גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטוס הנוסעים הגדול והמפואר בעולם בדרך לישראל

חברת התעופה הגדולה באיחוד האמירויות אמירייטס צפויה להשיק ב-6 בדצמבר את קו הישיר שלה בין תל אביב ודובאי, והטיסה הראשונה תתבצע במטוס ה-A380 ● מדובר במטוס רחב-גוף הבנוי משתי קומות של מושבי נוסעים, וזו תהיה הפעם הראשונה שהדגם נוחת בנתב"ג

מטוס A380 של אמירייטס / צילום: Shutterstock, Davide Calabresi
מטוס A380 של אמירייטס / צילום: Shutterstock, Davide Calabresi

חברת התעופה הגדולה באיחוד האמירויות משיקה את הקו הישיר שלה לישראל במטוס ה-A380, שנחשב לגדול והמפואר בעולם. אמירייטס תשיק את קו תל-אביב-דובאי בתחילת דצמבר, ואת הטיסה הראשונה בקו היא תבצע במטוס ה-A380. המטוס ימריא ב-6 בדצמבר בשעה 14:00 בטיסה שמספרה 931 EK וינחת בנמל התעופה בן גוריון בשעה ב-15:35 שעון ישראל. טיסת החזור, 932 EK, תצא מתל אביב בשעה 19:25 ותנחת בדובאי ב-00:25 (שעון מקומי) ביום למחרת.

ה-A380 של איירבוס הוא מטוס רחב-גוף הבנוי משתי קומות של מושבי נוסעים. טיסתו הראשונה הייתה בשנת 2005, והחברה הראשונה שקיבלה את הדגם היא סינגפור איירליינס. מבחינת יצרנית המטוסים האירופית, המטרה בהשקת מטוס כזה הייתה לתת מענה לדגמי ה-747 של בואינג, והדגש היה לייצר יתרון בחוויית הטיסה.

בענף התעופה מגיבים בהתרגשות שיא לקראת הגעת המטוס. מדוע? ראשית משום שהמטוס הזה עוד לא ביקר בנתב"ג, ושנית משום שכיום הוא נחשב למוביל בתחומו. בקיצור: יהיה מה לצלם וממה להתרשם. 

חברת אמירייטס / צילום: יח''צ Emirates

תג המחיר של המטוס - 450 מיליון דולר

נכון לאוקטובר 2021 השלימה איירבוס מסירה של כ-250 מטוסים מהדגם שזכה לכינוי סופר ג'מבו. לאמירייטס יש את הצי הגדול ביותר בעולם המונה כ-120 מטוסי A380, רובם עדיין מעלים אבק במגרשי החנייה כשהם קורקעו בהשפעת המגפה העולמית. שני מטוסים נוספים שהוזמנו מבעוד מועד יצטרפו לצי של אמירייטס בחודש הבא.

חברות נוספות שמחזיקות בצי של A380 כוללות את סינגפור איירליינס, את קוואנטס האוסטרלית, את בריטיש איירליינס, לופטהנזה, קטאר, ANA, אתיחד ששילבה סוויטה של ממש לנוסעים במחלקה ראשונה, ואחרות.

חברת אמירייטס / צילום: יח''צ Emirates

תצורת המושבים משתנה על פי הדגם ועל פי דרישות החברות: אמירייטס למשל מחזיקה בדגמים בהם שתי מחלקות נוסעים (תיירים ועסקים), ובחלקם יש גם מחלקה ראשונה - בשני מטוסים האחרונים שתקבל ישולבו גם מושבי אקונומי פרימיום. במטוסי קוואנטס וסינגפור איירליינס יש ארבע מחלקות, כשמחלקת אקונומי פרימיום כבר משולבת בדגמי ה-A380. מספר המושבים במטוס יכול להגיע ל-500 נוסעים, כשבדגם שמורכב כולו ממחלקת תיירים (ואין רבים כאלה) מספר הנוסעים יגיע גם ל-800. תג המחיר של המטוס עמד על 450 מיליון דולר.

חברת אמירייטס / צילום: יח''צ Emirates

ה-A380 שישמש לטיסת הבכורה לתל-אביב מורכב מארבע מחלקות הכוללות 484 מושבים, מתוכם 14 סוויטות פרטיות במחלקה ראשונה, 76 מיני תאים עם מושבים נשכבים במחלקת העסקים, 56 מושבים במחלקת Premium Economy ו-338 מושבים במחלקת תיירים.

"זה מטוס שתוכנן עם המון חשיבה לנוסע, ולמעשה הוא מייצר 'בעיה', משום שאחרי שטסים בו, קשה לטוס במטוס אחר", אומר לגלובס יותם אביטן, המפעיל את האתר Aviationews.co.il.

"מנגד", אומר אביטן, "החשיבה הייתה בעיקר על חוויית הנוסע ופחות על האתגרים שהמטוס הזה ייצר לחברות התעופה. זה מטוס לא כלכלי משום שקשה למלא אותו. אם היה לו פוטנציאל עוד לפני המגפה, הגיעה הקורונה ודי מחקה אותו. לופטהנזה למשל קרקעה את כל הצי שלה שהוא רק בן 6 שנים, וגם סינגפור איירליינס וקוואנטס רק כעת מחזירות את המטוסים לפעילות".

מדובר ביום חג?
"זה חד-משמעית יום חג. עבור כל גיק תעופה זה משהו שאנחנו מייחלים לו, ואני בטוח שמרפסת הספוטרים (צלמי תעופה) בנתב"ג תהיה מלאה עד אפס מקום". 

עוד כתבות

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

גיוס הון מגופים זרים והעלאת דמי ניהול: כך מנצל מיטב את הזינוק המטאורי במניה

זינוק של 1,000% במניית בית ההשקעות בשלוש שנים, תורגם לגיוס הון של חצי מיליארד שקל, בעיקר ממוסדיים זרים ● הדוחות של בית ההשקעות מלמדים כי הוא מעלה את דמי הניהול לכספים חדשים שנכנסים אליו בגמל, בניגוד למגמה בענף, אך עדיין הוא "זול" בממוצע

יו''ר בזק תומר ראבד, הפרזנטור אסי כהן והמנכ''ל ניר דוד / צילום: אלעד גוטמן

בתוך שלוש שנים בלבד: 92% מהישראלים משתמשים בכלי AI

מסקר שנערך, עולה כי בממוצע הישראלים מקדישים 1.5 שעות לכלי AI, על חשבון גלישה רגילה, צפייה טלוויזיונית ורשתות חברתיות ● כלי ה–AI שבו משתמשים הישראלים הכי הרבה הוא ChatGPT ובמקום השני נמצא ג'מיני

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

האוצר נסוג: הגבלות יצוא הגז הוצאו מחוק ההסדרים בעקבות התנגדות משרד האנרגיה

המהלך הדרמטי של האוצר להגבלת יצוא הגז, שנועד לעודד תחרות מקומית ולהאריך את חיי המאגרים, ירד מחוק ההסדרים לאחר שמשרד האנרגיה סירב לקדם שינוי מחוץ לוועדת דיין ● כעת המשרדים יידרשו להגיע לפשרה בתוך הוועדה עצמה ולא במסגרת התקציב

יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור בית השקעות / צילום: יח''צ

כאב ראש של עשירים: זינוק של 275% במניית מור פגע ברווחי החברה ברבעון

בית ההשקעות נאלץ להפריש 18 מיליון שקל לעדכון התגמול ההוני לעובדים, עקב העלייה המשמעותית במחיר המניה ● מאידך נאלצו שלושת בכירי מור להחזיר 1.67 מיליון שקל לקופת החברה, בשל התנגדות רשות ני"ע ל"פריסת" התגמול ההוני שאושר להם אשתקד

תעשיות ביטחוניות / צילום: צילומים: אלביט מערכות, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

למרות ההנחיות: חברות ביטחוניות שילמו מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות

מבקר המדינה פרסם דוח בנוגע לבקרה של משרד הביטחון על השימוש ב"משווקים" במסגרת עסקאות יצוא ביטחוני ● לפי הדוח, החברות הביטחוניות הישראליות התחייבו לשלם מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות בין השנים 2024-2022 ● עוד עולה כי לא הוקם מנגנון לביצוע ביקורות לעמידתן של החברות הביטחוניות בכללי הציות

פלורנטין פינת מטלון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עיריית ת"א שלחה צווים, והעליון יכריע: האם מותר לדרוש מבעלי דירות לשפץ את חזיתות הבתים

תושבים עתרו לבית המשפט העליון כדי לעצור את דרישתה של עיריית ת"א לאחידות בחזיתות הבניינים ● לטענתם, העלות גבוהה, ומדובר בהרחבה שגויה של חוק העזר העירוני: "מה עם הקשישים והחד־הוריות?" ● העירייה: עומדים על הזכות לשמור על מראה אחיד, נספק סיוע כלכלי

הקרנות הכספיות גייסו הכי הרבה כסף גם השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

זינוק של 100% בשלוש שנים: תעשיית קרנות הנאמנות בשיא כל הזמנים

ב-11 החודשים הראשונים של השנה גייסו הקרנות המסורתיות, המנוהלות על ידי בתי השקעות סכום של 23 מיליארד שקל ● זוהי הפעם הראשונה מאז 2021 שהן יעקפו את הקרנות המחקות וקרנות הסל, שגייסו באותה תקופת זמן כ-18.6 מיליארד שקל

מייסיד MHR1, צח חרמון ויגיל מנוביץ' / איור: גיל ג'יבלי

המאבק המשפטי בחברת הנדל"ן הגרמנית מתקרב לסיום

הסכם שהוגש לבית המשפט הכלכלי מסדיר לראשונה שליטה משותפת על התאגיד ההולנדי שמחזיק במרבית נכסי MHR1 ● השליטה תעניק למשקיעים גם 50% בקבלת החלטות בתאגיד ההולנדי ובחברות-הבנות שלו

פאנליים סולריים על שטחים חקלאיים / צילום: תמר מצפי

לראשונה: מינהל התכנון עוקף רשות מקומית ונותן היתר בנייה

רשות הרישוי הארצית הוציאה לראשונה היתר בנייה, לאחר שהמועצה האזורית הגלבוע סירבה לאשר הקמת שדה סולארי בתחומה למרות הוראות ועדת הערר ● מדובר בשימוש תקדימי בסמכויות שקיבלה הרשות השנה, במסגרת מהלך שמטרתו להסיר חסמים תכנוניים ● האם נראה בקרוב שינוי כיוון גם בתחום הבנייה למגורים?

מפעלי ICL בים המלח / צילום: ap, Ariel Schalit

בג"ץ קבע: ICL תשלם מאות מיליוני שקלים על שאיבה מים המלח

בעקבות עתירות שהגישו אדם טבע ודין ולובי 99, בג"ץ חייב את חברת ICL לשלם על המים ששואבים מפעלי ים המלח ● היקף התשלום עשוי להגיע לכ-500 מיליון שקל משנת 2018 ועד סוף הזיכיון, שנכון לעכשיו צפוי להסתיים בשנת 2030 ● ICL בתגובה: "פסק הדין אינו מידתי וסותר את עמדת המדינה ואת לשון החוק"

סנטה קלאוס מבקר ברצפת המסחר של הבורסה בניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

ראלי סנטה יגיע השנה? אנליסטים מאמינים שזה תלוי בנתון אחד

בשבוע החולף, שבו חל חג ההודיה, מדדי המניות האמריקאיים המובילים הציגו התאוששות שבין 3%־5%, אבל אולי היה זה רק "הנגאובר" ● לאחר פתיחה שלילית לדצמבר אנליסטים מנסים להעריך אם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו

לשכת גיוס תל השומר / צילום: מיטב ודובר צה''ל

באוצר משרטטים את המחיר הכלכלי הכבד של הצעת חוק הגיוס

באגף התקציבים במשרד האוצר פרסמו ניתוח כלכלי מקיף להצעת החוק שהציג יו"ר ועדת חוץ וביטחון, בועז ביסמוט, והציפו שורת כשלים מהותיים ● ממנגנון "גיל הפטור" שמרחיק את הצעירים החרדים משוק העבודה, דרך החורים בסנקציות ועד להשבת ההטבות שנלקחו ● וגם: איך שינוי אחד יכול להזניק את הכלכלה

נשיא אוקראינה זלנסקי (מימין) וראש ממשלת יוון מיצוטאקיס / צילום: ap, Yorgos Karahalis

דרך יוון: כך עוקפת אירופה את הצורך בגז רוסי

אוקראינה ויוון משיקות ציר אנרגיה דרומי־צפוני שמוביל לראשונה גז טבעי מונזל אמריקאי היישר לקייב, ומעניק למזרח היבשת חלופה ממשית לתלות בגז הרוסי ● המהלך מחזק את מעמד יוון כצומת מרכזי אזורי בתחום ומעמיק את המעורבות האמריקאית במפת האנרגיה האירופית

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

רשות ני"ע אוסרת על שיווק פיקדון ה-S&P 500 של לאומי

בהמשך לחשיפת גלובס, בנק לאומי החליט לעצור את שיווק הפיקדון המובנה של לאומי, אשר עורר התנגדות עזה מצד קרנות הנאמנות ● ברשות צפויים לפרסם בתקופה הקרובה נייר עמדה המסדיר את המגבלות החלות על המוצרים המובנים

פעילות במחנה קיץ של סימד / צילום: מצגת החברה

מחנה קיץ בארה"ב ב־10,000 דולר: המגייסת החדשה בבורסת ת"א

סימד הולדינגס השלימה גיוס אג"ח של 610 מיליון שקל, שישמשו בעיקר לרכישת נכסים מידי בעליה ולפירעון הלוואות ● החברה מפעילה מחנות קיץ לנוער, בעיקר יהודי

דרבי הכדורסל בין מכבי ת''א להפועל ת''א / צילום: עודד קרני

האם ליגות הכדורסל ייפרדו מערוץ הספורט אחרי 30 שנה?

בערוץ הספורט ובמינהלת הליגות מקיימים מגעים להארכת החוזה ביניהם בשנתיים נוספות - אך במקביל עמלים במינהלת על מכרז חדש ● התנאים החדשים: 25 מיליון שקל לשנה למשך 5 שנים

ישראלים בלרנקה בדרך לארץ / צילום: דוברות ארקיע

ביטולי הטיסות הולידו הר תביעות, ובתי המשפט נותנים פסיקות סותרות

בעקבות ביטולי עשרות טיסות במלחמה, נוסעים רבים פנו לבתי המשפט כדי לזכות בפיצוי ● בחינת מספר פסקי דין מגלה החלטות סותרות, כשבחלקן בתי המשפט מאשרים את התביעות ובאחרות לא ● חברות התעופה: החוק בלתי ישים

שר הכלכלה ניר ברקת פגוש את העיתונות, קשת 12, 22.11.25 / צילום: איל יצהר

ברקת אכן מממן לעצמו את כרטיסי הטיסה, אבל זה לא הכול

שר הכלכלה חוזר ואומר שהוא משלם על שלל טיסותיו לחו"ל • אבל העלויות לא מתמצות במושב במטוס • המשרוקית של גלובס 

סם אלטמן, מייסד ומנכ''ל Open AI / צילום: ap, Markus Schreiber

"רגע קריטי": סם אלטמן בהודעה חריגה לעובדי OpenAI

על רקע התחזקות התחרות מצד גוגל, מנכ"ל OpenAI סם אלטמן הכריז על "קוד אדום" והגדיר את התקופה הנוכחית כקריטית עבור ChatGPT ● כעת ירכזו עובדי החברה משאבים ושכבות ניהול סביב שיפור מיידי של הצ'אטבוט, במהלך שידחוק הצידה פרויקטים אחרים

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

השיא של הסינים וההצלחה של "אפס ק"מ": מסירות הרכב מתחילת השנה

מנתוני המסירות הרשמיים עולה כי בחודש נובמבר נרשמה עלייה של 22.5% במסירת רכבים לעומת נובמבר אשתקד ● בנוסף, בענף מעריכים כי סך רכבי "אפס קילומטר" שנרשמו השנה נע סביב 50-40 אלף רכבים