מצב התחלואה והמחיר".

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מציג תמונה ורודה יותר. "נובמבר יהיה חודש חזק מקודמו, ולפי קצב ההזמנות כעת, דצמבר ימשיך את הקו. אנשים לוקחים את החדשות מאירופה בפרופורציה. הצעדים החריפים שננקטים באוסטריה כעת באים במטרה להציל את שווקי הכריסטמס, וגם את עונת הסקי. את הטיסות שלנו לאוסטריה העברנו בינתיים ליעדים אחרים".

גם סירקיס מציין את דובאי כיעד דומיננטי לתקופה זו, כשישראייר לבדה מפעילה בחלק מהימים שלוש טיסות יומיות המצטרפות לאלה של אל על, ארקיע, פליי דובאי, ובקרוב אמירייטס שתצטרף לקו. "ביום-יום יש יותר מושבים בטיסות לדובאי מאשר לאילת", אומר סירקיס. "אם לא ישימו לנו ברקס נוכל לשמור על האופטימיות".

השוק מתכווץ

לפי הערכות חברת המידע העסקי Coface Bdi, ענף סוכני הנסיעות יסכם את 2021 עם צמיחה של 60% בהכנסות בהשוואה ל-2020. בתוך כך, יש לזכור כי ב-2020 ההכנסות צנחו דרמטית. החברה מעריכה כי היקף ההכנסות ממכירת שירותים ועמלות יסתכם ב-2.85 מיליארד שקל בתום 2021, לעומת הכנסות של 1.78 מיליארד ב-2019.

עד כמה הפערים משמעותיים ביחס לימי השגרה? 2021 צפויה אמנם לשקף שיפור לעומת שנת השפל, אבל ביחס ל-2019 מדובר בירידה של 61%, כשהכנסות הענף הסתכמו אז בכ-7.4 מיליארד שקל.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-Coface Bdi, "ניכרת מגמת התכווצות של השוק בגלל תהליכים דיגיטליים. רבים מהנוסעים הפרטיים נוטים לרכוש חבילות נופש ותיירות באמצעות אתרי אינטרנט בינלאומיים שאינם בבעלות סוכנויות הנסיעות, דוגמת Booking.comו-Airbnb, כאשר גופים עסקיים עדיין משתמשים בשירותי סוכנויות נסיעות".

עוד מעריכים בחברה כי תיירות הפנים תשקף 62% מהכנסות הענף בסיכום 2021, בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל, זאת לעומת היקף של כ-2.8 מיליארד שקל בשנת 2019. תיירות הפנים כללה בעיקר את הנופשים הפרטיים והמרות של חופשה בארץ לטיולים בחו"ל, שתוכננו במסגרת טיולי תמריץ של חברות עסקיות. נגזרת התיירות הנכנסת בסיכום 2021 תהיה כצפוי שולית יחסית, היות שרק לאחרונה נכנס לתוקף מתווה המאשר כניסת תיירים. בתום 2021 צפוי סגמנט זה להוות נגזרת של 1% מההכנסות לעומת 17% בשנת 2019.

עוד כתבות

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

הנתונים נחשפים: האח הקטן והתנודתי של S&P 500 סוחף את שוק הקרנות

בין ינואר למאי השנה גייסו קרנות הנאמנות העוקבות אחרי מדד נאסד"ק 100 כ־750 מיליון שקל - פי שניים מאשר בכל שנת 2023 ● המדד מוטה הטכנולוגיה מושך יותר ויותר ישראלים, אם כי עדיין מדובר בכסף קטן ביחס לנהירת המשקיעים לאח הגדול, מדד S&P 500 ● בשוק מסבירים כי מדובר בדרך טובה להשיג תשואות גבוהות, אבל גם מזהירים מפני הסיכונים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בת"א על רקע הדיווחים על מגעים לעסקת חטופים: מדד הבנקים זינק בכ-3%

ת"א 35 עלה ב-1.1% • השקל מתחזק ב-1.5% מול הדולר ● נאווטיס דיווחה על סיום הקידוח בפרויקט שנדרואה ● סיפיה ויז'ן מזנקת בעקבות קבלת חוזה באירופה ● מיטב: "ההתאוששות במשק מתבססת בעיקר על הצריכה הפרטית" ● מדד רשתות השיווק הוא בעל התשואה הגבוהה ביותר בבורסה מתחילת השנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הקיצוצים בדרך: באוצר מזהירים מחריגה של 55 מיליארד שקל בתקציב 2025

משרד האוצר פרסם היום את הנומרטור העדכני - תוכנית התקציב התלת-שנתית לשנים 2025-2027 ● סך המחויבות של הממשלה לתקציב 2025 עומד כבר על 600 מיליארד שקל, חריגה של 55 מיליארד מהיעד שנקבע בחוק ● הגירעון בשנת 2025 יעמוד על 5.2%, יפחת ל-4.4% בשנת 2026 ויגיע ל-3.7% רק עוד 3 שנים

תקיפה אוקראינית על אדמת סוריה / צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי של Kyiv Post

באוקראינה מדווחים: כוחותינו פועלים נגד רוסיה בגולן הסורי

כוחות אוקראינים תוקפים בסוריה, בשיתוף פעולה עם המורדים בממשל אסד ● המטרה: לפגוע במורל הרוסי, ובכוחות סורים שנשלחים להלחם באוקראינה

נוסעים ממתינים בתחנת אוטובוס. התעריפים יעלו / צילום: מץ 76

גל ההתייקרויות לא מפסיק: מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות ב-5%

לגלובס נודע כי התעריפים יעלו בכל אמצעי התחבורה הציבורית, כשמחירו של כרטיס נסיעה בודד יעלה אף יותר ● במקביל, עיריית תל אביב הודיעה על עלייה במחירי החניונים והחניה בכחול לבן

נטל המשכנתאות יגדל / איור: גיל ג'יבלי

גזירה חדשה: עוד לפני שהספקתם לקחת משכנתה, היא כבר התייקרה

לפי בדיקת גלובס, מי שהחל בהליך נטילת משכנתה לאחרונה עלול לפגוש התייקרות בהחזר החודשי, וגם לווים ותיקים במסלול ריבית משתנה צפויים לשלם יותר ● הסיבה: עליית תשואות האג"ח הממשלתיות מכבידה על הבנקים וגורמת לעלייה ● מה אפשר לעשות כדי לרכך את המכה?

נשיא דרום אפריקה לשעבר ג'ייקוב זומה, קלאודיה שיינבאום, הנשיאה הנבחרת של מקסיקו, ונרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו / צילום: ap, Eduardo Verdugo, Emilio Morenatti

שלוש בחירות בשלוש יבשות מאשרות: גואה הגל הפופוליסטי הגלובלי

דרום אפריקה מקצצת את כנפיה של מפלגת השלטון שגררה את ישראל להאג, כשמסיבות פנימיות פופוליסטים שמאליים מתחזקים ● מקסיקו בוחרת אישה יהודייה לנשיאה, ומאריכה בשש שנים את שלטון השמאל ● הודו, על פי סקרי יציאה, מעניקה כהונה שלישית לממשלה הדתית־לאומנית ● המרכז מפסיד בכל מקום, או לפחות אינו מנצח

נמל חיפה / צילום: Shutterstock

ההסדרה בנמלים קרובה לאישור, זה המתווה

התחרות בין הנמלים גואה על רקע ההאטה בענף הספנות, ועל כן נמל שואף להסיר כמה שיותר מהרגולציה מעליו, ומצד שני להבטיח שהאחרים יהיו כמה שיותר כבולים ● דרישות שונות הובילו את משרדי התחבורה והאוצר לגבש "דיל" ביחס לפעילות הנמלים ● בעקבות מחלוקות בין משרדי התחבורה לאוצר, וכן מחלוקות בתוך משרד האוצר - הוא עוכב וצפוי להסגר בקרוב

אורי יהודאי, לשעבר נשיא ומנכ''ל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף

אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום המיתולוגי: "במשטרה אפילו לא טרחו להגיד טעינו, או סגרנו את התיק מחוסר אשמה"

6 שנים לאחר שהוביל את פרוטרום לאקזיט בשווי כ־7 מיליארד דולר, אורי יהודאי מספר בראיון ראשון ובלעדי על החקירה שנפלה עליו בהפתעה, עד לסגירתה לאחרונה: "אני שלחתי את המידע ל־IFF וצחקתי כמו מטומטם" ● וגם: על העסקים המוצלחים עם בן הדוד ישי דוידי והתסכול מהמצב במדינה: "אם היו קוראים לי להיות שר האוצר, הייתי הולך מחר בבוקר" ● הראיון המלא יפורסם בסוף השבוע

מנכ''ל ביולוג'יק דזיין, ד''ר ינאי עופרן / צילום: איל יצהר

חברת הביומד הישראלית שחתמה על הסכם עתק עם ענקית התרופות מרק

ביולוג'יק דזיין תקבל ממרק מספר דו־ספרתי של מיליוני אירו בעבור פיתוח אחד הנוגדנים שלה, עם אפשרות לקבל עד 346 מיליון אירו נוספים, בהתאם לעמידה באבני דרך ● החברה משתמשת בבינה מלאכותית ובביולוגיה חישובית כדי לפתח נוגדנים חכמים לתעשיית התרופות

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

שותף בנדל"ן עם טראמפ ומכר פנטהאוז בקריפטו: הטייקון שמקדם הסדר חוב בת"א

חברת הנדל"ן ספיר קורפ מציעה מתווה הסדר חוב, לנוכח אי יכולתה למכור מלון במנהטן שיממן את התשלום הקרוב בחודש יולי ● הבעלים אלכס ספיר, שנחשב מקורב לנשיא ארה"ב לשעבר, יכניס את היד לכיס ויעמיד לחברה עד 10 מיליון דולר

רשת PRET A MANGER. בעיגול: הראל ויזל / צילומים: AP-Matt Dunham, איל יצהר

רשת המזון שביטלה הגעה לישראל, ההפתעה של פוקס והסיכוי לקרב משפטי

הקבוצה של הראל ויזל וירזין סלע תכננו לפתוח סניף ראשון של Pret A Manger השנה, אך רשת המזון ביטלה במפתיע את הסכם הזיכיון עמם ● התכנון היה להקים עשרות סניפים ולא ברור מה יעלה בגורל הלוקשיינים המיועדים ● פוקס: בידינו טענות טובות כנגד ביטול ההסכם

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי

אבי נקש תובע את המנכ"ל אבי חורמרו: "נטל זכויות בשווי עשרות מיליוני שקלים תוך ניצול האמון"

נאמנות אבי נקש הגישה בקשה לתביעה נגזרת בשם שמונה חברות נגד אבי חורמרו, יו"ר וכמנכ"ל בחברות בקבוצה עשרות שנים, בסכום של "מעל 2.5 מיליון שקל" ● בבקשה נטען ל"התנהלות פסולה ומקוממת של חורמרו" באמצעות חברה בבעלותו ולניצול האמון שניתן בו ● חורמרו בתגובה: "טענות סרק מופרכות"

ירושלים / צילום: Shutterstock

ירושלים הפכה לעיר הראשונה בישראל עם יותר ממיליון תושבים

לכבוד יום ירושלים, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתונים שונים על עיר הבירה - בנשואי ילודה, בנייה, חינוך ואבטלה ● מהנתונים עולה בין היתר כי למרות גודלה ומיקומה המרכזי, ירושלים היא עיר בעייתית למדי מבחינת תעסוקה

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי / צילום: יוסי זמיר

הכלכלן הראשי באוצר מאותת על הגזירות הצפויות בתקציב

תוך פחות מחודש ובאופן חריג, פרסם הכלכלן הראשי שמואל אברמזון שלושה מחקרים על סוגיות שעומדות כעת על שולחן הדיונים באוצר ● נתונים על תעסוקת בוגרי החינוך החרדי, רווחי השיא של יבואני הרכב והיקף הטבות המס במשק, מתכתבים עם שאיפות המשרד לקראת תקציב 2025 ● המהלכים עוד ייבחנו מול מציאות פוליטית מורכבת

קלאודיה שיינבאום, שנבחרה לנשיאה החדשה של מקסיקו / צילום: ap, Eduardo Verdugo

המועמדת היהודייה נבחרה לנשיאה הראשונה בהיסטוריה של מקסיקו

הנשיאה הנבחרת של מקסיקו היא ד"ר להנדסת אנרגיה, שעומדת בראש מפלגת שמאל ● לפני מלחמת העולם השנייה סבה וסבתה היגרו למקסיקו בעקבות רדיפות אנטישמיות ● היא התחייבה להמשיך במידה רבה במדיניות של הנשיא היוצא וקיבלה את תמיכת מפלגת השלטון

דוד לוי / צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Tel Aviv, ויקיפדיה

השר לשעבר דוד לוי הלך לעולמו בגיל 86


מפועל בניין לחתן פרס ישראל: דוד לוי, שעלה ממרוקו והתקדם מעבודה בבניין לפוליטיקה המקומית והארצית, הלך לעולמו • הוא הניח אחריו אישה ו-12 ילדים • לוי כיהן במשך למעלה מעשור כסגן ראש הממשלה, ניהל את משרד הבינוי והשיכון ולאחר מכן את משרד החוץ • בשנת 2014 הוזכר לוי כמועמד לנשיאות, ובערוב ימיו קיבל את פרס ישראל למפעל חיים

בנימין נתניהו וג'ו ביידן / צילום: ap, Alex Brandon

ביידן ונתניהו משתתפים במשחק מסוכן: ניצול הדדי של חולשות פוליטיות

נאומו של נשיא ארה"ב בסוף השבוע היה מחושב, נועז, רב–סיכונים — וערמומי ● הוא מעמיד את ראש ממשלת ישראל בפני בחירה: בין המשך המלחמה, קרע מדיני וזיהוי מלא של ישראל עם הרפובליקאים, לבין המשך התמיכה הדו–מפלגתית הרחבה, פוליסת הביטוח של ישראל באמריקה

דוד לוי ז''ל / צילום: מארק ניימן-לע''מ

דוד לוי היה מנהיג, לוחם חברתי ובעיקר פורץ דרך

בראשית דרכה של מדינת ישראל, בשנים בהן בני עדות המזרח סבלו מקיפוח, דוד לוי ז"ל הצטרף לליכוד ובמהרה הפך לסמל בעיני רבים ● שר המשפטים לשעבר, מאיר שטרית, נפרד מחברו ומשותפו לדרך

האיים המלדיביים / צילום: Shutterstock

מה עומד מאחורי החלטת המלדיביים לאסור כניסת ישראלים ומהן החלופות

במלדיביים, מדינת איים מוסלמית־סונית, החליטו לאסור כניסה על בעלי דרכונים ישראליים בעקבות המלחמה ● אולם, בענף התיירות לא מתרגשים וכבר מציעים חלופות ליעדים אקזוטיים